آمادگی وزارت خارجه اتریش برای گفت‌و‌گوی دینی با ایران
کد خبر: 3729233
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹

آمادگی وزارت خارجه اتریش برای گفت‌و‌گوی دینی با ایران

گروه بین‌الملل – معاون وزیر امور خارجه اتریش در امور فرهنگی در دیدار با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تهران برای همكاری‌های فرهنگی و گفتگوی دینی با این سازمان اعلام آمادگی کرد.

آمادگی وزارت خارجه اتریش برای گفت‌و‌گوی دینی با ایرانبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ خانم اینجین، معاون وزیر امور خارجه اتریش در امور فرهنگی، پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 20 تیرماه) با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رئیس این سازمان دیدار و در خصوص تعمیق روابط فرهنگی دو كشور گفت‌وگو كرد 

ابوذر ابراهیمی‌تركمان در آغاز این دیدار با بیان اینكه در ذهن ما ایرانیان، اتریش یك كشور دوست و همراه است و خاطرات خیلی خوبی از این كشور داریم، گفت: 150 سال قبل یك پزشک اتریشی به نام «یاكوب ادوارد پولاك» به ایران آمد كه خدمات پزشكی و علمی بسیاری به جامعه ایرانی هدیه كرد. در جنگ ایران و عراق هم شاهد بودیم كه یكی از كشورهایی كه مجروحان شیمیایی ما را مداوا می‌كرد، اتریش بود.

وی افزود: امروزه ایرانیانی كه در اتریش حضور دارند و به تحصیلات عالیه دست پیدا كرده‌اند و در حال خدمت به اتریش هستند، به نوعی بخشی از آن خدمات گذشته را جبران می‌كنند.

قدمت روابط فرهنگی
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: قدمت روابط فرهنگی دو كشور به سال‌های خیلی قبل بازمی‌گردد؛ اما موافقتنامه فرهنگی ایران و اتریش42  سال پیش به امضای طرفین رسید. با این حال و متأسفانه برنامه مبادلات فرهنگی ایران و اتریش امضا نشده است كه در صورت تحقق آن می‌تواینم تعاملات فرهنگی خود را گسترش بخشیم.

ابراهیمی‌تركمان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دایر بودن گفت‌وگوهای دینی بین ایران و اتریش گفت: سال گذشته هفتمین دور این گفت‌وگوها در ایران برگزار شد و با توجه به روابط بسیار خوبی كه در این زمینه داریم، هشتمین دور گفت‌وگوهای دینی ایران و اتریش را سال بعد در وین برگزار خواهیم كرد.

وی در ادامه با اشاره به بیش از 30 سال گفت‌وگوی دینی جمهوری اسلامی ایران با واتیكان، كلیسای ارتدوكس، كره‌جنوبی، لبنان، هندوئیسم، بودیسم و ... اظهار كرد: هركجا این گفت‌وگوهای دینی را آغاز كردیم، هر دو طرف مشتاق تداوم آن بوده‌اند.

آمادگی وزارت خارجه اتریش برای گفت‌و‌گوی دینی با ایران

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درادامه گفت: گفت‌وگوهای دینی ایران و اتریش در مسیر مطلوب خود قرار دارد و چه خوب است كه بر اساس این تجربه و نیز تعاملات مثبت سیاسی بین دوكشور، نسبت به برگزاری هفته‌های فرهنگی و هفته‌های فیلم در دو كشور هم اقدام كنیم.

قدردان دین، فرهنگ و هنر باشیم
خانم اینجین، معاون وزیر امور خارجه اتریش در امور فرهنگی نیز در سخنان خود در این دیدار با اشاره به 25 اُمین سال آغاز گفت‌وگوهای دینی ایران و اتریش، 60 اُمین سال تأسیس انجمن فرهنگی سفارت اتریش در تهران و 160 اُمین سال برقراری روابط رسمی بین ایران و اتریش، گفت: سفر رسمی هفته گذشته رئیس جمهور روحانی و نیز وزیر امورخارجه ایران به اتریش، ابعاد جدیدی در روابط دو كشور ایجاد كرد.

وی سپس از آمادگی مجموعه فرهنگی وزارت خارجه اتریش برای همكاری‌های فرهنگی و گفتگوی دینی با سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی خبر داد و  افزود: پیشنهادات شما برای امضای برنامه مبادلات فرهنگی بین دو كشور ایران و اتریش، كاملاً آینده‌نگرانه است و ما نیز آن را در دستور كار خود قرار خواهیم داد .

وی همچنین با بیان اینكه اگر همكاری‌های آینده بین دو كشور كه در قالب اسناد و برنامه تبادلات فرهنگی پیش‌بینی‌ خواهند شد به شكل پروژه‌های مشخص دربیایند، نتیجه بهتری از این همكاری‌ها حاصل می‌شود، گفت: به همكاری در حوزه سینما اشاره كردید. باید عنوان كنم؛ با توجه به توانمندی فیلمسازان ایرانی كه در دنیا شهره هستند، همكاری در این عرصه برای ما باعث افتخار خواهد بود. در خصوص برگزاری هفته‌های فرهنگی هم دید ما باز است و از آن استقبال می‌كنیم.

اینجین افزود: در دنیای جهانی شده و پر از استرس امروز باید قدردان دین، فرهنگ و هنر باشیم؛ زیرا به ما كمك می‌كند تا به اهم موارد بازگردیم و به موفقیت و آرامش برسیم.

انتهای پیام

captcha