اهمیت حیاتی حفظ برجام برای اروپا/ بستن تنگه هرمز؛ آخرین کارت بازی ایران
کد خبر: 3729243
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
دستمالچیان مطرح کرد:

اهمیت حیاتی حفظ برجام برای اروپا/ بستن تنگه هرمز؛ آخرین کارت بازی ایران

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با بسته پیشنهادی اروپا گفت: اروپا به دلایل مختلفی می‌خواهد در برجام باقی بماند و رابطه متوزانی با ایران داشته باشد و جمهوری اسلامی هم معتقد است که بسته پیشنهادی اروپا باید کامل و تضمین‌کننده باشد. اروپا برای تأمین امنیت و منافع خودش باید به ایران برای بقای برجام کمک کند و این مسئله یک موضوع حیاتی برای اتحادیه اروپا است.

اهمیت حیاتی حفظ برجام برای اروپا/ بستن تنگه هرمز؛ آخرین کارت بازی ایران

 «احمد دستمالچیان»، سفیر اسبق ایران در اردن و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در تحلیل تهدیدهای ترامپ در خصوص به صفر رساندن صادرات نفتی ایران و میزان عملی شدن این تهدید گفت: تهدید ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران در عمل شدنی نیست. مثلاً زمانی‌که 1+5 قبل از انعقاد برجام سنگین‌ترین تحریم‌ها را علیه ما اعمال کردند، حتی نتوانستند در آن زمان صادرات نفت کشورمان را به صفر برسانند و ما شاهد بودیم که جمهوری اسلامی هم نفت صادر می‌کرد و هم کالا وارد می‌کرد.

وی ادامه داد: دنیای امروز، دنیایی نیست که ابرقدرتی مانند آمریکا موضع و تصمیمی بگیرد و سپس به راحتی آن را عملی کند. امروز کشورها منافع خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و بر همین اساس برنامه‌ریزی می‌کنند. همچنین دیگر از آن‌‌ تحریم‌ها و ائتلاف‌های سنگین ضدایرانی خبری نیست و آن‌ تحریم‌ها شکسته شده‌اند و همچنین شاهد بودیم که برعکس گذشته پس از خروج ترامپ از برجام هیچ کشوری با او همکاری نکرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با عملی بودن و یا نبودن بستن تنگه هرمز از سوی ایران در صورت تحریم صادرات نفت کشورمان تصریح کرد: فرض بگیریم اگر آمریکا تهدید خود را در خصوص به صفر رساندن صادرات نفت ایران عملی کند، اما دست ما هم بسته نیست و ابزارهای مختلفی در اختیار داریم تا علیه آمریکا به کار بگیریم. اما به نظر من صحبت درباره بستن تنگه هرمز خیلی زود بود و از الان نمی‌توانیم درباره آن صحبت کنیم چون آخرین کارت بازی ما در رویارویی با آمریکاست. اما نباید فراموش کنیم که ایران کشور قدرتمندی است که می‌تواند بر اساس منافع خود بهترین تصمیمات و قوی‌ترین موضع را بگیرد.

دستمالچیان در پایان به کیفیت بسته پیشنهادی اروپا اشاره کرد و افزود: اروپا به دلایل مختلفی می‌خواهد در برجام باقی بماند و رابطه متوزانی با ایران داشته باشد و جمهوری اسلامی هم معتقد است که بسته پیشنهادی اروپا باید کامل و تضمین‌کننده باشد. اروپا برای تأمین امنیت و منافع خودش باید به ایران برای بقای برجام کمک کند و این مسئله یک موضوع حیاتی برای اتحادیه اروپا است.

captcha