گنجینه سنگ نوشته‌های تخت فولاد تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد
کد خبر: 3729252
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴

گنجینه سنگ نوشته‌های تخت فولاد تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

گروه فرهنگی- مدیر مجموعه تخت فولاد گفت: عملیات عمرانی مربوط به راه‌اندازی گنجینه سنگ نوشته‌ها و موزه مشاهیر تخت فولاد در حال انجام است و تا پایان سال جاری به مرحله تجهیز و بهره‌برداری می‌رسد.

گنجینه سنگ نوشته‌های تخت فولاد تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

سید علی معرک‌نژاد در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است موزه‌ای در داخل مجموعه تخت فولاد ایجاد شود که ظرفیت‌های موجود در این مجموعه را به نمایش بگذارد.
وی افزود: مجموعه تخت فولاد قبلا صاحب موزه سنگ بود و هم اکنون گنجینه سنگ نوشته‌های این مجموعه در تکیه سیدالعراقین دایر است، ولی به لحاظ وسعت، کیفیت و نحوه چیدمان سنگ قبور، وضعیت مناسبی ندارد؛ فضا بسیار کوچک است و بسیاری از سنگ‌ها را نمی‌توان در آن به معرض نمایش گذاشت. از طرف دیگر، سنگ‌های ارزشمند و حاوی جلوه‌های هنری و فرهنگی بر سر مزارها نصب است که عمده آنها در تکیه میرفندرسکی، قسمت بختیاری‌ها قرار دارد.
مدیر مجموعه تخت فولاد ادامه داد: بر همین اساس مقرر شده تا مجموعه تکیه میر و فضاهای الحاقی اطراف آن را به موزه متمرکز مجموعه تخت فولاد تبدیل کنیم، بنابراین گنجینه سنگ نوشته‌ها به صورت کامل به این مکان منتقل می‌شود و سنگ قبور ارزشمند، چه آنهایی که بر سر مزارها نصب است و چه آنهایی که از مزارها جدا شده و در موزه یا انبار نگهداری می‌شود، به صورت گسترده و استاندارد در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.
معرک‌نژاد بیان کرد: در تکیه بختیاری‌ها، شخصیت‌های ویژه‌ای همچون بی‌بی مریم بختیاری مدفون هستند و با توجه به مرمت و ساماندهی که در این محدوده در حال انجام است، تلاش می‌کنیم با محوریت معرفی شخصیت بی‌بی مریم بختیاری و فعالیت‌های مرتبط با بختیاری‌های مدفون در شهر اصفهان و مجموعه تخت فولاد، یک رویداد موزه‌ای در این محدوده ایجاد شده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
وی اضافه کرد: تعدادی از حجره‌های اطراف تکیه میرفندرسکی که قابلیت لازم را داشته باشند، در قالب تابلوهای تخته شاسی و نیز فایل‌های صوتی و تصویری و فیلم‌های کوتاه، به معرفی دسته‌ای از مشاهیر مدفون در تخت فولاد اختصاص می‌یابند.
مدیر مجموعه تخت فولاد خاطرنشان کرد: عملیات عمرانی مربوط به مرمت و ساماندهی مقبره بی‌بی مریم بختیاری و راه‌اندازی گنجینه سنگ‌های ارزشمند و معرفی مفاخر تخت فولاد در محدوده اطراف مقبره بی‌بی مریم در حال انجام است و انشاءالله تا پایان سال به مرحله تجهیز و بهره‌برداری می‌رسد.
وی اظهار کرد: موزه سنگ نوشته‌های تخت فولاد در دهه 80 در تکیه سیدالعراقین و موزه مشاهیر در اطراف آن شکل گرفت که بعد از مدتی، موزه مشاهیر به فضای الحاقی تکیه میرفندرسکی موسوم به گالری فدک منتقل شد و اکنون نیز تقریبا به حالت نیمه تعطیل درآمده، چون بخشی از فضا در اختیار خانه حکمت و فلسفه قرار گرفته است و باعث شده تا موزه مشاهیر و روزنامه‌نگاران قدیم به نوعی از رونق بیفتد.
معرک‌نژاد تصریح کرد: نگاه ما، تبدیل مجموعه تخت فولاد به سایت-موزه گردشگری با رویکرد معنوی و مذهبی است. گورستان‌گردی اکنون در دنیا مرسوم شده و با فرهنگ ما نیز سنخیت دارد، هم به لحاظ باور به معاد و جنبه بازدارندگی از گناه و هم به واسطه شخصیت‌های ممتازی که در تخت فولاد مدفون هستند و ریشه‌های هویتی ما و الگوهای نسل جوان محسوب می‌شوند. سال گذشته یک طرح جامع مطالعاتی در مجموعه تخت فولاد تدوین شد که امسال در دستور کار قرار گرفته است و بر اساس آن، برای تکایا و فضاهای مختلف تخت فولاد، یک‌سری کارکردهای ویژه پیش‌بینی شده که رویداد موزه‌ای نیز در همین راستا قرار دارد.
انتهای پیام

captcha