نبود اقبال به آثار ادبی درباره حجاب/ سبک زندگی؛ مابه‌ازای پوشش در کتاب‌ها
کد خبر: 3729278
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸

نبود اقبال به آثار ادبی درباره حجاب/ سبک زندگی؛ مابه‌ازای پوشش در کتاب‌ها

گروه ادب ــ یک نویسنده و منتقد ادبی با اشاره به اینکه مردم نسبت به آثار ادبی درباره حجاب اقبال چندانی ندارند و همین موضوع سبب کاهش آثار در این حوزه شده است، افزود: البته سبک زندگی اسلامی در کتاب‌های مختلف به نوعی به حجاب پرداخته است.

پنجشنبه// نبود اقبال به آثار ادبی درباره حجاب/ سبک زندگی؛ مابه‌ازای پوشش در کتاب‌ها

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجاب و عفاف از موضوعاتی که سال‌هاست در حوزه نشر با محرومیت مواجه بوده است که این موضوع می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. یکی از این دلایل به عدم اقبال خوانندگان باز می‌گردد که مانع از آن می‌شود که نویسنده‌ای در این حوزه ورود پیدا کند و به قلم‌فرسایی بپردازد؛ چرا که هر نویسنده خواهان آن است که اثرش با استقبال جامعه روبرو شود که با احتمال مواجه شدن با رویکردی به غیر از این، ترجیح می‌دهد در حوزه دیگری به صرف وقت بپردازد.

در همین زمینه با جواد کاموربخشایش،‌ استاد ادبیات دانشگاه آزاد و نویسنده حوزه هنری درباره آثاری که در حوزه حجاب و عفاف به رشته تحریر درآمده‌اند، به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که متن آن از نظرتان می‌گذرد؛

ـ طی سال‌های اخیر با چه میزان اثر منتشر شده در حوزه حجاب و عفاف در قالب داستان، رمان و ... مواجه بوده‌ایم؟

این موارد به صورت مصداقی می‌توان از آثار یاد کرد. باید گفت که کمبود آثار در این عرصه به حدی است که می‌توان گفت اثری نداشتیم، ولی در قالب سبک زندگی می‌توان به این موضوع نگاه کرد و آن را در میان کتاب‌های خاطره مورد رصد قرار داد. البته الزاماً این رویکرد به صورت مستقیم نیست، بلکه به صورت غیرمستقیم در رفتارها، پوشش‌ها و ... در کتاب‌های خاطرات و در قالب سبک خاطره دنبال می‌شود.

ـ در حوزه رمان و خاطرات آیا اثری وجود دارد؟

نه به آن صورت که باید باشد. در کتاب‌های دیگر به صورت تحلیل محتوا می‌توان این موضوع را مشاهده کرد. برای مثال در کتاب «محمد، مسیح کردستان» وقتی گفته می‌شود که «همکار شوهرم آمد و من داخل رفتم» به نحوی بحث از حجاب و با حجاب کامل در میان همکاران مرد ظاهر شدن در کتاب خود را نشان می‌دهد؛ البته توجه به این نکات نیازمند تسلط است.

پنجشنبه// نبود اقبال به آثار ادبی درباره حجاب/ سبک زندگی؛ مابه‌ازای پوشش در کتاب‌ها

ـ تسلط از سوی نویسنده؟

خیر. تسلط از نوع خواندن توسط مخاطب که در مطالعه این دست آثار متوجه شود که نکاتی از این دست وجود دارد.

در این باره باید گفت که اگر چه کتاب چندانی در این باره نداریم،‌ ولی نویسندگان در حوزه‌های مختلف کتاب نوشته‌ و به این موضوع اشاره کرده‌اند. از نظر اخلاقی و احکام خاص در کتاب‌های مختلف مطالب بسیاری نوشته شده است مانند کتب حدیثی که ما از این آثار و شمار آنان اطلاع درستی نداریم و نمونه‌هایی را در جامعه می‌بینیم. قطعاً در این حوزه کتاب‌های بسیاری از سوی حوزه علمیه و کارشناسان مذهبی نوشته شده است.

این موضوع در سال‌های دهه شصت موضوع روز بوده و جا افتاده بود و نگاه منفی و واکنش نسبت به آن وجود نداشت و عموم جامعه به این حوزه اعتقاد داشته‌اند. می‌توان گفت که به حجاب به عنوان یک اعتقاد نگاه نادرست نمی‌شد که همین رویکرد تاکیدی بر بودن این رویکرد در جامعه داشت.

ـ به عقیده شما اگر امروز کتابی با این موضوع نوشته شود مورد اقبال مردم قرار نمی‌گیرد؟

خیر. بعید می‌دانم با اقبال روبرو شود. فقط طیف خاصی نسبت به آن توجه نشان خواهند داد.

ـ حتی اگر در قالب رمان و خاطره منتشر شود؟

باید توجه داشت که روش پرداخت به این موضوع از سوی نویسنده مهم است، ولی چنانچه این رویکرد به صورت دستوری صورت گیرد با اقبال روبرو نمی‌شود.

انتهای پیام

captcha