اینستاگرامی‌های انقلابی برای اولین بار گردهم آمدند/ اتحاد برای فعالیت در جبهه جنگ نرم
کد خبر: 3729514
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵

اینستاگرامی‌های انقلابی برای اولین بار گردهم آمدند/ اتحاد برای فعالیت در جبهه جنگ نرم

گروه فرهنگی- دورهمی اینستاگرامی‌های انقلابی با حضور هادی حاجتمند، کارگردان سینما، وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، علی زکریایی، هنرمند و فعال فضای مجازی، علیرضا دلبریان، رزمنده و راوی دفاع مقدس و ... در مشهد برگزار شد.

اینستاگرامی‌های انقلابی برای اولین بار گرد هم آمدند/اتحاد برای فعالیت در جبهه جنگ نرم

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، اولین دورهمی اینستاگرامی‌های انقلابی، عصر روز گذشته، 21 تیرماه با حضور هادی حاجتمند، کارگردان سینما، علی زکریایی، هنرمند و فعال فضای مجازی، علیرضا دلبریان، رزمنده و راوی دفاع مقدس و ... در تالار نور مشهد برگزار شد.
ایده اولیه دورهمی اینستاگرامی‌های انقلابی توسط یکی از فعالان انقلابی فضای مجازی به نام مصطفی شریف در اینستاگرام مطرح شده است؛ شریف، فعال فضای مجازی و مؤسس دورهمی اینستاگرامی‌های انقلابی در این باره توضیح داد: تصور من در ابتدا این بود که با 30 نفر یک دورهمی کوچک برگزار می‌کنیم اما همت بچه‌های انقلابی خراسانی را دست کم گرفته بودیم و این همت بالا باعث شد تا الان 400 نفر در این دورهمی شرکت کنند.
دفاع از گفتمان انقلاب اسلامی و فعالیت‌های خیرخواهانه
مصطفی شریف، دفاع از گفتمان انقلاب را هدف برگزاری دورهمی اینستاگرامی‌های انقلابی دانست و اظهار کرد: ما هر کدام به تنهایی نمی‌توانیم جریان ساز باشیم اما اگر هزار نفر باشیم و هرکدام‌مان 100 مخاطب داشته باشیم، مانند اتفاقی که در مشهد افتاد و هرکدام از بچه‌های انقلابی پوستر گوهرشاد را استوری کردند، 100 هزار نفر در جریان این مناسبت قرار می‌گیرند؛ بنابراین ما وقتی معنا پیدا می‌کنیم که با هم باشیم.
وی در همین راستا اضافه کرد: فعالیت در حوزه اجتماعی، بین‌المللی، بصیرتی و خیرخواهانه محور فعالیت‌های اعضای دورهمی و فعالان انقلابی اینستاگرام است؛ همان‌طور که مدتی قبل با تلاش فعالان انقلابی مشهد، هزینه درمان کودکی که باید معالجه می‌شد، جمع آوری می‌شد.
شریف با اعلام اینکه دورهمی اینستاگرام متعلق به هیچ نهاد یا شخصی نیست، بیان کرد: برگزاری این برنامه کار خود بچه‌های انقلابی است و امیدواریم به فضل خدا و کمک امام رضا(ع) ادامه پیدا کند.
شریف در بخش بعدی سخنانش در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا از پیام رسان خارجی WhatsApp برای اطلاع رسانی برنامه دورهمی اینستاگرامی‌های فعال انقلابی استفاده شده است، اظهار کرد: ما تلگرام را تحریم کردیم اما چون نرم افزارهای داخلی امکان ارسال یک پیام برای تعداد مخاطب بالا وجود ندارد، از پیام رسان WhatsApp که قابلیت برادکست دارد، استفاده کردیم و به محض اینکه اولین پیام رسان داخلی چنین امکانی را داشته باشد، فعالیتمان را به آن منتقل می‌کنیم.
وی از ادامه برگزاری دورهمی اینتساگرامی‌های فعال انقلابی به صورت هر سه ماه یکبار خبر داد و افزود: امیدواریم جلسه بعد در مهرماه در اردوگاه و با گسترش بیشتر در بخش هم‌اندیشی، کارگروه و آموزش برگزار شود.
شریف در پایان با اظهار این مطلب که دور هم آمدن فعالان انقلابی نعمت بزرگی است، ادامه داد: اگر تعدادمان بیشتر شود، ضریب تأثیرمان افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین باید نسبت به تقویت و گسترش این اتفاق کمک کنیم و مراقب هر عاملی که باعث تضعیف آن شود، باشیم.
وی همچنین از همه دست اندر کاران برگزاری این برنامه، از جمله اداره اوقاف خراسان رضوی که مکان برگزاری اولین دورهمی اینستاگرامی را به صورت رایگان در اختیار برگزارکنندگان این برنامه قرار داده است، تشکر کرد.

استراتژی‌ها و استانداردهای فعالیت در اینستاگرام
در ادامه سید تقی عالمی، مؤسس و مدیر «گروه هنری شرح نو» با موضوع استراتژی فعالیت در اینستاگرام به ارائه پرداخت. عالمی با اشاره به لزوم توجه به جذابیت هنری وکمرنگ بودن این توجه در بین فعالان اینستاگرامی انقلابی، بیان کرد: برای این منظور چند نرم افزار تخصصی از جمله Adobe Draw، Adobe clip، Photoshop Express و ... قابل استفاده اند.
وی با بیان اینکه برای بارگزاری پست‌ها و استوری‌ها در اینستاگرام سایز مشخصی وجود دارد، افزود: برای پروفایل، اندازه 180 پیکسل، برای پست، ابعاد 1080 در 1080 و برای استوری ابعاد 1980 در 1080 بهترین سایز به شمار می‌رود.
عالمی درباره تعداد پست‌ها هر صفحه در اینستاگرام نیز گفت: بیش از حد نباید پست گذاشت چراکه باعث می‌شود کاربر در ذهن مخاطبانش مزاحم تداعی شود.
وی در رابطه با مزایای تبدیل صفحه اینستاگرام به Business Page(صفحه تجاری) توضیح داد: اطلاع از ذخیره کنندگان پست‌‌ها، تعداد کسانی که پست‌ها را فالو کردند، اطلاع از سن و جنسیت مخاطبان و ... از مزایای تبدیل پیج معمولی به پیج تجاری است.
عالمی در پایان با ارائه آماری از فعالیت در اینستاگرام بیان کرد: براساس آمار سال گذشته، ساعت هفت تا 10 شب و 10 شب تا یک بامداد بیشترین فعالیت در اینستاگرام صورت می‌گیرد، بیشترین استفاده در حوزه تفریح و سرگرمی است و بانوان بیشتر از آقایان در اینستا فعالیت دارند.
پخش مصاحبه مائده هژبری و به حاشیه بردن مسائل مهم اقتصادی کشور
هادی حاجتمند، کارگردان سینما با بیان این مطلب که در حوزه سینما و رسانه این‌طور نیست که هرچه ارائه شود از سوی مردم مورد پذیرش قرار گیرد، ادامه داد: اتفاق اخیر درباره هشتک مائده هژبری باعث شد مسائل مهمی مثل نامه رهبر انقلاب به رئیس جمهور راجع به شفاف سازی به حاشیه برود؛ بنابراین به نظرم لازم است فردی که مصاحبه مائده هژبری را پخش کرد را دعوت کنیم و بپرسیم واقعاً فردی که تا این حد اختیار دارد که چنین مصاحبه‌ای را پخش کند، با چه هدفی این کار را کرده است؟
وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، با انتقادی از عملکرد حوزه علمیه ابراز کرد: حوزه علمیه باید پاسخگو باشد که پس از گذشته این چهار دهه، آیا ما فقه پویای فعال داریم یا اینکه هنوز باید در فقه راجع به نجاست چاهی که سگ در آن افتاده حرف زد؟!
حاجتمند در پاسخ به سؤالی درباره فیلم جدیدش خبر داد: فقط در این حد می‌توانم توضیح دهم که کار جدیدم، سینمایی راجع به جریان‌های حاشیه سوریه است.
جریان هنری که قتل عام یک ملت را سانسور کند غیرطبیعی است
وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و سردبیر نشریه «راه» با اشاره به سالروز واقعه گوهرشاد، با تأکید به اینکه ما به دنبال هنر طبیعی هستیم، اظهار کرد: هنر طبیعی یعنی اگر در هر شهر دنیا، صدها نفر را در یک شب به جرم یک مطالبه فرهنگی قتل عام کرده بودند و مرده و زنده در قبرهای دسته جمعی دفن کرده بودند، به اندازه 80 سال اثر هنری وجود می‌داشت اما در کل مشهد، یک کارت پستال هم راجع به واقعه گوهرشاد وجود ندارد؛ این یعنی وضعیت غیرطبیعی است.
وی در همین راستا اضافه کرد: ما با چنین فضای غیرطبیعی رو به رو هستیم که می‌خواهد خودش را طبیعی جلوه دهد اما همین جریان که 80 سال واقعه گوهرشاد را بایکوت کرده، دیگران را به سانسورچی بودن متهم می‌کنند.
جلیلی با اظهار این مطلب که جریان روشنفکری جدا از خیانت به انقلاب، دین و مردم به هنر خیانت کرده است، ادامه داد: هنر اگر هنر به مایه‌های دراماتیکی که در 100 سال اخیر در جامعه ایران وجود داشته توجه می‌کرد و آن‌ها را دستمایه آفرینش هنری قرار می‌داد، هنر انقلاب اسلامی مانند تأثیرش جهانی می‌شد.
جلیلی واقعه گوهرشاد یکی از مؤلفه‌های هویت شهری مشهد دانست و اظهار کرد: چرا امروز که سالروز واقعه گوهرشاد است، هیچ خبری از آن در شهر نیست؟؛ اگر به هویت شهری معتقدیم و طرفدار آن هستیم، چرا نباید یاد شهیدان آن واقعه زنده نگه داشته شود؟؛ این بی‌توجهی ناشی از یک طرز فکر در مدیریت شهری امروز مشهد است.
جلیلی که مسئولیت معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در دوره پیشین را به عهده داشته است، با اشاره به ساخت مجسمه سیمرغ در دوره گذشته شهرداری مشهد، اظهار کرد: این، بزرگ‌ترین یا یکی از بزرگترین مجسمه کشور است که براساس یکی از اسطوره های شاهنامه توسط هنرمند مشهدی ساخته شد؛ هنرمندی که این اثر را ساخته بود در این مجسمه یک پهپاد هم قرار داده بود اما مسئولان شهری در دوره فعلی این مجسمه را در تپه‌های وفا مشهد نصب می‌کنند و پهپاد را از مجسمه جدا می‌کنند تا مبادا ترامپ ناراحت شود.
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به اتحاد نظر مسئولان در برخورد با دشمنان انقلاب اسلامی در دوره کنونی، افزود: در چنین شرایطی چه نگاهی باعث شده که شاهنامه و فردوسی را طوری مطرح کنیم که دشمن ستیزی در آن نباشد در حالی‌که شاهنامه روایت حماسه‌های ایران است؟
وی با تأکید به کسانی می‌توانند از فردوسی صحبت کنند که پای حماسه‌های ملت ایران ایستاده‌اند، ادامه داد: فردوسی تلاش داشت حماسه‌های ایران گم نشود؛ بنابراین کسی که برای 200 هزار شهید یک بیت شعر نمی‌گوید، غلط می‌کند از فردوسی حرف بزند.
جلیلی با بیان اینکه افرادی که پهپاد را شکار کردند، رستم‌های زمانه ایران هستند، افزود: بایکوت کردن و سانسور مجسمه سیمرغ شاهنامه نشان از یک تفکر غلط، منفعل و غیرخراسانی دارد. خراسانی که سربداران، حماسه گوهرشاد، کاوه، برونسی، مدافعان حرمی مانند حسین هریری، جواد محمدی و مرتضی عطایی داشته اجازه نمی‌دهد افرادی منفعل و با اندیشه‌های ذلیلانه به هنر، اندیشه و فرهنگ عمومی او این‌گونه رفتار کنند.

هرکس با هر توانی که دارد در حوزه فرهنگی کار کند
علیرضا دلبریان، رزمنده و راوی دوران دفاع مقدس نیز در ادامه با تأکید به اینکه در حوزه فرهنگی باید همان روش‌هایی که در دفاع مقدس استفاده می‌شد، مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: در دوران دفاع مقدس، هرکس می‌خواست در جبهه فعالیت کند را قبول می‌کردیم و اگر نمی‌توانست در یک حوزه در جبهه حضور داشته باشد، آن کاری که می‌توانست به او محول می‌شد و به صرف عدم توانایی در یک بخش، از جبهه بیرون نمی‌شد؛ همین رویکرد باید در حوزه فرهنگی نیز دنبال شود و از هرکسی که می‌خواهد فعالیت کند، استفاده شود.
دلبریان همچنین با انتقاد از عدم تحمل مخالف و دشمن تراشی در آثار رسانه‌ای برای تبلیغ مقوله‌هایی از جمله حجاب، ادامه داد: اینکه در برخی آثار، هم‌وطنانمان را در مقابل شهدا قرار می‌دهند، آب به آسیاب دشمن ریختن است؛ در جبهه افرادی که نسبت به نماز کم‌توجه بودند، به شهادت می‌رسیدند اما امروز جوانان را از دین فراری می‌دهند.
خلیل موحدی محصل توس، رزمنده دوران دفاع مقدس و فعال فرهنگی نیز در پایان ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم، با اشاره به آیه12 سوره یس که می‌فرماید:« إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ، آرى ماييم كه مردگان را زنده مى‏ سازيم و آنچه را از پيش فرستاده‏ اند با آثار [و اعمال]شان درج مى ‏كنيم و هر چيزى را در كارنامه‏ اى روشن برشمرده‏ ايم (۱۲)» خطاب به فعالان فرهنگی فضای مجازی، بیان کرد: آثار فعالیت فرهنگی می‌تواند جریان‌ ساز باشد و بر اساس این آیه قرآن، تا وقتی که افرادی با آثار رسانه‌ای شما هدایت شوند، نتیجه‌اش برای شما نیز مثبت خواهد شد.
وی با تأکید به لزوم استقامت در کار فرهنگی، افزود: بنا به حدیث پیامبر(ص) کار دینی و فرهنگی باید جمعی باشد؛ تا وقتی برای دفاع از حق کار جمعی نداشته باشیم، به نتیجه نمی‌رسیم بنابراین باید برای تقویت این دورهمی تلاش کرد و هرکسی که باعث متفرق شدن این اجتماع شود، معصیت کرده است.
موحدی توس با اشاره به ماجرای شکست جالوت توسط حضرت داوود در قرآن کریم، بیان کرد: بر اساس قرآن، کار از دست جوانان بر می‌آید و به خاطر همین اتکا به جوانان است که رهبر انقلاب می‌فرمایند ما بینی دشمن را به خاک می‌مالیم.
وی در پایان سخنانش با اشاره به اهمیت تقوا در موفقیت در حوزه فرهنگی، افزود: تنها چیزی که می‌تواند انسان را به مقصد برساند تقوای الهی است؛ بنابراین فعالان فرهنگی باید مراقب خودشیفتگی، سوء استفاده از قدرت و ... باشند.

گفتنی است، رسم نقاشی پرتره شهید محسن خزاعی ، شهید خبرنگار که در سوریه و در حوزه مدافعان حرم فعالیت داشت، توسط احمد منصوب، هنرمند مشهدی، شعرخوانی محمدحسین رحیمی، شاعر و طنزپرداز انقلابی، اجرای سرود توسط گروه «مهدی یاوران»، اجرای استندآپ کمدی علی زکریایی، فعال فرهنگی و انقلابی اینستاگرامی و همچنین تقدیر از وی برای برنامه «خط خطی» از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. زکریایی بابت ساخت این برنامه که از یک سال گذشته تولید آن را آغاز کرده و در صفحه اینستاگرامش منتشر می‌کند، هیچ دستمزدی دریافت نکرده و با هزینه شخصی‌اش مشغول فعالیت در این حوزه است.
یادآور می‌شود، علاقه‌مندان می‌توانند ادامه فعالیت‌های دورهمی اینستاگرامی‌های انقلابی که به صورت مستمر و هفتگی انجام می‌شود را از طریق @insta.enghelabi در اینستاگرام دنبال کنند.

انتهای پیام

 

 

captcha