ضرورت برگزاری برنامه‌های دهه کرامت با رویکرد معرفت افزایی/ غنابخشی به تعاملات فرهنگی با رجوع به سیره اهل بیت(ع)
کد خبر: 3729571
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶

ضرورت برگزاری برنامه‌های دهه کرامت با رویکرد معرفت افزایی/ غنابخشی به تعاملات فرهنگی با رجوع به سیره اهل بیت(ع)

گروه اجتماعی- معاون فرهنگی- اجتماعی شهرداری مشهد گفت: نگاه جدید شهرداری نسبت به برگزاری مناسبت‌های مذهبی تأکید بر دو جنبه محبتی و به ویژه معرفتی سیره ائمه اطهار(ع) است که با توجه به نیازهای جامعه و با توجه به آسیب‌های اجتماعی پاسخ در خصوص حل این امور به راحتی در سیره و سنت اهل بیت(ع) یافت می‌شود.

ضرورت برگزاری برنامه‌های دهه کرامت با رویکرد معرفت افزایی/ غنابخشی به تعاملات فرهنگی با رجوع به سیره اهل بیت(ع)
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، هادی بختیاری، معاون فرهنگی- اجتماعی شهرداری مشهد در نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های دهه کرامت که 22 تیرماه در محل شهرداری مشهد برگزار شد، بیان کرد: چند سالی است که در کشور از اول تا 11 ذی القعده باعنوان دهه کرامت در راستای تحکیم مودت خاندان اهل بیت(ع) گرامی داشته می‌شود.
وی افزود: شهرداری یکی از دستگاه‌های خدماتی در محیط شهر نیز در کنار سایر دستگاه‌ها و همراه مردم به این موضوع می‌پردازد.
بختیاری با اشاره به سه سرفصل در خصوص این مناسبت‌ها، اظهار کرد: تقویت فرهنگ دینی در جامعه با توجه به اینکه جامعه ما دینی با مذهب تشیع است و از دیرباز سنت و سیره ائمه اطهار(ع) از جایگاه رفیعی برخوردار بوده است، اهمیت دو چندانی دارد.
وی با بیان اینکه در فراز و فرودهای متفاوت جامعه جنبه‌های محبتی نیز تجلی ظهور و بروزها متفاوت بوده است، ادامه داد: با توجه به مودت و محبت ایرانیان نسبت به ائمه هدی سعی شده به تبعیت از آموزه‌های دینی در  مسیر اجرای برنامه‌ها اهتمام شود.
معاون فرهنگی- اجتماعی شهرداری مشهد گفت: نگاه جدید شهرداری تأکید بر دو جنبه محبتی و به ویژه معرفتی سیره ائمه اطهار(ع) است که با توجه به نیازهای جامعه و با توجه به آسیب‌های اجتماعی پاسخ در خصوص حل این امور به راحتی در سیره و سنت اهل بیت(ع) یافت می‌شود.
وی با اشاره به تعبیر امام علی(ع) از پیامبر(ص)، ابراز کرد: ایشان می‌فرمایند: «پیامبر(ص)طبیبی هستند که زمینه درمان را فراهم می‌آورند» لذا امروز به شدت نیازمند آموزه‌های مکتب اهل بیت(ع) در سبک زندگی، تعاملات اجتماعی برای بنیان یک جامعه سعادتمند هستیم.

غنا بخشیدن به تعاملات فرهنگی در سایه آموزه‌های دینی
بختیاری گفت: در نگاه فرهنگی با توجه به اینکه امروز با فقر تعاملات فرهنگی روبرو هستیم با رجوع به آموزه‌های دینی در خصوص رابطه برادری، همسایه داری و رسبدگی به امور مسلمانان این مشکلات حل خواهد شد.
معاون فرهنگی- اجتماعی شهرداری مشهد بیان کرد: موضوع مهربانی، گذشت، مدارا در خانواده، همسایه، هموطن،هم‌کیش بودن، مهربانی با محیط زیست و حیوانات همه و همه در آموزه های دینی وجود دارد که باید ترویج یابد.
بختیاری افزود: نگاه ما به مناسبت‌های مذهبی چه در ایام ولادت چه در ایام شهادت برجسته سازی بخشی از آموزه‌های دینی ناظر بر نیازهای امروز در بحث زیست اجتماعی شهروندان است.
وی تصریح کرد: برنامه‌های دهه کرامت شهرداری با عنوان «امام مهربانی، شهرمهربانی» در راستای ترویج فرهنگ دینی در تعاملات اجتماعی انتخاب شده است.
معاون فرهنگی- اجتماعی شهرداری مشهد اضافه کرد: برای این منظور از ادبیات امام رضا(ع) در جهت تأکید نسبت به این موضوع استفاده خواهد شد.

ایجاد روحیه نشاط از راهبردهای جدی برگزاری جشن‌های دهه کرامت است
وی، برگزاری برنامه‌های دهه کرامت با راهبردی مردمی را از دیگر سیاست‌های شهرداری مشهد عنوان کرد و گفت: در این بحث چهار موضوع مورد توجه است لذا اجرای برنامه‌ها به نحوی تدارک دیده شده که بیشترین مخاطب را داشته باشد.
بختیاری، اجرای برنامه در فضای عمومی شامل پارک‌ها، پاتوق بوستان‌ها را از دیگر رویکردها در مردمی کردن برنامه های دهه کرامت برشمرد و افزود: توجه به زائقه و سلیقه مردم و بدور از تحمیل سلایق سازمانی سعی شده برنامه ریزی لازم در این خصوص صورت گیرد.
وی، سپردن اجرای برنامه به نهادهای مردمی را از دیگر راه‌های جذب مردم به ورود در عرصه عنوان کرد.

فرهنگ‌سازی برای ایجاد فضای جمعی شاد با همراهی رسانه‌ها میسر است
معاون فرهنگی- اجتماعی شهرداری مشهد گفت: در بحث فعالیت در حوزه فرهنگی و اجتماعی، ایجاد روحیه نشاط یکی از راهبردهای جدی است چرا که در پی گذشت زمان و تغییر سبک زندگی از تبدیل شدن خانه‌های وسیع به آپارتمان نشینی و مواردی از این قبیل جامعه نیازمند یک تهییج روحی است.
بختیاری با اشاره به مشکلات روز جامعه در خصوص مسائل اقتصادی و مشکلات اجتماعی، بیان کرد: مناسبت‌های شاد مذهبی از جمله دهه کرامت فرصت مناسبی برای کیفیت بخشی و بهبود وضعیت زندگی افراد در جامعه است.
وی با بیان اینکه شادی جمعی نگرانی از برخوردهای ضد ارزشی و بروز ناهنجاری را در پی دارد، تشریح کرد: در این خصوص باید رسانه به سیاستگذاران این حوزه کمک کنند و روی این موضوع کار شود تا تصمیم گیران در این خصوص وارد عمل شوند.

برگزاری دوهزار نوبت برنامه در دهه کرامت در قالب 90 عنوان
در بخش دیگری از این نشست محسن مصحفی، معاون فرهنگی و هنری شهرداری مشهد بیان کرد: دو هزار نوبت برنامه در قالب جشن‌ها، فضاآرایی، محله آرایی و ... با 90 عنوان برنامه طی 10 روز در فرهنگسراها، پارک ها و بوستان ها تدارک دیده شده است.
وی ادامه داد: جشنواره‌های این دهه شامل جشن‌های بوستان وفا با حضور چهره‌های مطرح، پیاده راه امید و مهربانی در حوالی چهارراه مخابرات، برنامه‌های فرهنگی بوستان بهار، امام مهربانی‌ها، یک بعد از ظهر خانوادگی در منطقه امامت است.
معاون فرهنگی و هنری شهرداری مشهد ابراز کرد: جشنواره فرهنگی و هنری در بوستان کوهسنگی، بوستان زیتون، ویژه برنامه‌هایی در میدان شهدا نیز از این قبیل خواهد بود.
وی در خصوص کلیات برنامه‌های دهه کرامت، تشریح کرد: برگزاری جشنواره غذا، برپایی پاتوق‌های گفتگو، نورافشانی در شب میلاد حضرت معصومه(س) و تجلیل از دختران برگزیده در فرهنگسراها از دیگر برنامه‌های در این دهه پربرکت است.
مصحفی، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری شامل مسابقه بزرگ خاطره نویسی از حرم و جشنواره عکس جلوه‌های مهربانی را از جمله برنامه‌ها در این دهه برشمرد و گفت: با همکاری آستان قدس رضوی، تور حرم شناسی نیز برای شهروندان تدارک دیده شده است.
معاون فرهنگی و هنری شهرداری مشهد اضافه کرد: استقرار خودروهای تزئین شده مناسب با اعیاد در مناطق حاشیه شهر در راستای برگزاری جشنواره کودک شاد پیش‌بینی شده است که شامل برنامه‌های شاد برای کودکان خواهد بود.
مصحفی، اجتماع بانوان مشهدی در سالروز ولادت حضرت معصومه(س) و گلباران حرم رضوی را از برنامه‌های این دهه عنوان کرد و گفت: جشنواره بزرگ محله آرایی با استفاده از پتانسیل شورای اجتماعی محلات و برگزاری مسابقه بین این شوراها تدارک دیده شده است.
انتهای پیام

captcha