تصمیم‌های مدیریتی مبتنی بر علم و سلوک عقلانی باشد/ هرجا از قرآن فاصله گرفتیم، متضرر شدیم
کد خبر: 3729572
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
خطیب جمعه تهران:

تصمیم‌های مدیریتی مبتنی بر علم و سلوک عقلانی باشد/ هرجا از قرآن فاصله گرفتیم، متضرر شدیم

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در بخشی از خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران گفت: تصمیم بدون پشتوانه علمی، پاسخگویی در برابر خداوند را در پی خواهد داشت، بنابراین مدیران کشور باید با در نظر گرفتن علم و دانش تصمیم بگیرند؛ زیرا در سایه مشعل پرفروغ عقل است که سلوک عقلانی رقم می‌خورد و رسالت جامعه اسلامی بر همین اصل استوار است.

مدیران کشور باید تصمیمی مبتنی بر علم و سلوک عقلانی بگیرند

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، امروز، 22 تیرماه، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، ضمن توصیه همگان به رعایت تقوای الهی، خطاب به ملت ایران گفت: شما مهم‌ترین پرچم را در دست دارید و در پرتو انوار پرفروغ این پرچم است که حرکت می‌کنید و این پرچم، همان قرآن است که همچون مشعل فراروی جامعه اسلامی و بشری قرار دارد.

وی ادامه داد: قرآن کریم دو چهره دارد که یک چهره آن همان کتاب قرآن است و چهره یگر آن حقیقت یعنی پیامبر(ص) و اهل بیت‌(ع) است، لذا اگر می‌خواهید پیامبر(ص) را به خوبی بشناسید، قرآن را بخوانید چرا که همان‌طور که علامه مجلسی می‌گوید، قرآن توصیف کامل پیامبراعظم است. همچنین حضرت امیرالمومنین(ع) تأکید می‌کنند که شما این پرچم را در اختیار دارید و باید در پرتو این پرچم حرکت کنید.

امام جمعه موقت تهران در ادامه بر ضرورت نزدیکی هر چه بیشتر به قرآن کریم تأکید کرد و افزود: ما در هر کجا از قرآن فاصله گرفته‌ایم، بلافاصله متضرر شده‌ایم اما آن‌جایی که به قرآن و اهل بیت(ع) نزدیک شدیم، به عزت دست یافتیم.

وی ادامه داد: ایران اسلامی سال‌ها و قرن‌ها در نقشه جغرافیایی جهان می‌درخشید و حضور داشت اما با انعقاد قراردادهایی مثل قرارداد ترکمنچای، جغرافیای این کشور را طی 250 سال گذشته تجزیه کردند، لذا امروز در سایه پیوند با آموزه‌های دینی، نیازمند رهبری صالح و مدیری صالح چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ اقتصادی هستیم که خوشبختانه رهبری معظم انقلاب نمونه بارز یک مدیر صالح و مسلط به آموزه‌های دین هستند.

ابوترابی‌فرد با بیان این‌که قرآن در همه عرصه‌ها پیام دارد، گفت: یک تصمیم بدون پشتوانه علمی، پاسخگویی در برابر خداوند را در پی خواهد داشت. بنابراین مدیران کشور باید با در نظر گرفتن علم و دانش تصمیم بگیرند؛ زیرا در سایه مشعل پرفروغ عقل است که سلوک عقلانی رقم می‌خورد و رسالت جامعه اسلامی بر همین اصل استوار است.

وی تأکید کرد: اطاعت از خدا در سایه مشعل پرفروغ علم است که صورت می‌گیرد. همچنین چه زیبا توصیه کرد؛ حضرت آیت‌الله بهجت که آن‌جا که علم دارید به آن عمل کنید و آن‌جایی که علم ندارید، توقف کنید. باید در برابر درب‌های حوزه و دانشگاه زانو زد و مدیران کشور بدانند اگر مدیرت کشور با حوزه و دانشگاه گره نخورد، چالش‌هایی جدی حرکت پرشتاب ملت را با دشواری‌های جدی روبرو خواهد کرد؛ باید رو به سمت عقل، علم و دانش آورد و باید اقدامات اقتصادی دولت را چهره‌های فاخر و صاحب فکر و تجربه و آشنا با مسائل اقتصادی کشور تبیین کنند.

خطیب جمعه تهران با تأکید بر این مطلب که تعلم با تعقل گره خورده است، افزود: استحکام دانش به سلوک عقلانی متکی است و علم را باید از عالم ربانی فرا گرفت و عالمی که به علم و معرفت خود متعهد است و چنین عالمی را در سایه سلوک عقلانی می‌توان شناخت.

ابوترابی‌فرد اضافه کرد: این احتیاج علم به عقل در دو حوزه صورت می‌پذیرد؛ اول آن‌که اگر حیات عقلانی نباشد، سخن عالم را نخواهیم فهمید، زیرا انسان با قدرت عقلانی است که کلام عالم را درک می‌کند و دوم این‌که با عقل است که می‌توانیم عالم را بشناسیم، لذا حیات عقلانی با حیات علمی گره خورده است.

وی در ادامه این خطبه به ضرورت وحدت در جامعه اشاره کرد و افزود: ما همیشه نیازمند وحدت بوده‌ایم و خواهیم بود؛ زمینه‌های تفرقه همیشه فراهم است اما جامعه اسلامی باید در کنار یکدیگر باشد. امروز در پیمودن راه‌های مبتنی بر دانش و علم و خلق قدرت، راهی جزء اجماع نخبگان سیاسی و چهره‌های فاخر علمی، حوزوی و دانشگاهی نداریم و باید بر خلق اجماع تمرکز داشته باشیم و تحت اقتدار رهبر معظم انقلاب اسلامی به وحدت و اجماع کلمه خواهیم رسید.

این عضو جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: اصلاح چالش‌های اقتصادی کشور، نیازمند اصلاح ساختارها، نظام بودجه‌ریزی کشور و رفتارهاست و همچنین نیازمند تصمیمات اساسی، کلیدی و شجاعانه است. این تصمیمات چون هزینه دارند اگر اجماع نخبگان سیاسی و علمی در کار نباشد، تداوم نخواهند یافت. تصمیمات شجاعانه با عزم و اراده و سلوک عقلانی و اجماع در حول دانش و علم به سدت می‌آیند.

وی ادامه داد: کشوری که سال‌هاست بودجه سالانه او با درآمدهای نفت گره خورده است اگر می‌خواهد تحولی را تجربه کند و راه را برای تحول قدرت هموار سازد، ابتدا باید بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، رابطه بودجه عمومی و نفت را به صفر کاهش دهد و تحقق این مهم نیازمند عزم جدی، مدیریت قوی، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری است که این راه را نمی‌توان بدون اجماع پیمود و باید همه در کنار هم بایستند.

امام جمعه موقت تهران افزود: رؤسای قوا این جلساتی را که به لطف الهی و هدایت رهبری برگزار می‌کنند و البته باید از سال‌ها قبل چنین اقدامی را انجام می‌دادند، اگر می‌خواهند تحولی از مسیر این جلسات خلق شود باید برای اجماع سازی در مسئله اصلاح رفتارهای ناصواب گذشته باشد و این راه، راه تحول است. لذا باید اعلام کنند که ما تصمیم گرفته‌ایم در بودجه سال 1398 خطاهای گذشته خود را اصلاح کنیم.

این نماینده سابق مجلس در این رابطه ادامه داد: باید سران قوا اعلام کنند که ما تصمیم گرفته‌ایم هزینه‌های غیرمنطقی و هزینه‌هایی را که بار سنگینی را بر ملت تحمیل می‌کند و هیچ دستاوردی برای کشور ندارد، کنار بگذاریم. همچنین باید اعلام کنند که ما تصمیم گرفته‌ایم بدون پیش‎‌بینی منابع مطمئن و پایدار برای کشور خلق هزینه نکنیم و باید اعلام کنند که ما برای اداره کشور دست خود را به سوی بانک مرکزی دراز نمی‌کنیم و این راه نجات است.

ابوترابی‌فرد با ارائه پیشنهادی صریح کرد: امروز که رئیس کل بانک مرکزی پایان حکم خود را تجربه می‌کند و در آستانه تغییر رئیس کل هستیم، پیشنهاد می‌کنم رئیس جمهور محترم برای استقلال بانک مرکزی و انتخاب رئیس کلی که مورد تأیید دیگر رؤسای قوا و چهره‌های هوشمند اقتصادی و مدیران لایق نظام بانکی و پولی کشور باشد، اقدام کند تا با استقلال و مدیریت مبتنی بر دانش سیاست‌های پولی و ارزی کشور را تنظیم کند و مورد نظارت قرار دهد. تا آن ‌زمان‌که بانک مرکزی به‌عنوان صندوقی برای تأمین هزینه‌های دولت و تمامی قوا ایفای نقش می‌کند، بدانید مشکلات اقتصادی و تورم هیچ‌گاه حل نخواهد شد و هیچ اقتصاددانی با این جمله مشکل ندارد.

عضو جامعه روحانیت مبارز در پایان خطبه دوم به موضوع دشمنی‌های مثلث شوم آمریکا، اسرائیل و عربستان اشاره کرد و در این رابطه گفت: این مثلث شوم و تمامی دنیا می‌داند، که قدرت جمهوری اسلامی، قدرت بالنده، پیشتاز و پرشتابی است. این جریان قدرتمند راه را برای یک حرکت قدرتمند مبتنی بر مبانی و آموزه‌های وحیانی در منطقه هموار کرده است و هر روز سنگر جدیدی را فتح می‌کند. این قدرت بالنده با استفاده از تمام ظرفیت‌های اقتصادی که در طول این چهار دهه با همت همین مدیران ایجاد شده و با بهره جستن از قدرت جغرافیایی ایران و ثبات سیاسی و قدرت دفاعی کشورمان و ده‌ها موئلفه قدرت دیگر به سرعت در حال تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی بزرگ است.

به گزارش ایکنا؛ امام جمعه موقت جمعه تهران در ابتدای خطبه اول ضمن دعوت نمازگزاران به تقوا الهی، آراستگی به ایمان و عمل صالح، گفت: آموزه‌های دین و آراستگی به آن به معنای حرکت در مسیری است که خدای متعال تبیین کرده است و در این زمینه عمل صالح که مورد تأکید امام علی(ع) بوده از منظر ایشان عمل صالح راز موفقیت در دنیا و عاقبت بخیری در آخرت است.

وی ادامه داد: جامعه، نظام سیاسی، اقتصادی و خانواده محصول عمل و رفتار ماست و اگر می‌خواهیم با یک تحول در حیات فردی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی روبرو شویم باید اصلاح عمل خویش همت گماریم.

امام جمعه موقت تهران افزود: دولتمردان برای بهبود اوضاع راهی جزء تببین عمل صالح ندارند و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب همچون نقشه راه این مسیر را به خوبی ترسیم می‌کند.

وی با بیان این مطلب که امام علی(ع) بر تداوم عمل صالح تأکید دارند، گفت: حضرت امیرالمومنین(ع) تداوم عمل صالح را ضروری می‌دانند و اقدامات مقطعی را راهگشا نمی‌دانند، لذا بهترین عمل، عملی است که دوام داشته باشد هرچند محدود و اندک اما تداوم یابد، زیرا این حرکت مبتنی بر اصول سعادت بشری را خلق می‌کند.

خطیب جمعه این هفته تهران اظهار کرد: یکی از مشکلات امروز کشورمان این است که کارها اصولی انجام نمی‌شود و آن کاری هم اصولی انجام شده، تداوم نمی‌یابد و اگر ما می‌خواهیم تصمیمی اصولی اتخاذ شود باید تصمیم‌گیرندگان بر علم تأکید داشته باشند و این مسئله باید در تمامی قوا به خصوص قوه قضائیه مورد اهمیت واقع شود.

این عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه به ضرورت صبر اشاره کرد و در این باره گفت: تداوم راه مستقیم و مشاهده آثار آن، نیازمند صبر جمعی و فردی است و هیچ جامعه‌ای به سعادت نمی‌رسد مگر آنکه راه درست را بشناسد، قدم بردارد و ثابت قدم باشد و مهم‌ترین بخش آن است که برای پیشرفت در مسیر درست، صبر پیشه کند.

وی در رابطه با استقامت اظهار کرد: امام علی(ع) مومنین را به استقامت توصیه کرده‌اند و تأکید می‌کنند که هیچ ملتی بدون استقامت به پبروزی دست نخواهد یافت و این استقامت باید جدای از مردم در رهبران و مدیران هم وجود داشته باشد. مثلاً پیروزی ملت ایران با استقامت خویش و استقامت رهبران ومدیران این کشور رقم خورده است.

ابوترابی‌فرد در پایان خطبه اول عنوان کرد: جامعه اسلامی وقتی پیروزی‌ را کسب کرد نباید دچار غرور شود و از مسیر اصلی و سعادت بشری منحرف گردد. همچنین جامعه اسلامی باید برای رستگاری خود نگاهش به قله معطوف باشد و اگر قله را مشاهده کنیم، حرکت ما اقتدارآفرین خواهد بود و دلیل اینکه رهبری معظم انقلاب مدام بر افزایش قدرت ایران و ایستادگی در برابر نظام سلطه تأکید می‌کنند به خاطر نگاه ایشان به این قله‌هاست.

انتهای پیام

captcha