نظر آیت‌الله تهرانی درباره خوف ممدوح
کد خبر: 3729653
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
در کتاب «تأدیب غضب؛ خوف و رجا» بخوانید؛

نظر آیت‌الله تهرانی درباره خوف ممدوح

گروه ادب ــ کتاب «تأدیب غضب؛ خوف و رجاء» بر اساس سخنان آیت‌الله مجتبی تهرانی تدوین شده است که خوف ممدوح، آثار خوف ممدوح در دنیا، مقابله خوف ممدوح و مذموم و‌ صورت‌های رجاء مذموم را مورد بررسی قرار می‌دهد.

نظر آیت‌الله تهرانی درباره خوف ممدوح

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «تأدیب غضب؛ خوف و رجاء» عنوان اثر دیگری در ادامه سلسله آثار اخلاق ربانی و سخنان آیت‌الله مجتبی تهرانی،‌ استاد اخلاق تهران است که به کوشش مؤسسه پژوهشی فرهنگی مصابیح‌الهدی منتشر شده است.

در مقدمه کتاب آمده است: «یکی از چهار نیروی اصیل درونی انسان،‌ قوه غضبیه است. غضب یا همان نیروی خشم به معنای اعم خود، یکی از نعمت‌های بزرگ الهی به شمار می‌آید. انسان به وسیله این نیرو به اهدافی چون حفاظت و نگهداری از جان و مال، دفع ضرر، اجرای حدود،‌ مبارزه با نفس و پیکار با دشمنان تجاوزگر و ... دست پیدا می‌کند. اولین رذیله‌ای که علمای اخلاق در این ارتباط مطرح می‌کنند،‌ رذیله خوف یا بیم است که به همراه موضوعات مرتبط با آن،‌ مباحث مفصلی را به خود اختصاص داده است.»

این کتاب در 18 جلسه تدوین شده است. در باب قوای نفسانی انسان، نقش تخریبی قوای مذکور،‌ صورت ملکی قوا، معنای هواهای نفسانی، نمونه‌ای از تأثیرپذیری قوا، در باب خلقت نفس و ... از جمله مباحث ابتدایی این کتاب به شمار می‌رود.

ارزش و کارکرد نیروی خشم موضوع جلسه نخست این کتاب است. جایگاه بحث خوف در قوه غضبیه و تألم از مرگ به خاطر بیم از نیستی دو عنوان جلسات دوم و سوم این کتاب را به خود اختصاص می‌دهند. رابطه بیم و امید با عمل انسان و شناخت علمی و کشفی در اسلام مباحث جلسه چهارم و پنجم هستند.

در ادامه این مباحث، جلسه ششم به مصادیق دیگر خوف ممدوح از شیء اشاره دارد. پیرامون خوف از گذشته و آینده،‌ منشأ عدم تحصیل خوف ممدوح، راه‌های تقویت نیروی عفت،‌ ضرورت بهره‌گیری از ایام عاشورا، تأثیر ضعف ایمان بر سوءخاتمه و تأثیر کثرت معاصی بر سوءخاتمه مباحث طرح شده در جلسات هفتم تا دوازدهم را تشکیل می‌دهند.

آثار خوف ممدوح در دنیا، مقابله خوف ممدوح و مذموم،‌ صورت‌های رجاء مذموم،‌ رجاء در رابطه با گناه و عمل نیک، ضرورت ملازمه خوف و رجاء و برتری رجاء بر خوف در آثار اسلامی عناوین جلسات سیزدهم تا هجدهم را شامل می‌شوند.

این اثر در 336 صفحه، به بهای 150 هزار ريال و 1500 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام

captcha