آموزش ۲۵ قرآن‌آموز در مؤسسه «دارالرضوان» تبریز
کد خبر: 3729657
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹

آموزش ۲۵ قرآن‌آموز در مؤسسه «دارالرضوان» تبریز

گروه فعالیت‌های قرآنی - مدیر مؤسسه قرآنی «دارالرضوان» تبریز، با بیان اینکه ۲۵ قرآن‌آموز در کلاس‌های آموزشی این مؤسسه حاضر می‌شوند، گفت: صوت و لحن، تجوید، مفاهیم از گرایش‌های آموزشی مؤسسه قلمداد می‌شوند.

 آموزش 25 قرآن آموز در مؤسسه قرآنی «دارالرضوان» تبریز

مجید باوردی، مدیر مؤسسه قرآنی دارالرضوان تبریز، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه 2۵ قرآن‌آموز در کلاس‌های آموزشی این مؤسسه حاضر می‌شوند، گفت: صوت و لحن، تجوید، مفاهیم از گرایش‌های آموزشی مؤسسه قلمداد می‌شوند.
وی، تلاوت قرآن را اصیل ترین هـنر اســلامی دانست و افزود: تلاوت قرآن کریم اصیل ترین هـنر اســلامی است که از بــدو نــزول قرآن و پس از سفارشـات و تأکیدات پیـامبر گرامی اسلام(ص) مبنی بر خواندن و تلاوت این کتاب آسمــانی با صــوت و لحنی زیبـا و عربی همواره مورد توجُّه و اهتمام مسلمانان بوده و خواهد بود 
وی ضن بازگو نمودن سطح بالای قرآن آموزان موسسه دارالرضوان تبریز خاطرنشان کرد: قرآن آموزان مؤسسه در سطوح مختلف سنی در سطح بالایی قرار دارند، اکثر این قرآن آموزان تقلیدی بوده و مسائل ریز قرائت هم به آنها اشاره می‌شود.
باوردی، ازهدف اساسی علم تجوید گفت و ادامه داد: تلفظ صحیح حروف، هدف اساسی علم تجوید و اولین مرحله قرائت است و قرائت بدون آن نه در نماز و نه در غیر نماز صحیح نیست و اگر کسی استعداد و توانایی تصحیح نطق خود را بر قرآن داشته باشد و در این امر سستی نماید و در نتیجه مرتکب لحن و تحریف و خطا شود، گناهکار است؛ زیرا قرائت قرآن در نماز، واجب است، همچنان که نماز واجب است؛ بنابراین همانطور که هر مسلمان باید به صفت نماز حضرت رسول‌الله(ص) نماز بخواند، قرائتش نیز، باید به صفت قرائت ایشان باشد.
مدیر موسسه قرآنی دارالرضوان تبریز یادآور شد: قرآن کریم، مجموعه‌ای از ارزش‌های ثابت را مبنای آموزه‌های خود قرار داده است و انسان‌ها را دعوت و گاه موظّف نموده است که به این ارزش‌های والای انسانی پایبند باشند تا هم خودشان به آرامش برسند و هم موجب آرامش و رفاه اطرافیان و جامعه خود شوند.
وی اظهار کرد: برای آشنایی با قرآن و بهره‌گیری از مفاهیم آن،‌ مقدماتی لازم است كه اگر به آنها توجه نشود، ‌انسان دچار تفسیر به رأی شده و گرفتار انحراف می شود. زبان قرآن عربی است و خداوند كلامش را به این زبان نازل كرده است: «‌قرآناً عربیّاً»  پس گام اول در شناخت قرآن،‌ آشنای با ادبیات عرب است، شناخت لغات، اصطلاحات و قواعد، به گونه ای كه بتوان معنای آیه را به درستی فهمید.
باوردی، ضمن بازگو نمودن پیمادهای درک مفاهیم قرآن تاکید کرد: تلاوت قرآن، به ويژه اگر با درک مفاهيم آن همراه باشد، موجب زنده شدن دل و صفاى جان مى‌شود و زمينه را براى عمل به قرآن فراهم مى‌سازد، براى آشنايى با مفاهيم قرآن، ابتدا بايد به ترجمه‌هاى معتبر و سپس به تفاسير روان و خلاصه فارسى مراجعه كرد و در پايان با بهره‌گيرى از تفاسير عميق هم‌چون تفسير الميزان و تسنيم به معارف بلند قرآن دست يافت. رعايت آداب تلاوت قرآن همراه با رعايت تقوا، پرهيز از گناه، تحصيل طهارت روح، فهم معانى و رسيدن به عمق مفاهيم قرآن بسيار مؤثر است.

انتهای پیام

captcha