شریان حیاتی جامعه در گرو حفاظت از منابع طبیعی است
کد خبر: 3729756
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸

شریان حیاتی جامعه در گرو حفاظت از منابع طبیعی است

گروه اجتماعی- امام جمعه دیواندره با اشاره به اهمیت حفاظت از منابع طبیعی گفت: نجات زندگی، نبض زندگی , شریان حیاتی جامعه در گرو حفاظت از منابع طبیعی است.

شریان حیاتی جامعه در گرو حفاظت از منابع طبیعی است

به گزارش ایکنا از کردستان، ماموستا معروف خالدی، امام جمعه دیواندره امروز، 23 تیرماه در دیدار مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، اظهار کرد: نجات زندگی ،نبض زندگی، شریان حیاتی جامعه در گرو حفاظت از منابع طبیعی است
وی با استناد به آیه 30 سوره انبیاء که می‌فرماید:‌« أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ؛ آيا كسانى كه كفر ورزيدند ندانستند كه آسمانها و زمين هر دو به هم پيوسته بودند و ما آن دو را از هم جدا ساختيم و هر چيز زنده‌ای را از آب پديد آورديم آيا [باز هم] ايمان نمی‌آورند»، افزود: تمام زندگی انسان‌ها و موجودات روی جهان هستی به آب بستگی دارد و منشاء حیات آب است.
وی با اشاره به اینکه در این راستا فعالیت‌های آبخیزداری نیز منجر به حفاظت و ذخیره آب می‌‌شود، افزود: با توجه به شرایط کنونی و تغییر اقلیم، فعالیت‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری برای انجام اقدامات حفاظتی و آبخیزداری در عرصه‌های منابع طبیعی باید به صورت جهادی باشد.
امام جمعه شهرستان دیواندره با اعلام اینکه برای توسعه همه جانبه در تمام موارد به آموزش نیاز داریم، اعلام کرد : آموزش باید نهادینه در تمام سطوح در مسجد و محله انجام شود.
وی بیان کرد: آموزش صحیح منجر به مشارکت مردم در حفاظت از اراضی و منابع ملی طبیعی شده و در نتیجه این امر در جامعه نهادینه می‌شود.
ماموستا خالدی به استفاده از ظرفیت روحانیون و ائمه جماعت برای نهادینه کردن مبانی و فرهنگ منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: ایراد مستمر خطبه در قبل و حین نماز جمعه و مراسمات آیینی، توسط روحانیون برجسته و مقبول در جامعه،مسلط به علوم دینی و منابع طبیعی جهت ترویج مشارکت مردم در حفاظت و احیای منابع طبیعی و گسترش آن در سطح شهر و روستا به عنوان یک پیشنهاد پیش روی اقدامات ترویجی و آموزشی باید مدنظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت تولید و انتشار برنامه‌های آموزشی در رسانه ملی برای گسترش مشارکت مردم و آموزش بهره‌‌برداران به عنوان راهکار اصلی، مورد توجه واقع شود.
نقشبندی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری نیز گفت: مراتع شهرستان دیواندره از مراتع درجه یک استان به شمار می‌رود با توجه به بارندگی‌های امسال، شاهد رشد پوشش گیاهی قابل توجهی در منطقه هستیم که این موضوع احتمال وقوع آتش سوزی را افزایش می‌دهد.
وی افزود : تأثیر روحانیت و بالاخص امامان جمعه و جماعت در گسترش مشارکت مردم در اجرای طرح‌های منابع طبیعی و آگاهسازی افکار عمومی و اقشار مختلف جامعه در بحث جلوگیری از تخریب و تصرف عرصه‌های ملی و طبیعی و اطفای حریق برکسی پوشیده نیست
امام جمعه دیواندره بیان کرد:تجربه نشان می‌دهد هر چقدر در بهبود معیشت بهره‌برداران در عرصه‌های طبیعی تلاش شود به همان نسبت تخریب در عرصه‌های طبیعی کاهش پیدا می‌کند.
وی اعلام کرد:در شهرستان دیواندره 6 شرکت تعاونی فراگیر با بیش از 500 عضو ایجاد شده است که بهره‌برداران عرصه‌های طبیعی در زمینه مرتع، جنگل، بیابان، آبخیز و گیاهان دارویی امکان عضویت در آن را دارند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تاکید کرد: صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری نیز به عنوان تأمین کننده منابع مالی این تعاونی‌ها، با هدف توسعه کمی و کیفی سرمایه گذاری با مشارکت تولیدکنندگان و بهره‌‌برداران و جوامع محلی در حال شکل‌‌گیری است که می‌تواند ابزار توانمندی برای توسعه سرمایه‌گذاری باشد و یکی از اقدامات تأثیرگذار این صندوق توسعه گیاهان دارویی، صنعتی و بومی در مراتع شهرستان است.
انتهای پیام

captcha