حجتالاسلام سیدمهدی ناجی، مبلغ بینالمللی دینی، در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی، گفت: حرام خواری و کسب نامشروع مختص به اسلام نیست، بلکه در ادیان دیگر نیز به این موضوع توجه شده و برخی از کسبها نکوهیده است.
وی افزود: در ادیان دیگر برخی کسبها حلال و برخی غیرمقدس و منفی میدانند، زیرا در همه ادیان تأثیر مال بر روح و روان فرد و جامعه مورد توجه قرار گرفته است.
ناجی با بیان اینکه درآیه 24 سوره عبس نیز آمده:«فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ، پس انسان بايد به خوراك خود بنگرد (۲۴)»، اظهار کرد: منظور از نگاه کردن به طعام، نگاه کردن عادی نیست، زیرا قرآن با آن ادبیات وسیع و مفهومی خود میخواهد به ما بگوید به سرمایهای که از آن غذا تهیه میکنید توجه کنید، زیرا از لحاظ روانی هر نوع پولی در دنیا با خود آثاری را به همراه دارد.
رانت خواری، مصداق حرام خواری
ناجی با بیان اینکه برای حرام خواری در قرآن مواردی بیان شده است، اظهار کرد: سرقت و دزدی در سوره مائده و ممتحنه به عنوان مصداق حرام خواری معرفی شده است که رانت خواری یکی از مصادیق این موضوع در شرایط امروز است.
وی، خرید بیش از نیاز طلا و ارز و احتکار اجناس، را از دیگر موارد حرام خواری معرفی کرد و گفت: براساس آیات سوره نساء و سوره نور هرگونه درآمدی که از راه زنا کسب شود، حرام است اما متأسفانه امروز صنعت پرونوگرافی (بهرهبری جنسی از زنان) یک صنعت رایج است و متأسفانه در فضای مجازی نیز زمینه این کار فراهم است.
ناجی ابراز کرد: کسب درآمد از راه قمار نیز حرام است ولی متاسفانه امروزه شرط بندی رواج یافته و افرادی اقدام به شرط بندی درباره فوتبال و.. میکنند.
این مبلغ بینالمللی دینی، شهادت دروغ در دادگاه را یک فعل حرام دانست و پولی که از این کار به دست می آید را از موارد حرام خواری برشمرد و گفت: اما متأسفانه برخی افراد به نفع یک نفر یا دستهای در دادگاه شهادت دروغ میدهند و رشوه میگیرند که پول حاصل از رشوه، هم حرام است.
درآمد حاصل از شایعه پردازی حرام است
وی، خرید و فروش مواد افیونی و درآمد حاصل از شایعه پراکنی را حرام دانست و تصریح کرد: به خصوص امروز در بحث رسانه برخی از خبرنگاران برای اینکه اولین نفری باشند که خبری را منتشر میکنند بدون اطلاع کافی از صحت و سقم خبر، یک شایعه را منتشر میکند که در پی آن آبروی یک فرد یا جمعی از افراد میرود و این نوع کسب درآمد براساس آیه 83سوره نساء که میفرماید:« وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلَّا قَلِيلًا،و چون خبرى [حاكى] از ايمنى يا وحشت به آنان برسد انتشارش دهند و اگر آن را به پيامبر و اولياى امر خود ارجاع كنند قطعا از ميان آنان كسانى اند كه [مى توانند درست و نادرست] آن را دريابند و اگر فضل خدا و رحمت او بر شما نبود مسلما جز [شمار] اندكى از شيطان پيروى میکرديد (۸۳) » حرام است زیرا خداوند برای آبروی مومن جایگاهی در حد خانه کعبه قرار داده است و با این کار آبروی یک انسان میرود.
وی، کمفروشان و گران فروشان را نیز جز حرام خواران دانست و گفت: براساس آیه قرآن کریم که میفرماید:«وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ، واى بر كمفروشان (۱)» در شرایط امروز نیز کسانی که در ساعات کاری کمتر کار میکنند، مصداق کم فروشی میشوند.
ناجی اظهار کرد: برخی از کارمندان به بهانه اقامه نماز و انجام یک واجب شرعی، نیم ساعت کار خود را ترک میکنند این در حالی است که میتوان نماز را در ده دقیقه اقامه کرد، پس این کار نیز مصداق کمفروشی است.
جریمه دیرکرد بانکها، حلال نیست
وی، دریافت جریمه دیر کرد که توسط بانکها دریافت میشود را نیز از موارد حرام خواری دانست و گفت: جریمه دیرکرد که توسط بانکها دریافت میشود عین رباست و باید با آن برخورد شود.
ناجی، رمالی و دعا نویسی را کار نادرست و درآمد حاصل از آن را حرام دانست و عنوان کرد: درآمدهای شرکتهای هرمی که ظاهر دینی به خود گرفتهاند نیز حلال نیست.
وی، اشاعه دهنده فحشاء و کسی که از اشاعه فحشاء لذت میبرد را نیز جز اقدامات حرام دانست و درآمد حاصل از آن را حرام خواری برشمرد، اظهار کرد: جاسوسی و افشای راز دیگران و باج گیری از افراد درآمد حرام است.
مال حرام بر روی نسل ما اثرگذار است
وی گفت: مال حرام بر روی تک تک سلولهای بدن ما تأثیر میگذارد و این تأثیر منفی از طریق وراثت به نسل بعدی منتقل میشود، بنابراین در سایه لقمه حرام خوردن نسل یک فرد و در مرحله بعدی جامعه دچار مشکل میشود، زیرا فردی که دچار حرام خواری است با افراد حرام خوار رفت و آمد میکند و به مرور زمان این رفتار برکل جامعه تأثیر منفی دارد.
انتهای پیام