رد لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و پالرمو در شورای نگهبان/ واکنش به اتهامات یک نماینده به رئیس‌جمهور
کد خبر: 3729811
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
کدخدایی اعلام کرد:

رد لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و پالرمو در شورای نگهبان/ واکنش به اتهامات یک نماینده به رئیس‌جمهور

گروه سياسی ــ سخنگوی شورای نگهبان از عدم تأیید لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی(پالرمو) در این شورا خبر داد.

رد لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و پالرمو در شورای نگهبان/ واکنش به اتهامات یک نماینده به رئیس‌جمهوربه گزارش ایکنا، نشست خبری عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در آستانه سالگرد تأسیس این نهاد صبح امروز، شنبه 23 تیرماه، برگزار شد.

کدخدایی در ابتدا یاد و خاطره آقای مردوخی، خبرنگار پیشکسوت را که چندی پیش درگذشت گرامیداشت و در ادامه فرارسیدن سالروز تأسیس شورای نگهبان در 26 تیرماه را تبریک گفت.

کدخدایی سپس به تشریح مصوبات شورای نگهبان پرداخت و ابتدا مصوبات مورد تأیید قرار گرفته را توضیح داد که مهم‌ترین آنان طرح دوفوریتی استفساریه جزء 1 بند الف تبصره 12 قانون بودجه سال 1397 کل کشور، طرح الحاق موادی به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، طرح دائمی شدن قانون مجازات اسلامی، طرح دائمی شدن قانون آیین دادرسی کیفری، طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های ارتباط جمعی و طرح اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 بودند که مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشدند.

وی سپس در خصوص مصوبات تأیید نشده از سوی شورای نگهبان گفت: لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت که اعضای شورا صرفنظر از ایرادات متعدد ماهیتی بر مواد و بندهای این مصوبه اعلام کردند با عنایت به اینکه این یک لایحه قضائی است که باید از سوی رئیس قوه قضائیه اعلام و وصول شود، آن را مغایر با بند 2 اصل 158 قانون اساسی تشخیص دادند.

کدخدایی درباره بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی(پالرمو) گفت: این مصوبه هم از مجموعه مصوبات چهارگانه ذیل FATF است که بعد از ایراداتی که نسبت ترجمه این لایحه از سوی شورای نگهبان وارد شد به مجلس اعاده شد و اصلاحاتی به عمل امد اما در ماده 3، ایراد شکلی سابق شورا کماکان به قوت خود باقی است. در بند یک ماده 14 فقهای شورا نسبت به مواردی که شرعا مصارف دیگری دارد، ایراد خلاف شرع وارد کردند و در ماده 37 هم واژه «پروتکل» مغایر اصل 15 قانون اساسی شناخته شد.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: همچنین 8 مورد تذکر وارد شدذ که بیشتر شامل بحث‌های اغلاط تایپی بود. البته وقف بند 2 اصل 110 قانون اساسی، مجمع تشخیص مصلحت نظام به این لایحه دو مورد ایراد وارد کردند که شامل مغایرت با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و مغایرت با سیاست‌های امنیتی بود. این ایرادت هم به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

کدخدایی در ادامه به مناسبت فرارسیدن سالگرد تأسیس شورای نگهبان در 26 تیرماه، گزارش مختصری از فعالیت‌های یکساله این شورا از اول تیرماه 1396 تا 20 تیرماه 1397 ارائه داد.
وی در این باره اظهار کرد: در این مدت شورای نگهبان 62 مصوبه از مجلس شامل 33 لایحه و 29 طرح دریافت کرد که 28 مصوبه در مرحله اول تأیید شد. 20 مصوبه بعد از رفع ایرادات از سوی مجلس به تأیید مجدد شورا رسید و 14 مصوبه نیز همچنان در حال بررسی میان مجلس و شورای نگهبان و یا مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
کدخدایی ادامه داد: همچنین 15 اساسنامه از سوی هیئت وزیران به شورا ارسال شد که 14 اساسنامه به تأیید رسید و تنها یک اساسنامه دارای ایراد بود.
کدخدایی در ادامه به پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران پرداخت.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم قبلا در سال 1394 به تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان رسیده بود درباره طرح مجدد این لایحه در مجلسو برخی شائبه‌ها در خصوص رفع نگرانی غربی‌ها به بانه پیوستن به FATF گفت: شورای نگهبان یک واکنش بیشتر نمی‌تواند داشته باشد و آن هم اعلام نظر بر اساس قانون اساسی و موازین شرع مقدس است. اگر مصوبه با این دو مغایرت داشته باشد اعلام مغایرت می‌شود و اگر مشکلی نداشته باشد تأیید می‌شود.
کدخدایی درباره اظهار نظر کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس، درباره رد صلاحیت رئیس‌جمهور در شورای نگهبان و تهدید رئیس‌جمهور و تغییر نظر شورای نگهبان گفت: همه مواضع رسمی و گزارشات شورای نگهبان از طرف سخنگو یا روابط عمومی شورا اعلام می‌شود و هر خبری غیر از این را باور نکنید. در این خصوص من قبلا هم پاسخ دادم و همین اندازه کافی است.
سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه این اظهارات کذب کریمی قدوسی که برای چندمین بار اتفاق می‌افتد در تأیید صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان قرار می‌گیرد، گفت: به این مسئله در آینده جواب خواهیم داد.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر رأی مثبت احتمالی مجمع تشخیص مصلحت نظام به بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد با وجود مخالفت شورای نگهبان، آیا شورای نگهبان در موارد احتمالی دیگر از رأی مجمع تبعیت می‌کند، گفت: در همه مصوبات اختلافی، نظر مجمع تشخیص صائب است و این مصوبه مانند سایر مصوبات است. البته مصوبه جدید مجلس در این باره محل ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود و به عنوان نظر اختلافی در مجمع تشخیص مصلحت مطرح است و موضوع خاص یک نفر نیست.
کدخدایی درباره اعلام نظر مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان درباره الحاق ایران به معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی و نظر ایشان درباره نپیوستن به FATF گفت: نظر مقام معظم رهبری برای همه دستگاه‌ها صائب و حاکم است اما این مانع از آن نیست که دستگاه‌ها وظایف خود را انجام ندهند. این مصوبه که اشاره شد هنوز به دست ما نرسیده است، اما نسبت به دو مصوبه قبلی (قانون مبارزه با پولشویی و پالرمو) ایرادات خود را اعلام کردیم.
سخنگوی شورای نگهبان درباره اظهارات سخنگوی مجلس خبرگان مبنی بر در نظر گرفتن شرط سن و سطح سواد برای نامزدهای مجلس خبرگان آتی گفت: قوانین مربوط به مجلس خبرگان وفق اصل 108 قانون اساسی توسط خود این مجلس وضع می‌شود و لذا هر قانونی که در آنجا تصویب شود شورای نگهبان هم آن را اجرا خواهد کرد.
وی در خصوص اظهارات یکی از نمایندگان درباره تخلفات مالی برخی نمایندگان مجلس و دریافت رشوه از سوی آنان و واکنش شورای نگهبان در این باره، گفت: قطعا تخلفات احتمالی که ممکن است نمایندگان مرتکب شوند در شورای نگهبان در مرحله آتی مد نظر قرار خواهد گرفت.
کدخدایی در خصوص نزدیک شدن به انتخابات مجلس در سال آینده و افزایش هجمه‌ها به شورای نگهبان گفت: قطعا هر جایی که وظایف خود را به درستی انجام دهد از سوی دشمن مورد هجمه قرار می‌گیرد و رسانه‌های داخلی انشاء الله اجازه نخواهند داد این هجمه‌ها متوجه شورای نگهبان شود و دفاع را خود شما رسانه‌ها خواهید کرد.

انتهای پیام

captcha