علت مسدود شدن سامانه طرح ملی حفظ/ مقایسه آمار حفاظ ایران با دیگر کشورها
کد خبر: 3729842
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
انجم شعاع بیان کرد:

علت مسدود شدن سامانه طرح ملی حفظ/ مقایسه آمار حفاظ ایران با دیگر کشورها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به دلایل مسدود شدن سامانه حفظ قرآن کریم طی روزهای گذشته، به مقایسه آمار تعداد حافظان کل قرآن ایران به نسبت دیگر کشورها پرداخت.

علت مسدود شدن سامانه طرح ملی حفظ/ مقایسه آمار حفاظ ایران با دیگر کشورها

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری تشریح اقدامات ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم صبح امروز، 23 تیرماه با حضور محمد انجم‌شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم برگزار شد.
انجم‌شعاع در ابتدای این نشست خبری با تاکید بر اینکه به دنبال نامگذاری این جلسه به عنوان یک نشست خبری نبوده و تنها برای پاسخ دادن به برخی ابهامات است، گفت: به دنبال ابهاماتی که مطرح شده بود تلاش شد تا با حضور برخی رسانه‌ها به این ابهامات پاسخ داده شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه بر مبنای سند راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم باید 10 میلیون حافظ قرآن کریم تا سال 1414 در کشور داشته باشیم، افزود: برای اینکه افق روشن‌تری داشته باشیم، مقرر شد تا افق 1404 یعنی هشت سال آینده به سه و نیم میلیون حافظ قرآن کریم در کشور برسیم.
انجم‌شعاع با بیان اینکه مراد از حافظ قرآن بودن در حاشیه دیدار جامعه قرآنی با مقام معظم رهبری از معظم‌له مورد استفتاء قرار گرفت، اظهار کرد: پس از این موضوع، مشخص شد منظور از حافظ قرآن کریم در طرح ملی حفظ قرآن کریم حافظ کل قرآن کریم است. البته در سند نیز به چنین چیزی اشاره شده است، اما ما برای رسیدن به تربیت 10 میلیون حافظ کل قرآن مجبور هستیم از اجزاء پایین شروع کنیم.
وی بیان کرد: برای اینکه یک عزم راسخ و یک اراده محکم در سطح ملی شکل بگیرد مجبور بودیم در ستاد راهبری طرح ملی حفظ، اقدامات ملی را ذیل راهبردها تعریف کنیم تا تمامی دستگاه‌ها درگیر این کار شوند. برای مشخص شدن دستگاه‌ها بررسی‌هایی صورت گرفت و 15 دستگاه شناسایی شدند که مجموع دستگاه‌ها در این طرح به اضافه دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عدد 16 رسید و این 16 دستگاه‌، متولی امر حفظ قرآن کریم شدند. در ادامه نیز این دستگاه‌ها 192 اقدام ملی را پیشنهاد دادند.
دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با تأکید بر اینکه در این موضوع نگاه ابلاغی نبود، بلکه آنچه حاکم بود این بود که دستگاه‌ها ظرفیت خود را به کار بگیرند، به ادامه دار بودن فعالیت‌های ستاد اشاره کرد و گفت: هفته گذشته جلسه‌ای به حالت اردویی برگزار شد و اکثر دستگاه‌ها حضور داشتند. در این بین سه دستگاه بسیج، اتحادیه‌های قرآنی و آموزش و پرورش حضور نداشتند. دلیل عدم حضور آموزش و پرورش موجه و به علت برگزاری مسابقات قرآن و جشنواره قرآنی فرهنگیان بود، اما علت عدم حضور اتحادیه‌ها با توجه به مشکلاتی که وجود دارد، نیمه موجه بود.
انجم‌شعاع در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه نیازمند حضور موسسات و اتحادیه‌های قرآنی هستیم، گفت: به اعتقاد من حتی اگر 20 درصد جامعه مخاطب تحت پوشش قرار بگیرد شاهد آثار مثبت خواهیم بود.
وی به کمکی که رسانه‌ها در این طرح می‌توانند داشته باشند اشاره و اظهار کرد: یکی از کارها پیگیری کار و فعالیت‌ها از جانب اصحاب رسانه بوده است. من از رسانه‌ها درخواست دارم تا دستگاه‌ها را مورد مؤاخذه قرار دهند تا مشخص شود چه اقداماتی انجام شده است. مطالبه پیوسته از دبیرخانه نباشد، بلکه دستگاه‌ها نیز مورد مطالبه‌گری قرار بگیرند تا به حول الهی به یک تحول شگرف در این حوزه برسیم.
دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به عملکرد دستگاه‌ها در زمینه طرح ملی حفظ قرآن کریم اشاره کرد و افزود: در بین دستگاه‌ها نمره عالی را به سازمان اوقاف و امور خیریه می‌دهم که از بهمن ماه سال قبل کارهای بزرگی را انجام داد. شاید کمترین مشکل را با طرح ملی حفظ قرآن با این مجموعه داشته‌ایم. صدا و سیما نیز اگرچه دیر، اما با تمام ظرفیت وارد کار شد و نه تنها شبکه‌های تخصصی بلکه دیگر شبکه‌ها نیز وارد کار شده‌اند.
وی بیان کرد: در هفتمین جلسه ستاد، مسیر ما در این زمینه مشخص شد و قرار شد در سال 97 تمام دستگاه‌ها هیچ برنامه جدیدی را به غیر از جزء 30 قرآن کریم انجام ندهند. در همین راستا طرح قرآنی 1452 که در سال‌های گذشته با محوریت سوره‌های کوتاه یا سوره‌های خاص بود، امسال تغییر رویکرد داده و حفظ جزء 30 قرآن کریم را محور فعالیت خود قرار داده است. همچنین تغییر دیگر این طرح اجرای آن در طول سال است، در گذشته طرح 1452 تنها در ماه مبارک رمضان یا فصل تابستان اجرا می‌شد، اما امسال تا پایان سال ادامه دارد.
انجم‌شعاع اظهار کرد: در کنار تقسیم‌بندی سوره‌های محور این طرح، دو کمیته محتوایی شکل گرفت که قابل پذیرش واقع نشد و نهایتاً دو کارگروه در قم کار طراحی محتوایی را برعهده گرفتند. بر همین اساس اگر ملاحظه شود متوجه خواهیم شد که ستاد راهبری راکد نبوده و در قالب کمیته محتوایی فعالیت داشته است.
دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در ادامه به ابلاغ موضوع مکلف بودن تمامی دستگاه‌ها در چارجوب طرح ملی حفظ قرآن کریم اشاره و اظهار کرد: برای تهییج مخاطبان جوایزی را پیش‌بینی کرده‌ایم که به جهت مشکلات بودجه‌ای بخش عظیمی از این جوایز از منابع غیر رسمی تهیه شده است که امیدواریم این کار صورت بگیرد. قرار بر این شد تا جوایز بالاتر از خودرو ملی باشد، اما برای گره نخوردن با مسائل مادی این موضوع رد شد و لذا بزرگترین هدیه معنوی سال 97 قرآن‌هایی از آستان قدس رضوی خواهد بود که تقدیم برگزیدگان می‌شود.
انجم‌شعاع تأکید کرد: در طرح ملی حفظ قرآن کریم هیچ دستگاهی از منظر ما غافل نمانده است به گونه‌ای که حتی برای اعتاب مقدس بزرگ نیز همچون آستان قدس رضوی، شاه چراغ و ... برنامه ویژه تدارک دیده‌ایم. امیدواریم به همت این اعتاب، حلقات قرآنی پایه‌گذاری شود. علاوه بر چهار مجموعه بزرگ، بیش از 2700 امامزاده نیز ساماندهی شده‌اند تا در این طرح به کار گرفته شوند.
وی در ادامه صحبت‌های خود اذعان کرد: یکی از مسائلی که از ابتدا دغدغه ما بود فقدان آمار روشن برای برنامه‌ریزی بود. لذا توافق شد تا در مرحله اول تجمیع اطلاعات همه دستگاه‌های بزرگ را انجام دهیم و اولین آمار تجمیعی در فروردین ماه رونمایی شد. پس از آن مشخص شد که دارایی ما بیشتر از یک دهم سند نبود.
دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در ادامه به سامانه حفظ قرآن کریم که طی روزهای گذشته دچار مشکل شده بود اشاره و اظهار کرد: سامانه‌ای با عنوان hefziran.ir رونمایی شد تا آمار در آنجا قرار بگیرد. مانند بسیاری از سامانه‌های فرهنگی این سامانه نیز مورد حمله‌های اطلاعاتی بسیار زیادی قرار گرفت بنابراین با تأکید بر محفوظ بودن اطلاعات مخاطبان، فعالیت سامانه متوقف شد که البته چندان طولانی نبود.
وی گفت: نکته اساسی که در مورد این سامانه وجود داشت این بود که بخشی از اطلاعات مندرج در سامانه با اطلاعات مندرج در ثبت احوال مغایرت داشت، لذا مکاتباتی با سازمان ثبت احوال صورت گرفت و حدود یک ماه طول کشید تا موافقت اصولی ثبت احوال برای بررسی اطلاعات به دست بیاوریم که این بررسی طی هفته آینده عملیاتی خواهد شد.
انجم شعاع با بیان اینکه سامانه حفظ از دو هفته آینده برای تکمیل اطلاعات خود فراخوان خواهد داد، گفت: امیدوارم بتوانیم در نیمه ماه آینده داشبورد کار را داشته باشیم به این معنی که به صورت روزانه آمار تعداد حفاظ و به‌روز شدن مقدار محفوظات آنها را داشته باشیم. بعد از اینکه این اقدام آماده شد با هماهنگی وزارت ارتباطات اطلاع‌رسانی از طریق سامانه پیامکی انجام خواهد شد.
دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم همچنین به مسئولیت سازمان تبلیغات اسلامی برای تدوین آیین‌نامه سنجش افراد حاضر در طرح ملی حفظ اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه آزمون تخصصی حفظ قرآن کریم برعهده سازمان تبلیغات اسلامی است و از آنجایی که در طرح ملی حفظ به دنبال حفاظ تخصصی به معنایی که در آن آزمون مورد نظر است، نیستیم، لذا جلساتی برای تدوین آیین‌نامه سنجش و ارزشیابی برگزار شد. بعد از نهایی شدن این آیین‌نامه گام بزرگی در جلوگیری از موازی کاری در دستگاه‌ها برداشته خواهد شد. آنچه که در پیش‌نویس پیش‌بینی شده است بیش از 4000 مرکز میزبان آزمون خواهند بود و بیش از 10000 ممتحن خواهیم داشت. لذا بعد از اتمام حفظ حفاظ می‌توانند به مراکز مراجعه کنند.
وی افزود: نکته مهمی که در آزمون متمرکز، پیش‌بینی شده است، فهم حداقلی از آیات مد نظر قرار گرفته است. انتظار داریم یک حافظ قرآن حداقل بتواند لغات پرکاربرد قرآن کریم را که حدود 75 درصد لغات قرآن را شامل می‌شود یاد بگیرد و فهم حافظ به درکی از معنا و مفهوم برسد. در واقع این آیین نامه یک خط آموزشی به ما خواهد داد.
انجم‌شعاع در پایان بخش اول صحبت‌های خود به بیان آمار ثبت شده تعداد حافظان قرآن کریم اشاره کرد و افزود: منهای بسیج و آموزش و پرورش آمار دستگاه‌ها برای جزء 30 قرآن کریم بیش از یک میلیون و چهارصد و پنجاه هزار نفر بوده است. همچنین مقرر شده است تا برای کارکنان دولت در این طح امتیازات شغلی در نظر گرفته شود.
دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر راهکارهای نظارتی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم برای عملکرد دستگاه‌های عضو این ستاد، گفت: بر اساس آنچه که در سند آمده است وظیفه نظارت بر عهده دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی است. ما یک نظارت میدانی و یک نظارت اسنادی داریم که از هفته‌های قبل این نظارت‌ها شروع شده و کم و کاستی‌ها مشخص و اعلام شده است، به عنوان مثال یکی از دستگاه‌ها 23 هزار محور فعالیت دارد که دو هزار از آن را به فعالیت حفظ قرآن اختصاص داده است، که مورد قبول ما واقع نشد و از آنها خواستیم که تمام این موضوع را به حفظ قرآن کریم اختصاص دهند.
وی در پاسخ به این سوال که در این نظارت عملکرد دستگاه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود یا خیر، بر نقش نظارتی رسانه‌ها تأکید کرد و گفت: در نظارت‌ها بهترین دستگاه‌ها اعلام شد، اما دستگاه‌های ضعیف به دلیل برخی ملاحظات اعلام نشد. نکته‌ای که در نظارت‌ها مشخص شده و باید بگویم این است که حتی برخی دستگاه‌ها که در فضای قرآنی نیستند و وظیفه ذاتی در این راستا ندارند نیز فعالیت‌های اثرگذاری انجام داده‌ و ابلاغیه‌های استانی خود را انجام داده‌اند، مانند وزارت کشور که دو هفته قبل همایش توجیهی خود را نیز برگزار کردند.
انجم‌شعاع در بخش پایانی صحبت‌های خود به ارائه آماری از تعداد حافظان قرآن کریم در کشور اشاره و اظهار کرد: یک میلیون و 12 هزار نفر حافظ قرآن در سامانه ثبت شده است که البته شامل نیم جزء به بالا می‌شود. در این بین سهم تعداد حفاظ نیم جزء حدود 60 درصد این آمار است. در خوشبینانه‌ترین حالت تعداد حفاظ کل قرآن کریم در کشور 20 هزار نفر است در حالی که در کشور ترکیه آمار 220 هزار نفر حافظ کل قرآن کریم ثبت شده است. در کشوری مانند لیبی نیز یک میلیون و در عربستان نیز 125 هزار نفر حافظ کل قرآن ثبت شده است.

انتهای پیام

captcha