اختصاص 2200 میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق/ هزار و 30 کودک با مادر معتاد
کد خبر: 3729871
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
محسنی بندپی عنوان کرد:

اختصاص 2200 میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق/ هزار و 30 کودک با مادر معتاد

گروه جامعه ــ رئیس سازمان بهزیستی از اختصاص 2200 میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق و وارد کردن افراد پشت‌نوبتی بهزیستی به روند دریافت مستمری خبر داد و گفت: سال گذشته هزار و 30 کودک که دارای مادر معتاد بودند به بهزیستی تحویل داده شده‌اند.

اختصاص 2200 میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق/ هزار و 30 کودک با مادر معتادبه گزارش ایکنا؛ به مناسبت هفته تأمین اجتماعی و در آستانه فرا رسیدن روز بهزیستی انوشیروان محسنی بند‌پی امروز شنبه 23 تیرماه، طی نشستی خبری به سؤال‌های خبرنگاران در خصوص عملکرد بهزیستی پاسخ داد.

رئیس سازمان بهزیستی در پاسخ به این سؤال که بودجه‌ای که از محل هدفمندی‌یارانه‌ها به بهزیستی اختصاص پیدا کرده است، صرف چه اموری می‌شود؟ گفت: همه ساله بر اساس قانون باید مستمری مددجویان ما افزایش پیدا می‌کرد، این افزایش در سال جاری 14 درصد است، اما برای اینکه این افزایش همه ساله ارتقا پیداکند در برنامه ششم توسعه ماده‌ای را پیش‌بینی کرده‌ایم که بتوان این ارتقا را محقق کرد.

دو هزار و 200 میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق

وی ادامه داد: علاوه بر این هزینه، دو هزار و 200 میلیارد تومان نیز بر اساس مصوبه دولت و تصویب مجلس برای کاهش فقر مطلق در نظر گرفته شده است که این بودجه برای افرادی است که سال‌هاست پشت نوبت دریافت مستمری بوده‌اند. البته این افراد از خدمات موردی بهزیستی استفاده می‌کردند اما پشت نوبت مستمری بودند که کم کم با این بودجه تحت پوشش بهزیستی قرار خواهندگرفت.

329 هزار خانوار یک نفره به بالا پشت نوبت بهزیستی هستند

محسنی بندپی با اعلام این آمار که در حال حاضر 329 هزار خانوار یک نفره به بالا پشت نوبت بهزیستی هستند، گف: از پشت نوبتی‌ها آزمون وسع که شامل اجازه برای دسترسی به درآمد آنها است گرفته می‌شود و سپس مستمری به آنها تعلق خواهدگرفت.

رئیس سازمان بهزیستی در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است معتادان متجاهر در کهریزک نگهداری شوند؟ گفت: در سال 97 بیش از 71 هزار و 600  نفر در مراکز ماده 15 و 16(نگه داری معتادان متجاهر)پذیرش شده‌اند. ریاست ساماندهی معتادان متجاهر نیز بر عهده رئیس سازمان بهزیستی است، نقطه نظر قوه قضائیه در خصوص نگهداری از خرده‌فروشان مواد مخدر در کهریزک بود نه افراد معتاد. بهزیستی ظرفیت نگهداری از معتادان متجاهر را در مراکز خود دارد و کمبود جا نداریم.

وی از اجرای طرح مدیریت موردی برای سه هزار معتاد در 11 استان کشور خبر داد و گفت: برای درمان، حرفه‌آموزی، اشتغال و تمام گرفتاری‌هایی که این افراد را به سمت اعتیاد کشانده است برنامه داریم و به دنبال ساماندهی آنها هستیم.

خانواده‌هایی که دو معلول و بیشتر دارند برای دریافت کمک هزینه خرید خانه ثبت نام کنند

محسنی بندپی در خصوص مسکن خانواده‌های دارای دو معلول و بیشتر هم گفت: به خانواده‌هایی که دو معلول یا بیشتر دارند در شهرها 30 میلیون و در روستاها 20 میلیون کمک بلاعوض داده می‌شود، همچنین در روستاها این افراد وام چهار درصد دریافت می‌کنند. این وام در شهرها 16 درصد است که البته مابه‌التفاوت این وام با وام چهار درصد توسط بهزستی پرداخت می‌شود. البته برخی خانواده‌ها معترض بودند که هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند که به این خانواده‌ها اعلام می‌کنیم هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد و می‌توانند مشخصات خود را به بهزیستی ارائه کنند.

وی در خصوص فروش کودک نیز گفت: این مسئله به صورت موردی رخ می‌دهد و خیلی زیاد نیست اما خانواده‌هایی که اقدام به خرید کودک می‌‌کنند باید مطلع باشند که برای گرفتن شناسنامه، ثبت‌نام در مدرسه، بیمه و ... باید مدارک بهزیستی را داشته باشند، در غیر این صورت دچار مشکل می‌شوند.

رئیس سازمان بهزیستی اعلام کرد: روز سه‌شنبه هفته جاری از قانون نظارت بر اجرای قانون حمایت از معلولان رونمایی می‌شود. همچنین با سازمان صنعت، معدن و تجارت تفاهم‌نامه‌ای امضاء شده‌است که بر اساس آن هر کارفرمایی که معلولان و معتادان بهبود یافته بهزیستی را استخدام کند، حق بیمه کارفرمایی فرد استخدام شده را بهزیستی پرداخت خواهدکرد و ما پیش بینی می‌کنیم 20 هزار معلول با این تفاهم‌نامه جذب کار شوند.

وی از اجرای طرح ثبت الکترونیک طلاق در 11 استان کشور نیز خبر داد و گفت: با توجه به موفقیت این طرح در استان خراسان رضوی و کاهش طلاق در این استان، اجرای آن در سایر نقاط کشور نیز صورت می‌گیرد.

هزار و 30 کودک با مادر معتاد

رئیس سازمان بهزیستی در خصوص کودکانی که مادر معتاد دارند نیز، گفت: سال گذشته هزار و 30 کودک که دارای مادر معتاد بودند به بهزیستی تحویل داده شدند که نیمی از این کودکان پس از بهبود مادرشان به آنها تحویل داده شدند و نیم دیگر نیز نگه‌داری می‌شوند تا وضعیت مادران آنها بهبود یافته و ترک کنند.

وی همچنین گفت: در همه کشورها تلاش برای توانمندسازی بانوان است و بیمه اجتماعی یکی از راه‌های رسیدن به این توانمندی و خارج شدن از روند دریافت مستمری است که بر این اساس 105 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار بیمه شده‌اند. در استان‌های کم برخوردار نیز تشکیل گروه‌های همیار و خودکار موجب کاهش وابستگی بانوان به مستمری شده است.

محسنی بندپی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص افزایش تعداد کودکان کار و دلایل اجرا نشدن طرحی که بر اساس آن کودکان خیابانی که سه بار به مراکز بازپروری برده شوند، بار چهارم از خانواده آنها سلب حضانت شده و کودک به عنوان کودک بدسرپرست در بهزیستی نگه‌داری خواهدشد؟ گفت: صحبت‌ها و توافق‌ها در این زمینه صورت گرفته و تا شهریور ماه نظر قطعی مراجع قضایی در خصوص این طرح ارائه خواهدشد.

101 هزار کودک مقطع ابتدایی از تحصیل محروم هستند

وی همچنین اعلام کرد: 101 هزار کودک مقطع ابتدایی از تحصیل محروم هستند که البته سازمان بهزیستی و کمیته امداد اعلام کرده‌اند که در صورت فقر خانواده حاضر هستیم هزینه نگه‌داری و تحصیل این کودکان را به خانواده آنها پرداخت کنیم.  

بندپی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایکنا که پرسید چگونه مطمئن می‌شوید مادری ترک کرده در حالی که بیش از 99 درصد معتادن پس از ترک دوباره به مصرف مواد روی می‌آورند؟ گفت: در حال گسترش مراکز درمان اجتماع محور (TC) هستیم که در بدبینانه‌ترین حالت میزان موفقیت ترک در این مراکز 30 درصد است. اگر چرخه اقدامات ما شامل پیشگیری، ترک، توانمندسازی، اشتغال و ... کامل شود می‌توانیم به بهبود معتادان امیدوار باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به شرایط اقتصادی حاکم، آیا آماری در خصوص افزایش نیازمندان جامعه دارید؟ گفت: وقتی از 81 میلیون نفر جمعیت 75 میلیون نفر یارانه می‌گیرند یعنی ضعف آمار و اطلاعات داریم و من در خصوص اینکه آیا شرایط حاکم فقر را گسترش داده یا خیر اطلاعاتی ندارم.

بندپی در پایان اعلام کرد: آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابانی در حال نهایی شدن است و تا این آیین‌نامه نهایی نشود نمی‌توان اقدامی انجام داد.

به گزارش ایکنا؛ در پایان این نشست خبری از چهار کتاب جدید که توسط سازمان بهزیستی منتشر شده است شامل کتاب‌های «امید و اوتیسم»، «پوکی استخوان و استئوآرتریت در سالمندان»، «سلامت روان و بیماری‌های جسمی مزمن نیاز به مراقبت مستمر و تلفیقی» و «بانک اطلاعاتی افراد دارای آسیب نخائی» رونمایی شد.   

انتهای پیام

captcha