«مهمان خراسان»؛ کتاب محبوب کودکان سمنانی در جشنواره رضوی
کد خبر: 3729873
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲

«مهمان خراسان»؛ کتاب محبوب کودکان سمنانی در جشنواره رضوی

کانون خبرنگاران نبأ ــ کتابدار کتابخانه «ابن یمین فریومدی» روستای فرومد سمنان، کتاب «مهمان خراسان» را اثر مورد اقبال کودکان این روستا در هشتمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی معرفی کرد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، مرضیه بهادری،‌ کتابدار کتابخانه ابن یمین فریومدی روستای فرومد واقع در دهستان فرومد استان سمنان با تشریح موقعیت کتابخانه محل خدمت خود، گفت: دهستان فرومد شامل چند روستاست که همگی فاقد کتابخانه هستند و فرومد با جمعیت ۱۲۰۰ نفر با نزدیک‌ترین شهر حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد. این شرایط کتابخانه ابن یمین را به کانون اصلی روستا برای انجام کارهای فرهنگی تبدیل کرده است.

وی بیان کرد: همواره سعی کرده‌ام برای پیشرفت کتابخانه و سودمندی و منفعت‌رسانی آن به اهالی روستا ارتباط خوبی با سایر سازمان‌ها از جمله دهیاری، اعضای شورا، پایگاه بسیج و... برقرار کنم. سال گذشته زمان برگزاری جشنواره رضوی و پیش از تعطیلی مدارس، به این مراکز سر می‌زدم؛ با همکاری مسئولان مدرسه ساعاتی به قصه‌گویی از منابع جشنواره اختصاص می‌یافت و پس‌ از آن بچه‌ها به‌صورت گروهی نقاشی می‌کشیدند؛ این امر بسیار مورد اقبال کودکان واقع شد.

بهادری ادامه داد: علاوه بر این، روستاهای اطراف ما نیز فاقد کتابخانه است. در این روستاها تعداد بچه‌ها اندک اما علاقه و اشتیاق آنان به مطالعه بسیار است؛ اشتیاق آنان مرا سر ذوق آورد و خود را در قبال نیاز اطلاعاتی آنان مسئول دانستم؛ این شد که با هزینه و وسیله شخصی، کتابخانه سیاری راه‌اندازی کردم؛ چراکه می‌دانستم در این روستاها بچه‌ها تفریح دیگری ندارند. به‌ این‌ ترتیب کار اطلاع‌رسانی جشنواره رضوی و قصه‌گویی از منابع آن را در روستاهای مجاور نیز انجام دادم. برق چشمان بچه‌ها، برایم لذت‌بخش بود. آن‌ها را گرد هم جمع می‌کردم و برای‌شان قصه می‌گفتم، آن‌ها نیز مشتاقانه مشارکت می‌کردند و این برای‌شان تفریح بزرگی بود.

کتابدار کتابخانه ابن یمین فریومدی عنوان کرد: همچنین ماه رمضان سال گذشته از ظرفیت کلاس‌های قرآنی، که در سطح روستا ویژه گروه‌های مختلف سنی برگزار می‌شد، استفاده کردیم. در واقع به مساجد محلات مختلف می‌رفتم و ضمن معرفی جشنواره کتاب‌خوانی رضوی و معرفی کتاب برای بزرگ‌سالان، برای کودکان نیز قصه می‌گفتم.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار اعلام‌ شده، سال گذشته حدود ۵۰۰ نفر از مردم روستای ما در جشنواره کتاب‌خوانی رضوی شرکت کردند. این میزان به نسبت جمعیت روستا بسیار قابل‌ توجه بود. با اتمام این جشنواره، به‌ پاس همکاری تمامی مسئولان روستا و مشارکت و همدلی اهالی، اختتامیه‌ای با حضور مسئولان دهیاری، شورا، بسیج،‌ مدرسه و سازمان‌های همکار برگزار شد. در این مراسم اشتیاق بچه‌ها از دریافت جوایز به‌یادماندنی بود؛ کتاب مصور «خدیجه(س)» و همچنین بازی‌هایی فکری به کودکان اهدا شد و آن‌ها هیجان خود را برای استفاده هر چه زودتر از بازی‌ها بازگو می‌کردند.

کتابدار کتابخانه ابن یمین فریومدی با اشاره به روند اجرای هشتمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی، بیان کرد: امسال نیز از ابتدا تصمیم گرفتیم تمام توان خود را برای برگزاری باشکوه این جشنواره به‌کار گیریم. اقدامات سال گذشته را کماکان پیگیری می‌کنیم. تاکنون ارتباط خوبی با سازمان‌ها از جمله بسیج برقرار کرده‌ایم. در چند نوبت گروه‌هایی از سوی پایگاه بسیج در کتابخانه حضور یافتند و یا بنده با شرکت در جلسات حلقه‌های صالحین به معرفی جشنواره رضوی و منابع آن پرداختم. علاوه بر این کار اطلاع‌رسانی جشنواره را از طریق کتابخانه سیار در روستاهای فیروزآباد و استربند انجام دادم؛ این کار در بخش بزرگسال کمی کم‌رمق بود، چراکه اهالی روستاهای اطراف عموماً کشاورز هستند و این روزها برای آنان فصل کار است؛ ازاین‌رو گردهم آوردن آنان کمی دشوار بود؛ اما نشست‌های قصه‌گویی، شعرخوانی و نقاشی با مشارکت کودکان بسیار پرشورتر از سال گذشته انجام شد.

وی ارادت مردم به حضرت امام رضا(ع) را عاملی مؤثر در جذب مردم به شرکت در این جشنواره دانست و در خصوص منابع این دوره از جشنواره، گفت: بر اساس بازخوردی که از بچه‌ها می‌گیرم از میان منابع جشنواره رضوی، کتاب «مهمان خراسان» بین کودکان بسیار محبوب است و تاکنون بسیار موردپسند کودکان واقع شده است؛ این کتاب مجموعه شعر است. در واقع اهالی روستای ما از دیرباز اهل مطالعه بوده‌اند و از بین آنان نویسندگان و شاعران بسیاری برخاسته است؛ برای مثال ابن یمین فریومدی از شعرای برجسته این منطقه بوده است و شاید به این دلیل شعر برای اهالی این منطقه جذابیت دارد.
حدیثه سوختانلو
انتهای پیام

captcha