گردهمایی قرآنی بانوان شیعه و سنی در حرم عبدالعظیم/ میزبانی از قاریان پاکستان و نیجریه
کد خبر: 3729923
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۲
مدیر امور بانوان مجمع جهانی تقریب به ایکنا خبر داد:

گردهمایی قرآنی بانوان شیعه و سنی در حرم عبدالعظیم/ میزبانی از قاریان پاکستان و نیجریه

گروه بین‌الملل – مدیر دفتر امور بانوان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: این مرکز محفل انس با قرآن با حضور بانوان قرآنی داخل و خارج از کشور در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار می‌کند.

گردهمایی قرآنی بانوان شیعه و سنی در حرم عبدالعظیم/ میزبانی از قاریان پاکستان و نیجریه

عفت شریعتی کوهبنانی، مدیر دفتر امور بانوان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفت‌و‌گو با ایکنا اظهار کرد: تاکنون برنامه‌های قرآنی زیادی در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به ویژه اداره امور بانوان اجرا شده است تا بتواند تحقق‌بخش اهداف فرهنگی، معنوی و معرفتی باشد.

وی افزود: سال گذشته محفلی قرآنی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری داشتیم که جنبه تقریبی آن قوی بود؛ امسال نیز این محفل را 26 تیرماه از ساعت 15 تا 17 با همکاری تولیت آستان حضرت عبدالعظیم و با حضور قاریانی از پاکستان و نیجریه و حافظ نونهال کشورمان «نرگس نوروزی» در تالار «شیخ صدوق» این حرم برگزار می‌کنیم و در آن دانشجویان و طلاب از بانوان کشورهای اسلامی و جهان اسلام و همچنین طلابی از این کشورها که در داخل ایران مشغول تحصیل هستند، حضور خواهند یافت، در مجموع حدود 400 نفر از فعالان قرآنی در این محفل حضور می‌یابند که 120 نفر از این افراد از کشورهای مختلف جهان اسلام هستند.

شریعتی تصریح کرد: این محفل شامل تجلیل از دانشجویان، طلاب، بانوان، جوانان و نوجوانانی است که در مسائل قرآنی گام‌های مؤثری برداشته‌اند و این نشست، آموزشی، تقریبی و معرفتی خواهد بود، در آینده نیز برنامه‌هایی چند روزه در شهرهای مختلف از جمله مشهد مقدس و قم خواهیم داشت.

مدیرکل امور بانوان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: در نشست قرآنی امسال بانوان قاری و حافظ قرآن بین‌المللی از کشورهای مختلف و نخبگان قرآنی جهان اسلام حضور خواهند یافت. بعد از این نشست برنامه‌های آموزشی در شهرهای مختلف از جمله مشهد خواهیم داشت که می‌تواند در روشنگری افکار عمومی جامعه تأثیرگذار باشد.

شریعتی افزود: نشست‌های قرآنی دو اثر وضعی و انتقالی دارد؛ اثر وضعی دیدن یکدیگر و تبادل نظر در مسائل فرهنگی و همدلی‌ است و اثر انتقالی این است که جهان اسلام از دسیسه‌ها و فتنه‌های ظالمان و مستکبران و مجموعه‌هایی که برای تضعیف اسلام از هیچ فتنه‌ای فروگذار نمی‌کنند، در امان خواهد بود و توطئه‌های این گروه‌ها ناکام خواهد ماند و آن‌ها به جایی نمی‌رسند.

همکاری آستان حضرت عبدالعظیم
عفت شریعتی با اشاره به همکاری آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در این گردهمایی، از تولیت این آستان و «عباس سلیمی»، معاون فرهنگی آستان عبدالعظیم به خاطر این همکاری قدردانی کرد و گفت: این معاونت همواره یاری‌گری ما در برنامه‌های قرآنی بوده‌ است و رمضان سال گذشته نیز برنامه قرآنی ما با حضور طلاب و دانشجویان خارجی در این آستان برگزار شد و ما قصد داریم این نشست قرآنی زمینه‌ساز عملی‌شدن رهنمودهای قرآن کریم در جامعه باشد.

گردهمایی قرآنی بانوان شیعه و سنی در حرم عبدالعظیم/ میزبانی از قاریان پاکستان و نیجریه

وی با تبیین دیگر فعالیت‌های امور بانوان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در سال‌های گذشته برای تحقق اهداف فرهنگی و تقریبی مجمع جهانی تقریب برنامه‌هایی در استان‌های مختلف اجرا کرده‌ایم، در سال جاری هم همین‌گونه بوده است، اگر ما مردم مسلمان و متعهد این سرزمین که پرچمدار اسلام راستین در جهان است، بر مبنای فرمایشات ائمه معصومین که مفسران واقعی قرآن هستند، در مسیر راهنمایی‌های کتاب آسمانی خود قرآن گام برداشته و برنامه تدوین کنیم، طبعا اثرات مثبت آن از منظر فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و شخصی و خانوادگی کاملا آشکار خواهد بود.

عفت شریعتی تصریح کرد: قرآن در آیه 9 سوره اسراء«إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ: قطعا اين قرآن به [آيينى] كه خود پايدارتر است راه مى‌‏نمايد» حق مطلب را ادا کرده است، این کتاب راهنما و کتاب هدایت است، اگر بخواهیم سلامت جامعه خود را در زمینه‌های مختلف تضمین کنیم، راهی جز پیمودن مسیر قرآن وجود ندارد، نشست‌هایی که مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با موضوع دستاوردهای قرآن مجید و ارائه طریق این کتاب آسمانی برگزار می‌کند، نیز بر همین مبناست.

وی تأکید کرد: ما نشست‌های متعددی با آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب برگزار کرده‌ایم و تأکید ایشان همواره بر برنامه‌های قرآنی و برگزاری اردوهای آموزشی قرآنی در شهرها و استان‌‌های مختلف بوده است؛ زیرا قرآن کتاب راهنمای همه مسلمانان است و متعلق به گروه خاصی نیست. این کتاب مشعل نورانی هدایت برای جامعه بشری است، تأکید آیت‌الله اراکی بر برنامه‌های قرآنی هم به همین منظور است و امیدواریم اداره کل امور بانوان مجمع تقریب بتواند در سطح کشور و خارج از کشور به ویژه کشورهای جهان اسلام برنامه‌های مؤثر و راهگشایی داشته باشد.

اهتزاز پرچم همدلی مسلمانان
مدیرکل امور بانوان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: امروز مجمع تقریب مذاهب پرچم همدلی و همنوایی مسلمانان را به اهتزاز درآورده است و پشت سر مقام معظم رهبری گام گذاشته و بیانات ایشان برای تحقق وحدت جهان اسلام را مورد توجه قرار می‌دهد. امروز فتنه‌گران بین‌المللی و رژیم منحوس صهیونیستی، وهابیت و تفرقه‌افکنان بین‌المللی و سردسته آن‌ها استکبار جهانی آمریکا تمام تلاش خود را برای ایجاد اختلاف بین مسلمانان انجام می‌دهند و ما باید با عمل به دستور قرآن و آیه 103 آل عمران« وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا: و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد» توطئه‌های آنان را ناکام بگذاریم و بدانیم که چنگ‌زدن ما به ریسمان و حبل المتین الهی یعنی قرآن کریم، روسیاهی منافقان و مستکبران و ظالمان در عرصه بین‌المللی را در پی خواهد داشت.

گردهمایی قرآنی بانوان شیعه و سنی در حرم عبدالعظیم/ میزبانی از قاریان پاکستان و نیجریه

عفت شریعتی گفت: ما معتقدیم اکنون در چهل سالگی انقلاب اسلامی سیر تکاملی این انقلاب خود را نشان داده و اگر امروز تحرکات منافقان و دشمنان اسلام را می‌بینیم که می‌خواهند موقعیت ایران و مردم ایران را تضعیف کنند؛ اما به نتیجه نمی‌رسند، به خاطر عظمت، خودباوری و اعتلای ایران اسلامی و شوکت و قدرتی است که جهان اسلام به آن دست یافته است و این عظمت و قدرت برای آنان غیر قابل تحمل است؛ اما ما مطمئن هستیم که این سیر تکاملی انقلاب اسلامی ایران، رهنمودهای قرآن و سنت پیامبر را محقق خواهد کرد، هر چند که مشرکان و کافران توطئه کنند.

وی همچنین تصریح کرد: امروز در جمهوری اسلامی ایران بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت معنوی قرآن و عترت هستیم و این مسئله این الزام را به وجود می‌آورد که ما هم در این زمینه گام‌گذار باشیم.

وی با بیان این که تمام برنامه‌های مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی براساس تعالیم قرآن و با اهتمام به آیات وحدت‌بخش همچون «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» و « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» و و «ِانَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ» اجرا می‌شود، یادآور شد: امور بانوان مجمع سال گذشته اردوهای آموزشی، نشست‌های معرفتی و فرهنگی اجرا کرد، در آذرماه سال گذشته همایش بزرگداشت بانوی فضیلت حضرت خدیجه کبری(س) را در شهر سنندج در استان کردستان برگزار کردیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و مقالاتی از سوی بانوان اهل تسنن و شیعه برای این همایش ارسال شد. استان سیستان و بلوچستان، استان خراسان جنوبی(شهرستان بیرجند وقائن)، استان گلستان و جزیره قشم در استان هرمزگان(اسفندماه سال گذشته) از دیگر شهرهایی بوده است که در آن برنامه‌هایی اجرا کرده‌ایم.

عفت شریعتی در پایان تأکید کرد: اداره کل امور بانوان مجمع تقریب از جهات مختلف سعی دارد در جامعه تأثیرگذار باشد و گام‌گذاری ما در این اداره بر مبنای تقریب، وحدت، همدلی و نزدیکی هر چه بیشتر مسلمانان و کمک‌گرفتن از همه جامعه کشورمان برای پیشبرد اهداف قرآن و عترت و انقلاب اسلامی ایران و عملیاتی‌شدن فرمایشات مقام معظم رهبری است و ما امیدواریم بتوانیم در پناه قرآن، تعالیم قرآن و عترت اهل بیت(ع) زمینه‌ساز زندگی سعادتمندانه برای خود و جامعه باشیم.

گردهمایی قرآنی بانوان شیعه و سنی در حرم عبدالعظیم/ میزبانی از قاریان پاکستان و نیجریه

گفت‌و‌گو: زهرا نوکانی

captcha