مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تربیت 10 میلیون حافظ کل قرآن/ نبود نظارت در برنامه‌های قرآنی
کد خبر: 3729925
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تربیت 10 میلیون حافظ کل قرآن/ نبود نظارت در برنامه‌های قرآنی

گروه اندیشه ــ نشست خبری محمد انجم شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در راستای تشریح برنامه‌های ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم از جمله اخبار پر اهمیت امروز صفحات معارفی رسانه‌ها بود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ بخش معارفی رسانه‌ها امروز 23 تیرماه روز پر خبری را پشت سر گذاشت و در این بین خبر مربوط به سخنرانی محمد انجم شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در نشست تشریح برنامه‌های ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم از اهمیت بیشتری برخوردار بود.

تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد سیزده خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «سلسله کارگاه‌های یکروزه شعر ولایی به ایستگاه گرگان رسید»، «تلاوت حسینی در بیست و دومین جلسه نفحات‌القرآن»، «ترجمه موشن‌گرافی‌های راهنمای زائر اربعین به زبان‌های انگلیسی، عربی و اردو»، «اسامی برگزیدگان مسابقه بخوان در بهار عبادت اعلام شد»، « برگزاری سومین اجلاسیه امام رضا(ع) با محوریت وحدت/ اجرای طرح زندانیان دارای جرایم غیر عمد»، «گلایه‌های تنها مستندساز بقیع در میزگرد مستند پنجره‌ فولاد بهشت»/مستندسازان بقیع از مراجع تقلید جهان اسلام یاری بطلبند»، «متقاضیان حفظ قرآن کریم در طرح «رحله» ثبت‌نام کنند»، «مساجد سبب زنده نگه داشتن آرمان‌های انقلاب اسلامی هستند»، «فضایل آسمانی حضرت معصومه(س) در زیارتنامه»، «دهمین جشنواره ماه هشتم در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران برگزار می‌شود»، «شرکت ۲۰۴ حافظ کل قرآن در آزمون مقدماتی ترنم وحی»، «جایگاه فرزند دختر در روایتی از پیامبر(ص)» و «کتاب راه نشان با موضوع دوران بلوغ و سن تکلیف منتشر شد» هستند.
خبر «برگزاری سومین اجلاسیه امام رضا(ع) با محوریت وحدت/اجرای طرح زندانیان دارای جرایم غیر عمد» مربوط به سخنرانی مرتضی بختیاری، قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی(ع) در نشست خبری اعلام برنامه‌های دهه کرامت این آستان است و در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم: امسال به دستور حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی ستادی با عنوان «ستاد مناسبت‌های ویژه» راه‌اندازی شد که این ستاد برای آن مناسبت‌ها برنامه‌ریزی می‌کند که از جمله آن مناسبت‌ها، ایام دهه کرامت است.
امروزه در برخی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در حال کار کردن روی این موضوع هستند و این یعنی آنان از این ناحیه احساس خطر کرده‌اند. زیارت قدرت نرم شیعه است که امروزه در ایام راهپیمایی اربعین حسینی(ع) این قدرت را به وضوح می‌بینیم. امسال «خدمت کریمانه» به عنوان شعار فعالیت‌های دهه کرامت انتخاب شده که این برگرفته از زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) و فراز «عَادَتِکُم الاِحسان وَ سَجیَّتِکُمُ الکَرَم» است.
همچنین در بخش‌هایی از خبر «شرکت ۲۰۴ حافظ کل قرآن در آزمون مقدماتی ترنم وحی» آمده است: اسامی تعداد 84 حافظ کل قرآن، قبول‌شدگان مرحله استانی(مقدماتی) دهمین دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن همراه با ترجمه و تدبر ترنم وحی ویژه حافظان کل قرآن عضو مؤسسه کشوری مهد قرآن از سراسر کشور روی سایت این مؤسسه به نشانی www.ayeh.ir قرار گرفت. کسانی که در مرحله مقدماتی و استانی حدنصاب قبولی را در آزمون‌های حفظ کل قرآن و ترجمه و تدبر کسب کنند به مرحله آزمون کشوری که هر ساله به طور متمرکز و با قضاوت داوران بین المللی و کشوری برگزار می‌شود، حضور خواهند یافت.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز سه خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن با صدای شهریار پرهیزکار منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «شهیدی که بسیاری از منافقان را راهی جبهه کرد» و «سال ۱۴۱۴ باید ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن تربیت کنیم/ تنها ۲۰ هزار حافظ کل داریم» هستند.
در بخش‌هایی از خبر اخیر که مربوط به سخنرانی محمد انجم شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در نشست تشریح برنامه‌های ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم است و در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم در جلساتی که با نهاد‌های مختلف داشتیم، به جز بسیج و آموزش و پرورش تعداد ۱ میلی و ۴۵۰ هزار نفر قرار است توسط نهاد‌های مختلف در طرح ملی حفظ در سال ۱۳۹۷ مشارکت داشته باشند.
وزارت ارشاد مکلف شده در جلساتی با سازمان امور استخدامی امتیازات شغلی و استخدامی برای کارمندان حافظ قرآن در نظر بگیرند تا از این طریق مشوقی برای حفظ قرآن ایجاد شود. در حوزه مسجد ۸ دستگاه فعالیت قرآنی می‌کنند که در این زمینه امروز اولین جلسه برای هماهنگی و هم‌افزایی آنها در طرح ملی حفظ تشکیل شد، همچنین در حوزه استعداد‌های درخشان قرآنی هم شورای عالی قرآن، سازمان تبلیغات، وزارت ارشاد و آموزش و پرورش طرح‌هایی دارند که ضرورت دارد در این زمینه هم هماهنگی‌هایی ایجاد شود.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار چهار خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «زیبایی‌های حجاب را برای افراد جامعه بازگو نکرده‌ایم»، «آیین تعویض پرچم حرم حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود»، «چرا مدیر موزه ملی قرآن کریم استعفاء داد؟» و «مراسم تشییع جنازه آیت‌الله دوزدوزانی در قم برگزار شد» هستند.
در بخش‌هایی از خبر اخیر آمده است: مراسم تشییع آیت‌الله دوزدوزانی از مسجد امام حسن عسکری(ع) با حضور آیات سیداحمد خاتمی، حسینی بوشهری، یدالله دوزدوزانی و اعضای خبرگان رهبری و جامعه مدرسین آغاز و تا حرم مطهر انجام شد.
نماز توسط آیت‌الله‌العظمی سبحانی بر پیکر آیت‌الله دوزدوزانی اقامه و پیکر ایشان در بقعه آیت‌الله شهید مفتح خاکسپاری شد. مراسمی به مناسبت ارتحال آن مرحوم امشب بعداز اقامه نماز مغرب و عشاء، در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز سه خبر را منتشر کرده است که تیتر آنها عبارت از «عطر یاس در مسیر باران»، «برنامه کاروان زیر سایه خورشید از ایرنا آغاز شد» و «مساجد پشتوانه اصلی نظام هستند» است.
در بخش‌هایی از خبر اخیر که مربوط به سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی خمینی در «آیین رونمایی از پوستر فراخوان چهل مسجد شاخص کشور» است، می‌خوانیم: امروز مقداری تاثیرگذاری مساجد کم‌رنگ شده و این مسئله وظیفه سنگینی را متوجه همه انسان‌های انقلابی و متدین می‌کند. باید تلاش کنیم هم خودمان با مسجد انس و الفت پیدا کنیم و هم نسل جوان را با این مکان مقدس هرچه بیشتر آشنا کنیم.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار 10 خبر پرداخته که تیتر آنها عبارتند از: «آیا در قرآن درباره کیفیت حجاب صحبت شده است؟»، «بازدید کاروان زیر سایه خورشید از باشگاه خبرنگاران جوان»، «سوره‌هایی که باید برای در امان ماندن از شرحسودان خواند»، «نشانه‌هاى آخرالزّمان در سخنان پیامبر اسلام»، «خدمت کریمانه شعار امسال دهه کرامت شد/ دعوت بیش از ۴۰ هزار خانواده شهدا و جانبازان به حرم رضوی»، «اشعار ولادت حضرت معصومه(س)»، «عزرائیل یعنی چه؟! / فرشته مرگ برای چه کسانی خودش را آراست؟»، «زندگی‌نامه شهید محمدجعفرنژاد»، «چرا باید به احکام شرعی رجوع کنیم؟» و «ارزش انسان درکلام حضرت علی(ع)».
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار چهار خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «فعالیت ۶۳۵ تشکل قرآنی تحت نظارت اداره کل تبلیغات اسلامی»، «حفظ تخصصی یک ساله قرآن برای عموم مناسب نیست»، «اثرگذاری مسابقات قرآن باید بیشتر باشد» و «نشست آموزشی «کاروان نور» برگزار شد» هستند.
خبر «حفظ تخصصی یک ساله قرآن برای عموم مناسب نیست» مربوط به مصاحبه مهدی قره شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن با خبرگزاری تسنیم است که در بخش‌هایی از آن آمده است: یکی از ضعف‌هایی که ما در کشور داریم، عدم نظارت بر عملکرد فعالیت‌های قرآنی و بررسی نتایج آنهاست. در این میان هرکس برای خودش تولید، اجرا و طراحی می‌کند و ما یک واحد مشخصی که استاندارد فعالیت‌ها را تعریف کند، نداریم. اگر بخواهیم کتاب قرآنی بنویسیم، باید بدانیم چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا اجازه نوشتن داده شود.

حفظ تخصصی یک ساله فراگیری عمومی ندارد و برای یکسری از افراد خاص با استعدادهای ویژه ممکن است مناسب باشد، اما برای عموم مناسب نیست و ما باید روی آن کار کرده و آن را بررسی کنیم. این طرح باید بررسی شود تا اگر نتایج خوب بود، این طرح را درست و بیشتر حمایت کرده و اگر نتایج بررسی این بود که مناسب نیست، باید محدودتر شده و سازو کارش مشخص شود، ولی آنچه که مشخص است خلا نظارت و بررسی در برنامه‌های قرآنی وجود دارد.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار چهار خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از «نمایش نسخه‌های خطی و چاپی درباره امام رضا(ع) در رخسار ماه»، «آغاز ارزیابی آثار بیستمین همایش کتاب سال حوزه»، «روایتی از زندگی حضرت معصومه (س) در دختر ماه» و «8 مرکز استان میزبان 8 عصرانه داستان‌نویسان رضوی» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «آغاز ارزیابی آثار بیستمین همایش کتاب سال حوزه» آمده است: در بیستمین دوره همایش کتاب سال حوزه، بیش از یک‌هزار اثر شامل کتاب و پایان‌نامه‌های سطح 4 (دکتری) که حاصل تلاش علمی برادران و خواهران حوزوی داخلی و خارجی است، به دبیرخانه همایش ارسال شده است. در مرحله نخست ارزیابی آثار بیستمین همایش کتاب سال حوزه، هیأت‌های داوری همایش در 20 گروه علمی تشکیل جلسه داده و براساس شاخص‌های ارزیابی مندرج در کاربرگ‌های ارزیابی، آثار رسیده را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. آثاری که در این مرحله از ارزیابی موفق به کسب امتیاز لازم شوند، ضمن راه‌یابی به مرحله دوم داوری‌ها، از سوی داوران همایش که از میان اساتید و صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی رشته‌های مربوط هستند، مورد ارزیابی‌ تفصیلی قرار می‌گیرند.
میزان
«آزادی زندانیان جرایم غیر عمد از برنامه‌های دهه کرامت/خدمت کریمانه و دستگیری از فقرا از سوی آستان قدس رضوی» و «حضرت معصومه(س) الگوی رفتاری بانوان جامعه هستند/شفاعت دختر امام کاظم (ع) برای تمام مسلمانان گسترده است» نیز عنوان دو خبری است که تا ساعت ۱۴ امروز در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است.
انتهای پیام

captcha