دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش نشاط و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی
کد خبر: 3729949
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۰
در نشست تشریح برنامه‌های دهه کرامت عنوان شد:

دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش نشاط و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

گروه جامعه ــ مسئولان ستاد برگزاری دهه کرامت در نشست خبری با اشاره به حضور 34 مرکز دینی و فرهنگی در برگزاری برنامه‌های این دهه، بر لزوم آبادی و عمران امامزادگان و افزایش نشاط اجتماعی در دهه کرامت تاکید کردند.

 به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مرتضی طاهریان، دبیر شورای اجرایی ستاد برگزاری دهه کرامت در نشست خبری تشریح برنامه‌های این دهه که عصر امروز 23 تیرماه، در باشگاه خبرنگاران خبرگزاری تسنیم برگزار شد، اظهار کرد: 34 مرکز دینی و فرهنگی در برگزاری برنامه‌های این دهه مشارکت دارند که در راس آنها نمایندگان بقاع متبرکه آستان مقدس امام رضا(ع)، حضرت فاطمه معصومه(س)، عبدالعظیم حسنی(ع)، شاهچراغ(ع) و سازمان اوقاف نیز به نمایندگی تمام امامزادگان حضور دارد.

دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش نشاط و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

وی افزود: شعار امسال، خدمت کریمانه به رسم اهل بیت(ع) در نظر گرفته شده و بسیاری از مجموعه برنامه‌های این دهه در این راستا برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

طاهریان افزود: ذیل این شورا، هفت کارگروه تشکل‌های مردمی؛ محتوایی و فرهنگی؛ هنری؛ اجتماعی؛ دانشگاهیان؛ بین‌الملل و فضای مجازی به فعالیت‌های خود می‌پردازند، ضمن اینکه دو بسته سیاست محتوایی و سیاست اجرایی نیز پیش‌بینی شده است. از جمله سیاست‌های محتوایی می‌توان به توسعه و تعمیق فرهنگ زیارت با محوریت گسترش حریم امامزادگان و بقاع متبرکه اشاره کرد.

معاون اجرایی قانون فرهنگ‌های مساجد ادامه داد: تاکید بر گسترش فرهنگ کریمانه، ترویج فرهنگ انقلابی همسو با شعار سال رهبری، ترویج و تقویت فرهنگ وقف متناسب با نیازهای جامعه و جهت‌دهی به شادی و نشاط اجتماعی از جمله دیگر سیاست‌های محتوایی این بسته‌ها هستند.

طاهریان توجه به عناصر خلاقیت در اجرای برنامه‌ها و تنوع‌بخشی را از جمله سیاست‌ها دانست و گفت: بسیج مجموعه اجرایی کشور برای حضور جریانات مردمی و تشکل‌ها در اجرای برنامه‌های دهه کرامت از جمله سیاست‌های اجرایی است که ستاد برگزاری دهه کرامت پیش‌بینی کرده است.

دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش نشاط و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

وی یاد آور شد: افتتاحیه جشن‌های دهه کرامت فردا صبح در آستان مقدس حضرت معصومه(س) آغاز شده و همزمان جشن‌های دهه کرامت و جشنواره امام رضا(ع) به همراه اولین جشنواره دهه کرامت نیز آغاز می‌شود. در کنار این جشنواره‌ها پویش مردمی دهه کرامت با هدف کمک و رسیدگی به امور نیازمندان و زندانیان، جشن بزرگ کرامت در استان‌ها و آذین‌بندی معابر، مسابقه‌ چهل حدیث کرامت و نذر شادی برگزار می‌شود.

طاهریان افزود: بیش از 30 هزار مسجد ما را در برگزاری این جشن‌ها همراهی می‌کنند، ضمن اینکه 40 هزار پایگاه بسیج نیز قرار است به ما کمک کند و 90 هزار هیئت مذهبی در کشور فعال هستند که در تلاشیم همکاری آنها را برای برگزاری این جشن‌ها داشته باشیم.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین سیدکاظم موسوی متقی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بیشترین بقاع متبرکه در ایران هستند، گفت: این تعدد به دلیل امر امام(ع) و دستور او برای عزیمت به ایران بوده است. برخی از امامزادگان نیز از جور حکام عباسی به ایران آمدند و برخی نیز شوق دیدار امام رضا(ع) آنها را به ایران کشانده است. این امامزادگان همراه خود معارف اهل بیت(ع) را با خود آورده و در ایران به یادگار گذاشتند، ضمن اینکه موجب تدین بیشتر مردم در آن نقاط شده‌ است.

وی در ادامه با بیان اینکه در دهه کرامت یک امامزاده را به عنوان امامزاده شاخص تعیین می‌کنیم، عنوان کرد: ضمن اینکه پروژه‌های عمرانی یا مجتمع‌های فرهنگی را در امامزاده‌ها افتتاح می‌کنیم، تمامی این پروژه‌ها از منابع مردمی تامین و ساخته شده‌اند. مدیریت دولتی و مدیریت اوقاف در این راستا مردم را به سمت مشارکت در ساخت این پروژ‌ها سوق داده‌اند.

موسوی با بیان اینکه سازمان اوقاف پس از چهل سال انقلاب اسلامی ایران نسبت به عمران امامزادگان و هزینه‌کرد آنها موفق بوده است، اظهار کرد: تمام درآمدها و مدیریت‌های هزینه بقاع متبرکه در سامانه ثبت شده و برای تمام سازمان‌های بازرسی و نظارتی قابل دسترسی است. سازمان اوقاف در صدد این است که بتواند امکان بازدید خبرنگاران از این سامانه را فراهم کند.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های ویژه دهه کرامت در بقاع متبرکه امامزاده‌ها عنوان کرد: روز چهارشنبه همایش ملی سراسری امامزادگان به عنوان جشنواره خورشید زادگان در امامزاده صالح(ع) خواهیم بود و از هیئت امنا و خدام برتر آستان‌های مقدس این امامزادگان و همچنین خیرین بقعه ساز تجلیل می‌شود.

دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش نشاط و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه یاد آور شد: در دهه کرامت از 71 عنوان فرهنگی شامل عناوین کتاب کودک، طراحی پوستر و بنر، عناوین محتوای، عناوین صوتی و تصویری تولید شده رونمای شده و در سایت راسخون پویش با نام امامزادگان سرزمین من اجرا می‌شود. همچنین کمپینی تبلیغی با عنوان پویش ثلاث و تسبیح با هدف معرفی امامزادگان تدوین شده و در دهه کرامت اجرا می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مهمترین هدف اوقاف حفظ حرمت و تقدس امامزادگان است، گفت: ما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم امامزاده‌های جدید ایجاد شده و باورهای مردم به سخره گرفته شود. اوقاف و حتی شورای تامین استان‌ها به این موارد ورود پیدا می‌کنند و قداست بقاع و امامزادگان باید حفظ شود.

موسوی یاد آور شد: اوقاف باید نسبت به مسئله شبهات به این امامزاده‌ها پاسخگو باشد. شاید بسیاری از امامزادگان شجره‌نامه‌ ثبتی نداشته باشند، اما این به معنای آن نیست که این بقعه یا قبر امامزاده نیست، چرا که کرامت آن بیش از پیش برای مردم اثبات شده و نسل به نسل در مورد آن بحث شده است.

در ادامه این نشست، حسین کوچکیان‌فرد، سرپرست شورای اجتماعی سازمان اجتماعی وزارت کشور نیز با بیان اینکه وزارت کشور از بعد گسترش نشاط اجتماعی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در دهه کرامت ورود پیدا می‌کنند، اظهار کرد: تلاش داریم که حلقه مفقوده نشاط اجتماعی در جامعه را پیدا کرده و آن را ایجاد و گسترش دهیم.

وی افزود: جامعه در خصوص سوگ، مهارت‌های لازم را دارد، اما در رابطه با مراسم‌ شادی نیاز به آموزش وجود دارد و نیاز داریم که سبک نشاط‌افزایی به مردم آموزش داده شود.

دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش نشاط و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

کوچکیان‌فرد بیان کرد: از جمله برنامه‌هایی که می‌تواند مورد وثوق جامعه باشد، شادی مذهبی بوده و می‌توانیم از رهگذر آن به نشاط اجتماعی دست پیدا کنیم و آن را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: هدف ما این است که منبع شادی را پیدا کنیم، آن را به جامعه عرضه کرده و مردم بدانند که در شادی مناسک‌ مختلفی داریم و می‌توانیم آنها را باز تولید کنیم و در این راستا بتوانیم از طریق افزایش نشاط اجتماعی از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کنیم.

وی افزود: دهه کرامت فرصت مغتنمی برای افزایش نشاط و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که مبحث ورود وزارت کشور به این موضوع است.

وی اعلام کرد: ما هماهنگی‌های لازم را با استانداری‌ها و ارگان‌های درون استان‌های کشور و همچنین ثمن‌ها برای این موضوع انجام داده و زمینه‌های لازم فراهم شده است. یکی از این برنامه‌ها در خوزستان که محل ورود امام رضا(ع) به ایران است، اجرا می‌شود و سعی داریم فرمانداری شهرهای مسیر گذر امام هشتم(ع) نیز برنامه‌های ویژه‌ای را برگزار کنند، ضمن اینکه در روز دختر نیز از طریق معاونت بانوان فرمانداری‌ها، برنامه‌هایی ویژه این روز برگزار می‌شود.

انتهای پیام

captcha