جا ماندن ساعت‌های نجومی از خورشید/ راهکار‌های عملی صرفه‌جویی
کد خبر: 3729986
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹

جا ماندن ساعت‌های نجومی از خورشید/ راهکار‌های عملی صرفه‌جویی

گروه شهرستان‌ها - این روزها بسیاری از مردم در مصرف آب و برق به دنبال صرفه جویی هستند ولی در برخی از مواقع ساعت‌های نجومی شبکه توزیع برق برای روشن کردن معابر سطح شهر به علت قطع و وصلی‌های مکرر تنظیمات‌شان به هم ریخته و از خورشید عقب ماندند.

جا ماندن ساعت‌های نجومی از خورشید/ راهکارهای عملی صرفه جویی در مصرف برق

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، این روزها مردم از هر کوی و برزنی با قرار دادن تصویر لامپ روشن در شبکه‌های اجتماعی به روشن بودن روشنایی معابر و لامپ‌های اضافی ادارات مختلف دولتی و غیر دولتی اعتراض می‌کنند و خواستار صرفه جویی هستند.
حساس شدن مردم به برق و آب در این روزهای گرم تابستان در حالی است که خاموشی برخی از مناطق شهری باعث دردسرهایی برای مردم شده است.
در یک روز گرم تابستانی که مهندسان و کارگران شرکت توزیع برق مشغول خدمت رسانی به مردم هستند، پای به اتاق رئیس این اداره در سبزوار می‌گذارم و دقایقی را درباره راهکارهای عملی صرفه جویی در مصرف برق و برخی از مشکلات این حوزه به گفت‌وگو می‌نشینیم.

10 درصد صرفه‌جویی، حذف خاموشی
سید حمید شهرآئینی، رئیس اداره توزیع برق سبزوار به خبرنگار ایکنا گفت: برای پایداری شبکه برق وکاهش خاموشی‌ها نیاز به همکاری و صرفه جویی مردم داریم و اگر مردم 10 درصد در مصرف برق صرفه جویی کنند، خاموشی وجود نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه برخی از مردم به روشن بودن تعداد اندکی از معابر معترض هستند، عنوان کرد: تجهیزات برقی نیز مانند سایر لوازم مصرفی گاهی اوقات بعد از مصرف خراب می‌شوند و در برخی از موارد به علت تمام شدن باطری ساعت‌های نجومی با قطع برق تنظیمات‌شان به هم ریخته و چند لامپ دیرتر یا زودتر در برخی از معابر شهر روشن می‌شوند که در اسرع وقت پرسنل اتفاقات برق مشکلات مربوطه را برطرف می‌کنند.
وی با بیان اینکه تمام خرابی‌های روشنایی معابر که مردم به آن‌ها در این روزها معترضند اگر محاسبه کنیم در حد نیم درصد کل روشنایی معابر است، افزود: با امضای تفاهم نامه با برخی از ادارات مانند شرکت نفت، بانک ملی و برخی از شرکت‌های خصوصی این ادارات موظفند در ساعت پیک برق از دیزل ژنراتور برای تأمین مصرف برق خودشان استفاده کنند و یا در ساعات دیگر با کمک به شبکه برق از بسته‌های تشویقی بهره‌مند شوند.
خاموشی آب‌نماها و لامپ‌های تزئینی/ عدم از استفاده از لوازم پر مصرف برقی در پیک مصرف
رئیس اداره توزیع برق سبزوار با تأکید بر اینکه از شهرداری سبزوار درخواست کردیم در ساعات پیک بار با خاموشی آب‌نماها علاوه بر صرفه جویی درمصرف آب در مصرف برق نیز صرفه جویی کنند، ابراز کرد: صرفه جویی در تمام ایام یک وظیفه شرعی و دینی است ولی صرفه جویی در زمان پیک مصرف تأثیرش بر شبکه برق برای بهره‌مندی بیشتر مردم از این نعمت الهی زیادتر است.
وی با تأکید بر اینکه صرفه جویی در بخش خانگی، تجاری، کشاورزی و صنعتی با یکدیگر متفاوت است ولی نقاط مشترکی دارند، گفت: به همه مصرف کننده‌ها توصیه می‌شود چراغ‌های تبلیغاتی، نورپردازی‌ها، چراغ‌های تزئینی اطراف ساختمان‌ها و منازل تا حد ممکن به جز موارد اضطراری خاموش کنند.
شهرآئدینی با تاکید بر اینکه به همه مشترکان توصیه می‌کنیم در زمان استفاده از دستگاه‌های سرمایشی به ویژه کولرهای گازی صرفه جویی کنند و دمای کولر را روی 25 درجه تنظیم کنند، تصریح کرد: تنظیم درجه یخچال بر روی متوسط، استفاده از کولر آبی با دور کم، عدم استفاده از ماکروفر، اتو، لباسشویی، ظرفشویی و دیگر لوازم پر مصرف برقی از راهکارهای صرفه جویی در مصرف برق در منزل است که همه می‌توانند آن‌ها را به کار بگیرند.

استفاده از تکنولوژِی‌های نوین در صرفه جویی برق
وی تصریح کرد: سرانه مصرف انرژی در ایران تقریبا دو برابر میانگین جهانی است و گاهی اوقات صرفه جویی به معنی خاموش کردن لامپ‌ها و عدم استفاده از انرژی برق نیست بلکه باید با استفاده از تجهیزات نوین مانند استفاده از لامپ‌های ال ای دی به جای لامپ‌های قدیمی در مصرف برق صرفه جویی کرد.
رئیس اداره توزیع برق سبزوار با بیان اینکه یکی دیگر از راهکارهای عملی صرفه جویی در مصرف برق استفاده از تجهیزات و لوازم برقی با بهره‌وری و راندمان بالاست، اظهار کرد: نمی‌شود لوازم برقی 50 سال قبل استفاده کنیم ولی در عمل مدعی باشیم صرفه جویی زیادی انجام دادیم.
وی تصریح کرد: اگر زمان استفاده از تجهیزات برقی را کم کنیم و در مصرف انرژی صرفه جویی داشته باشیم قطعا در استفاده از منافع ملی نیز صرفه جویی شده و برای آیندگان حفظ خواهد شد.

نهی صریح از اسراف در قرآن
گفتنی است، ماده«سرف» در شکل‌های مختلف آن، در ۲۳ مورد در کتاب آسمانی قرآن به‌ کار رفته و در حدود هفت مورد آن با نهی صریح و برخی موارد دیگر مانند نهی است؛ به‌گونه‌ای که اگر نگوییم صریح در حرمت است، حداقل در حرمت استعمال ظهور دارد.
در آیه ۳۱ سوره اعراف در این رابطه آمده است:«يَا بَنِي آدَمَ خُذُواْ زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ؛ اى فرزندان آدم جامه خود را در هر نمازى برگيريد و بخوريد و بياشاميد و[لى] زياده‌‏روى مكنيد كه او اسرافكاران را دوست نمی‎‏دارد».
در آیه 27 سوره اسرا ذکر شده:« إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كانُوا إِخْوانَ الشَّياطِينِ وَ كانَ الشَّيْطانُ لِرَبِّهِ كَفُوراً؛ همانا اسرافكاران برادران شيطان‌هايند و شيطان نسبت به پروردگارش بسيار ناسپاس بود.»
و در آیه 151 سوره شعرا خداوند سبحان دستور داده است:« وَلَا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ؛ و فرمان مسرفان را اطاعت نكنيد.»
و از حضرت امام جعفر صادق(ع) نقل شده است:« كمترين حدّ اسراف دور ريختن ته مانده ظرف و ناچيز شمردن جامه تن و دور افكندن هسته ميوه است.»
علی اکبر ملکی
انتهای پیام

captcha