ایدز؛ از تعدد برنامه تا نبود عزم جدی برای پرداختن به آن/ مشکل کجاست؟
کد خبر: 3730002
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳

ایدز؛ از تعدد برنامه تا نبود عزم جدی برای پرداختن به آن/ مشکل کجاست؟

گروه اجتماعی - با وجود گذشت بیش از ۴ دهه از شناسایی بیماری ایدز و با پشت‌سر نهادن فراز و نشیب‌های ناشی از تابو‌های غلط جامعه، افراد مبتلا به ایدز با مسائل متعددی همچون انگ، اشتغال و... روبرو هستند، حال سوالی به ذهن می‌رسد و آن اینکه مشکل از کجاست؟

ایدز؛از تعدد برنامه تا نبود عزم جدی برای پرداختن به آن/ مشکل کجاست؟

به گزارش خبرگزاری ایکنا از استان مرکزی، در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی و با نگاه به «چهارمین برنامه استراتژیک ملی کنترل عفونت اچ آی وی»، میزگرد تخصصی «بررسی راهبردها و سیاست‌گذاری ایذر» با حضور غلامرضا فتح‌آبادی، مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی، حسن طاهر‌احمدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک، بهروز رفیعی، مدیرکل سابق بهزیستی استان مرکزی، نبی‌الله شاه‌محمدی، دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان، زهره نعمتی، مشاور اجتماعی و فرهنگی جهاددانشگاهی استان، محمد دهقان، رئیس بهداشت و درمان اداره‌ کل زندان‌های استان، حمید جودکی، رئیس اداره وضعی انتظامی اداره‌ کل پیشگیری دادگستری استان، میلاد مشایخی، کارشناس ایذر و اعتیاد بهزیستی استان، ایمان نویدی، کارشناس برنامه HIV مرکز بهداشت استان، مهدی دمنه، معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌ کل آموزش‌و‌پرورش استان، شبنم بیرجندی، کارشناس درمان ستاد شورای مبارزه با مواد مخدر استان، حمید سپهری‌راد، مدیر مرکز کاهش آسیب باشگاه مثبت، و یک تن از بیماران مبتلا به HIV مثبت به همت ایکنا استان مرکزی، برگزار شد.

ایدز؛از تعدد برنامه تا نبود عزم جدی برای پرداختن به آن/ مشکل کجاست؟
مدیر کل سابق بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه فردی نمی‌تواند به عنوان بیماری تحت پوشش سازمان بهزیستی در آید، گفت: زمانی فرد بیمار به عنوان مددجو تلقی می‌شود که بیماری منجر به معلولیت وی شده باشد، ولی بطور استثنا در مورد افراد مبتلا به ویروس HIV مثبت و ایدز فرق می‌کند. به دلیل صعب‌العلاجی این بیماری، فرد وارد مراحه‌ای از بیماری شده که به عنوان از‌کار‌افتاده تلقی می‌شود، در سازمان بهزیستی مبتلایانی که در معاینات پزشکی عفونی تشخیص داده شود به عنوان ازکار‌افتاده تلقی می‌شوند و توسط دفتر حوزه آسیب‌های اجتماعی مورد حمایت قرار می‌گیرند و اگر در مورد اشتغال مشکلی داشته باشند تسهیلات اشتغال به فرد تعلق خواهد گرفت، منتهی به دلیل عدم اطلاع‌رسانی صحیح در این حوزه، افراد مبتلا هنوز برای دریافت این تسهیلات به این سازمان مراجعه نکرده‌اند.
وی تاکید کرد: دفاتر کاهش آسیب باشگاه‌های مثبت در استان‌ها با این هدف تشکیل شده است که علاوه بر حمایت‌ها و دوره‌های آموزشی که برای این نوع از افراد می‌گذارد از خدمات و حمایت‌های اجتماعی که سازمان بهزیستی ارائه می‌کند، آن‌ها را مطلع سازد. فرد مبتلا به HIV مثبت و دارای بیماری ایدز چنانچه از‌کار‌افتاده تلقی شود علاوه بر تسهیلات اشتغال از خدمات درمانی، دندان‌پزشکی و موضوعاتی که مرتبط با حمایت‌های خانواده آنان و کمک‌های مالی باشد، بهره‌مند خواهند شد.

ازکار‌افتادگی و اعتیاد دو شرط تخصیص تسهیلات اشتغال به افراد مبتلا به HIV مثبت
رفیعی تصریح کرد: بیمارانی که توسط دفاتر باشگاه مثبت به ما معرفی می‌شوند در صورتی‌که که مبتلا به اعتیاد باشند، از بخش اعیتیادشان می‌توانند تسهیلات اشتغال دریافت کنند. در صورتی‌که اگر معتاد نباشد چون مرحله بیماری‌اش به ازکارافتادگی نرسیده است چارت و ساختاری در سازمان وجود ندارد که به او تسهیلات اشتغال تعلق گیرد. در واقع از لحاظ دستور‌العمل سازمان به ما اجازه ارائه تسهیلات اشتغال به افراد مبتلا به ویروس HIV مثبت و ایدز که هنوز ازکار‌افتاده نشده‌اند، را نمی دهد که در این رابطه کمیته امداد حضرت امام(ره) می‌تواند در این حوزه کمک کند.
مدیر کل سابق بهزیستی استان مرکزی با اشاره به گرفتن تسهیلات اشتغال افراد مبتلا به ویروس HIV مثبت از طریق فیلد اعتیادی که در گذشته داشتند، گفت: بانک‌ها موظف هستند این تسهیلات را ارائه دهند و اگر در بعضی مواقع شاهد سخت‌گیری و عدم اختصاص وام هستیم، بخاطر ساختار و دستورالعمل بانک‌ها می‌باشد و ما هیچ نقشی در تسهیل روند پرداخت وام نداریم. سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر رایزنی‌هایی در این خصوص با بانک‌ها انجام می‌دهند ولی متاسفانه حاضر به موافقت بر اساس دستور‌العمل‌های بانکی نمی‌باشند.
وی گفت:در انتقال این ویروس یک سری زنجیره موجود می‌باشد که یک طرف زنجیره روابط جنسی و طرف دیگر آن اعتیاد است این دو مورد بیشتر از سایر عوامل دیگر نقش اساسی در شیوع این ویروس دارد. آموزش، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی باید بر روی روابط جنسی و اعتیاد متمرکز شود و اصل استراتژیک برنامه کنترل این بیماری می‌باشد. نکته بعدی سنین در معرض خطر است که باید برجستگی و تمرکز برنامه بر روی این مورد باشد.

طرح تحول سلامت؛ انقلابی بزرگ در حوزه سلامت کشور
رفیعی تصریح کرد: زنان آسیب‌دیده در طول روز به مرکز کاهش آسیب دانشگاه علوم پزشکی مراجعه می‌کنند ولی از ساعت 15 الی 19 که مرکز سرپناه بهزیستی باز می‌شود فاصله زمانی‌ای وجود داشت که آن‌ها در شهر رها بودند و غالباً این زنان مایل نیستند در مرکز دختران و زنان آسیب‌دیده حضور داشته باشند وقتی از آنان دلیل عدم‌تمایل به حضور در مرکز دختران و زنان آسیب‌دیده را می‌پرسیم؛ عنوان می‌کنند حرفه‌آموزی که در این مراکز برای ما انجام می‌شود در مقابل مبلغی که ماهیانه از طریق این کار کسب می‌کنیم بسیار ناچیز می‌باشد.
مدیر کل سابق بهزیستی استان عنوان کرد: طرح تحول سلامت انقلاب بزرگی را در حوزه سلامت کشور داشت، اما سلامت یک حلقه‌ای است که دارای ابعاد مختلف شامل سلامت جسمی، سلامت روحی‌روانی و سلامت اجتماعی می‌باشد، اگر قرار است سلامت طرح تحول داشته باشد، ابتر است که فقط بعد جسمی آن در نظر گرفته شود و ابعاد دیگر باید به همان اندازه بعد جسمی مورد توجه قرار گیرد. پزشکان در قالب طرح تحول سلامت حق‌الزحمه‌های مناسبی دریافت می‌کنند ولی روانشناس بهزیستی و همکاران در اورژانس اجتماعی که در حوزه سلامت در حال فعالیت می‌کنند چرا در طرح تحول سلامت چیزی شامل آن‌ها نمی‌شود؟ اگر به این افراد امتیازاتی داده شود با انگیزه‌تر خدمت می‌کنند و در نهایت اعتباراتی به این مجموعه‌ها تخصیص پیدا می‌کند که ارتقای سلامت کلی را در کشور خواهیم داشت. HIV مثبت بیماری جسمی است که کم‌کم به بیماری روحی و اجتماعی کشیده خواهد شد.

ایدز؛از تعدد برنامه تا نبود عزم جدی برای پرداختن به آن/ مشکل کجاست؟
به گزارش ایکنا؛ طاهر‌احمدی با شاره به اینکه طبق تعاریف و وظایف سازمانی، وظیفه دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور ایجاد اشتغال برای اینگونه افراد نمی‌باشد، گفت: حیطه وظایف ما بررسی موارد مبتلا به ویروس HIV مثبت و بیماری ایدز است و در واقع پیشگیری از اضافه شدن افراد به این ویروس است. دیگر وظیفه علوم پزشکی تفکیک آمار جنسیتی این افراد، بررسی جایگاه استان در متوسط کشوری این بیماری و... است در واقع این موارد توسط همکاران در دانشگاه علوم پزشکی شناسایی و سپرده شدن آنان برای حمایت‌های اجتماعی به متولیان امر است ولی بیشتر وظیفه ما در حوزه پیشگیری از این بیماری است.

وی با بیان اینکه ارائه دقیق آمار و مانور آن در رسانه‌ها باعث نگرانی جامعه می‌شود، گفت: عدم ارائه آمار دقیق سیاست کشوری است که ترجیحا بهتر است این مقوله در رسانه‌ها باز نشود. وقتی فردی مبتلا به این بیماری شناسایی می‌شود امکان این وجود دارد که چند نفر شناسایی نشده باشند. طبق آخرین آماری که در پایان خردادماه 96 ارائه شده است بالغ بر 36 هزار و 39 نفر مبتلا به این بیماری در کشور شناسایی شده‌اند که 84 درصد آنان مرد و 16 درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند.
وی ادامه داد: 52 درصد این افراد در گروه سنی 21 سال تا 35 سال قرار دارند. علاوه بر کاهش سن و زنانه‌شدن این بیماری سومین موردی که جدی است این است که شیوع این بیماری از طریق روابط جنسی در حال افزایش است. از تعداد افراد شناسایی شده، 9 هزار و 764 نفر فوت کرده‌اند و متاسفانه 14 هزار و 654 نفر از مرحله مبتلا به ویروس HIV وارد مرحله ایدز شده‌اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه ویروس HIV مثبت با بیماری ایدز متفاوت است، گفت: تا سال 1365 از بین موارد مبتلا به این ویروس که در کشور وجود داشت 65.8 درصد بر اثر مصرف سرنگ‌های آلوده بوده است و بالغ بر 19.6 درصد از طریق ارتباط حفاظت نشده جنسی بوده است. شیوع از طریق انتقال خون‌های آلوده هم تا حدی بوده است ولی مربوط به آن زمانی می‌شود که خون‌های فرانسوی وارد کشور می‌شده، که هم‌اکنون دیگر نیست و غالبا از طریق انتقال این بیماری از مادر به نوزاد بالغ بر 1.5 درصد بوده است.

ایدز به زنانه‌شدن سوق پیدا کرده است
وی بیان کرد: مساله‌ای که متاسفانه در رابطه با این بیماری در کشور در حال سوق‌دادن می‌باشد؛ زنانه‌شدن این بیماری می‌باشد. متاسفانه در سه ماهه اول سال 96 مواردی که خانم‌ها مبتلا شده‌اند بالغ بر 33 درصد می‌باشد و آقایان بالغ بر 68 درصد شده است یعنی آن 84 درصدی آقایان و 16 درصد خانم‌ها مقداری نمودار آن در حال تغییر است و 16 درصد بانوان به 33 درصد رسیده است که عملا با 2 برابر شدن مبتلایان خانم به این ویروس مواجه هستیم.

47.9 درصد مبتلایان جدید به HIV مثبت از طریق روابط جنسی محافظت نشده بوده است
طاهر‌احمدی گفت: انتقال از طریق موارد تزریقی در سه ماهه نخست 96 مقداری کمتر شده ولی روابط جنسی نا‌معقول بالا رفته است. در واقع شیوع از روابط جنسی حفاظت نشده بالغ بر 47.9 درصد در سه ماه نخست سال 96 رسیده است. البته 17.4 درصد راه انتقال آن به افراد هنوز نا‌مشخص است و در سه ماهه نخست سال 96 راه انتقال موارد تزریقی 32.7 درصد بوده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: متاسفانه ارتباط خارج از ضوابط بهداشتی در بین زنان بیشتر شده است و خیلی از آن‌ها متاسفانه از لوازم پیشگیری از این بیماری استفاده نمی‌کنند. متاسفانه آمار تفکیکی که مشخص کند چه مقدار افراد از طریق روابط آزاد جنسی و چه مقدار از طریق ارتباط با همسر مبتلا به این ویروس شده‌اند در کشور وجود ندارد که در این رابطه تحقیق جامعی می‌طلبد که تفکیک آماری بر این اساس صورت گیرد.
وی ادامه داد: تا زمانی که انتقال این ویروس از طریق روابط جنسی در حال افزایش است، نشان دهنده بالا رفتن بی‌بند‌و‌باری‌های اخلاقی هستیم.
طاهر‌احمدی تاکید کرد: از نظر جامعه پزشکی و وزرات بهداشت و درمان افراد مبتلا به HIV مثبت و ایدز، مجرم نیستند و به آن‌ها به عنوان بیمار نگاه می‌کنند. به هیچ‌وجه افراد جامعه نباید به این افراد به چشم مجرم نگاه کنند ضمن اینکه حوزه بهداشت و درمان کاری به اینکه فرد به چه بیماری مبتلا هست، ندارد بلکه برای ما درمان فرد مهم و در اولویت است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: به هیچ‌وجه ویروس HIV مثبت از طریق ارتباط های شخصی معقول همچون دست دادن، دیده بوسی کردن، کنار فرد مبتلا بودن و...انتقال نمی‌یابد، بنابراین نباید هیچ واهمه‌ای از بیماران مبتلا به HIV مثبت داشته باشیم. از فردی که مبتلا به ویروس سرماخوردگی است باید بیشتر از فردی که مبتلا به ویروس HIV مثبت شده است، ترسید.
وی گفت: منزوی کردن افراد مبتلا، بیشترین عامل در رنجش و آزار آنان می‌باشد، قرنطینه کردن، منزوی کردن و... افراد مبتلا اشتباه محض است. شاید یک بیمار ایدزی از منزوی کردن و انگ‌های اجتماعی بیش از خود بیماری‌اش رنج می‌برد. بیماران هر بیماری حتی HIV مثبت حق شکایت از سیستم بهداشت و درمان را دارند. هر بیماری که احساس کند نسبت به وی سهل‌انگاری در درمان شده است می‌تواند به بازرسی دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی شکایت کند.

قرنطینه کردن بیماران مبتلا به HIV مثبت در بیمارستان‌ها به هیچ‌عنوان مجاز نیست
طاهر‌احمدی تاکید کرد: قرنطینه کردن بیماران مبتلا به HIV مثبت در بیمارستان‌ها به هیچ عنوان مجاز نیست. در مورد بیماران هپاتیت هم همین مساله صادق است البته به جز بیماران مبتلا به هپاتیت A که قابل سرایت از سیستم تنفسی هست. ابتلای بیشتر افرادی که در اثر تزریق خون مبتلا به HIV مثبت شده‌اند در مرحله‌ای بود که خون‌های آلوده از طریق فرانسه در سال 1366وارد ایران شد. بعد از آن افراد مبتلا در اثر تزریق خون بسیار ناچیز بوده است زیرا خون‌ها چندین بار بررسی می‌شود و خوشبختانه خون‌های تزریقی ما جز خون‌های تمیز دنیا قرار دارد و مردم به هیچ عنوان نگران نباشند.

استان مرکزی، پاک‌ترین استان‌ها در آمار افراد مبتلا به HIV مثبت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه بحث بیماری ایدز هم‌اکنون به بحث ملی تبدیل شده است، گفت: برنامه استراتژیک کنترل و کاهش بیماری ایدز،با دقت به همه جوانب پرداخته است و به اعتقاد بنده عدم همکاری دستگاه‌های متولی این سند، مهم‌ترین آسیب در این خصوص می‌باشد. آمار افراد مبتلا به این بیماری در استان مرکزی نسبت به سایر استان‌ها کم می‌باشد و دلیل افزایش کم افراد به این بیماری در استان به دو دلیل بر می‌گردد؛ یا ما واقعا نسبت به سایر استان‌ها پاک‌‌تر بوده‌ایم و یا موارد جدید را نتوانستیم به درستی شناسایی کنیم به عنوان مثال استان همجوار از لحاظ تعدا بیماران حداقل 4 برابر استان مرکزی می‌باشد و حتی کرمانشاه 11 برابر ما می‌باشد.

250 نفر در استان مبتلا به HIV مثبت هستند
وی گفت: طی سه بررسی مجزای و تخصصی دیگر که در رابطه با افراد مبتلا به ویروس HIV مثبت در استان صورت گرفت، در استان مرکزی در حال حاضر به غیر از شهرستان‌های ساوه و خمین 215 نفر افراد مبتلا به HIV مثبت داریم که با احتساب این دو شهرستان حدود 250 نفر مبتلا به این بیماری هستند. این آمار نسبت به سه سال گذشته 50 نفر بالا رفته است.
طاهر‌احمدی ادامه داد: حدود 36 هزار نفر مبتلا به این بیماری در سطح کشور وجود دارد که سهم استان مرکزی باید 1.8 کشوری باید باشد که اگر بر اساس این رقم بخواهیم حساب کنیم آمار بالغ بر 700 نفر در استان مبتلا به این بیماری هستند اما خوشبختانه با این‌که چندین‌بار بررسی تخصصی در شناسایی افراد صورت گرفت آمارمان بسیار پایین‌تر از این رقم است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: در کنترل و کاهش این بیماری باید دو کار اساسی صورت گیرد؛ در وهله اول باید در پشگیری از مدارس تا دانشگاه‌ها کار ویژه‌ای صورت گیرد. متاسفانه شائبه و انگی که در بحث اجرای سند 2030 در مدارس استان پیش آمد باعث شد که پرداختن به آموزش‌ها به دانش‌آموزان برای پیشگیری از این بیماری کاهش پیدا کند. همه ما معتقد هستیم که سند 2030 باید کنار گذاشته شود و همین کار هم شد ولی باید دستگاه قضا در این حوزه بطور ویژه ورود پیدا کرده تا عده‌ای نتوانند با انگ زدن و تشویش اذعان عمومی مانع از آموزش‌های پیشگیری از ایدز در مدارس شوند و دستگاه‌هایی همچون آموزش و پرورش بتواند این آموزش‌ها را برای کنترل این بیماری در مدارس اجرا کند.

فرهنگ‌سازی؛ نیاز امروز
وی ادامه داد: بحث بعدی در کنترل و کاهش این بیماری فرهنگ‌سازی است که باید رسانه ملی بیش از این گذشته به این موضوع پرداخته تا تابوی این بحث در جامعه شکسته شود. با توجه به اینکه 36 هزار نفر فرد مبتلا به HIV مثبت در کشور موجود می‌باشد و دو سوم آمار این افراد مخفی هستند یعنی بالغ بر 100 هزار نفر عمدتا قشر جوان هستند، بهتر است اجباری شدن آزمایش HIV مثبت در حین ازدواج صورت گیرد.
به گزارش ایکنا؛ کارشناس برنامه HIV مرکز بهداشت استان با بیان اینکه 245 سند بالادستی ما در برنامه استراتژیک ایدز می‌باشد، گفت: برای اجرایی کردن سیاست ها و اهداف این برنامه اولین جلسه آن در استان شهریورماه سال 96 گذاشته شد و این برنامه به کلیه دستگاه‌ها که در این برنامه وظایفی بر عهده داشتند ابلاغ شد. بعد از آن کمیته نظارت بر برنامه استراتژیک(کمیته SIP) بصورت سه ماهه در سطح استان جلسات آن بطور منظم برگزار و در حال رصد برنامه هستیم.

دستگاه‌های متولی؛ پیشگیری از ایدز را جزو وظایف ذاتی خود نمی‌دانند
وی ادامه داد: مشکلی که در رابطه با این ویروس وجود دارد این است که سایر دستگاه‌ها اقدامات و فعالیت‌های موثر برای پیشگیری و کاهش آن را جزو وظایف ذاتی دستگاه خود ندانسته و به این حوزه ورود پیدا نمی‌کنند به عنوان مثال صدا و سیما، دانشگاه‌ها و.. در این بحث به هیچ عنوان ورود پیدا نمی‌کنند. در استان مرکزی بالای 30 دانشگاه و موسسه عالی وجود دارد ولی متاسفانه هیچکدام از آنان با توجه به اینکه مخاطبین آنان قشر در معرض این ویروس هستند به هیچ عنوان ورود پیدا نمی‌کنند. بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی نمی‌توانند این بیماری را کنترل کنند.

آموزش؛ اولویت اول کمیته SIP
نویدی بیان کرد: در برنامه استراتژیک ایدز 29 دستگاه برای آنان شرح وظایف دیده شده است ولی در عمل اجرای آن مشکل می‌باشد. نمی‌توان 29 دستگاه با هدف‌ها و برنامه‌های ذاتی مختلف بخواهند در قالب یک برنامه جامع فعالیت کنند و این سخت می‌باشد. برای عملیاتی‌نمودن این برنامه سعی شده، فعالیت‌هایمان را اولویت‌بندی کنیم و در آخرین کمیته SIP که برگزار شد اولویت اول را آموزش اطلاع‌رسانی قرار دادیم که در شروع، این کار در آموزش و پرورش استان صورت گرفت و خوشبختانه این اداره کل همکاری‌های خوبی در این زمینه با اداره بهداشت استان انجام داد که باعث شد اولین دوره تربیت مربی HIV در آموزش و پرورش استان صورت بگیرد. در این دوره از تمامی شهرستان‌های استان مربی حضور داشت و توانسته‌ایم مباحث مورد‌نظر را به آن‌ها آموزش دهیم.
وی گفت: بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی نمی‌توانند وارد بحث اشتغال این افراد شوند و متولی اشتغال این افراد در برنامه استراتژیک ایدز اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی می‌باشد. یکی از نقص‌هایی که در اجرای این برنامه وجود دارد این است که شفاف نیست و علاوه بر آن حیطه وظایف وسیع دیده شده است.
کارشناس برنامه HIV مرکز بهداشت استان مطرح کرد: بحث انگ و تبعیض به افراد مبتلا به ویروس HIV مثبت و دارای بیماری ایدز یکی از بحث‌های مهم در این حوزه است. اگر این انگ و تبعیض در جامعه از بین رود شاهد کاهش این بیماری در سطح جامعه خواهیم بود.

ایدز؛از تعدد برنامه تا نبود عزم جدی برای پرداختن به آن/ مشکل کجاست؟
نویدی تاکید کرد: با افراد مبتلا به HIV مثبت باید همچون افراد سایر جامعه برخورد شود و هر برخوردی به‌غیر از این با این افراد شود انگ را تشدید کرده‌ایم، برای زندانیان مبتلا به این ویروس هم همینطور است. نمی‌شود آن‌ها را به دلیل بیماری‌شان در بند دیگر قرنطینه و یا آزاد کرد. با اینگونه رفتارها و اقدامات بر روی این افراد داغ و انگ بیشتری زده می‌شود. فرقی نمی‌کند افراد مبتلا به این ویروس اگر جرمی مرتکب شدند باید همچون سایر افراد مجرم با آن‌ها برخورد شود.
به گزارش ایکنا؛ معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه برنامه آموزش و اطلاع‌رسانی در مورد بیماری ایدز که در برنامه چهارم استراتژیک کشوری ایدز آمده است، در حوزه آموزش و پرورش به اداره سلامت آموزش و پرورش صورت می‌گیرد، گفت: آموزش و اطلاع‌رسانی در حوزه ایدز و توانمند‌سازی نیروی انسانی دو محوری است که در برنامه چهارم استراتژیک ایدز برای آموزش و پرورش تعریف شده است. در این برنامه آمده است 35 درصد در سال 96 و تا پایان سال 98، 70 درصد دانش‌آموزان متوسط اول مورد آموزش قرار گیرند.

70 درصد دانش‌آموزان مقاطع متوسط اول و دوم تحت آموزش‌های پیشگیری از ایدز قرار می‌گیرند
وی ادامه داد: اداره سلامت آموزش و پرورش استان در توافق‌نامه تخصصی با دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش عنوان شده است که تا پایان سال 96، باید 70 درصد دانش‌آموزان مقاطع متوسط اول و دوم تحت آموزش‌های پیشگیری از ایدز قرار گیرند که در قالب برنامه اجرایی یک ساله انجام شد. در گام اول مدرسین استانی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اراک 12 شهرستان از 15 منطقه در این برنامه شرکت داشتند و در گام دوم یک روز در سطح استان مدرسانی که قرار است برای دانش‌آموزان در این خصوص آموزش دهند، را مورد آموزش‌های لازم قرار دادیم. به عنوان مثال برای دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه علوم نظری معلمان درس زیست این آموزش‌ها را دیده و سپس سر کلاس درسی خود مباحث را به دانش‌آموزان، آموزش دادند.
دمنه گفت: برای آموزش و اطلاع‌رسانی پیشگیری از ایدز در مقاطع اول و دوم متوسطه در استان هدف‌گذاری شده است. با توجه به اینکه این آموزش‌ها فعالیت‌های مکمل هستند و جزو برنامه‌های رسمی درسی آموزش و پرورش نمی‌باشند، مصوبه شورای معاونین آموزش و پرورش استان گرفته شده است که یک روز دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و دوم تحت اطلاع‌رسانی و آموزش‌های پیشگری از ایدز قرار گیرد.
وی تاکید کرد: برای مقاطع پایین‌تر این آموزش‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که این گروه سنی دارند،ارائه می‌شود. در مقطع ابتدایی بیشتر فعالیت‌های خودمراقبتی و آگاه‌سازی پایه و بنیادین صورت می‌گیرد. به دانش‌آموزان این مقطع به هیچ عنوان به طور مستقیم این مباحث آموزش داده نمی‌شود حتی در حوزه اعتیاد هم به همین منوال است.

تربیت‌جنسی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش است
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان مطرح کرد: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بحث تربیت جنسی را شاید تنها استانی بودیم که بصورت پایلوت اجرا کردیم. هر چند بازخوردهای بدی از سوی افرادی که در این خصوص ناآگاه بودند دریافت کردیم. به نظر بنده هنوز باید رسانه‌ها روی فرهنگ‌سازی آموزش و پرورش کار بکنند که عموم جامعه ما از مباحث اجتماعی و فرهنگی بالاخص آسیب‌های اجتماعی شناخت بهتری داشته باشند و به دلیل این ناآگاهی افراد قضاوت‌های شخصی از طرحی که کار تخصصی شده و مصوبه شورای آموزش و پرورش را داشت زیر سوال نبرند.
دمنه گفت: فعالیت‌های اجتماع‌محور، اثرگذاری بلند‌مدت دارند. نمی‌توان انتظار داشت با برگزاری یک کارگاه آموزشی آسیب‌ها کاهش پیدا کرده باشد ولی تحت هر شرایطی آموزش از اثر‌بخشی حتی کم برخوردار است. می‌گویند آموزش همچون بازی می‌ماند، بازی هر چند قانون نداشته باشد ولی باعث ایجاد تحرک می‌شود.
وی تاکید کرد: آموزش و پرورش بر روی آموزش‌های سخنرانی تک‌نفره هیچ اعتقادی ندارد و کلیه آموزش‌ها بالاخص آموزش‌های حوزه پیشگری برای دانش‌آموزان را بصورت کارگاهی برگزار می‌کند. این نهاد در بحث آموزش و اطلاع‌رسانی فقط در حوزه دانش‌آموزی نپرداخته است بلکه علاوه بر معلمان و مدرسین، اولیاء دانش‌آموزان هم تحت آموزش‌های تخصصی قرار می‌گیرند. اولویت آموزش اطلاع‌رسانی برای اولیا در حوزه ایدز می‌باشد و آموزش کارکنان و معلمان آموزش و پرورش را تحت عنوان دوره‌های ضمن خدمت برای آنان تعریف کرده‌ایم.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: جامعه آموزش و پرورش یک جامعه گسترده‌ای می‌باشد. بیش از 16 هزار پرسنل و 240 هزار دانش‌آموز که خانواده‌های آنان هم به نوعی درگیر می‌شوند و تفاوت دیدگاه فرهنگی در آن‌ها وجود دارد. در حوزه تربیت‌بدنی هنوز مدارسی در استان وجود دارد که والدین دانش‌آموزان به برگزاری مسابقات شطرنج اعتراض می‌کنند؛ نمی‌شود علیه این والدین جبهه گرفت بلکه باید آنان را توجیه کنیم.
وی ادامه داد: در بحث زنان آسیب‌دیده آموزش و پرورش استان در سال 96 حدود 300 نفر از فرزندان این زنان را بصورت رایگان ثبت‌نام کرده‌ایم و از آنان هزینه کتاب، بیمه، شهریه و... دریافت نکرده‌ایم.
به گزارش ایکنا؛ مدیر باشگاه مثبت اراک با بیان اینکه باشگاه‌های مثبت در سراسر کشور بر اساس پروتکل‌هایی برای خدمات‌رسانی به افراد مبتلا به ویروس HIV مثبت و دارای بیماری ایدز تشکیل شده است، گفت: یکی از مباحث کاری که در کلیه باشگاه‌های مثبت استان‌های کشور پیگری می‌شود، حمایت‌های اجتماعی، مالی، معیشتی، درمانی، کمک‌هزینه‌های درمانی و... می‌باشد، البته این موارد اولویت‌های بعدی باشگاه می‌باشد که بر اساس شرایط موجود باید دید جامعه به گونه‌ای شده که آن را به عنوان اولویت‌های اول برای حمایت از این‌گونه افراد می‌دانند.
وی ادامه داد: اولویت اول و مهم باشگاه‌های مثبت در سراسر کشور کاهش آسیب در این رابطه و ارائه آموزش‌های لازم برای پیشگیری از مبتلا شدن به این ویروس است. در بحث اشتغال به افراد مبتلا، کمک‌هزینه‌هایی به افراد پراخت شده است، دفاتر باشگاه‌های مثبت بخاطر محدودیت‌هایی که از لحاظ اعتبارات با آن مواجه هستند، پرداخت کمک‌هزینه‌ برای اشتغال این افراد، بسیار کم و محدود است اما با رایزنی با دستگاه‌های مختلف سعی شده است که افراد مبتلای بیشتری جذب بازار کار شوند.

دستگاه‌ها هیچ همتی برای اشتغال افراد HIV مثبت ندارند
سپهری‌راد با ابراز گلایه از عدم همکاری دستگاه‌ها بالاخص شهرداری در جذب این‌گونه افراد به عنوان نیروی کار، گفت: طی توافقی که در یکی از جلسات با شهرداری صورت گرفت، قرار شد عده‌ای از این افراد به عنوان نیرو در قسمت فضای سبز جذب و به کارگیری شوند که متاسفانه جلوگیری از این امر صورت گرفت.
مدیر مرکز کاهش آسیب بشارت سپید آزادی اراک تاکید کرد: افراد مبتلا به ویروس HIV مثبت و بیماری ایدز نسبت به افراد عادی توانایی انجام فعالیت عادی را ندارند و این عدم توانایی بخاطر شرایط بیماری، ضعف بنیه جسمی و عوارض داروهایی که مصرف می‌کنند، است.
سپهری تاکید کرد: ایدز یک بیماری رفتاری است، برای کنترل این بیماری نیاز به تغییر نگرش و رفتار افراد است. این واقعیت جامعه ماست کسی که رابطه جنسی بصورت محافظت نشده برقرار می‌کند حتی یک زن و شوهر نیاز است به این باور برسند که برای حفاظت از یک سری بیماری‌ها از لوازمی چون کاندوم استفاده شود. متاسفانه با وجود اطلاعاتی که در آموزش‌های پیش از ازدواج و... به افراد در خصوص لوازم پیشگری داده می‌شود، هنوز افراد باورها و نگرش اشتباهی به این وسایل دارند همچون کاهش لذت جنسی و...، که وقتی بحث تغییر رفتار در کاهش این بیماری مطرح می‌شود منظور همین است که این نگرش‌های غلط کنار گذاشته و از این وسایل در ارتباطات جنسی خود استفاده شود.

ضمانت اجرایی در اسناد تدوین‌شده کشور وجود ندارد
به گزارش ایکنا؛ مشاور اجتماعی و فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی تاکید کرد: جامعه ما، جامعه سرگردانی بین سنت و برداشت سلیقه‌ای از دین است. وقتی قصد مطرح کردن بسیاری از موارد همچون ایدز را داریم سریع انگ مسائل دینی و... به ما زده می‌شود. برنامه استراتژیک کاهش بیماری ایدز که به خوبی همه موارد در آن دیده شده است، ولی متاسفانه نه‌تنها در این مورد بلکه در اکثر اسناد این‌چنینی ضمانت اجرایی در کشور موجود نمی‌باشد. در بحث حجاب مرتب آیین‌نامه، بخشنامه، دستورالعمل، ابلاغیه و... می‌آید ولی در مورد این بیماری که مساله مهم بوده و تحت نظارت‌های بین‌المللی قرار دارد متاسفانه هیچ دستگاه اجرایی نسبت به آن واکنش نشان نمی‌دهد.

ایدز؛از تعدد برنامه تا نبود عزم جدی برای پرداختن به آن/ مشکل کجاست؟

خط قرمز برای پرداختن به ایدز در دانشگاه‌ها رفع نشده است
نعمتی گفت: ربان قرمزی که به عنوان نماد این بیماری مطرح است، همچنان به عنوان خط قرمز در دستگاه‌های اجرایی بالاخص دانشگاه مطرح می‌باشد. وقتی نامه‌ای برای دستگاه‌ها زده می‌شود که فعالیت‌های خود را در زمینه اطلاع‌رسانی و کاهش این بیماری گزارش دهند، جزو نامه‌هایی است که به سرعت بایگانی می‌شود و البته رویکردی که در نامه در این خصوص مطرح می‌شود رویکرد متفاوتی است. به نظر می‌رسد همان‌قدر که توقع داریم رفتار مردم خود را در خصوص این بیماری تغییر دهیم نیاز است تغییر نگرشی هم برای مسئولین دستگاه‌های متولی این امر صورت گیرد.
وی ادامه داد: اولین گام‌های اشتباه را مردم بر نمی‌دارند بلکه این نگاه اشتباه مسئولین و متولیان امر است. تا زمانی که دستگاه‌های مرتبط نتوانند با حساس‌سازی این بیماری برای افراد جامعه گام موثر بردارند، مردم مشارکت جدی در کاهش و پیشگری این بیماری نخواهند داشت زیرا که برای آنان این احساس نیز به وجود نیامده است.

فکر اساسی نسبت به مدیریت جزیره‌ای در کنترل‌و‌کاهش این بیماری صورت گیرد
مشاور اجتماعی و فرهنگی جهاد دانشگاهی استان تاکید کرد: باید فکر اساسی نسبت به مدیریت جزیره‌ای در کنترل و کاهش این بیماری صورت گیرد. اگر قرار است یک جوان 21 ساله نسبت به این بیماری و شیوه‌های پیشگری از آن اطلاع دقیق کسب کند، برگزاری یک کارگاه هیچ فایده‌ای نداشته و مشکل ما را حل نخواهد کرد. همه گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها چند واحد اختیاری دارند. هم‌اکنون درس‌هایی چون وصایای امام، قرائت قرآن و... در دانشگاه‌ها اجباری است ولی هنوز بعد از گذشت سالیان سال علی‌رغم هشدارهایی که مسئولین نسبت به کاهش سن افراد مبتلا به این بیماری داده‌اند، هنوز در دانشگاه‌ها 2 واحد پیشگیری، آموزش و رفتار‌شناسی این قبیل بیماری خاص ایجاد نشده است.
وی ادامه داد: آموزش‌ها در خصوص این بیماری باید شفاف باشد. اگر آموزش و پرورش می‌خواهد در این خصوص ورود پیدا کند هر‌چه زودتر با قاطعیت ورود پیدا کند. به نظر می‌رسد بازنگری در گزاره‌های فرهنگی‌ای که وجود دارد و تشویق برای فعالیت هر چه بیشتر نهادهای مدنی همچون NGO ضروری است.

ایدز؛از تعدد برنامه تا نبود عزم جدی برای پرداختن به آن/ مشکل کجاست؟
به گزارش ایکنا؛ دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه اعتباراتی که ستاد و دستگاه‌هایی همچون بهزیستی و کمیته امداد به معتادان بهبود‌یافته می‌دهند، متفاوت است، گفت: هم‌اکنون سازمان بهزیستی به هر فرد بهبود‌یافته 20 میلیون تومان تسهیلات اشتغال می دهد. 20 میلیون تومان کمیته امداد و 10 میلیون تومان هم ستاد می‌دهد به شرط اینکه فرد به مدت یک سال بهبودی کامل را به دست آورده و گواهی ترک از مراکز اقامتی ما دریافت کرده باشد. ولی در خصوص این بیماری باید پرسید در این خصوص برای افراد مبتلا کاری شده است؟ هم‌اکنون در حوزه اعتیاد برای اشتغال معتادین بهبود‌یافته با مشکلات فراوانی مواجه هستیم و باید به قدری رایزنی و تلاش کنیم که جایی فرد بهبود‌یافته را جذب بازار کار کنند چه برسد به افراد مبتلا به این ویروس که فکر نکنم در استان در زمینه اشتغال‌زایی کار بنیادینی شده باشد.

آمار دقیقی از اشتغال مجدد افراد مبتلا به HIV مثبت وجود ندارد
وی تصریح کرد: متاسفانه در استان مرکزی هنوز فرهنگ‌سازی درست برای عدم ترس بکارگیری افراد مبتلا به این ویروس نشده است. این سوال پیش می‌آید که آیا آماری وجود دارد که تعداد افراد شاغل مبتلا به ویروس HIV مثبت و بیماری ایدز در استان را شناسایی کند؟ آیا این افراد به بازار کار جذب می‌شوند؟ و اگر جذب می‌شوند به چه کارهایی مشغول هستند.
شاه‌محمدی گفت: در حوزه صیانت و اشتغال معتادین بهبود‌یافته ستاد کشور به کلیه ستادهای مواد مخدر و ادارات کل بهزیستی استانی اعتبارات تخصیص داده است. افراد مبتلا به این بیماری چنانچه در گذشته معتاد بوده و هم‌اکنون بیش از یک سال از پاک بودن آنان بگذرد، می‌توانند از فیلد اعتیاد خود تسهیلات اشتغال‌زایی را از ما و یا بهزیستی دریافت کنند.
دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان گفت: در بحث آسیب‌های اجتماعی آن‌چه که نیاز است حضور یک دستگاه به عنوان متولی اصلی است که بتواند سیاست‌ها، اهداف و برنامه‌ها را بصورت واحد مدیریت کند. در حوزه اعتیاد سند جامع ابلاغ کشوری وجود دارد و برنامه‌ها بطور ریز و کامل برای کلیه دستگاه‌ها مشخص است. به فراخور موضوع و سیاست هر دستگاهی در بحث آسیب‌های اجتماعی سند جامعی در کشور تدوین شده است ولی نکته اصلی این است که برنامه‌ها و اهداف این سندها باید قابلیت اجرا داشته باشد. اگر برنامه‌ها و اهدافی در اسناد به درستی انجام شود، به نقطه مطلوب در کاهش آسیب‌ها دست پیدا خواهیم کرد ولی امان از آمارهایی که دستگاه‌ها در رابطه با اجرای برنامه‌های اسناد ارائه می‌دهند.

ایدز؛از تعدد برنامه تا نبود عزم جدی برای پرداختن به آن/ مشکل کجاست؟
به گزارش ایکنا؛ رئیس بهداشت و درمان اداره کل زندان‌های استان گفت: وقتی به افکار عمومی جامعه مراجعه می‌کنیم متاسفانه هنوز این تفکر وجود دارد که این ویروس هنوز از طریق زندانیان به همسران‌شان انتقال می‌یابد ولی این امر مربوط به دهه قبل بوده است. خوشبختانه پس از تاسیس کلینک‌های مثلثی که اولین کلینک آن در زندان‌ها در سال 82 الی 83 راه‌اندازی شد، اقدامات خوبی در پیشگیری از این امر صورت گرفت و بخش اعظمی از بودجه را سازمان ملل داد تا پزشک، پرستار و روانشناس در این کلینیک‌ها مستقر و به فعالیت ادامه دهند.
وی ادامه داد: با توجه به بررسی‌ها، نقش کلینک‌های مثلثی در پیشگیری و کنترل ایدز در زندان‌های کشور صورت گرفت. در زندان کرمانشاه که مقدار افراد مبتلا به این بیماری بیش از سایر استان‌ها بود، خوشبختانه به گواهی وزارت بهداشت و خانم دکتر محرز این امر پیشگیری شد و تا‌کنون برنامه‌های موفقی در زندان‌ها در این راستا صورت گرفته است.

در سه سال گذشته هیچ مورد جدید مبتلا به HIV مثبت پیدا نشده است
دهقان با اشاره به اینکه هر ساله پایگاه دیده‌ور توسط دانشگاه علوم پزشکی بصورت تصادفی از 500 زندانی آزمایش تشخیص ویروس HIV مثبت می‌گیرد، گفت: در آخرین آزمایش‌هایی که صورت گرفت خوشبختانه در سه سال گذشته هیچ مورد جدیدی مبتلا به این ویروس پیدا نشده است.
وی بیان کرد: زندانیان مبتلا به ویروس HIV مثبت که معتاد هستند، اکثر آنان تحت پوشش درمان با متادون قرار دارند و در حوزه اشتغال تقریباً می‌توان گفت حداقل 50 درصد این افراد دارای اشتغال در زندان هستند و بابت فعالیتی که انجام می‌دهند دستمزد دریافت می‌کنند و اگر خانواده داشتند بخشی از آن دستمزد به خانواده آنان تعلق می‌گیرد. در زندان‌های ساوه و اراک، فرد زندانی در وهله اول حرفه‌آموزی را فرا گرفته و سپس به کارگیری در بازار کار می‌شود. به عنوان مثال فرد زندانی فرش‌بافی را فرا گرفته و پس از بافتن فرش در کارگاه‌های زندان محصول آن خریداری و وجه آن به وی پرداخت می‌شود.
دهقان گفت: آموزش‌هایی که در زندان برای زندانیان ارائه می‌شود با چند هدف است؛ که یکی از اهداف بیمار‌یابی است بدین معنی که در وهله اول برای کلیه زندانیانی که تازه وارد زندان می‌شوند، آموزش‌های اولیه در کلیه بیماری‌ها همچون ایدز، هپاتیت و... ارائه می‌شود که فرد از این بیماری‌ها و شیوه پیشگری از آن اطلاع داشته باشد و در وهله بعد افرادی که داوطلب می‌شوند از آن‌ها آزمایش تشخیص ایدز گرفته می‌شود.
وی ادامه داد: افرادی که رفتار پر‌خطر در زندان داشته، به کلینک مثلثی هدایت می‌شوند و باز‌هم به صورت داوطلبانه اگر مایل بودند در آن مکان مورد آزمایش قرار می‌گیرند. آموزش عموم زندانیان با هدف پیشگیری یکی دیگر از محورهای آموزش‌های ما برای زندانیان می‌باشد که ایدز و رفتارهای پر‌خطر یکی از محورهای آموزشی ثابت ما در اینگونه آموزش‌ها است و در شش ماه نخست سال 96 بالغ بر 15 هزار نفر‌ساعت آموزش در این حوزه برای زندانیان داشته‌ایم.
رئیس بهداشت و درمان اداره کل زندان‌های استان گفت: آموزش و مشاوره برای زندانیان مبتلا به این ویروس یکی دیگر از محورهای آموزش در اداره کل زندان‌ها می باشد و علاوه بر آن آموزش برای کارکنان زندان حتی برای کارکنان بهداشت و درمان زندان می‌باشد و مهم‌تر از همه این موارد آموزش برای خانواده زندانیان است که از این بیماری اطلاعات لازم را داشته و در صورتی که فرد زندانی از خانواده خود دچار این بیمار شد، باعث نشود که انگ‌ها و تبعیض‌هایی به وی صورت گیرد.
دهقان تصریح کرد: در برنامه ابلاغیه به دستگاه‌ها در زمینه کنترل آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد یکی از برنامه‌ها می‌باشد. در زندان‌ها برنامه نگهدارنده با متادون که بطور گسترده در اجرا می‌شود جزو برنامه‌های زیر مجموعه کلینک‌های مثلثی با هدف کاهش موارد ابتلا به ایدز می‌باشد. از سال 85 که متادون‌درمانی در زندان‌های استان شروع شد، 10 الی 15 نفر از زندانیان تحت این برنامه بودند ولی هم‌اکنون 10 درصد از متادون‌درمانی استان را انجام می‌دهیم.
وی گفت: وقتی شاهد کاهش ابتلا به این بیماری در اثر تزریق هستیم شاید یکی از دلایل آن، اینگونه درمان‌ها و مشاوره‌هایی است که در سطح شهر از طریق دانشگاه علوم پزشکی داریم و یا مشاوره‌هایی که از طریق زندانیان بوده است. زندانی‌ای که مبتلا به HIV مثبت است در صورت موافقت وی به خانواده و هم‌بندی‌هایش،بیماری وی اطلاع داده می‌شود و اگر رضایت نداشته باشد هیچ کس از بیماری او مطلع نخواهد شد.

هیچ فرد زندانی مبتلا به HIV مثبت را در زندان ایزوله نمی‌کنیم
رئیس بهداشت و درمان اداره کل زندان‌های استان ادامه داد: ما هیچ فرد زندانی مبتلا به HIV مثبت را در زندان ایزوله نمی‌کنیم و به عقیده ما جدا کردن بند این افراد از سایر زندانیان نوعی تضییع حقوق این افراد است و این سیاست سازمان زندان‌ها نمی‌باشد بلکه سیاست وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی است. اطلاع دادن بیماری فرد به هم‌بندی‌هایش در زندان افشای اسرار بیمار است مگر ما سایر بیماری‌های فرد را به هم‌بندی‌ها اطلاع می‌دهیم که این بیماری را اطلاع دهیم؟
دهقان بیان کرد: این هنر مشاور زندان است که بار روانی زندانی مبتلا به HIV مثبت را از دوش او برداشته تا آن فرد بیماری را ناشی از ظلم، تحمیل جامعه و... نداند و از انتقال به عمد این بیماری به سایر ه‌بندی‌هایش جلوگیری کند. ضمن اینکه در بعضی مواقع دستگاه قضا زندانیان مبتلا به ویروس HIV مثبت که وارد فاز بیماری ایدز شده‌اند را به عنوان بیمار صعب‌العلاج و گاهی اوقات ترخیص یا مجازات جایگزین می‌کنند.

ایدز؛از تعدد برنامه تا نبود عزم جدی برای پرداختن به آن/ مشکل کجاست؟
به گزارش ایکنا؛ معصوم‌فرد مبتلا به HIV مثبت با بیان اینکه هیچ نهادی از لحاظ اشتغال به بنده کمک نکرد، گفت: هم‌اکنون گذران زندگی خود را از طریق نگهداری یک خانم سالمند انجام می‌دهم و مادام نگران این هستم که اگر ایشان فوت شود بنده از چه طریقی می‌توانم گذران زندگی داشته باشم. کار کردن برای افراد مبتلا به این ویروس همچون بنده بسیار سخت است چون در طول روز با کمبود انرژی مواجه هستیم که به دلیل سنگین بودن عوارض مصرف داروها است.
وی ادامه داد: بیمارانی همچون بنده از لحاظ مالی و معشیت زندگی با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم و هزینه‌های درمان این ویروس تا حدی رایگان است ولی باز‌هم هزینه برای ما که از لحاظ اشتغال و دستمزد با مشکل مواجه هستیم بسیار بالا می‌باشد. من یک نفر هستم و با این دستمزد کم نگهداری از سالمند سعی در گذران زندگی می‌کنم ولی جوانان و بالاخص آقایان مبتلا که بعضی از آنان مسئولیت نگهداری از خانواده را دارند واقعا با مشکلات جدی و کمر‌شکن اقتصادی و معشیتی روبرو هستند.
معصوم‌فرد با بیان اینکه مصرف داروها پیشگری از روند پیشرفت این ویروس برای افراد سرگیجه‌های سنگین به همراه دارد، گفت: ما به دلیل همین سرگیجه‌ها نمی‌توانیم کارهای سنگین و مداومی که یک فرد عادی در طول روز توانایی انجام آن را دارد، انجام دهیم. استفاده از داروهای تقویتی در کنار آن یکی از ضروریات برای این بیماران است که ما مجبور هستیم بصورت آزاد تهیه کنیم.
وی با اشاره به اینکه برای رفع مشکلات چون زن سرپرست خانوار هستم مادام اشاره به دریافت کمک از کمیته امداد امام می‌کنند، گفت: این نهاد با مراجعه بنده در نهایت مبلغی ناچیز بین 50 الی 150 هزار تومان مساعدت می‌کنند، به نظر شما این رقم کفاف زندگی یک زن سرپرست خانوار بدون در نظر گرفتن بیماری و مشکلاتی که در اثر مصرف داروها را دارد می‌دهد؟
معصوم‌فرد ادامه داد: متاسفانه هر کس به این ویروس مبتلا شود نگاه بیرون جامعه به فرد این است که از روابط آزاد جنسی مبتلا شده است، و این نگاه برای فرد مبتلا سخت‌تر از بیماری است و همین نگاه‌ها برای فرد مبتلا بسیار سنگین و سخت است و عملاً به نوعی ترد‌شدگی از خانواده منجر می‌شود. بنده در اثر تصادفی که دوازده سال پیش در شهرستان ملایر داشتم مجبور شدند در بیمارستان این شهر به من خون تزریق کنند و فکر می‌کنم به همین علت مبتلا به این ویروس شدم چون نه معتاد هستم و نه ارتباطی داشته‌ام و در چند سال گذشته در اثر وزن کردن به بیمارستان آیت‌الله خوانساری مراجعه کردم وقتی کادر درمان بیمارستان متوجه بیماری بنده شدند هیچ کدام از کادر سمت من نمی‌آمدند.
وی ادامه داد: حتی بنده را در اتاقی جدا از بیمارستان به نوعی حبس کردند و حتی وقتی ظرف غذا را می‌خواستند به من تحویل دهند با دستکش تحویل می‌دادند. خانواده‌ام از بیماری من تا کنون هیچ اطلاعی ندارند ولی رفتار کادر بیمارستان و شک خانواد‌ام در وهله اول بیماری‌ام طوری زننده بود که ضربات شدیدی به روحیه‌ام وارد شد و تا یک سال روحیه نداشتم.
معصوم‌فرد گفت: افراد مبتلا به این ویروس با مشکلات عدیده‌ای همچون بیکاری، انگ‌ها و تبعیض‌ها، که علاوه بر آن بالا بودن هزینه‌های آزماش های این بیماری است که بصورت دوره‌ای باید انجام شود و خیلی افراد متاسفانه هستند از لحاظ مالی در شرایط مناسبی قرار ندارند. هم اکنون آزمایشی که برای بنده در یکی از کلینک‌ها حدود یک ماه پیش نوشته‌اند به دلیل خراب بودن دستگاه مورد نظر یک ماه این آزمایش به عقب افتاده است و بنده توان اینکه آزمایشگاه خصوصی این آزمایش را انجام دهم، ندارم.

1 هزار و 500 مرکز مشاوره برای بیماران HIV مثبت در حال فعالیت است
به گزارش ایکنا، مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با بیان اینکه از سال 1366 این بیماری رسماً در ایران شناسایی شد و کشورمان تحت برنامه‌های جهانی قرار گرفت و طبق پروتکل‌های جهانی در بحث‌های شناسایی، درمان و... آغاز بکار کرده است، گفت: در طول این مدت مراکز مختلفی در کشور شکل گرفته که برای اینگونه بیماران خدمات ارائه می‌دهد. در حال حاضر مراکز تحقیقاتی و باشگاه‌های مثبت در کشور شکل گرفته که 1 هزار و 500 مرکز مشاوره برای این بیماران و 200 مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مستقر است و همچنین 140 مرکزDIC هم در کشور تحت نظارت بهزیستی در حال فعالیت هستند.
وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد از لحاظ مراکز مشاوره و شکل‌گیری مراکز درمانی، کشور در رتبه بین‌المللی قرار گرفته و ما از لحاظ خدماتی که به این بیماران ارائه می‌شود در میانگین جهانی در سطح مطلوب‌تری قرار داریم. استان مرکزی در مقایسه با کشورها از لحاظ خدمات‌دهی به این بیماران در جایگاه مطلوبی قرار دارد.

40 درصد افراد مبتلا به HIV مثبت در رنج سنی 25 تا 34 سال هستند
مدیر کل دفتر امور اجتماعی استان مرکزی با بیان اینکه در استان حدود 250 نفر مبتلا به این بیماری شناسایی شده است، گفت: تعدادی از این افراد فوت و تعدادی تحت پوشش برنامه‌های لازم قرار دارند. بر اساس آخرین آماری که مرکز بیماری‌های رفتاری وزارت بهداشت و درمان ارائه کرده، شیوع این بیماری در گروه سنی 25 تا 34 سال می‌باشد. هم‌اکنون 40 درصد این بیماران در این رنج سنی قرار دارند.
فتح‌آبادی گفت: با دو فرآیند با این بیماری مواجه هستیم؛ در وهله اول این بیماری در کشور به سمت زنانه شدن سوق پیدا کرده است و در وهله بعد سن شیوع افراد مبتلا در حال کاهش می‌باشد این دو مقوله هشدار جدی و خطرناکی است که باید برای جلوگیری از گسترش آن کار ویژه‌ای شود ولی هنوز بر اساس استاندارد جهانی کشور ما در خصوص این بیماری به مرحله بحرانی نرسیده است.
وی با بیان اینکه استان مرکزی در رابطه با این بیماری جزو استان‌های پر‌بحران نمی‌باشد، گفت: طی آخرین شناسایی که از افراد مبتلا به این بیماری صورت گرفته 34 هزار نفر افراد در کشور مبتلا به این بیماری هستند و بر اساس پروتکل‌های جهانی گفته می‌شود ‌بین 110 الی 120 هزار نفر مبتلا در کشور ما وجود دارد و در مجموع 70 درصد افرادی که به نوعی دچار این بیماری هستند از مبتلا بودن به این بیماری اطلاع ندارند.

ایدز؛از تعدد برنامه تا نبود عزم جدی برای پرداختن به آن/ مشکل کجاست؟
مدیر کل دفتر امور اجتماعی استان با اشاره به اینکه سه برنامه استراتژیک در بحث کنترل این بیماری در کشور اجرایی شده است، گفت: هم اکنون وارد برنامه چهارم شده ایم، این برنامه از سال 1394 شروع شده و تا 1398 ادامه خواهد داشت واین برنامه کاملا بر اساس تهد بین الملی که کشور ما در این خصوص دارد، اجرا می شود.
وی ادامه داد: در برنامه چهارم ایدز، کمیته ملی با عنوان «sip» شکل گرفته که علاوه بر آن در کلیه استان‌ها این کمیته تشکیل شده که در ذیل کمیته استان‌ها 21 دستگاه اجرایی در برنامه‌های آن مشارکت دارند. ما در قالب این کمیته سند ملی ایذر را در استان با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی اراک بومی‌سازی کرده‌ایم. ماموریت تمامی دستگاه‌های استان در رابطه با این بیماری بطور شفاف و معین مشخص شده است.
فتح‌آبادی تصریح کرد: بر اساس پروتکل برنامه چهارم ملی ایذر، 11 برنامه استراتژیک و 130 هدف اختصاصی دارد در این سند استانی برنامه‌ها دنبال می‌شود. در سه برنامه قبلی ایذر ما در استان‌ها با سه مشکل عمده روبرو بوده‌ایم؛ اولین مشکل اساسی نا‌هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و مشارکت ضعیف آنان در تحقق و اهداف برنامه ملی بوده است که خوشبختانه در این برنامه راهبردهای بسیار قوی تعریف شده و همه دستگاه‌ها مکلف هستند برنامه‌ها را دنبال کنند. دوره‌های آموزشی برای تمامی دستگاه‌های اجرایی به شکل منطقه‌ای تعریف شده است، در سال گذشته استان مرکزی جزو منطقه خوزستان بود که تمامی کارشناسان دستگاه اجرایی استان در این دوره شرکت کردند.
وی گفت: شاه‌بیت برنامه چهارم ملی ایدز، آموزش و اطلاع‌رسانی در خصوص این ویروس و بیماری می‌باشد، در کشور در این خصوص کارهای زیادی تاکنون صورت گرفته است، اما در اطلاع‌رسانی صحیح راه طولانی مدتی پیش‌رو داریم. تامین سلامت خون یک رویکرد اساسی در این برنامه است. هم‌اکنون در کشور بالغ بر 2 درصد شیوع به این ویروس ناشی از فرآورده‌های خونی می‌باشد که ما باید آن را به صفر برسانیم و بر اساس تعهد جهانی تا سال 2030 تعهدات خودمان را طبق شاخص‌های جهانی انجام دهیم.
فتح‌آبادی بیان کرد: پیشگیری از انتقال روابط جنسی ظرف 7 الی 8 ماه مدام در حال افزایش است، در بحث پیشگیری این بیماری از طریق مادر باید برنامه‌ای مداوم و مستمر وجود داشته باشد، درمان بیماری‌های مقاربتی حتماً باید دنبال شود و در سند استانی ایدز مسئولیت‌هایی برای دستگاه‌ها مشخص شده است. توانمند‌سازی افراد مبتلا به عنوان یک راهبرد اصلی در برنامه چهارم ملی ایدز تعریف شده و رصد شیوع این بیماری برای ما حائز اهمیت است.

70 درصد از افراد مبتلا به HIV مثبت در استان، ساکن اراک هستند
مدیر کل دفتر امور اجتماعی استان ادامه داد: در استان طبق رصد شیوع‌شناسی که ما بررسی کرده‌ایم؛ حدود 70 درصد آن در شهرستان اراک می‌باشد و در شهرستان‌های دیگر افراد مبتلا به این این بیماری در حد 1 الی 2 نفر می‌باشد و بیشتر افراد مبتلا در شهرستان‌های اراک و ساوه می‌باشند. خود کمیته sip، دارای کمیته نظارت و پایش است که مدام در حال رصد برنامه‌ها و تظارت بر عملکرد اجرای این برنامه‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی استان می‌باشد.
به گزارش ایکنا، رئیس اداره وضعی انتظامی اداره کل پیشگیری دادگستری استان مرکزی گفت: این بیماری فقط مختص کشور ما نیست بلکه در سطح بین‌الملل مطرح است ولی این سوال مطرح است که آیا اتخاذ سیاست‌های کیفری در زمینه پیشگیری از وقوع جرم صحیح می‌باشد یا خیر؟ این منظر ما نیست بلکه منظر حقوق بین‌الملل است. برخی افرادی که مبتلا به این بیماری هستند عامدانه و عالمانه اقدام به انتشار این بیماری می‌کنند. در پرونده‌های کیفری این نوع اقدامات وجود دارد، شاید این اقدام در اراک و استان مرکزی کم باشد اما در بعد کلان حقوقی و کیفری کشور بسیار زیاد است.
وی ادامه داد: از انتشار عالمانه این ویروس به عنوان حربه برای تهدید، ارعاب دیگران استفاده می‌کنند. درصد کمی از مجرمینی که دستگیر می‌شوند بابت حمل مواد مخدر مبتلا به HIV مثبت هستند، آن درصدی که اعتیاد به مواد مخدر دارند و دستگیر می‌شوند درصد بیشتر آلودگی را نسبت به افرادی که حمل می‌کنند دارا می‌باشند.
رئیس اداره وضعی انتظامی اداره‌کل پیشگیری دادگستری استان گفت: مجموعه حقوقی در بعد کلان و استانی یک راهکار در رابطه با این مساله پیگری می‌کند که اساساً قوه قضاییه به عنوان قوه قهریه می‌تواند سیاست کیفری در این راستا اتخاذ کند یا ارتباط موضوعی ندارد؟ تا جایی که این قضیه اتفاق می‌افتد سعی کرده‌ایم این سیاست قضایی در بعد کلان و چه در یکی از کارهای معاونت اجتماعی و پیشگری از وقوع جرم استان این است که اگر در قوانین احیاناً نقصی وجود دارد یا نیاز قوانین و خلاء قانونی احساس می‌شود آن مورد در اداره حقوقی و قضایی بررسی شود و پس از آن به مرکز اعلام شده و مرکز آن را پیگری خواهد کرد.

قانون خاصی برای افرادی که ویروس ایدز را عامدانه انتشار می‌دهند، وجود ندارد
جودکی مطرح کرد: هم‌اکنون قانون خاصی در این زمینه نداریم که بر اساس آن مجرمینی که با ارعاب و تحریک و یا به هر دلیل دیگر باعث انتشار ویروس HIV مثبت می‌شوند با آن‌ها برخورد داشته باشیم بلکه تحت عنوان قوانین عمومی همچون ایراد ضرب و جرح عمدی، ایراد صدمه عمدی، شهود به قتل صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: قاون‌گذار در آیین دادرسی کیفری جدید محدودیت‌هایی که در باب روابط جسنی بود، تقریباً برداشته. در گذشته رابطه نامشروع بر اساس قانون مجازات اسلامی جرم بود. یعنی به هر طریقی که محکمه مطلعع می‌شد که این اتفاق افتاده به عنوان جرم با آن برخورد می‌کرد ولی امروزه بر اساس قانون جدید بخشی از آن مشمول حریم خصوصی شده است. در قانون آمده برای اثبات این امر باید یک شاکی خصوصی وجود داشته باشد و باید با شکایت شاکی خصوصی بتوانیم الزاماً ورود به این محدوده از جرم داشته باشیم.
رئیس اداره وضعی انتظامی اداره‌کل پیشگیری دادگستری استان گفت: اساسی‌ترین وظیفه قوه قضاییه بالاخص معاونت اجتماعی و پیشگری از وقوع جرم ایجاد تعامل بین دستگاهی علی‌الخصوص دستگاه‌های متولی در حوزه آسیب‌های اجتماعی است. اصل 156 قانون اساسی وظیفه اساسی قوه قضاییه را پیشگیری از وقوع جرم گذاشته است. وقتی صحبت از پیشگری از وقوع جرم می‌شود دارای یک معنای عمومی و یک معنای تخصصی است.
وی ادامه داد: معنای عمومی همه موارد را در بر می‌گیرد یعنی هر چیزی که در زمان حال و آینده منجر به وقوع جرمی شود قوه قضاییه باید به آن ورود و بر اساس برنامه‌ریزی آن را برطرف کند. طی دو سال گذشته موضوعی نیست که اسم آسیب بر روی آن باشد و معاونت اجتماعی به هر طریقی ورود نکرده باشد، اسنادی که در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی استان تدوین شده است و علاوه بر اسنادی که درخود معاونت اجتماعی تدوین شده است بر عملکرد دستگا‌ه‌ها نسبت به انجام وظایف سند نظارت دقیق و مستمر داریم.
جودکی گفت: طی نظارتی که بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان نسبت به انجام برنامه و وظایفی که در سند آسیب‌های اجتماعی استان برای آن‌ها مشخص شده است، داشتیم؛ متاسفانه دستگاه‌های بسیار زیادی در این حوزه کم کاری داشته‌اند، ما در معاونت اجتماعی و پیشگری از وقوع جرم دادگستری استان نگاه‌مان به دستگاه‌هایی است که کمتر همکاری و فعالیت نسبت به انجام وظایفشان دارند، نگاه قاهرانه، برخوردی و سلبی نیست و سعی شده است دستگاه‌ها را بیشتر به انجام اقدام برای کاهش آسیب‌ها ترغیب کنیم.
رئیس اداره وضعی انتظامی اداره‌کل پیشگیری دادگستری استان بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی هم‌اکنون در کشور ما از فراگیری بالایی برخوردار شده است و خوشبختانه همه متولیان این امر به این نتیجه رسیده‌اند که باید برای رفع آن اقدامات ویژه‌ای صورت گیرد. سه ایراد اساسی در رابطه با اقدامات دستگاه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی وجود دارد؛ در وهله اول تداخل امور است یعنی اینکه بعضی از اقدامات را همه دستگاه‌ها به طور موازی انجام می‌دهند و یا بر عکس هیچ دستگاهی انجام نداده و آن را به دستگاه دیگر محول می‌کند. در وهله دوم کم‌کاری برخی از افراد دستگاه‌ها نه در رد‌های بالای مدیریتی بلکه در رده‌های میانی و پایین‌دستی می‌باشد. در وهله سوم هم بعد نظارتی آن مطرح است یعنی نهادهای نظارتی ما متاسفانه آن نظارت کافی را در بدو امر ندارند حتما باید موضوع و مساله‌ای به چالش بزرگ تبدیل شود تا نسبت به رفع آن اقدام کنند.
وی بیان کرد: با توجه به داشته‌های دستگاه‌هایی چون دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی و... چه در زمینه اعتبارات و چه در بحث نیروی انسانی عملکرد دستگاه‌ها در حوزه پیشگیری و کاهش ویروس HIV مثبت عملکرد مطلوبی در استان بوده است.
به گزارش ایکنا، کارشناس ایذر و اعتیاد بهزیستی استان گفت: برنامه چهارم استراتژیک ایدز روشن‌بینانه و کاملاً تخصصی است. به عنوان مثال در محور آموزش‌ها به صراحت بحث خروجی را مطرح کرده است و در مرحله بعد بازخوردها از خروجی آموزش‌ها را مد‌نظر قرار داده است. پس آموزش و پرورش باید بر اساس این اهداف برنامه و سیاست‌گذاری خود را انجام دهد.

انگ اجتکاعی؛ مانع شناسایی افراد مبتلا به HIV مثبت
وی ادامه داد: قاون جهان در بحث کنترل و پیشگیری از ایدز قانون 90،90، 90 است ما باید 90 درصد شناسایی کنیم،90 درصد را تحت درمان‌های ضد «رترو ویروس» قرار دهیم و 90 درصد بار ویروس را در جامعه کم کنیم. هم اکنون ما بخاطر انگی که در جامعه نسبت به افراد مبتلا وجود دارد نمی‌توانیم 90 درصد را شناسایی کنیم.

یک NGO در استان حاضر نیست در حوزه HIV مثبت فعالیت کند
مشایخی با بیان اینکه بار ایدز در استان بر روی کارشناسان ادره کل بهزیستی و بهداشت درمان می‌باشد، گفت: در بخش خصوصی هم باشگاه مثبت اراک این بار را برعهده دارد. یک NGO در استان حاضر نیست در حوزه HIV مثبت فعالیت کند، باشگاه مثبت اراک 9 سال است در حوزه ایدز رقیب ندارد. صحبت بر سر این است که چرا نباید NGO هایی در این حوزه وارد شوند و از لحاظ مطلوب بودن فعالیت‌ها در این حوزه با یکدیگر رقابت داشته باشند. بدنه کارشناسی ایدز استان علاوه بر حوزه ایدز بیش از شش حوزه دیگر به او وظایف سپرده شده، خوب سوال اینجاست با این همه حوزه چگونه کارشناس می‌توانند به تک‌تک حوزه‌ها پرداخته و وقت کم نیاورد؟ 22 دستگاه باید در حوزه ایدز مشارکت و فعالیت داشته باشند، آیا دادگستری از این بیست و دو دستگاه خواسته که چرا در این حوزه کم کاری می‌کنید؟ دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل بهزیستی نهایت تلاش خود را در حوزه کنترل، پیشگری و درمان ایدز انجام می‌دهد ولی توانسته‌ایم با مشارکت مرکز کاهش آسیب بشارت سپید آزادی 110 فرد مبتلا به HIV مثبت را در استان شناسایی کرده و خدمات ارائه دهیم.
وی مطرح کرد: اگر می‌خواهیم به جایی در HIV مثبت در استان برسیم، باید شناسایی دقیق نسبت به افراد مبتلا داشته باشیم که متاسفانه در این شناسایی‌ها ضعیف هستیم. تقریباً نزدیک 2 الی 3 سال آمار ایدز در استان مرکزی آمار واحدی است و نکته قابل تامل این است افراد مبتلا به HIV مثبت به مرحله ایدز می‌رسند و فوت می‌کنند آن موقع ما شناسایی می‌کنیم.
مشایخی گفت: 43 درصد افزایش HIV مثبت از طریق روابط جنسی محافظت نشده داشتیم ولی وقتی اسم از روابط جنسی محافظت شده می‌بریم افرادی نسبت به آن گارد می‌گیرند در صورتی‌که در برنامه چهارم استراتژیک نگاه جامعی به این مباحث دارد ولی متاسفانه فکر می‌کنیم در حوزه برنامه کنترل و پیشگری از ایدز ضعیف هستیم. در این برنامه (MSM(men sex men پیش‌بینی شده است و یکی از علل اصلی HIV در کشورهای جهان سوم بخاطر تابوهای جنسی زنانه، سکس مرد با مرد است مخصوصاً در سنین نوجوانی، این مساله دیگر تابو ندارد و دربرنامه دیده شده است.

ایدز؛از تعدد برنامه تا نبود عزم جدی برای پرداختن به آن/ مشکل کجاست؟
وی ادامه داد: 2.5 برابر امکان گرایش از طریق آنال سکس آنال(سکس مقعدی) بیشتر از سکس واژینال است و ما الان معضل اچ آی وی‌های یقه سفید در جامعه داریم. دلیل اینکه مرکز کاهش آسیب بشارت سپید آژادی را بر خلاف سایر مراکز کاهش آسیب در حوزه‌های دیگر در مرکز شهر قرار دادیم این است تا اچ‌آی‌وی‌های یقیه‌سفید ما به این مرکز مراجعه کنند که متاسفانه تا‌کنون بخاطر چالش‌های فرهنگی یک نفر HIV یقیه سفید مراجعه نکرده است.
مشایخی گفت: زن آسیب‌دیده ما ماهی 5 میلیون تومان درآمد دارد. بنده با تعدادی از آن‌ها به فراخور مسئولیت سازمانی مصاحبه رسمی دارم. آن چیزی که در رابطه با این زنان وجود دارد این است که هیچ‌کدام از آن‌ها حاضر نیستند با حقوق ماهیانه 160 هزار تومان دست از این کار بکشند و علاوه بر آن بخواهیم با زدن دار قالی در خانه و درست کردن قیسی در خانه او را توانمند و از کار قبلی‌اش باز داریم زیرا علناً می‌گوید عقلم کم است درآمد بالای خودم را از دست دهم. با تعدادی از آن‌ها که صحبت کردم حتی پیشنهاد دادم 15 میلیون تومان تسهیلات برای ایجاد اشتغال خانگی در اختیارش قرار دهم تا از این کار دست بردارد ولی می‌گوید این مبلغ را می‌توانم در عرض مدت نسبتا کوتاهی بدست آوردم.

عزمی در پرداختن دستگاه‌ها به حوزه HIV مثبت وجود ندارد
مشایخی تاکید کرد: عزمی در پرداختن دستگاه‌ها به حوزه HIV مثبت وجود ندارد. در جلساتی که قرار است در این حوزه برگزار شود باید التماس بعضی از کارشناسان دستگاه‌ها را کرد که در جلسه شرکت کنند، یکی از ضعف‌های استان ما در عدم این عزم در دستگاه‌ها است. در جلسه کمیته SIP استان که 23 دستگاه عضو هستند با التماس کارشناس کمیته نهایت 7 دستگاه حضور پیدا کردند،، آیا این ضعف نیست؟ در صورتی‌که حضور دستگاه‌ها در این کمیته تکلیف شده است و از سوی استانداردی برای مشارکت دستگاه‌ها در این کمیته نامه زده شده است ولی در عمل!
به گزارش ایکنا، کارشناس درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گفت: بیماری ایدز یک بیماری جسمی صرف نیست بلکه یک بیماری اجتماعی و فرهنگی است که متاسفانه در این دو بعد در کشور هنوز کارهای زیر‌ساختی همچون بعد جسمی آن عملیاتی نشده است. انگ‌زدایی مهمترین کاری است که باید در حوزه اجتماعی و فرهنگی این بیماری صورت گیرد.
وی ادامه داد: در برنامه چهارم استراتژیک ایدز، محور آموزش و اطلاع‌رسانی به عنوان اولین گام و مهم‌ترین قدم بیان شده است، سوال اینجاست این گام باید از کجا شروع شود؟ که به نظر بنده باید این امر در وهله اول در نهاد خانواده صورت گیرد. زیرا خانواده اولین نهاد اجتماعی است که هر فرد در آن رشد می‌کند. در انگ‌زدایی هم همینطور است بی‌شک نهاد خانواده نقش مهمی در انگ‌زدایی برای فرزندانی که قرار است در آینده با این افراد مواجه شوند ایفا می‌کند.

تربیت جنسی در خانواده‌های ما تبدیل به یک تابو شده است
بیرجندی گفت: متاسفانه آموزش تربیت جنسی در خانواده‌ها ما تبدیل به یک تابو شده است. وقتی بر اهمیت این آموزش صحیح توسط آنان برای کودکانشان حرف می‌زنیم، خانواده‌ها اعتراض یا شرم می‌کنند که آن را به کودکان خود آموزش دهند. در صورتی‌که آموزش جنسی برای کودکان، آموزش روابط جنسی زناشویی نیست بلکه مباحثی چون آشنایی با اندام‌های خصوصی، نحوه حفاظت و جلوگیری از سوءاستفاده افراد از آنان است. اگر این آموزش‌ها توسط نهاد خانواده به فرزندان صورت نگیرد در آینده تبعات ناگواری همچون سوءاستفاده جنسی و... برای فرزندانشان پیش خواهد آمد. در بحث آموزش‌های جنسی بر اساس شرایط و سنین فرزندان باید آموزش صورت گیرد به عنوان مثال برای نوجوانان بر عکس کودکان که درباره اندام‌های خصوصی حرف زده می‌شود باید از بیماری ایدز، راه‌های انتقال و... آموزش داد که فرد در معرض رفتارهای پر‌خطر قرار نگیرد.
وی ادامه داد: در بحث این آمورزش‌ها فقط تمرکز ما نباید بر روی صدا و سیما باشد و فرهنگ‌سازی و آموزش‌ها در نهاد خانواده باید متمرکز شود. البته نکته‌ای که مد نظر باید قرار گیرد این است که در نهاد خانواده هیچ‌کدام از ارگان‌ها نمی توانند دخالت مستقیم داشته باشند.
کارشناس درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در پایان بیان کرد: اگر مشاوره اولیه با فرد HIV مثبت درست شکل بگیرد ما به فرد مبتلا اعلام می‌کنیم که تو باید مواظب خودت باشی، یعنی آن فرد نباید از هم بندی‌اش در زندان سرما بخورد، باید بحث قرنطینه از ایدز فراموش شود و نباید این انتظار را داشت در جامعه، بیمارستان‌ها و حتی زندان‌های فرد از سایر افراد قرنطینه شود. در واقع مشاور زندان با ارتباط صحیحی که با زندانی مبتلا این ویروس برقرار می‌کند، راه‌های انتقال را به فرد یاد می‌دهد که مواظب باشد ویروسش به سایر هم‌بندی‌هایش نفوذ پیدا نکند.

ایدز؛از تعدد برنامه تا نبود عزم جدی برای پرداختن به آن/ مشکل کجاست؟
انتهای پیام

captcha