نتوانستیم در زمینه قرآنی جاذبه ایجاد کنیم/ تغییر شیوه جذب و کلاس‌داری
کد خبر: 3730036
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴
حجت‌الاسلام سرلکیان:

نتوانستیم در زمینه قرآنی جاذبه ایجاد کنیم/ تغییر شیوه جذب و کلاس‌داری

گروه فعالیت‌های قرآنی - رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اراک گفت: متاسفانه در فضای جامعه روندی اتفاق افتاده است که افراد برای کلاس‌های غیر‌قرآنی هزینه پرداخت می‌کنند اما، نام قرآن که می‌آید خیلی راغب نیستند هزینه کنند؛ زیرا نتوانستیم در زمینه قرآنی جاذبه ایجاد کنیم. شیوه جذب و کلاس‌داری باید تغییر پیدا کند تا جذب قرآن‌آموزان را به دنبال داشته باشد.

شیوه جذب و کلاس‌داری قرآن باید تغییر کند

حجت‌الاسلام نعمت‌الله سرلکیان، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اراک در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی اظهار کرد: در حال‌حاضر در شهرستان اراک 8 موسسه قرآنی، 8 خانه قرآنی شهری و 24 خانه قرآنی روستایی وجود دارد.
وی ادامه داد: در شهر اراک موسسات، خانه‌های قرآنی شهری و روستایی فعال، نیمه‌فعال و غیر‌فعال را شاهد هستیم. افرادی مجوز مربوطه را دریافت کردند و بر اساس آن وظایف خود را به خوبی انجام نمی‌دهند و همچنین موسسات فعالی نیز در حال فعالیت هستند.

تعدادی از موسسه‌های قرآنی غیرفعالند
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اراک افزود: ازتعداد 8 موسسه قرآنی موجود در اراک، 4 موسسه فعال، دو موسسه نیمه‌فعال و دو موسسه غیر‌فعال است.
حجت‌الاسلام سرلکیان گفت: از تعداد 8 خانه قرآنی شهری اراک، 6 خانه قرآنی فعال، دو خانه غیر‌فعال و یک مورد نیمه‌فعال است و از مجموع 24 خانه قرآنی روستایی اراک، 6 خانه قرآنی روستایی غیر‌فعال وجود دارد.
وی بیان کرد: در هر یک از موسسات، خانه‌های قرآنی و شهری در بحث‌های روخوانی و روانخوانی، تجوید مقدماتی و پیشرفته و مفاهیم آموزش‌های لازم توسط مربیان داده می‌شود.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اراک گفت: با توجه به فضایی که شورای عالی قرآن در کشور ایجاد کرده است، تمامی موسسات در یک قالب قرار گرفته و ادغام پیدا کرده‌اند و مجوز فعالیت را با امضای سازمان دارالقرآن کشور و معاونت وزارت ارشاد دریافت می‌کنند.
حجت‌الاسلام سرلکیان افزود: هنگامی که مجوزی صادر می‌شود، مدیران بر اساس دستور‌العملی که دارند به وظایف خود عمل می‌کنند. نحوه نظارت اداره تبلغات شهرستان اراک در این موسسات و خانه‌های قرآنی به شکلی است که از تشکیل کلاس‌ها و تعداد آن‌ها و نحوه آموزش اطلاع پیدا می‌کند. البته باید گفت از ابتدا دستگاه‌ها روند محکمی را برای نظارت ندارند.

عدم رغبت جامعه به کلاس‌های قرآن
وی گفت: متاسفانه در فضای جامعه روندی اتفاق افتاده است که افراد برای کلاس‌های غیر‌قرآنی و دینی و هنری هزینه پرداخت می‌کنند اما، نام قرآن که می‌آید خیلی راغب نیستند هزینه کنند. زیرا نتوانستیم در زمینه قرآنی جاذبه ایحاد کنیم. شیوه جذب و کلاس داری باید تغییر پیدا کند تا جذب قرآن آموزان را به دنبال داشته باشد.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اراک تصریح کرد: با توجه به اینکه موسسات به صورت خود‌گردان اداره می‌شوند مدیران برای تامین هزینه‌های جاری موسسه، کلاس‌های غیر‌قرآنی را برگزار می‌کنند که به هر نحو با استقبال خوبی همراه می‌شود. حال اگر این نوع کلاس‌ها مانند آموزش خطاطی با رویکرد قرآنی همراه شود هیچ مانعی ندارد.
حجت‌الاسلام سرلکیان در ارتباط با تاثیر فعالیت خانه‌های قرآنی شهری در کنار فعالیت موسسات قرآنی اظهار کرد: افراد برای اخذ مجوز موسسه قرآنی باید یک مسیر طولانی را طی کنند اما فرد برای دریافت مجوز خانه قرآنی شهری نیاز به طی کردن این مسیر ندارد. هدف از تاسیس خانه‌های قرآنی شهری افزایش جمعیت قرآنی است و باید این روند توسعه پیدا کند.
وی در ارتباط با مشکل مکان موسسات افزود: افرادی که برای موسسات و خانه‌های قرآنی شهری برنامه‌ریزی کرده‌اند، استفاده موسسات از مساجد را منع کردند این در حالی است که بعضی از مساجد شامل بخش‌هایی است که می‌توانند در اختیار موسسات قرار دهند.

آمادگی اداره تبلیغات اسلامی برای رایزنی با نهادها جهت همکاری با موسسات
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اراک بیان کرد: در حال‌حاضر اداره تبلیغات اراک فاقد امکانات تهیه مکان برای موسسات است، اگر موسسات با ادارات یا نهاد‌هایی در ارتباط هستند که بتوانند فضایی را برای آن‌ها اختصاص دهند، اداره تبلیغات برای گرفتن این مکان‌ها با نهاد یا دستگاه رایزنی‌های لازم را انجام می‌دهد.
حجت‌ الاسلام سرلکیان در ارتباط با خانه‌های قرآنی روستایی گفت: فردی که برای مجوز خانه قرآنی روستایی اقدام می‌کند شرایطی را می‌پذیرد. این افراد می‌توانند در صورت مواجه با مشکل از دهیاری‌ها، شورای روستا و افراد خیر کمک بگیرند. در گذشته از طریق اداره کل روستایی به مدیران خانه‌های قرآن روستایی کمک شده و لوازم مورد‌نیاز در اختیار آن‌ها قرار داده شده است، در صورت لزوم می‌توان با دیگر دستگاه‌ها صحبت کرد.
وی ادامه داد: در گذشته به فردی که دارای مدرک دیپلم و آشنایی با مسائل قرآنی بود، مجوز فعالیت خانه قرآنی روستایی اعطا می‌شد و در حال حاضر افراد باید برای اخذ مجوز از مدرک قرآنی برخوردار باشند. بنا نیست فردی که مجوزی را دریافت کرده خود برای تدریس اقدام کند بلکه باید در این مکان ازمربیان برای آموزش دعوت نماید.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اراک بیان کرد: برای آقایان روحانی دوره تربیت معلم روخوانی در نظرگرفته شده است تا در فضاهایی مانندمساجد و روستاها برای برگزاری کلاس‌های قرانی اقدام کنند.
حجت‌الاسلام سرلیان گفت: در طی دوسال گذشته در رشته روخوانی قرآن 280 نفر، در بحث تجوید 49 نفر، پیش‌دبستانی خواهران 39 نفر و تربیت‌مربی ممتحن 24 نفر مربی تربیت شد‌ه‌اند.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
قرآنی حرفه ای اما خسته از نامردمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۶ - ۰۵:۱۲
0
0
به نظر من مسئولان از قرآنی شدن جامعه میترسند وگرنه تا الان نه تنها مردم بلکه مسئولان هم قرآنی شده بودند. اینکه بعد ۴۰ سال هنوز سازماندهی برای اهل قرآن وجود نداره و برنامه کلاسها و پرورش نخبگان و مسابقات و داوری و تبلیغ (تلاوت) تو استانها و کشورها به صورت باندی و جزیره ای اجرا میشه مبین همین مطلبه که.......نمیخوان وضع درست بشه.....
البته اینو میدونم که شما دوستان ایکنا این پانویس روبه خاطر منافعتون سانسور میکنید ولی خوبه بدونید که ما قاریان و حافظان بیداریم و دقیقا میدونیم مشکل از کجاست و مسئولیت خواب خرگوشی امروز در مقابل قرآن و اهلش به عهده مسئولان به ظاهر خیراندیش اما زیرک و شما خبرگزاری مصلحت اندیش و میانه رو است
حاج آقا سرلکیان هم زحمت میکشند و دغدغه دارند اما اطرافیان شان (بعضی اعضای مجمع قرآنیان اراک) به دنبال منافع حزبی و گروهی خود هستند و پشت قرآن قایم شدند و این مهم چهره این بزرگواررا ممکن است خدشه دار کند.
خب ۲۰ دقیقه برای خبرتون وقت گذاشتم ببینم چجوری از خجالتم درمیاید
captcha