تصویر ابعاد سیاسی حج در نمایشگاه‌های حوزه هنری/ حج سال 66 جنایتی که نباید فراموش شود
کد خبر: 3730163
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
محسن مومنی شریف:

تصویر ابعاد سیاسی حج در نمایشگاه‌های حوزه هنری/ حج سال 66 جنایتی که نباید فراموش شود

گروه هنر ــ رئیس حوزه هنری در آئین افتتاحیه نمایشگاه‌های میقات وصل و دلدادگان مشعر اظهار کرد: این دو نمایشگاه سعی دارد با زبان هنر گوشه‌ای از جنایات آل‌سعود و کشتار حجاج را که در سال66 رخ داد تصویر کند.

 نمایشگاه‌های میقات وصل و دلدادگان مشعر تصویرگر جنایات آل‌سعود استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آئین افتتاحیه نمایشگاه‌های میقات وصل و دلدادگان مشعر با حضور محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری، سید مهدی شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و سید احسان باقری، مدیرخانه عکاسان حوزه هنری، امروز 24 تیرماه، در حوزه هنری برگزار شد.

در بخش اول این گزارش سید مهدی شجاعی طباطبایی درباره نمایشگاه دلدادگان مشعر اظهار کرد: در این نمایشگاه که از 24 تیرماه تا هفت مرداد در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار خواهد شد آثار هنرمندان جوان و پیشکسوت به نمایش در خواهد آمد. در این نمایشگاه سعی شده حقایقی بازگو شود که مردم تا به حال کمتر آن را دیده یا شنیده‌اند.

وی افزود: زمانی که جنایات آل سعود نسبت به حجاج ایرانی در دهه شصت رخ داد امام راحل در سخنانی بیان کردند اگر ما از صدام بگذریم اما از آل سعود نخواهیم گذشت این جمله بسیار مهم و پراهمیتی است که در برخی از کارهای این نمایشگاه به شکلی هنرمندانه مدنظر قرار گرفته است برای مثال در کار استاد چلیپا می‌توانیم چنین توجه‌ای را مشاهده کنیم.  

وی افزود: در نمایشگاه دلدادگان مشعر 35 تابلو نقاشی و پوستر از 30 هنرمند به نمایش درآمده است این کارها به نوعی جز گنجینه حوزه هنری محسوب می‌شود که ما خود را موظف می‌دانیم که آن را در معرض دید عموم مردم قرار دهیم. حال برای اینکه کارهایمان بهتر دیده شود سیاست‌های ویژه‌ای را در نظر گرفته‌ایم برای مثال استفاده از فضاهای شهری می‌تواند اقدام خوبی در این زمینه باشد.

این مدیر هنری اضافه کرد: قدم دیگری که ما برای بهتر دیده شدن این نمایشگاه برداشته‌ایم این است که میهمانان ویژه‌ای را برای بازدید به این دو نمایشگاه دعوت کرد‌ه‌ایم. برای مثال وزیر ارشاد دیروز پیش از اینکه نمایشگاه افتتاح شود از آن بازدید کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ما باید نمایشگاه‌ نقاشی حج را با رویکرد سیاسی برپا کنیم گفت: از حج به‌عنوان یک فریضه عبادی و سیاسی نام می‌برند و هیچگاه صرفا آن را یک اقدام عبادی قلمداد نمی‌کنند، بنابراین طبیعی است نمایشگاهی با محوریت حج به بخش‌های سیاسی این رویداد مهم توجه داشته باشد. البته نکته دیگر این است که جوانان این مرز و بوم شاید ندانند که در دهه شصت چه جنایتی از جانب آل سعود نسبت به مردم ایران روا شده است. برای همین زبان تصویر و هنر می‌تواند به آنها آگاهی لازم را اعطا کند.

در بخش دیگری از این مراسم محسن مومنی شریف در گفتگوی اختصاصی با ایکنا اظهار کرد: در آغاز ایام پر برکت و عزیز حج هستیم برای همین حوزه هنری رسالت خود می‌داند که در این زمینه اقدامی هنری انجام دهد تا زیبایی‌های این فریضه عبادی و سیاسی بیشتر برای مردم آشکار شود.

وی افزود: در دو نمایشگاهی که امروز افتتاح شد ما تنوع نگاه را به خوبی در آثار شاهدیم برای مثال در برخی از عکس‌ها یا نقاشی‌ها وجه توحیدی حج مد نظر قرار گرفته است و در بخش دیگری از کارها نگاه اجتماعی یا سیاسی حاکم است. این تنوع نگرش نشان می‌دهد که نمایشگاه‌های موردنظر کاملا آزاد بوده و هنرمندان بنا به باور و دیدگاه‌شان برداشت خود را از حج تصویر کردند.

وی افزود: نکته جالب در خصوص عکس‌های که در نمایشگاه میقات وصل به نمایش درآمده این است که عکس‌های از مراسم حج صد سال پیش در این نمایشگاه ارائه شده است. برای همین به نوعی سیر اتفاقاتی که در صد سال گذشته در آئین سیاسی و عبادی حج رخ داده را در کارها می‌بینیم حتی تغییرات ظاهری به خوبی در عکس‌ها به نمایش درآمده است.عکس‌های دیگری نیز در این نمایشگاه وجود دارد که برای اولین بار به نمایش درآمدند در این تصاویر ما به پرده‌های جدید از جنایات آل سعود در کشتار حجاج ایرانی در دهه شصت را شاهد هستیم.

مومنی شریف درباره الزام برگزاری چنین نمایشگاه‌های گفت: بهتر است برای این نمایشگاه‌ها از کلمه الزام استفاده نکنیم چون به نوعی تداعی‌گر اجبار و زور است. در حقیقت این رویداد را باید فریضه‌ای عاشقانه از تلاش هنرمندان مسلمان با خالقشان نام برد. در ضمن در آئین حج جمع کثیری از مردم با پوشیدن لباسی متحد الشکل که یاد آور روز محشر است به دور خانه خدا طواف می‌کنند. این تعریف به خودی خود زیبایی‌ خیره کننده‌ای دارد که حتما باید با زبان هنر ثبت شده و در معرض دید مردم قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نمایشگاه‌های این چنینی کمتر مخاطب عام دارد گفت: قبول دارم که نمایشگاه‌های مربوط به هنرهای تجسمی در کشور ما مخاطب خاص دارد اما نباید از یاد برد که هر اتفاق هنری که به نوعی در برگیرنده معنا و موضوع حج بوده با استقبال مردم مواجه شده است. برای مثال فیلمی در سینمای ایران به کارگردانی جلال مقدم ساخته شد که محور آن حج بود این کار که قبل از انقلاب جلو دوربین رفته به لحاظ تماشاگر رکورددار است این امتیاز نیز تنها به برکت مفهوم این اثر حاصل شده است. برای همین باور من این است که نمایشگاه‌های نظیر میقات وصل یا دلدادگان مشعر با استقبال مردم مواجه می‌شوند.

وی در پایان تاکید کرد: به هر حال استقبال از هر نمایشگاه ویژگی همه برگزار کنندگان آن است ما نیز سعی می‌کنیم با سیاست‌هایی که می‌اندیشیم بیشتر کارهایمان را در معرض دید مردم قرار دهیم. برای مثال نمایش آثار مربوطه در شهرهای مختلف و استفاده از فضاهای شهری از جمله این اقدامات است.

 انتهای پیام

captcha