آغاز رقابت ۴۵۰ نخبه قرآنی در مسابقات اوقاف خراسان رضوی
کد خبر: 3730189
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲

آغاز رقابت ۴۵۰ نخبه قرآنی در مسابقات اوقاف خراسان رضوی

گروه فعالیت‌های قرآنی - مدیرکل اوقاف و امور خیریه اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از آغاز رقابت ۴۵۰ نخبه قرآنی برای راهیابی به مرحله کشوری مسابقات قرآن کریم اوقاف در دو بخش بانوان و آقایان خبر داد.

آغاز رقابت 440 نخبه قرآنی برای راهیابی به مرحله کشوری مسابقات قرآن کریم اوقاف

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در نشست خبری مرحله استانی چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن کریم که 24 تیرماه در محل این اداره کل برگزار شد، با اشاره به آیه ٢٩ سوره فتح و اینکه قرآن کریم کتاب هدایت بشریت و کتاب زندگانی دنیا و آخرت است، گفت: بر طبق این آیه مومنان واقعی کسانی هستند که به قرآن عمل کرده و باعث خشم کفارند و امروز اگر جمهوری اسلامی ایران مقابل استکبار و دشمنان ایستاده به خاطر عمل به قرآن است.

وی افزود: امروز اگر جهان اسلام در اقصی نقاط دنیا دچار مشکلات جدی شده است، علت را باید در ترک قرآن و عمل نکردن به  فرامین آن جستجو کند چرا که قرآن کریم در همه ابعاد زندگی بشر حرف دارد.

مسابقات قرآن کریم اوقاف، صنفی و گروهی نیست

احمدزاده بیان کرد: مسابقات سراسری قرآن اوقاف در واقع مسابقات نظام جمهوری اسلامی ایران است  و به قشر و گروه خاصی وابسته نبوده وهمه افراد اعم از بازاری، نظامی، معلم و همه اصناف در آن حضور دارند و مختص همه برگزار می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: این مسابقات منتهی به مسابقات بین‌المللی می‌شود و از طرفی  به خاطر برکت وجود  بارگاه امام رضا(ع)  خوشبختانه شاهد درخشش قرآن و فعالیت‌های قرآنی در استان خراسان رضوی به ویژه مشهد هستیم چرا که این استان از دیرباز نیز پایگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب بوده است.

احمدزاده ادامه داد: اردیبهشت ماه سال جاری مرحله شهرستانی این دوره از مسابقات در بخش آوایی انفرادی در رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ جزء پنج، حفظ ١٠ جزء، حفظ بیست و حفظ کل قرآن کریم با حضور ٣ هزار نفر برگزار شد.
احمدزاده با بیان اینکه هدف از برگزاری این مسابقات برطرف کردن ضعف‌های احتمالی قاریان و حافظان بوده، اظهار کرد: در حاشیه این مسابقات داوران به ضعف‌های متسابقان برای رفع نقاط ضعف اشاره کردند.
وی تأکید کرد: رشته تفسیر قرآن، حفظ معارف و احادیث، حفظ موضوعی قرآن کریم از جمله بخش‌های دیگر مسابقات بود که ١٠ خردادماه برگزار و ٣ هزار و ۶٠ نفر در آن شرکت کرد که در نهایت ٢ هزار ۴۴۶نفر حائز نمره قبولی شدند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ابراز کرد: بخش آواها و نغمات دینی شامل دعاخوانی، اذان، همخوانی قرآن، انشاد انفرادی، همسرایی دو یا چند زبانه و مقطع خوانی گروهی قرآن کریم نیز از رشته‌های این دوره از مسابقات بوده است.

وی با تأکید بر اینکه رشته‌های آوایی و انفرادی همزمان برگزار شده و در بخش‌های دیگر آثاری به اداره اوقاف رسیده و توسط داوران بررسی شده است؛ اظهار کرد: امروز در آغاز چهل و یکمین دوره مسابقات هستیم که مراسم افتتاحیه شامگاه 24 تیرماه از ١٨ تا ٢٠ در مجتمع فدک آل محمد(ص) برگزار خواهد شد.
احمد زاده افزود: آغاز رقابت این دوره از مسابقات در بخش بانوان در روزهای ٢۵، ٢۶و ٢٧ تیرماه برگزار و ٢٠٠ نخبه قرآنی از جمع  بانوان برای راهیابی به مرحله کشوری به رقابت خواهند پرداخت.
وی در خصوص تیم داوری مسابقات در بخش بانوان، گفت: دو داور از تهران و چهار داور از خراسان رضوی در بخش بانوان، این دوره از مسابقات را داوری می‌کنند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: برگزاری کارگاه‌هایی با حضور اساتید برجسته از برنامه‌های حاشیه این دوره از مسابقه است.
احمد زاده اضافه کرد: در حاشیه برگزاری این دوره از مسابقات نیز برای متسابقان برنامه‌های فرهنگی  و زیارتی همچون حرم شناسی و بازدید از امام زادگان پیش‌بینی شده است.

وی ابراز کرد: این دوره از مسابقات در بخش آقایان در روزهای ٩،١٠ و ١١ مرداد ماه در مهدیه امام خامنه اداره کل اوقاف با حضور ٢۵٠ نخبه قرآنی برگزار می‌شود و داوران این بخش متعاقبا اعلام خواهد شد.
احمدزاده گفت: اختتامیه چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف همزمان با ١١ مرداد ماه ساعت 17:30 در سالن شهید بهشتی مشهد برگزار می‌شود.

تجلیل از نخبگان قرآنی استان در مراسم اختتامیه مسابقات قرآن اوقاف

در ادامه حجت‌الاسلام جمال ایزدی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه هدف از برگزاری مسابقات، ترویج فرهنگ قرآنی است، نسبت به ایجاد موج قرآنی خطاب به اصحاب رسانه تأکید کرد.

وی اظهار کرد: در مراسم اختتامیه چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف از 165 نخبه قرآنی شامل برگزیدگان مسابقات قرآن، برگزیدگان مسابقات معارف و 80 حافظ قرآن کریم که در طرح تربیت حافظان قرآن کریم موفق به حفظ قرآن شده‌اند تجلیل خواهد شد.

انتهای پیام

captcha