نقش دانش‌آموزان در تقویت بنیه‌های اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 3730215
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
آذرکیش تشریح کرد:

نقش دانش‌آموزان در تقویت بنیه‌های اقتصاد مقاومتی

گروه اجتماعی - مدیرکل دفتر آموزش‌های کارودانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش‌آموزان می‌توانند در راستای تقویت بنیه‌های اقتصاد مقاومتی برای کشور قدم بردارند، افزود: توجه به رشته‌های هنری، صنایع فرهنگی و صنایع هنری نیز به جهت تنوعی که در اشتغال‌زایی دارند از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به عنوان صنعت مکمل مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

نقش دانش‌آموزان در تقویت بنیه‌های اقتصاد مقاومتی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سید مصطفی آذرکیش، مدیرکل دفتر آموزش‌های کارودانش وزارت آموزش و پرورش، امروز، 24 تیرماه در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره مهارت‌های هنری هنرستان‌های کار‌و‌دانش سراسر کشور که در فرهنگسرای شهر اراک برگزار شد، گفت: بسیاری از راه‌یافتگان به مرحله کشوری دوزادهمین دوره جشنواره مذکور دختران هستند. این جشنواره از دهه آخر فروردین‌ماه کلید خورد، آثار داوری شد و تا اینکه 76 اثر به جشنواره کشوری راه یافت.
وی تصریح کرد: یکی از جدی‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش و آموزش متوسطه توجه متوازن به ابعاد شش‌گانه تعلیم و تربیت است. بعد زیبایی‌شناختی و هنری از ابعادی است که در رشته‌های فنی ‌و‌ حرفه‌ای و کار‌و‌دانش به آن توجه ویژه می‌شود.
آذرکیش با تأکید براینکه جشنواره به دنبال تقویت روحیه کارآفرینی بین نوجوانان دانش‌آموز است، اظهار کرد: در این طرح دانش‌آموزان می‌توانند در راستای تقویت بنیه‌های اقتصاد مقاومتی برای کشور قدم بردارند. توجه به رشته‌های هنری، صنایع فرهنگی و صنایع هنری نیز به جهت تنوعی که در اشتغال‌زایی دارند از جایگاه ویژه‌ای برخورداراند و در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به عنوان صنعت مکمل مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.
این مقام مسئول اضافه کرد: کار ویژه ما تربیت نیروی کار ماهر بوده و گام برداشتن در این حوزه برای ما افتخار است که دانش‌آموزان هنر خود را در معرض داوری داوران گذاردند. فعالیت‌ها براساس نیازهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تنظیم می‌شود. شاخه کار‌و‌دانش در چهار حوزه صنعت، هنر، خدمات و کشاورزی در قالب 160 رشته فعالیت دارد.
وی با اشاره به اینکه کار‌و‌دانش کانون آموزش مشارکتی است، اظهار کرد: با انعقاد بیش از 50 تفاهم‌نامه با دستگاه‌های متولی مهارت، مؤسسات تولیدی و خدماتی از جمله وزارت صنعت معدن، تعاون و کار، وزارت ارشاد، جهاد کشاورزی، وزارت نفت، فنی و حرفه‌ای، میراث فرهنگی، هواپیمایی، محیط زیست و بورس اوراق بهادار ما را در فرایند آموزش یاری می‌رسانند.
آذرکیش با بیان اینکه از 160 رشته 65 رشته در حوزه صنعت، 33 رشته به کشاورزی و 62 رشته خدمات و هنر فعال هستند ابراز کرد: برنامه‌های ما در حوزه کیفیت‌بخشی بسیار فراگیر و درراستای سیاست‌های کلی آموزش و پرورش است. در این حوزه توسعه مشارکت امور دستگاه‌ها، متناسب سازی آموزش‌ها با نیاز بازار کار، توجه و تجهیز مراکز آموزشی برای بهبود و تقویت آموزش و برگزاری جشنواره هنری شاخه کار و دانش در دستور کار قرار دارد.
وی تشویق و ترغیب هنرجویان در بروز خلاقیت علمی و عملی، تربیت روحیه رقابت‌جویی و رقابت‌پذیری، آشنایی جامعه با توانمندی هنرجویان شاخه‌های کار و دانش، اشاعه فرهنگ کار و مهارت‌آموزی، بهبود کیفیت آموزش‌های مهارتی را از اهم اهداف جشنواره مهارت‌های هنری برشمرد.
مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش در پایان اظهار کرد: 20 فروردین‌ماه سال جاری آغاز ثبت‌نام هنرجویان در دبیرخانه بوده است. سایت www.artskills.ir برای کاهش هزینه‌ها و اطلاع‌رسانی جشنواره طراحی شده است. این جشنواره در رشته‌های چرم، مشبک‌کاری، پوشاک، گرافیک و عکاسی، طلا و جواهر‌سازی، هنر فرش، پاپیه ماشه، چاپ باتیک، طراحی عمومی، طراحی نقوش سنتی برگزار شد. در مرحله هنرستانی بیش از 9 هزاراثر به دبیرخانه ارسال شد. از این تعداد 1900 اثر به مرحله منطقه‌ای، 938 اثر به مرحله استانی و داوری اینترنتی مرحله اول 295 و در مرحله کشوری 76 اثر راه یافتند.
انتهای پیام

captcha