اولین نشست کمیته حافظه جهانی در همدان برگزار می شود
کد خبر: 3730223
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹

اولین نشست کمیته حافظه جهانی در همدان برگزار می شود

گروه فرهنگی- اولین نشست کمیته حافظه جهانی با هدف شناسایی، معرفی و ثبت آثار در حافظه ملی و جهانی سازمان یونسکو به عنوان میراث معنوی و مکتوب ایران زمین در همدان برگزار می‌شود.

اولین نشست کمیته حافظه جهانی در همدان برگزار می شود

به گزارش ایکنا از همدان، همزمان با انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 و با هدف شناسایی، معرفی و ثبت آثار در حافظه ملی و جهانی سازمان یونسکو به عنوان میراث معنوی و مکتوب ایران زمین، دومین کارگاه آموزشی تخصصی و اولین جلسه کمیته حافظه جهانی استان از سوی مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور به مرکزیت همدان، با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی مرتبط و فعالان این حوزه، در روزهای 27 و 28 تیر ماه سال جاری برگزار می شود.
علیرضا تکلو مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور افزود: با توجه به مسئولیتی که از سوی دولت به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای شناسایی و پیگیری ثبت میراث معنوی و مکتوب کشور در حافظه ملی و حافظه جهانی سازمان یونسکو واگذار شده است، پیگیری این موضوع مهم در منطقه غرب کشور در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است.
وی افزود: در بهمن ماه سال گذشته و پس از برگزاری جلسات هماهنگی در حوزه معاونت سیاسی و امنیتی استانداری همدان و با پیگیری های اداره کل امور اجتماعی استانداری استان، اولین کارگاه آموزشی حافظه جهانی ویژه مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط در استانداری همدان برگزار و اهداف و چشم انداز این اقدام برای مدیران استان تشریح شد.
وی اضافه کرد: در همین راستا، دومین کارگاه آموزشی و اولین جلسه کمیته حافظه جهانی استان با حضور کارشناسان دستگاه های اجرایی، شخصیت های مرتبط و اصحاب رسانه در روزهای 27 و 28 تیر ماه سال جاری با حضور دکتر نظری دبیر کمیته حافظه جهانی ایران، دکتر اصیلی عضو کمیته حافظه جهانی و هیات همراه در مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی برگزار می شود.
تکلو تصریح کرد: مدرسین این کارگاه با ارائه آموزش های کاربردی به صورت تئوری و با بازدید حاضرین از برخی مراکز نگهداری اسناد و کتب خطی و نادر استان، به صورت عملی، شرکت کنندگان را برای شناسایی، معرفی و ثبت آثار موجود، در حافظه ملی و جهانی آموزش خواهد داد.
وی افزود: به طور حتم آثار قابل توجهی در استان وجود دارد که می تواند در فهرست میراث معنوی جهانی ثبت و سند محکمی برای فرهنگ و تاریخ این کشور باشد.
وی خاطر نشان کرد: ثبت این آثار موجب انتقال آن از مراکز دولتی یا مجموعه خصوصی مجموعه داران نخواهد شد و حتی در صورت ثبت آثار، در خصوص نگهداری اصولی آثار ثبت شده مشاوره و کمک هایی نیز ارائه خواهد شد لذا صاحبان حقیقی و حقوقی آثار نباید از ثبت آنها در فهرست جهانی نگران باشند.
انتهای پیام

captcha