جایگاه والای دختران در اندیشه اسلامی
کد خبر: 3730230
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸

جایگاه والای دختران در اندیشه اسلامی

گروه معارف- یکی از موضوعات مهم اجتماعی امروز جایگاه و نقش دختر در عرصه خانواده و اجتماع است. وقتی کمی دقت کنیم هنوز هستند انسان‌هایی که جاهلانه پسر را بر دختر ترجیح می‌دهند و به همین جهت به تندی مخاطب خدای سبحان قرار می گیرند. با سیری در منابع اسلامی می‌توان فهمید که دختر در اندیشه اسلامی چه جایگاه والایی داشته و دارد.

 جایگاه والای دختران در اندیشه اسلامی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، روز تولد حضرت معصومه(س) طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام «روز ملی دختران» و آغاز دهه کرامت؛ نامگذاری شده است. یکی از موضوعات مهم اجتماعی امروز جایگاه و نقش دختر در عرصه خانواده و اجتماع است. وقتی کمی دقت کنیم هنوز هستند انسان‌هایی که جاهلانه پسر را بر دختر ترجیح می دهند و به همین جهت به تندی مخاطب خدای سبحان قرار می گیرند. با سیری در منابع اسلامی می توان فهمید که دختر در اندیشه اسلامی چه جایگاه والایی داشته و دارد.
در اسلام زنان و دختران از جایگاه خاصی برخوردارند. تعابیر زیبایی که برای دختران به کارگرفته شده، نشان از امتیاز و ویژگی خاص دختران دارد. واژه‌هایی چون: ریحانه(گل)، قواریر(بلورها) و حسنه(نیکی).
اسلام دینی است که به زنان و دختران و حقوق آنها ارزش و اهمیت زیادی ‌داده است. در عصر کنونی که جامعه غربی در اوج بهره کشی از زنان و دختران تلاش می‌کند با قانونمند کردن ضد ارزش‌های خود برای دیگر جوامع و فرهنگ‌ها، فشارهای فراوانی را بخصوص بر مسلمانان وارد سازد توجّه به جایگاه دختران در سخن و سیره معصومان بسیار با اهمیت به نظر می رسد.
احترام به دختر باید به گونه ای باشد که در عمل خود را نشان دهد
حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب شیر در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: احترام به دختر باید به گونه‌ای باشد که در عمل خود را نشان دهد. از این روست که در آموزه‌های قرآنی این احترام به شکل عملی نشان داده می شود و تنها در حرف و شعار بسنده نمی شود. احترام به شخص به معنای احترام به عقل و هوش اوست و این که از پیشنهادها و آرا و نظریات وی استفاده شود.
وی افزود: نقش تعیین کننده زن در بقاء و رشد جامعه بشری همیشه مورد توجه مثبت و منفی اندیشمندان، سیاستمداران، مدیران و رهبران جوامع بوده است.
وی، با استناد به آیه یک سوره نساء خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: ای مردم، بترسید از پروردگار خود، آن خدایی که همه شما را از یک تن بیافرید و هم از آن، جفت او را خلق کرد و از آن دو تن خلقی بسیار در اطراف عالم از مرد و زن پراکندو بترسید از آن خدایی که به نام او از یکدیگر مسئلت و درخواست می کنید و درباره ارحام کوتاهی نکنید، که خدا مراقب اعمال شماست.
حجت‌الاسلام شربیانی ادامه داد: اسلام دینی است که به زنان و دختران و حقوق آنها ارزش و اهمیت بسیار زیادی می‌دهد، ولی در عین حال اصل مساوات بین دختر و پسر نیز در دین اسلام حفظ می‌شود.
امام جمعه عجب‌شیر، از جایگاه خاص دختران در دین اسلام گفت و یادآور شد: در اسلام زنان و دختران از جایگاه خاصّی برخوردارند. تعابیر زیبایی که برای دختران به کارگرفته شده، نشان از امتیاز و ویژگی خاصّ دختران دارد.
وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: امام جعفرصادق(ع) می فرمایند: پسران نعمت اند و دختران حسنه و خداوند از نعمت‏ها بازخواست مى‏ کند و براى حسنات پاداش مى‏ دهد.
حجت‌الاسلام شربیانی، دختران را به طور ذاتی دارای حیا و عفت دانست و تاکید کرد: دختران در تبیین و تحلیل آموزه‌های قرآنی موجوداتی هستند که به طور ذاتی دارای حیا و عفت هستند و از این روست که حیا و عفت در ایشان به عنوان یک ارزش اهمیت می یابد؛ زیرا بیانگر حفظ طبیعت و سلامت روح و روان ایشان است و کسانی که بی عفتی و بی حیایی را در پیش می گیرند در حقیقت گرفتار شده و از فطرت سالم و طبیعت خدادادی خویش دور شده اند.

پرهیز از خودنمایی و خودآرایی ویژگی دختر شایسته و بانوی نمونه است
حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه مهربان، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: پرهیز از خودنمایی و خودآرایی و نیز هر گونه رفتار، گفتار و حرکتی که موجب جلب توجه نامحرمان و تحریک آنان شود، از دیگر اوصاف و ویژگی‌های دختر شایسته و بانوی نمونه است.
وی افزود: یکی از بهترین و بزرگ ترین الطاف و نعماتی که خداوند به بندگانش عطا می‌کند فرزند یا فرزندانی است که به آنها می‌دهد، بنابراین فرزند انسان چه دختر باشد و چه پسر، لطف و نعمتی است از سوی خدا که باید قدر آن را بدانیم و آن طور که او خواسته تربیتش کنیم.
وی با استناد به آیه 84 سوره انعام خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و ما به ابراهیم، اسحاق و یعقوب را عطا کردیم و همه را به راه راست بداشتیم و نوح را پیش از ابراهیم و فرزندانش داود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون را هدایت نمودیم و این چنین نیکوکاران را پاداش می دهیم.
حجت‌السلام مرسلی، ضمن بازگو نمودن ویژگی دختر نمونه ادامه داد: از اوصاف و ویژگی‌های دختر نمونه و شایسته، یاد بسیار و پیوسته خداوند، در زندگی است.
امام جمعه مهربان یادآور شد: اصل حجاب و پوشش برای زنان صرف نظر از مقدار و چگونگی آن و پرهیز از ظاهر شدنشان در انظار نامحرمان بدون پوشش مناسب، سیره مستمر و قطعی مسلمانان از صدر اسلام تا عصر حاضر است و نیز از مسائلی است که تمامی عالمان و فقیهان همه مذاهب و فرق اسلامی در طول تاریخ بر آن اتفاق نظر و به اصطلاح اجماع داشته و دارند.
وی با اشاره به فروده پیامبراکرم(ص) افزود: پیغمبر (ص) می فرمایند: خداوند به دختر مهربانتر از پسر است، کسی که باعث خوشحالی دخترش شود، خداوند روز قیامت او را خوشحال می کند.
حجت‌الاسلام مرسلی از مهم ترین صفات دختر نمونه گفت و تاکید کرد: ایمان به همراه انجام عمل صالح لازمه جداناپذیر ایمان دینی و مهم ترین صفت دختر نمونه و ویژگی بانوان شایسته در نگاه وحی است.

انتهای پیام

captcha