دانشنامه بزرگ عتبات تدوین می‌شود/ همکاری محققان ایرانی و عراقی برای ثبت داشته‌ها
کد خبر: 3730354
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶
ضیایی:

دانشنامه بزرگ عتبات تدوین می‌شود/ همکاری محققان ایرانی و عراقی برای ثبت داشته‌ها

گروه جامعه ــ رئیس پژوهشکده حج و زیارت از تدوین دانشنامه بزرگ عتبات خبر داد و گفت: پژوهشگران و نویسندگان ایرانی با همکاری پژوهشگران عراقی این دانشنامه را تدوین می‌کنند.

علی اكبر ضيايی، رئیس پژوهشکده حج و زیارت در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ از تدوین دانشنامه بزرگ عتبات خبر داد و گفت: برای تدوین این دانشنامه کارگروهی تشکیل و اعضای هیئت عملی آن مشخص و در حال برگزاری جلسات منظم برای جمع‌آوری و شناسایی مداخل عتبات هستیم.

وی با اشاره به اینکه عتبات عراق و سوریه در این دانشنامه ارائه می‌شود، گفت: امیدواریم این دانشنامه مانند دانشنامه حج و حرمین به انجام برسد. این دانشنامه شامل معرفی دقیق، موثق و مستند عتبات به صورت دانشنامه است.

ضیایی به برخی تحریفات وارد شده در حوزه عتبات اشاره و اظهار کرد: بسیاری از این اماکن از حملات وهابیت و افراطیون در امان نبوده‌اند و از بین رفته‌اند و حتی مکان‌هایی است که تا 50 سال پیش وجود داشته و جنبه مستند و تاریخی دارد اما وهابیت آن را از بین برده است.

وی به حملاتی که وهابیت به عراق داشته و تخریب‌هایی که در کربلا انجام و حتی به سمت حرم حضرت علی(ع) حرکت کردند تا این حرم را تخریب کنند نیز اشاره و تصریح کرد: تدوین و مستند کردن این اماکن برای محققان و شیعیان بسیار مفید است.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت از همراهی و کمک محققان عراقی نیز خبر داد و گفت: از حرم عباسی و سایر اماکن دینی عراق و نیز پژوهشگران عراقی به ایران سفری داشته‌اند، ما نیز قرار است سفری به این کشور داشته باشیم و با نویسندگان و محققان عراقی نیز ارتباط و از منابع و مداخل آنها نیز استفاده کنیم.

انتهای پیام

captcha