راهکار قرآن برای پیروزی در جنگ اقتصادی/ 700 اقتصاددان در خزانه‌داری آمریکا اقتصاد ایران را رصد می‌کنند
کد خبر: 3730397
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
معصومی‎نیا در گفت‌وگوی تفصیلی با ایکنا تشریح کرد:

راهکار قرآن برای پیروزی در جنگ اقتصادی/ 700 اقتصاددان در خزانه‌داری آمریکا اقتصاد ایران را رصد می‌کنند

گروه اقتصاد ــ مدیرگروه بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: ما جرمی مرتکب نشده‎ایم که جهان علیه ما بسیج شود بنابراین باید روحیه خود را حفظ کرده و بر توان داخلی تکیه کنیم؛ چراکه وعده قطعی قرآن است که مؤمنان با تکیه بر توان داخلی و ایمان به وعده‎های خداوند حتما به پیروزی خواهند رسید.

مصداق قرآنی تکیه بر توان داخلی/ ترامپ و کلینتون دو روی یک سکه‎اند

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی‎نیا، مدیرگروه بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره لوازم و ویژگی‌های تشکیل اتاق جنگ اقتصادی در کشور پرداخت و اظهار کرد: زمانی جهان دو قطبی بود و رقابتی نزدیک میان آمریکا و شوروی وجود داشت اما اکنون جهان تک‌قطبی شده و آمریکا تبدیل به قلدر جهان شده است؛ بنابراین همه را بر علیه جمهوری اسلامی ایران بسیج کرده است و مدام با ناوهای جنگی خود دیگران را می‌ترساند.
وی افزود: زمانی علیه رژیم‌های آمریکایی انقلاب می‌شد اما اکنون معمولا از این اتفاقات رخ نمی‌دهد. گرچه کشورهایی همانند چین از لحاظ اقتصادی بسیار پیشرفت کرده‌اند اما اراده و انگیزه مقابله اقتصادی با آمریکا را ندارند و در مقابل زورگویی‌های آمریکا ایستادگی نمی‎کنند؛ چراکه اراده و ایدئولوژی ندارند.
معصومی‎نیا عنوان کرد: آمریکا با تأسیس نهادهایی همانند WTO به سایر کشورها فشار اقتصادی وارد می‌کند. زمانی برخی از مسئولان داخلی خود ما می‌گفتند با ورود با سازمان تجارت جهانی همه مشکلات ما برطرف می‌شود اما مشاهده می‌کنیم که کشورهایی همانند چین و روسیه هم که عضو این سازمان هستند با فشار آمریکا مواجه شده و آمریکا همه قوانین اقتصادی را زیر پا می‌گذارد.
مدیرگروه بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی تأکید کرد: تنها قدرتی که در مقابل آمریکا ایستاده است، جمهوری اسلامی ایران است. البته این به معنای جنگ رو در رو با آمریکا نیست بلکه ما هژمونی و سلطه مستقل آنها را پذیرا نیستیم. کشوری همانند چین از لحاظ اقتصادی قوی شده اما از لحاظ فرهنگی و ایدئولوژی در مقابل غرب ضعیف است و تنها کشوری که پرچمدار مبارزه با استکبار است، ایران است.
وی افزود: کره شمالی در مقطعی در مقابل غرب ایستاد اما رهبر جدید آنها فردی ضعیف و فاقد ایده است بنابراین در مقابل آنان کوتاه آمد. جمهوری اسلامی همواره در مقابل قلدرها ایستاده و حامی مظلومان بوده است و به همین دلیل است که آمریکا قدرت ایران را برنمی‌تابد و در این راستا به گفته خود هیلاری کلینتون، داعش را برای مقابله با ایران ایجاد کردند و تنها کشوری که توانست اقتدار داعش را از بین ببرد جمهوری اسلامی ایران بود.
معصومی‎نیا عنوان کرد: آمریکا روزی التماس می‎کرد که ما وارد مذاکره شویم اما اینکار را نکردیم و اکنون هم معتقدند که با مذاکرات هسته‎ای، ما را به زانو در آورده‌اند؛ در حالی‎که تنها کشوری که از خود حرف و ایده دارد و در مقابل جنایات آمریکا ایستادگی کرده است، جمهوری اسلامی ایران است و آنان به خوبی به قدرت ما پی برده‌اند؛ بنابراین به این نتیجه رسیده‌اند که فقط از راه اقتصادی می‌توانند وارد مبارزه با ما شوند و اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند اتاق این جنگ اقتصادی در وزارت خزانه‌داری آمریکا است کاملا درست است.
این پژوهشگر اقتصاد اسلامی یادآور شد: آنان می‎دانند که تمام وابستگی ما به درآمد نفتی است بنابراین گفتند که باید راه فروش این نفت را ببندیم و همچنین سایر مشکلات اقتصادی ما را شناسایی کرده‌اند و از این راه وارد می‌شوند. البته اشکال اساسی در اقتصاد ما این است که در بین مسئولان نگاه زیادی به خارج از کشور وجود دارد در حالی‌که ما راه دور زدن تحریم‌ها را پیدا کرده‌ایم.
مدیرگروه بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی تأکید کرد: در وزارت خزانه‌داری آمریکا حدود 700 اقتصاددان مشغول فعالیت هستند و تمام مشکلات اقتصادی، روحیات مردم و مسئولان، مصرف‌گرایی و ذائقه‎های مردم ما در زمینه اقتصادی را به صورت دقیق درآورده‌اند و در دوره رئیس جمهور جدید آمریکا این جنگ اقتصادی به حد اعلای خود رسیده است. نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که معتقدم ترامپ از امثال کلینتون بهتر است؛ چراکه وی چهره نفاق آمریکا را نشان می‎داد در حالیکه چهره عریان کفر همانند ترامپ بهتر از چهره نفاق است.
وی افزود: آمریکا قصد تحریم نفت و سیستم بانکی ما را دارد و کشورهایی که مبادله‌ای با ایران برقرار کند را مورد مجازات قرار می‎دهد. در این شرایط ما نیازمند دفاع اقتصادی هستیم و اگر بپذیریم کشورمان وارد جنگ اقتصادی شده است باید الگوهای دوران جنگ تحمیلی را مورد توجه قرار دهیم.
معصومی‎نیا عنوان کرد: طبق قرارداد برجام، ما امتیازهایی دادیم و قرار شد آنان تحریم‌ها علیه ایران را برطرف کنند اما به وعده خود عمل نکردند. البته جنگ اقتصادی علیه ایران سال‌هاست وجود داشته و نباید بابت آن هراسان شویم. امام خمینی(ره) فرمودند همه جهانخواران پشت صدام هستند اما بسیاری این سخن را باور نمی‌کردند تا زمانی‌که صدام به کویت حمله کرد و مفهوم سخن امام راحل مشخص شد؛ چراکه هرکدام از اروپایی‎ها، یکدیگر را به قوی کردن صدام متهم می‎کردند.
این پژوهشگر اقتصاد اسلامی یادآور شد: اکنون برخی از عوامل سیاستگذاری در راستای ارتباط گسترده با جهان غرب در حال استعفا هستند اما بهتر است اعتراف کنند که سیاست‎های اقتصادی آنها اشتباه بوده است و به فکر تقویت روحیه مردم باشند، نه اینکه اعلام کنند اقتصاد ما مشکل دارد و در حال فروپاشی است. مگر در زمان جنگ تحمیلی همه جهان بر علیه ما بسیج نشدند؛ بنابراین باید مردم ما این موضوع را درک کنند که مبارزه اقتصادی ترسی ندارد.
معصومی‎نیا عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم می‎فرماید: «الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَعْلَمُونَ؛ قطعا آنكه عزتمندتر است آن زبون‏تر را از آنجا بيرون خواهد كرد ولى عزت از آن خدا و از آن پيامبر او و از آن مؤمنان است ليكن اين دورويان نمى‏‌‎دانند». (المنافقون/ 8). باید به توان داخلی و وعده‎های خداوند ایمان داشته باشیم. ما جرمی مرتکب نشده‎ایم که جهان بر علیه ما بسیج شود بنابراین باید روحیه خود را حفظ کرده و بر توان داخلی تکیه کنیم.
این پژوهشگر اقتصاد اسلامی یادآور شد: بنده معتقدم خطر اصلی علیه ما تحریم‎های آمریکا و دونالد ترامپ نیست بلکه خطرات اصلی که جمهوری اسلامی را تهدید می‏کند عوامل داخلی همانند فساد، تبعیض، دنیاگرایی، بی‎تفاوتی، حال کار و تلاش نداشتن است. اینها خطر است و باید از آنها ترسید و اگر با تکیه بر توان داخلی در این راستا حرکت کنیم، لطف خداوند هم شامل حال ما خواهد شد.
مدیرگروه بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی به بیان لوازم موفقیت در جنگ اقتصادی پرداخت و تأکید کرد: ما در این شرایط باید چند اقدام مهم انجام دهیم. اولین اقدام، مبارزه با فساد است؛ چراکه باعث بی‌تفاوت شدن مردم می‌شود و این بسیار خطرناک است بنابراین نظام باید یک مبارزه جدی با فساد اقتصادی را در پیش بگیرد. اکنون در بین مردم سخنان بسیاری در مورد حقوق‌های نجومی مسئولان و وضعیت فرزندان آنها وجود دارد؛ بنابراین نظام باید به صورت صادقانه این موارد را شفاف کند تا آنهایی که اتهام دروغ است روشن شده و آن مواردی هم که فساد واقعی است مورد مجازات قرار گیرند.
وی افزود: در چنین مواقعی مردم پشت‌گرم خواهند شد و اعتماد عمومی افزایش پیدا می‎کند. امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر می‌نویسد: خواص را رها کن و توده مردم را دریاب؛ چراکه خواص دیر قانع شده و با راحتی دچار فساد می‌شوند و موقعی‌که مشکلی برای تو به وجود بیاید، پشت تو را خالی می‌کنند اما توده مردم به کم قانع هستند و هنگام نیاز، حکومت خود را راضی می‎کنند؛ بنابراین نظام باید در مورد سخنانی‌که درباره آقازاده‎ها و رانت‌ها گفته می‌شود شفاف‌سازی کند.

مصداق قرآنی تکیه بر توان داخلی/ ترامپ و کلینتون دو روی یک سکه‎اند
معصومی‎نیا عنوان کرد: شواهد زیادی دال بر فساد برخی مسئولان وجود دارد که اگر قوه قضائیه با آن برخورد کند منجر به بازسازی اعتماد مردم می‎شود. اقدام دیگری که باید انجام شود مبارزه با قاچاق است. رهبر معظم انقلاب بارها فرموده‎اند که کالای قاچاق باید آتش زده شود اما متأسفانه به این خواسته به خوبی عمل نشده است.
این پژوهشگر اقتصاد اسلامی یادآور شد: آمار واردات بی‌رویه کالاهای بُنجل و مصرفی یکی از عوامل ورشکستگی بسیاری از واحدهای تولیدی است که باید با آن هم برخورد صورت گیرد. اقدام دیگر در راستای پیروزی در جنگ اقتصادی، توجه به اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کرده‌اند اما سال‌هاست که به دلیل نگاه به خارج توجه چندانی به اقتصاد مقاومتی صورت نمی‌‌گیرد.
مدیرگروه بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی تأکید کرد: اصل مهم در اقتصاد مقاومتی، واگذاری اقتصاد به مردم است و یقین بدانید اگر به این مواردی که اشاره کردم به خوبی عمل شود هیچ کس نمی‌تواند آسیبی به اقتصاد ما برساند. یکی از برنامه‌های خوبی که سال 76 در عرصه اقتصادی تدوین شد، طرح ساماندهی اقتصادی بود اما متأسفانه پیگیری نشد و رهبر معظم انقلاب هم به اجرایی نشدن آن اعتراض کردند. اگر چنین طرحی مجددا مورد توجه قرار گیرد بسیاری از مشکلات اقتصادی ما برطرف می‌شود.
معصومی‌نیا ادامه داد: اگر ما وابستگی شدیدی به درآمدهای نفتی داشته باشیم و این درآمدها برای مدتی قطع شود، توان پرداخت حقوق کارمندان خود را هم نخواهیم داشت اما اگر مردم بدانند که با ریاضت‌کشی، افق روشنی پیش روی آنهاست قطعا همکاری لازم را خواهند و این به نفع دولت هم هست. برخی از دولت‌های دنیا، رانتیر هستند و پشت آنها به یک منبع درآمد طبیعی گرم است و پاسخگوی مردم نیستند؛ چراکه وابستگی به مردم ندارند اما در کشورهایی که به مالیات متکی هستند، دولت مجبور است به مردم اتکا کند و فساد را کاهش دهد.
مدیرگروه بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی در پایان گفت: یکی از مشکلاتی که در کشورمان با آن مواجه هستیم این است که سبک زندگی متصدیان امور از سبک زندگی مردم جدا شده است و تا زمانی‌که مسئولی ریاضت نکشیده باشد نمی‏‎تواند وضعیت زندگی مردم عادی را درک کند. بنابراین خلاصه سخن بنده این است که اگر می‎خواهیم با جنگ اقتصادی دشمن مقابله کنیم باید مبارزه جدی با فساد صورت گیرد و توجه به اقتصاد مقاومتی، همسویی مسئولان با مردم، انضباط مالی دولت و همچنین وجهه همت خود را تولید ثروت در داخل قرار دهیم.
انتهای پیام

captcha