اینجا همه چیز برای سیر معنوی آماده است/ خوشنویسی را مدیون امام رضا(ع) هستم
کد خبر: 3730428
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸

اینجا همه چیز برای سیر معنوی آماده است/ خوشنویسی را مدیون امام رضا(ع) هستم

گروه فرهنگی - اینجا همه چیز برای یک سیر معنوی آماده است؛ در گلستان آیات قرآن تفرجی داریم و با حضور دلی در حرم اهل بیت(ع) می‌توان دل و جان را سیراب کرد؛ از شعرهای حافظ، سعدی و عراقی گرفته تا جملات قصار حکمت آمیز، همه و همه که با قلم توانای هادی سیدخانی و شاگردانش نقش بسته است، در گالری رضوان جمع شده‌اند.

وقتی هنر زبان گویای درس‌های عرفانی می‌شود/خوشنویسی را مدیون امام رضا(ع) هستم

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، با ورود به گالری، اثری با نقش «هوالله العزیز» به چشم می‌خورد؛ با نام خدا آغاز می‌کنیم؛ ابتدا بیت «از آب هم مضایقه کردند کوفیان، خوش داشتند حرمت مهمان کربلا» شما را راهی کربلا می‌کند و از کربلا با اثری که بیت «از تربت تو خاک خراسان حیات یافت، آری ز دل به سینه رسد فیض بی‌حساب» به مشهد می‌رویم. اولین حرف کلمه هشت، اشاره به هشتمین امام، در کار بعدی نقش بسته و پایین آن، بعد از چند بیت، نوشته شده: «هماره به گاه بیان خوبی‌هاست، زبان قاصر و قافیه تنگ می‌گردد».
اینجا همه چیز برای یک سیر معنوی آماده است؛ در گلستان آیات قرآن تفرجی داریم و با حضور دلی در حرم اهل بیت(ع) می‌توان دل و جان را سیراب کرد؛ از شعرهای حافظ، سعدی و عراقی گرفته تا جملات قصار حکمت آمیز، همه و همه که با قلم توانای هادی سیدخانی و شاگردانش نقش بسته است، در گالری رضوان جمع شده‌اند.
حکمت به خودی خود دلنشین است و اگر از کانال هنر به انسان رخ بنماید، دلنشین‌تر. نگارخانه رضوان این روزها میزبان آثار خوشنویسی دینی و عرفانی استاد هادی سیدخانی، از استادان پیشکسوت هنر خوشنویسی و شاگردان وی است؛ نمایشگاه «سرّ صریر» همزمان با اولین روز دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه(س) گشایش یافت و تا چهارم مردادماه پذیرای علاقه‌مندان است.

هنرم را مدیون امام رضا(ع) هستم
هادی سیدخانی، پیشکسوت هنر خوشنویسی، در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با انگیزه کار هنری برای قرآن و امام رضا(ع)، ابراز کرد: من خوشنویسی را مدیون امام رضا(ع) هستم و خیلی از موفقیت‌هایی که در خوشنویسی داشته‌ام، محبت‌های امام رضا(ع) بوده است؛ به همین خاطر احساس وظیفه می‌کنم و سعی می‌کنم تمام کارهای در رابطه با ایشان و اهل بیت(ع) باشد تا توانسته باشم ذره‌ای خدمت کنم.
وفتی کلام امام رضا(ع) را می‌نویسم، گویا خود امام رضا(ع) در کنارم من را به کاری نیک امر می‌کند، اضافه کرد: وقتی کلامی را می‌نویسم چه احادیث اهل بیت(ع) باشد و چه بزرگان ادب و هنر ایران، حکمت به تدریج همنشین و قرین انسان می‌شود؛ بنابراین خوشنویسی مضامین دینی و حکمت آمیز می‌تواند چنین اثر مستفیم و زیبایی در رشد انسان داشته باشد.

خوشنویسی هنری قدسی است
سیدخانی، خوشنویسی را هنری قدسی دانست و بیان کرد: ما اعتقاد داریم اصل و ریشه خط به امیر مؤمنان(ع) باز می‌گردد و حضرت خودشان مبدع خط بودند و شاگردشان ابوالاسود دوئلی را راهنمایی می‌کردند که چطور بنویسد، هرچند روایت‌های دیگری نیز وجود دارد؛ بنابراین خط از منبعی مقدس سرچشمه گرفته است.
وی در همین راستا اضافه کرد: علاوه بر اینکه خود هنر سفارش شده پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است، شاید بتوان گفت قدسی‌ترین هنری که مسلمانان و ایرانیان در حال حاضر در اختیار دارند، هنر خوشنویسی است.
این هنرمند پیشکسوت با بیان این مطلب که افرادی که عرق مذهبی داشته باشند، به هنر خوشنویسی علاقه بیشتری دارند، اضافه کرد: چراکه خوشنویسی فضای سالمی دارد و انسان دائم با جمله‌های حکمت آمیز قرآن و احادیث سروکار دارد؛ همین ارتباط برای خوشنویس، تأثیرهای روحی مثبت بسیاری به همراه دارد.
سیدخانی با بیان این مطلب که خوشنویسی و ارتباط برقرارکردن با آن رزق هرکسی نمی‌شود، توضیح داد: بدون تعارف کسانی که به دنبال معنویت نیستند، توفیق خوشنویسی پیدا نمی‌کنند؛ هنرهای دیگر سمعی و بصری هستند و جاذبه اولیه‌شان زیاد است اما خوشنویسی زبان ندارد، بلکه زبانش همان ارتباطی است که وقتی به آن نگاه می‌کنیم با ما حرف می‌زند؛ این ارتباط مستلزم حال درونی سالم است که بتوانیم از آن لذت ببریم و آرام آرام جذب آن شویم.
وی ابراز کرد: بنابراین کسانی که درون سالمی نداشته باشند، نمی‌توانند از خوشنویسی لذت ببرند و با آن ارتباط برقرار کنند؛ بنابراین آماده کردن درون، مقدمه برقراری ارتباط با خوشنویسی و لذت بردن از هنر خط است.
انتهای پیام

captcha