1230 سال برکت حضور/ واکنش گردشگران خارجی در شهر قم
کد خبر: 3730453
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
فلاحی عنوان کرد:

1230 سال برکت حضور/ واکنش گردشگران خارجی در شهر قم

گروه جامعه ــ معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) ضمن تأکید بر اینکه انجام مقدمات زیارت می‌تواند به زیارت صحیح حضرت معصومه(س) و کسب کرامت کمک کند، گفت: ملاصدرا هر وقت دچار مسائل سخت علمی می‌شد برای گره‌گشایی به این آستان متوسل می‌شد.

1230 سال برکت حضور/ اینجا گره‌گشای گره‌های علمی استحجت‌الاسلام والمسلمین صفر فلاحی، معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ ضمن تبریک فرارسیدن دهه کرامت به برکت حضور هزار و 230 ساله حضور حضرت معصومه(س) در شهر قم اشاره کرد و گفت: حضرت فاطمه معصومه(س) یکی از بانوانی است که بعد از حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) در کلام ائمه معصوم (ع) جایگاه ویژه‌ای دارد و ملجأ شریف ایشان همیشه تاریخ محل زیارت، عبادت و آموزش علوم الهی و حفظ کلام وحی بوده است.

وی با اشاره به اینکه این بانوی بزرگوار به واسطه شخصیتی که دارند برای مردان و زنان و به ویژه برای زنان جامعه اسلامی الگو هستند، گفت: به ایشان کریمه اهل بیت(ع) گفته می‌شود چرا که ایشان در طول مدتی که در این سرزمین حضور داشته‌‌اند از خودشان کرامات زیادی را بروز داده‌اند.

وقتی مسائل سخت علمی برای من پیش می‌آمد متوسل می‌شدم

حجت‌الاسلام فلاحی افزود: البته کرامات حضرت به تعبیر آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی محدود به کرامات مادی نیست، یعنی کرامات ایشان محدود به این نیست که بین خدا و بنده خدا واسطه شوند که مریضی شفا پیدا کند و ... ، بلکه کرامت ایشان فراتر از عالم ماده و این دنیا است و بخشی از کرامات حضرت کرامات و عنایات علمی است. به عنوان نمونه در تاریخ ذکر شده است که مرحوم ملاصدرا در مقدمه تفسیرشان نوشته‌اند که وقتی مسائل سخت علمی برای من پیش می‌آمد از کهک قم به حرم حضرت معصومه(س) می‌آمدم و متوسل می‌شدم و در ذیل عنایت این بانوی بزرگوار این مشکلات علمی بر من حل می‌شد.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به کشش وجودی حضرت فاطمه معصومه(س) که این همه عالم و دانشمند و این همه زن و مرد را دور خود جمع کرده‌اند، گفت: حضور این همه زائر و عالم در این مکان خود یک کرامت است.

واکنش گردشگران خارجی در شهر قم

وی به واکنش گردشگران خارجی که به شهر قم می‌‌آیند و حرم حضرت معصومه(س) را می‌بینند نیز اشاره و اظهار کرد: وقتی افرادی از سایر کشورها به اینجا می‌آیند به ویژه غیر مسلمانان و ما به آنها می‌گوییم که این حرم، حرم یک بانو است و این همه عالم با تمام تواضع برای زیارت به اینجا می‌آیند، آنها تعجب می‌کنند و عنوان می‌کنند که فکر می‌کردیم در اسلام زن جایگاهی ندارد ولی این حرم و این اظهار محبت نشان می‌دهد که در اسلام زن، دختر، مادر و همسر جایگاه ویژه‌ای دارد.

معاون فرهنگی آستان حضرت معصومه(س) با اشاره به حضور چشمگیر زائران به ویژه بانوان در حرم حضرت، گفت: بسیاری از برنامه‌های فرهنگی با حضور و همکاری بانوان در آستان برگزار می‌شود از جمله برنامه‌های مربوط به تبیین معارف اهل بیت(ع) برنامه‌ دختران آفتاب که جشن تکلیف دختران است، همایش در پناه بانو، کارگاه‌های حجاب و عفاف و تحکیم خانواده و ... .

چگونه حضرت معصومه(س)  را زیارت کنیم که کرامت ایشان شامل حال ما هم شود

وی در پایان سخنان خود در پاسخ به این سؤال که چگونه حضرت معصومه(س)  را زیارت کنیم که کرامت حضرت شامل حال ما هم شود؟ گفت: زیارت در معارف اهل بیت(ع) آدابی دارد و اگر زیارت با آداب آن انجام شود می‌تواند مفید باشد. امام رضا(ع) فرمودند: «عارفا به حقها» هر کس زیارت کند حضرت معصومه (س) را در حالی که حق و جایگاه و مقام ایشان را بشناسد امتیاز بهشت را می‌گیرد.

حجت‌الاسلام فلاحی افزود: وارد شدن با مقدمات زیارت و شناخت این بانو، استفاده کردن از زیارت نامه‌ای که برای ایشان نقل شده و تفکر در مفهوم این زیارت نامه، با وضو وارد شدن، رعایت حقوق دیگران که مرحوم محدث قمی نقل می‌کند که کسانی که برای زیارت می‌آیند دائماً به ضریح نچسبند و به دیگران هم اجازه زیارت دهند، رعایت حقوق دیگران و توجه به پروردگار عالم که امام رضا (ع) فرمودند در ابتدا 34 مرتبه بگویید الله اکبر، 33 مرتبه بگویید الحمد‌الله و 33 مرتبه هم بگویید سبحان‌ الله و بعد زیارت نامه را بخوانید و این نشان می‌دهد که در ابتدای ورود به این آستان باید توجه ما به خداوند عالم باشیم.

انتهای خبر

captcha