نگاهی به انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی و افق‌های پیش روی آن
کد خبر: 3730487
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
یادداشت وارده/

نگاهی به انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی و افق‌های پیش روی آن

کانون خبرنگاران نبأ ــ شکل‌گیری انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی تنها اولین گام از فرایند طولانی و پرفراز و نشیب پشتیبانی علمی از شکوفایی کتابخانه‌های عمومی و ارتقای منزلت آنها در جامعه است و اکسیر دستیابی به موفقیت در این فعالیت «همدلی، همفکری و همکاری» است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، «انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران» با رویکرد میان‌رشته‌ای و به‌منظور گسترش، پیشبرد و توسعه دانش و مهارت در حیطه کتابخانه‌های عمومی و توسعه دانش‌بنیان از طریق انجام پژوهش‌های کاربردی و آموزش‌های مؤثر، پس از کسب مجوز از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آماده فعالیت علمی در مسیر تحقق اهداف ملی و ارتقای کتابخانه‌های عمومی است. محمد حسن‌زاده، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس طی يادداشتی به ضرورت‌های وجود اين انجمن پرداخته و آن را در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داده است كه متن آن را در ذیل می‌خوانيد:

با زحمت‌های فراوان و پس از طی مسیر پرفراز و نشیب اجرایی، شکل‌گیری نخستین انجمن علمی‌ ــ تخصصی در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران در حال تحقق یافتن است و قرار است که روز 27 تيرماه ضمن برگزاری اولین مجمع عمومی، نخستین هیئت‌مدیره را نیز شناسایی كند و فعالیت خود را از سر بگیرد. مرور تعداد افرادی که در این انجمن نوپا ثبت‌ نام کرده‌اند، حکایت از استقبال نسبتاً مناسب جامعه حرفه‌ای دارد. ارزیابی مثبت اینجانب ریشه در تخصصی بودن این انجمن علمی دارد که تنها کتابخانه‌های عمومی را هدف گرفته است و قاعدتا به‌صورت طبیعی به‌دنبال جذب افراد علاقه‌مند به کتابخانه‌های عمومی از رشته‌ها و گرایش‌های مرتبط است.

نخست و پيش از هر چیز باید از زحمات تمامی افرادی که در شکل‌گیری این انجمن نقش داشته‌اند قدردانی شود که پا پیش گذاشتند و خطرها را به جان خریدند و دشواری‌ها را متحمل شدند تا این کار بزرگ ملی و تاریخی آغاز شود (استفاده از واژه آغاز هم حساب‌شده است، زیرا با همه کارهای انجام شده، به واقع، از این به بعد، نقطه آغاز فعالیت انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی شکل گرفته است و کار انجمنی پایان‌ناپذیر است). در وهله بعدی، باید از تمامی کسانی قدردانی شود که هنگام شروع این حرکت ملی از آن انتقاد کردند و با انتقاد خود دغدغه‌های خويش را بیان کردند. بیان نظرات مخالف موجب استحکام بنیان‌های این نهاد نوپا خواهد شد؛ كه بیشترین دغدغه‌ها نیز از جنس نگرانی‌های حرفه‌ای است. برخی، به‌حق اعتقاد داشتند و دارند که شکل‌گیری انجمن‌های متعدد ممکن است به انسجام حرفه‌ای در این وانفسای روزگار آسیب بزند. همین هشدارها قطعاً در آینده فعالیت حرفه‌ای همه ما تأثیرگذار خواهد بود.

اکنون که فعالیت انجمن با برگزاری نخستین مجمع عمومی در حال آغاز شدن است؛ توجه به چند نکته ضروری به نظر می‌رسد:
الف. مشارکت حداکثری: هر چه افراد بیشتری از بخش‌های مختلف جامعه حرفه‌ای در این انجمن مشارکت داشته باشند، امکان هم‌افزایی افزایش خواهد یافت. وجود صداهای گوناگون، دیدگاه‌های متنوع و ایده‌های خلاقانه رنگارنگ می‌تواند به شکل‌گیری راه‌حل‌های کارساز برای رفع مشکلات کتابخانه‌های عمومی کمک کند.

ب. فعالیت مؤثر و مداوم: شروع به یک فعالیت شرط لازم است ولی کافی نیست. شرط کافی در فعالیت گروهی، تداوم فعالیت اثربخش است؛ همه اعضای انجمن باید هر چه را در توان دارند در طبق اخلاص گذاشته بدون چشم‌داشت در خدمت جمع قرار دهند، چراکه... رهرو آن‌ است که آهسته و پیوسته رود.

ج. همکاری درون‌حرفه‌ای: انسجام درون حرفه‌ای یکی از شرایط مهم و تأثیرگذار موفقیت حرفه‌ای است. هر اندازه که اعضای یک جمع حرفه‌ای به اصول آن حرفه پایبند باشند و با سایر اجزای تشکیل‌دهنده آن حرفه و جمع تعامل سازنده داشته باشند، به همان اندازه، ضریب موفقیت آنان افزایش پیدا می‌کند. علم اطلاعات و دانش‌شناسی به‌عنوان یک چتر جامع، پوشش‌دهنده همه اجزای این رشته و دیسپلین علمی و حرفه‌ای است و وجود رشته‌ها و گرایش‌ها نه‌ تنها نشان‌دهنده چندپارگی ارکان آن نیست بلکه نشان‌دهنده ظرفیت‌های متنوع برای ایفای کامل نقش اجتماعی به شمار می‌رود. از این رو هر انجمنی که شکل می‌گیرد باید در راستای ارتقای انسجام حرفه‌ای حرکت و فعالیت کند و چنانچه به‌صورت مصداقی بیان کنم، انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی باید در راستای اهداف و اصول بنيادين انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران فعالیت کند و این، رمز موفقیت انجمن نوپا و تقویت انجمن قدیمی‌تر خواهد بود. به عبارت دقیق‌تر، همه اعضای انجمن‌های مختلف در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی یک مأموریت مشترک دارند و آن، اعتلای اثربخشی رشته در جامعه است.

د. توسعه ارتباطات برون‌حرفه‌ای: هیچ رشته‌ای بدون کمک گرفتن از سایر رشته‌ها نمی‌تواند مسائل مبتلابه حوزه خود را تبیین و به حل آن کمک کند. شکل‌گیری روابط میان‌رشته‌ای و توسعه همکاری‌های بینابخشی نشانه‌هایی از لزوم توسعه ارتباطات برون‌حرفه‌ای و برون‌رشته‌ای است. انجمن نوپا باید برای توسعه ارتباطات برون‌حرفه‌ای تلاش کند و برنامه‌های عملیاتی برای این کار تدوین كند و به اجرا بگذارد.
هـ. تقویت بنیان‌های حرفه‌ای‌گری: فعالیت حرفه‌ای یعنی احترام به کدهای اخلاق حرفه‌ای؛ و رعایت اخلاق حرفه‌ای عاملی است برای تعیین حدود و ثغور اقدامات در درون یک حرفه. انجمن نوپا باید تلاش کند تا ضمن شناسایی و تدوین اصول حرفه‌ای، بسترهای جاری‌سازی آن در سطح حرفه‌مندان و اعضای جامعه حرفه‌ای کتابخانه‌های عمومی را فراهم کند.

در پایان باید اذعان کنم که شکل‌گیری انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی تنها اولین گام از فرایند طولانی و پرفراز و نشیب پشتیبانی علمی از شکوفایی کتابخانه‌های عمومی و ارتقای منزلت آنها در جامعه است و اکسیر دستیابی به موفقیت در این فعالیت «همدلی، همفکری و همکاری» است.

حدیثه سوختانلو
انتهای پیام

captcha