بدحجابی درد است، باید درمان شود/ لزوم توجه به اقدامات پیشگیرانه
کد خبر: 3730553
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴

بدحجابی درد است، باید درمان شود/ لزوم توجه به اقدامات پیشگیرانه

گروه اجتماعی - استاد حوزه و دانشگاه مشهد تقویت باورها و ارزش‌های دینی در جامعه را ضروری دانست و گفت: امروز در جامعه جایگاه درمان و پیشگیری عوض شده است، باید علت بدحجابی‌ها را دریابیم و در پی درمان آن باشیم.

توجه به جایگاه پیشگیری /  بی حجابی درد است باید درمان شود

حجت‌الاسلام محمد علی فیض آبادی، استاد حوزه و دانشگاه مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه منظور از حجاب همان پوشش ظاهری است، اظهار کرد: در قرآن کریم نیز به دو پوشش مقنعه و چادر سفارش شده است.

دستورات مهم قرآن کریم در مورد زنان

وی با بیان اینکه حیا و عفت نیز وجه دیگر حجاب است، ادامه داد: در قرآن کریم چند دستور مهم به زنان داده شده است، اول آنکه زن باید عفیفه باشد، این عفیفه بودن خود نیز دارای مراتبی است، عفت در حرف زدن، قرآن کریم می‌فرماید:« زن در هنگام صحبت با مردان نامحرم خاضعانه صحبت نکند.» گاها دیده می‌شود زنان این عفت را در هنگام صحبت و یا پیامک رعایت نمی‌کنند. شاگردی برای استادش پیامک می‌زند، «استاد عزیزم روزت مبارک»؛ این صورت درستی ندارد چرا که مردان تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.
حجت‌الاسلام فیض آبادی با اشاره به اینکه عفت در راه رفتن نیز یکی دیگر از مراتب عفیفه بودن است، ابراز کرد: قرآن کریم در مورد دختران شعیب می‌فرماید:«دختران شعیب در هنگام راه رفتن با استحیا راه می‌رفتند؛ استحیا با حیا کاملا متفاوت است، استحیا یعنی حیا شدید».
این استاد حوزه تصریح کرد: عفت در بدن را نیز یکی دیگر از مراتب عفیفه بودن است، اینکه خداوند در قرآن کریم در سوره احزاب آیه 33 می‌فرماید: «وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ و.. در خانه ‏هايتان قرار گيريد و مانند روزگار جاهليت قديم زينت‌هاى خود را آشكار نكنيد و...» ولی دیده می‌شود امروزه زنان با گیره موی خود روی سر حالتی شبیه به برج درست می‌کنند که این خود می‌تواند مصداق آیه قرآن کریم باشد، در مورد پوشش و لباس نیز نباید طوری لباس بپوشید که جلب توجه برای مردان نامحرم و احیانا مریض جامعه نکند.

دایره عفاف بسیار گسترده است

وی با بیان اینکه دایره عفاف بسیار گسترده است، گفت: در زمان رضاخان گفته شد که او می‌خواست به ضرب چماق چادر از سر همه زنان بردارد و امروزه نیز می‌خواهند به ضرب چماق چادر بر سر زنان بکنند، هر دو تفکر اشتباه است؛ چرا که در زمان رضاخان عده‌ای از زنان مینی جوب پوش بوده و عده‌ای اصلا حجاب نداشتند، رضاخان می‌خواست بی حجابی را در بین همه مردم جامعه رواج دهد و کسانی که در آن زمان دست به تحصن زدند همان افراد محجبه و مذهبی‌ بودند که امروزه نیز وجود دارد و حجاب و چادر برایشان از همه موارد در زندگی‌ اهمیت بیشتری دارد.

بی‌حجابی علت‌های فراوانی دارد

حجت‌الاسلام فیض آبادی با تأکید بر اینکه ده‌ها علت در جامعه برای بی حجابی وجود دارد، ابراز کرد: بی حجابی درد است باید در پی درمان آن باشیم. یکی از علت‌های بی حجابی زنان و دختران ما در جامعه کنونی ناکامی‌ در مسیر ایجاد شخصیت است. هنگامی که به دختر جوانی که در اوج تشکیل شخصیت برای خود است در خانواده بی توجهی می‌شود و حتی در جامعه نیز جایگاهی ندارد، برای پر کردن این خلع بی حجابی را انتخاب می‌کند تا بدین وسیله در دید عموم قرار گرفته و کمبود شخصیت خود را برطرف کند.

قرآن کریم ارزش انسان را در عبودیت و بندگی می‌داند

این استاد حوزه با بیان اینکه در مقابل این آسیب قرآن کریم مبحث انسان شناسی را مطرح می‌کند، ادامه داد: قرآن کریم ارزش انسان را در عبودیت و بندگی می‌داند لذا هنگامی که ارزش انسان در جامعه در بدن، ظاهر، و ثروت او باشد توقعی دیگری از این شرایط جامعه نمی‌توان داشت.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از علت‌های بی حجابی عدم توجه به زنان است، عنوان کرد: یکی از نیازهای انسان، نیاز به دیده شدن است، امروزه جلوه توجه در بین زنان و دختران ما فقط به ظاهر محدود شده است و متأسفانه در جامعه کج جا افتاده است و مردان و زنان ما در پی جلوه توجه با مسایل مادی و ظاهر و شکل خود هستند. قرآن کریم راه حل این موضوع را توجه و تکریم زنان می‌داند که استارت این کار باید از خانواده‌ها شروع شود.

به بانوان بدحجاب بهای بیشتری داده می‌شود

حجت‌الاسلام فیض آبادی با بیان اینکه امروزه در جامعه به افراد بد حجاب ارزش بیشتری داده می‌شود، تصریح کرد: هنگامی که امر به معروف و نهی از منکر در مورد حجاب انجام می‌شود به جای اینکه فرد بی حجاب توبیخ شود فرد امر کننده کوبیده می‎شود، که این موضوع به غلط در جامعه جا افتاده است.
این استاد حوزه با اشاره به ماجرایی که در مورد مأمور گشت ارشادی که عامر امر به معروف و نهی از منکر در مورد دختری بد حجاب بود، در نهایت این مأمور بود که توبیخ شد، افزود: جامعه کنونی به بی حجابان ارزش بیشتری می‌دهد، هنگامی که فردی با حجاب ساعت‌ها باید برای تاکسی سواری منتظر بماند و در مقابل برای فرد بی حجاب صدها ماشین بوق می‌زنند می‌توان این تفاوت عمده را شاهد بود.
وی با اشاره به اینکه در مقابل این مشکل قرآن کریم راه حل خوبی را ارائه داده است، گفت: قرآن کریم می‌فرماید:« باید امر به معروف و نهی از منکر ار بیش از گذشته ترویج دهیم از عامر بودن به این امر الهی ترس نداشته باشیم». جامعه باید حد تعادل را نگه داشته و از افراط و تفریط به دور باشد.
حجت‌الاسلام فیض آبادی با اشاره به اینکه امروز به بانوان بدحجاب بیش از اندازه میدان داده شده است، ابراز کرد: جامعه باید به جایی برسد که بی حجابی را تحقیر گونه نگاه کند و آنان را مورد انزوا قرار دهد، در حالی که این مسئله در جامعه برعکس شده است و این تحقیر و انزوا در مورد افراد محجبه  و امر کننده به معروف اتفاق افتاده است.

معیارهای ارزشی در جامعه عوض شده است

این استاد حوزه با بیان اینکه معیارهای ارزشی در جامعه عوض شده است، گفت: معیار در جامعه از تقوا به سوی بی حجابی رفته است و در این جا نیز می‌توان تبلیغات تلویزیون و شبکه‌های مجازی را اضافه کرد، در حالی که همه الگوها و ستاره‌های جوانان ما بازیگران و سلبریتی‌هایی شده‌اند که وضعیت حجاب خوبی ندارند چطور می‌توان توقع داشت که جامعه و به خصوص جوانان به حجاب متمایل شوند؛ در این حالت باید به این بیندیشیم که چرا جامعه تا به امروز باحجاب باقی مانده است؟
وی با تأکید بر اینکه مشکل جامعه این است که بیشترین سهم در رواج و تبلیغ بی حجابی را دارد، ادامه داد: اولین کسی که در بی حجابی ضربه می‌خورد خود زن است، درچنین شرایطی دید همه مردان به زن بی حجاب منفی شده و زن وسیله‌ای برای شهوت‌رانی مردان مریض جامعه می‌شود.

اسلام حجاب را برای زن محدودیت نمی‌داند

حجت‌الاسلام فیض آبادی با بیان اینکه اسلام حجاب را برای زن محدودیت نمی‌داند، گفت: حجاب برای زنان محدودیت نیست بلکه ارتقاء دهنده شخصیت آنان در جامعه است، باید در جامعه زن به عنوان اسوه و الگوی پاکدامنی شناخته شود در این صورت است که نه تنها ضربه نمی‌بیند بلکه دارای شخصیت و هویتی خوب در جامعه است.
این استاد حوزه با تأکید بر اینکه امروزه دشمن در جنگ نرم اعتقادات مردم را نشانه گرفته است، ابراز کرد: امروزه مردم در زمینه اعتقادات و باورهای دینی دچار چالش شده و این باورها در جامعه کم رنگ شده‌اند، امروزه شاخ و برگ‌ها را حرص می‌کنیم ولی به ریشه توجهی نداریم در حالی که اگر ریشه فاسد باشد، هر چقدر که شاخ و برگ را سم‌زدایی کنیم فایده‌ای نخواهد داشت.

تقویت باورها و ارزش‌های دینی در جامعه عاملی برای مقابله با هجمه‌های دشمن

وی، تقویت باورها و ارزش‌های دینی در جامعه را ضروری دانست و گفت: می‌توان با این تقویت در مقابل هجمه‌های فرهنگی دشمن بایستیم. فرزندان‌مان را از کودکی با آموزش اعتقادات دینی می‌توان با حجاب کرد، ولی زنی 30 ساله که بی حجابی را انتخاب می‌کند بیمار است باید درمان شود، امروز در جامعه جایگاه درمان و پیشگیری عوض شده است باید علت بی‌حجابی‌ها را دریابیم و در پی درمان آن باشیم.
انتهای پیام

captcha