به گزارش ایكنا از فارس، آیتالله علی شیخ موحد، مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس امروز، 25 تیرماه در جلسه تفسیر قرآن به تفسیر آیه 231 سوره بقره «وَ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِکُوهُنَّ بِمَعْرُوف أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوف وَ لا تُمْسِکُوهُنَّ ضِراراً لِتَعْتَدُوا وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ وَ لا تَتَّخِذُوا آیاتِ اللّهِ هُزُواً وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَ ما أَنْزَلَ عَلَیْکُمْ مِنَ الْکِتابِ وَ الْحِکْمَةِ یَعِظُکُمْ بِهِ وَ اتَّقُوا اللّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ بِکُلِّ شَیْء عَلیمٌ؛ و چون آنان را طلاق گفتید و به پایان عده خویش رسیدند پس بخوبى نگاهشان دارید یا بخوبى آزادشان كنید و[لى] آنان را براى [آزار و] زیان رساندن [به ایشان] نگاه مدارید تا [به حقوقشان] تعدى كنید و هر كس چنین كند قطعا بر خود ستم نموده است و آیات خدا را به ریشخند مگیرید و نعمت خدا را بر خود و آنچه را كه از كتاب و حكمت بر شما نازل كرده و به [وسیله] آن به شما اندرز مى دهد به یاد آورید و از خدا پروا داشته باشید و بدانید كه خدا به هر چیزى داناست»، پرداخت.
قرآن، طلاق را به عنوان یك حقیقت اجتماعی قبول كرده است
وی افزود: در این آیه بعد از اینکه طلاق را به عنوان یک حقیقت اجتماعی قبول شد که عدم سازش دو نفر با توجه به تعدد افکار حرف درستی است، لذا قرآن هم قبول کرده که دو نفر نتوانند از نظر فرهنگی یا اقتصادی یا موارد دیگر با هم بسازند و از یکدیگر جدا شوند اما بعد از آن یک دستور بسیار مهم را میگوید «و هنگامى که زنان را طلاق دادید، و به آخرین روزهاى عده رسیدند، یا به طرز صحیحى آنها را نگاه دارید (و آشتى کنید)، و یا به طرز پسندیده اى آنها را رها سازید»!
آیتالله شیخ موحد ادامه داد: در اینجا هر دو را معروف میگوید هم امساک هم جدا شدن. معروف یعنی قواعد عقلی. قواعد عقلی هم همان اختیارات مرد و زن در خانه است. یعنی اگر بخواهید زندگی اجتماعی و ازدواج را داشته باشید باید بر اساس قواعد عقلی داشته باشید. اینگونه نیست که یک تسلط مطلقی برای مرد بر زن باشد.
اتهام تسلط مطلق مرد بر زن بر دین اسلام وارد نیست
مدیر حوزههای علمیه خواهران فارس با تأكید بر اینكه این اتهام به دین وجود ندارد که میگویند مرد بر زن تسلط مطلق دارد، گفت: امساک بهمعروف یعنی رعایت حقوق زنها. حال اگر نخواستید آنها را نگه دارید، از کلمه معروف استفاده شده یعنی طلاق هم بر اساس قواعد عقلی باشد.
وی با بیان اینكه آنگونه نیست که طلاق بر اساس نزاع و درگیری نباشد، بسیار عادی است که دو نفر نتوانند با هم بسازند، گفت: قرآن طلاق را بهعنوان یک اصل ضروری قبول کرده لذا شرط «سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوف» را ذکر کرده است همانطور که ازدواج با خوشی همراه است، طلاق هم همینگونه باشد. چه ازدواج در قالب معروف، چه طلاق در قالب معروف.
اشاره به شأن نزول آیه
آیتالله شیخ موحد اظهار كرد: این موارد در صدر اسلام میان عربها عادت بود، برای اینکه زنها ناسازگاری میکردند، مردها میخواستند تلافی به مثل کنند. یعنی بعد از طلاق به ظاهر آشتی میکردند و زنها را نگه میداشتند برای اینکه آنها را اذیت کنند. مثلا آنها را زندانی میکردند یا به آنها غذا نمیدادند. اما این رجوع برای خواستن دل نبود و برای اذیت و آزار زنان یا عقدهگشایی بود. این مسئله را به پیغمبر(ص) خبر دادند تا اینکه این این آیه نازل شد. قرآن میگوید این کار را نکنید که بهخاطر انتقامگیری، ازدواج را از سر بگیرید و اینکاربرای اذیت باشد. چرا؟
ازدواج برای ایجاد حب و وحدت جامعه است
مدیر حوزه علمیه خواهران فارس با اشاره به بخشهایی از این آیه گفت: «وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ» اگر کسی طلاق را بدهد و بعد اتمام عده، دوباره عقد کند منتها به هدف ضرار، به خودش ظلم کرده است چون ازدواج بهخاطر ایجاد حب، بقای نسل و ایجاد وحدت در جامعه است. اگر کسی این وحدت را پاره کند اول کسی که ضرر میکند خودش است. چون انسان در آزار دیگران، خودش بیش از آنها در معرض اذیت قرار میگیرد یعنی انسانیت خود را از دست میدهد.
وی همچنین به «وَ لا تَتَّخِذُوا آیاتِ اللّهِ هُزُواً» اشاره كرد و گفت: بعضی جملات در قرآن مأنوس نیست. شأن نزول آیه این است که دوباره عقد میخواندند ولی میگفتند ما بهعنوان مسخره (و سرکار گذاشتن) برگشتیم. قرآن میگوید این کار را نکنید که آیات خدا را به مسخره بگیرید. چون اگر برای اذیت زنان ازدواج کردید و این کار را بهعنوان یک تفریح برای خود قرار دادید، آثار سوء آن در خود شماست.
قرآن ازدواج را آیات الله ذکر کرده است
آیتالله شیخ موحد با بیان اینكه تعبیر ازدواج به آیات الله خیلی تعبیر مهمی است و میگوید ازدواج را به مسخره نگیرید چون به بهانه ازدواج قصد اذیت و آزار زنان را دارید، گفت: قرآن ازدواج را آیات الله ذکر کرده، چون یک حقیقت بزرگی است که دو نفر در کنار یکدیگر الفت پیدا کنند. تنها جایی که قرآن از ازدواج، با عنوان آیات الله نام برده، سوره است.
وی یادآور شد: از منظر عرفانی بشر خیال میکند که میتواند با آیات خدا بازی کند. در حالی که نمیداند هر عملی که بر ضد آیات خدا انجام شود، اثر نفسانی آن در خود انسان است. اگر کسی خواست با احکام خدا بازی کند، هم همینطور است.
توسعه رزق، به واسطه ازدواج است
مدیر حوزههای علمیه خواهران فارس اظهار كرد: «وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ» ببینید خدا چه نعمتهایی به شما داده، آنها را یادآوری کنید. خیلی از رزقهایی که نصیب بعضی افراد میشود، بهخاطر همسر(زن) آنهاست. توسعه رزق، بهخاطر ازدواجشان است. همان روایتی که میفرماید ازدواج کنید که خداوند شما را بی نیاز میکند. همچنین بعضی بلاها که از انسان رفع میشود، بهخاطر رفتار خوبی است که مرد در خانه دارد لذا بدانید که ازدواج، نعمت است و گاهی برخی نعمتها معلول ازدواج اوست.
وی با اشاره به «وَ ما أَنْزَلَ عَلَیْکُمْ مِنَ الْکِتابِ وَ الْحِکْمَةِ؛ قرآن و احکامی که بر شما نازل شده را جزو نعمتهای خدا بدانید»، گفت: «یَعِظُکُمْ بِهِ وَ اتَّقُوا اللّهَ» وعظ در لغت به معنای دوری از چیزهای بد است لذا در تربیت اول موعظه مهم است نه شفا و دارو. نعمت خدا این است که اول شما را موعظه میکند که این کار را نکنید و تقوا پیشه کنید.
تقوا به معنای اطاعت خدا و ترك نواهی است
آیتالله شیخ موحد با بیان اینكه تقوا معانی بسیار متعددی دارد. یکی از آنها اطاعت از امر خداست و ترک نواهی، گفت: «وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ بِکُلِّ شَیْء عَلیمٌ» در اینجا این صفت مشبهه (یعنی علیم) را ذکر کرده تا بشر خیال نکند که در این مسائل میتواند ظاهرسازی کند. «اعْلَمُوا» یعنی تمام این کارها را با خلوص انجام دهید نه اینکه ظاهر قضیه یک چیز و باطن چیز دیگر باشد.
وی اضافه كرد: جملاتی از این سنخ در قرآن مانند «وَ هُوَ بِكُلِّ شَیءٍ عَلِیمٌ یا أَنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ یا أَنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ یا وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ بِکُلِّ شَیْء عَلیمٌ» به معنای آن است که بشر با خدا نمیتواند بازی کند.
مدیر حوزههای علمیه خواهران فارس همچنین به آیه 54 سوره آل عمران «...وَاللَّهُ خَیرُ الْمَاكِرِینَ؛ و خداوند بهترین مكرانگیزان است» اشاره كرد و گفت: اگر بخواهند با خدا بازی کنند، مکر خدا بالاتر از اینهاست. بدانید خدا آگاه است به اینکه کارهایی که انجام میدهید بر اساس واقعیت است یا نیست.
دید اسلام به ازدواج، مسئله اعطای نعمت است
وی با تأكید بر اینكه جامعه این را بفهمد که دید اسلام به ازدواج، مسئله اعطای نعمت است. یعنی بهوسیله ازدواج به یکسری نعمتهایی میرسید، گفت: اگر میخواهید خدا را اطاعت کنید هر جا امر و هر جا نهی است، اطاعت کنید، نه فقط جاهایی که به نفع شماست. به بیان فلسفی عدم ترک نهی، ریشه در عدم اطاعت امر دارد. لذا تقوا زوجی است که از هم جدا نمیشود امر و نهی با هم اطاعت شود.
انتهای پیام