نبود متولی واحد در حوزه کتاب/ سیستم آموزشی نیازمند اصلاح است
کد خبر: 3730573
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱

نبود متولی واحد در حوزه کتاب/ سیستم آموزشی نیازمند اصلاح است

گروه اجتماعی- معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز، با اشاره به نبود متولی واحد در حوزه کتاب، گفت: اگر برنامه‌هایی برای مدیریت این موضوع ارائه شود، تمامی نهادهای مرتبط دست در دست هم داده و برای افزایش ظرفیت‌های موجود تلاش می‌کنند ولی متاسفانه فرهنگ سازی ما در این زمینه بسیار ضعیف بوده و نتوانستیم اهمیت کتاب را آشکار کنیم.

 نبود متولی واحد در حوزه کتاب/ سیستم آموزشی نیازمند اصلاح است

حجت‌الاسلام احمدحمیدی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان این‌که ما بر این باور نرسیدیم که مطالعه کتاب، محور توسعه است، عنوان کرد: متاسفانه هیچ نهاد و مسئول مشخصی برای حوزه کتاب در تبریز وجود ندارد تا در این راستا سیاست گذاری کرده و برنامه‌های مشخصی ارائه کنند.

وی، با بیان این‌که در حوزه کتاب هچ گونه برنامه ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدت وجود ندارد، اظهار کرد: وضعیت چاپ، نشر و مطالعه چندان مناسب نیست، و فرهنگ سازی در این زمینه انجام نمی‌گیرد.

نبود متولی واحد در حوزه کتاب

حمیدی، همچنین با اشاره به نبود متولی واحد در حوزه کتاب، ادامه داد: اگر برنامه‌هایی برای مدیریت این موضوع ارائه شود، تمامی نهادهای مرتبط دست در دست هم داده و برای افزایش ظرفیت‌های موجود تلاش می کنند ولی متاسفانه فرهنگ سازی ما در این زمینه بسیار ضعیف بوده و نتوانستیم اهمیت کتاب را آشکار کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز افزود: اگر بتوانیم سالانه میانگین مطالعه را دو دقیقه افزایش دهیم، منجر به تقویت مهارتهای زندگی و رفع آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

وی با بیان این‌که در معرفی کتاب هیچ گونه خلاقیتی به خرج نمی دهیم، گفت: باید روش‌های مدرن را جایگزین روش‌های سنتی کرده و با استفاده از ابزارهای نو در معرفی کتاب گام برداریم که این موضوع منجر به رغبت مردم برای کتاب و کتاب خوانی می شود.

ضرورت اصلاح سیستم آموزشی

حجت‌الاسلام حمیدی، با اشاره به ضرورت اصلاح سیستم آموزشی، توضیح داد: تا زمانی که کودکان وارد مدرسه نشدند، برای کتاب خواندن و در دست گرفتن کتاب بسیار علاقه مند هستند، ولی زمانی که وارد مدرسه شدند به علت این‌که 9 ماه تنها با کتاب‌های آموزشی سروکار دارند، رغبت آن ها به سایر کتب کمتر می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز، گفت: ضروری است برخی سمن‌های علاقه مند نیز وارد این موضوع شود تا طرح‌های خود را برای کسب عنوان پایتخت کتاب ارائه کنند و همچنین ورود بخش خصوصی نیز در این زمینه بسیار موثر است.

وی، با بیان این‌که برای انتخاب پایتخت کتاب، شهرداری نهاد مشارکت کننده و اداره کل ارشاد اسلامی نهاد اصلی است، گفت: هر سال چندین میلیارد تومان برای این موضوع توسط شهرداری تبریز اختصاص یافته تا در صورت انتخاب تبریز به عنوان پایتخت کتاب، هزینه شود.

فعالیت 29 کتابخانه شهرداری در تبریز

وی با اشاره به فعالیت 29 کتابخانه شهرداری تبریز در سطح شهر، خاطرنشان کرد: متاسفانه استفاده از فهرست کتب کتابخانه‌ها بسیار کم رنگ شده و مردم بیشتر برای حل تست‌های آموزشی به این کتاب خانه ها مراجعه می کنند؛ از این رو باید برای رفع این مشکل راهکارهای اساسی پیدا شود تا مردم برای کتاب های تاریخی، ادبی، فسلفی و رمان نیز رغبت نشان دهند.

معاون فرهنگی شهرداری تبریز عنوان کرد: مشارکت همه جانبه تمامی نهادها برای انتخاب تبریز به عنوان پایتخت کتاب ایران و یا جهان یک امتیازی محسوب می شود؛ بنابراین لازم است تا اتاق فکری بین شهرداری تبریز با اداره کل ارشاد اسلامی تشکیل شود و هر کجا نیازی به جذب اعتبار باشد، از سوی شهرداری پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام

captcha