وقت خود را صرف بازارهای عربی نکنیم/ فرهنگ‌سازی نسبت به عدم خروج ارز توسط حجاج
کد خبر: 3730578
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۴
درودگر:

وقت خود را صرف بازارهای عربی نکنیم/ فرهنگ‌سازی نسبت به عدم خروج ارز توسط حجاج

گروه اجتماعی - معاون اجتماعی دادگستری کل استان مرکزی گفت: از سازمان حج و زیارت درخواست داریم در کلاس‌های آموزشی که برای حجاج برگزار می‌شود، نسبت به عدم خروج ارز از کشور و ارشاد حجاج اقدام کنند تا فرهنگ‌سازی در این حوزه انجام شود.

حج‌و‌زیارت برای عدم خروج ارز از کشور فرهنگ‌سازی کند

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الله درودگر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی، در کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز استان که در سالن جلسات اداره کل برگزار شد، گفت: یکی از دستورات جلسه کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز بررسی وضعیت قاچاق سکه و ارز در استان است. برحسب اطلاعات نیروی انتظامی تاکنون کشفیاتی دراین حوزه گزارش نشده است.
وی اظهار کرد: در حوزه سکه و ارز، نگهداری بیش از حد مجاز که از نظر قانونی قاچاق محسوب ‌شود مشکلات جانبی در این زمینه ایجاد می‌شود که باید کنترل شود.
درودگر ادامه داد: قطعاً سودجویان زمزمه‌هایی در حوزه افزایش قیمت سکه و ارز از پایان سال گذشته داشتند و برای رسیدن به اهداف خود ارز و سکه‌های بسیار خریداری کرده و در منازل خود یا اماکن دیگر که ضریب اطمینان آنان زیاد نیست نگهداری می ‌کنند. باید تمام دقت خود را به کار گیریم چراکه سرقت از اماکن نگهداری ارزهای غیرمجاز ممکن است مشاهده شود. باید راهکاری پیدا کنیم تا سرمایه مردم از بین نرود.

رصد فعالیت‌ها در حوزه قاچاق کالا و ارز
وی اضافه کرد: پیشنهاد ما این است طبق دستورالعملی که بانک مرکزی اعلام کرده است، نسبت به سپرده‌گذاری در بانک مرکزی اقدام کنند تا اموال آنان حفظ شود. رصد فعالیت‌ها در حوزه قاچاق کالا و ارز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و دادگستری بر این امر حساسیت ویژه دارد.
وی گفت: سیاستگذاری‌ها در حوزه تخصیص ارز باید یکنواخت انجام شود، نظارت در تخصیص ارز 4200 تومانی با دقت انجام شود تا حقی از کسی ضایع نشده و سودجویان از این تخصیص‌ها سوءاستفاده نکنند. کارشناسی بودن سیاست‌گذاری در حوزه ارز اثرات خود را بر اقتصاد می‌گذارد.
وی تصریح کرد: در شهرستان‌ها نیز تدابیر لازم باید اتخاذ شود تا مشکلات در این حوزه کمتر شود، مردم نیز باید همراهی کنند. اگر مردم به قاچاق کالا و ارز برخورد کردند مراتب را به مرجع قضایی اطلاع دهند. دادگستری و تعزیرات نیز در این حوزه با جدیت وارد می‌شود.
این مقام مسئول اظهار کرد: سامانه جامع تجارت، سامانه گمرک، سامانه بارنامه برخط، سامانه جامع انبارها باید خروجی لازم را داشته باشند تا از آن استفاده بهینه شود، هدف قانون‌گذار از ایجاد سامانه استفاده درست از اقدامات انجام شده در راستای کاهش قاچاق کالا و ارز است.
درودگر ادامه داد: برای داشتن نتیجه‌ای بهتر در دستگاه‌های متولی کاهش قاچاق کالا و ارز کارگروهی متشکل از مسئولان مرتبط برگزار شود، تا با ایراد نقطه نظرات به حل مشکلات این حوزه کمک کنند. دستگاه‌ها با لینک شدن می‌توانند از اطلاعات یکدیگر برای کاهش و جلوگیری قاچاق کالا و ارز جلوگیری کنند.

وقت خود را صرف بازارهای عربی نکنیم
وی با اشاره به نزدیک شدن موسم حج، ابراز کرد: بسیاری از هموطنان در کشور عربستان اقدام به خرید کالاهایی از این کشور می‌کنند که بار مالی زیادی دارد و ارز کشور را خارج می‌کند که هم مشکلات عدیده برای خودشان و کشور از نظر مادی ایجاد می‌کند و هم وقت آنان صرف بازارهای عربی می‌شود.
درودگر در پایان اضافه کرد: پیشنهاد ما این است اگر قرار است سوغاتی خریداری شود از ایران خریداری شود. از سازمان حج و زیارت درخواست داریم در کلاس‌های آموزشی که برای حجاج برگزار می‌شود نسبت به ارشاد حجاج اقدام کنند تا فرهنگ‌سازی در این حوزه انجام شود.
انتهای پیام

captcha