سایه جنگ اقتصادی غول‌های جهان بر گروه معدنی‌ و فولادی‌
کد خبر: 3730590
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰

سایه جنگ اقتصادی غول‌های جهان بر گروه معدنی‌ و فولادی‌

معامله‌گران بورس تهران امروز با سپری شدن دوره تسویه معاملات کارگزاری‌ها شاهد تقویت تقاضا در برابر فروش بودند که نوسان در بازار جهانی با جدی‌ شدن جنگ تجاری آمریکا و چین باعث شده تا به دورنمای فولاد و معدن به چشم تردید نگاه شود.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز دو شنبه 25 تیر ماه 97 با افزایش 37 واحدی به رقم 108 هزار و 109 واحدی رسید.

شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 25 واحدی عدد 18 هزار و 322 واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 9 واحدی به رقم 117 هزار و 350 واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 42 واحدی به رقم 78 هزار و 305 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 411 واحدی عدد 221 هزار و 709 واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش 3 واحدی بر روی رقم یک هزار و 215 واحد متوقف شد.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با 135واحد ، پتروشیمی خارگ با 58 واحد و گروه مپنا با 40 واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی پارس با 202 واحد، فولاد خوزستان و معدنی صنعتی گل گهر هر یک با 41 واحد و همراه اول با 38 واحد افزایش، بیشترین تاثیرمثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

به گزارش فارس، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از 282 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و 525 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 72 هزار و 996 نوبت داد و ستد بود.

طی معاملاتی امروز نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس خوزستان، حق تقدم خرید سهام کشاورزی و دامپروری مگسال، سرامیکای صنعتی اردکان، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، صنایع کاشی و سرامیک سینا، لابراتوارهای سینادارو، سایپا شیشه، حق تقدم خرید سهام شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی، پتروشیمی اصفهان، احیا صنایع خراسان، شیر و گوشت زاگرس شهرکرد، پتروشیمی امیرکبیر، مبین وان کیش، کارخانجات مخابراتی ایران از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های کشاورزی و دامپروری بینالود، لنت ترمز ایران، سیمان تهران، سیمان شرق، سیمان ممتازان کرمان، مجتمع پتروصنعت گامرون، توسعه سرمایه‌گذاری کشاورزی آرین توسکا، سرمایه‌گذاری ساختمانی اعتماد گستر، قند شیروان، قوچان بجنورد،‌ نفت پاسارگاد، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، پالایشگاه نفت شیراز، کارخانجات پشمبافی افشار،‌ ورزایران، عمران و توسعه شاهد، پتروشیمی فسا، پتروشیمی داراب، پتروشیمی جهرم، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی،‌آلومراد، فولاد آلیاژی ایران، بیمه آسیا، بانک خاورمیانه، سرمایه‌گذاری سایپا، ایرکاپارت صنعت، لبنیات پاستوریزه پاک متوقف شدند.

به گزارش فارس، امروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد 565 میلیون سهم بانک صادرات ایران به ارزش 43.5 میلیارد تومان کد به کد شد.

در ایران ترانسفو نیز کمتر از 80 میلیون سهم به ارزش بیش از 46 میلیارد تومان با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده همراه شد. همچنین 67 میلیون سهم بانک تجارت به ارزش کمتر از 4 میلیارد تومان به کدهای انتقالی سهامدار عمده جابجا شد.

در سرمایه‌گذاری مس سرچشمه نیز بیش از 28 میلیون سهم به ارزش کمتر از 13 میلیارد تومان معاملات انتقالی را تجربه کرد.

بر اساس این گزارش امروز بازار سهام در حالی نظاره‌گر معاملاتی کم حجم در اغلب نمادهای معاملاتی بود که جنگ تجاری آمریکا و چین به عنوان دو غول بزرگ اقتصادی دنیا و تقابل بر سر تعرفه‌گذاری محصولات معدنی و فلزی و یا اقدام‌های تلافی‌جویانه بر سر تعرفه محصولات کشاورزی به ایالات متحده باعث شد تا بازارهای جهانی دچار تلاطم‌ قیمتی باشند.

در این اوضاع و احوال اغلب کارگزارها در بازارهای جهانی ترجیح می‌دهند تا برای تجار و مشتریان خود از خرید در بازار صرف‌نظر کنند. هرچند که نوسان‌های قیمتی مانع از هرگونه پیش‌بینی در بازارهای جهانی شده اما موج حاصل از این جنگ تجاری در کنار تحلیل‌های مختلف تا 13 مردادماه امسال باعث شده تا صنایع پیشرو بازار از جمله فولادی‌ها و معدنی‌ها نیز دستخوش نوسان‌های غیرقابل پیش‌بینی باشند.

captcha