وزارت خارجه برای معاملات اقتصادی از کشورهای آسیایی استفاده کند
کد خبر: 3730601
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹

وزارت خارجه برای معاملات اقتصادی از کشورهای آسیایی استفاده کند

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه وزارت خارجه باید از ظرفیت کشورهای آسیایی برای معاملات اقتصادی استفاده کند، گفت: آسیا به لحاظ تاریخی، موقعیت بسیار اصیل و کم نظیر دارد.

به گزارش ایکنا؛ مهر نوشت: غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به لزوم توجه دولت به کشورهای همسایه اظهار داشت: ما با ۱۵ کشور همسایه هستیم؛ برخی از این کشورها، مانند عربستان و امارات بنای بر ناسازگاری گذاشته اند؛ برخی دیگر مانند عراق، آذربایجان، ارمنستان و ترکیه روابط خوبی با ما دارند.

وی افزود: بسیاری از این کشورها نیاز متقابل به ایران دارند و ما باید با استفاده از ظرفیت‌هایی که داریم، نیاز آن ها را برطرف کنیم؛ البته این مساله به مدیریت منابع بازمی‌گردد؛ مثلا اگر ما در مصرف گاز صرفه‌جویی داشته باشیم، می توانیم نیاز کشورهای همسایه به گاز را هم برطرف کنیم.

مصباحی مقدم تصریح کرد: الان افغانستان به شدت به ایران وابسته است. پاکستان برای افغانستان ناامن است و تنها می تواند از مسیرهای ارتباطی ایران استفاده کند. هندی ها برای سرمایه گذاری پروژه بندر چابهار اعلام آمادگی کرده اند تا بتوانند از این مسیر، ارتباطات خود با افغانستان را حفظ کنند. طبیعی است که تکمیل چنین پروژه هایی می تواند به هم‌پیوندی کشورمان با دیگر کشورهای منطقه منجر شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا ایران تاکنون آن طور که باید و شاید به کشورهای همسایه توجه نکرده و تمام توجه خود را معطوف به غرب کرده است گفت: این مشکل، مشکلی دیدگاهی است؛ متاسفانه دیدگاهی در میان تکنوکرات های ما همچنان حاکم است، مبنی بر اینکه مسائل ایران از رابطه با غرب حل می‌شود. از این جهت، برخی نسخه دست بالابردن در برابر غرب را تجویز می‌کنند. این ها فکر می کنند با ایجاد رابطه با غربی ها، مشکلات ایران حل شدنی است.

وی ادامه داد: عده ای این تعبیر را دارند که ایران باید بخشی از پازل اقتصادی غرب باشد، به همین دلیل است که با مشکل مواجه می شویم. با این وضعیت، غربی ها احساس می کنند ما به شدت به آنها نیاز داریم؛ برای همین تحمیل هایی بر ما وارد می‌کنند.

مصباحی مقدم اظهار داشت: غربی ها تا زمانی که مُهر بردگی به پیشانی ما نزنند، کوتاه نخواهند آمد پس بهتر است ما مسیر استغنا و همکاری با کشورهای منطقه ای به خصوص آسیا را طی کنیم.

وی با بیان اینکه وزارت خارجه باید از ظرفیت کشورهای آسیایی برای معاملات اقتصادی استفاده کند، گفت: آسیا به لحاظ تاریخی، موقعیت بسیار اصیل و کم نظیر دارد. روابط ایران و چین به ۱۱۵ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. با این حال ما چنین روابطی را سست می‌کنیم و شاهدیم در میان تکنوکرات‌های ما، نگاه به غرب قوی است.

مصباحی مقدم تصریح کرد: اگر به روابط بین المللی نگاه استغنایی داشته باشیم، به نتیجه بهتری می‌رسیم؛ این هم به شناخت ظرفیت های داخلی اقتصادی و فعال داشتن آن بازمی‌گردد.

وی تاکید کرد: کشوری که از نظر شرایط داخلی با ثبات بوده و رشد اقتصادی خوبی داشته باشد، دنیای اقتصاد حتی کشورهای غربی بهتر می توانند با آن تعامل کنند تا اینکه نوعی انفعال و وادادگی از خود نشان بدهیم. اگر وادادگی به خرج دهیم در این صورت سعی می‌کنند ما را بدوشند.

captcha