رویكرد جدید آلمان در برگزاری كنفرانس اسلامی
کد خبر: 3730609
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰

رویكرد جدید آلمان در برگزاری كنفرانس اسلامی

گروه بین‌الملل - وزارت كشور آلمان در نظر دارد دور بعدی کنفرانس اسلامی در آلمان را با رویكردی جدید برگزار كند.

به گزارش ایکنا؛ به گفته مدیر ارشد وزارت كشور آلمان با این تغییرات، نه ‌تنها انجمن‌های اسلامی، بلكه مسلمانان خارج از سازمان‌ها و انجمن‌ها نیز می‌توانند در آن شركت كنند. هدف از تغییرات در این کنفرانس، پیدا‌كردن تعریف جدیدی از اسلام است که با ارزش‌های جامعه آلمان مطابقت داشته باشد.

رایزنی فرهنگی ایران در آلمان به نقل از «تاگس‌شو» گزارش داد: وزارت کشور در نظر دارد پس از تعطیلات تابستانی، مقدمات برگزاری کنفرانس اسلامی را فراهم کند. مارکوس کربر، مدیر ارشد وزارت کشور آلمان كه در سال ۲۰۰۶ از مسئولان برگزاری كنفرانس اسلامی بوده است، به روزنامه یبلد گفت:«هدف اصلی ما سازماندهی مسلمانانی است كه تاكنون در كنفرانس اسلامی شركت نكرده‌اند، ما باید بیشتر از گذشته بر روی این هدف كار كنیم. در دور جدید كنفرانس اسلامی كه احتمالا در ماه نوامبر برگزار می‌شود، نه تنها انجمن‌های اسلامی، بلكه مسلمانان به صورت انفرادی نیز می‌توانند شركت كنند.»

پیش از این هورست زهوفر، وزیر کشور آلمان گفته بود که اسلام به این کشور تعلق ندارد. مارکوس کربر معتقد است که مدت‌ طولانی می‌توان در این باره بحث كرد. او  در این باره گفت:«وزیر كشور به وضوح گفته است كه اسلام به آلمان تعلق ندارد. این در حالی است که مسلمانان زیادی در این كشور زندگی می‌كنند. سؤال این است كه آیا اساسا اسلامی وجود دارد که بر قوانین و چارچوب‌های فرهنگی جامعه ما متکی باشد؟ تنها مسلمانان آلمان می‌توانند، پاسخ این سؤال را بدهند. دولت فقط می‌تواند شرایط را فراهم کند.»

به گفته کربر در حال حاضر کاتولیسیسم آلمانی، پروتستانتیسم آلمانی و یهودیسم آلمانی وجود دارد. بنابراین اگر قرار باشد که اسلام نیز به آلمان تعلق پیدا کند، مسلمانان آلمانی باید آن را با عنوان اسلام آلمانی و براساس قوانین آلمان تعریف كنند. به گفته كربر دور جدید كنفرانس اسلامی قرار است به این امر بپردازد.

کنفرانس اسلامی اولین بار در سال ۲۰۰۶ و به ابتکار وزیر دارایی وقت، «ولفگانگ شویبله» پایه‌گذاری شد و طراحی و سازماندهی آن  به عهده كربر بود. برگزاری این كنفرانس می‌تواند به توسعه راه‌های نهادینه کردن اسلام در آلمان كمک كند. چرا كه به دلیل ساختار پیچیده عضویت در انجمن‌های اسلامی، در ساماندهی آن‌ها هیچ معاهده‌ای مانند کلیساها وجود ندارد که قوانینی ناظر بر آموزش مذهبی، آشنایی با قوانین، حمایت‌‌های روحی و روانی از سوی نهادهای دولتی و جمع‌آوری مالیات را تنظیم کنند.

در سال‌های اخیر ساختار آموزش اسلامی و كرسی الهیات اسلامی در دانشگاه‌های آلمان توسعه یافته است، اما «چگونگی آموزش امامان جماعت در آلمان» هنوز به عنوان یكی از مشکلات موجود باقی مانده است.

انتهای پیام

captcha