99 درصد خون مورد نیاز بیماران کردستان در داخل استان تأمین می‌شود
کد خبر: 3730764
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳

99 درصد خون مورد نیاز بیماران کردستان در داخل استان تأمین می‌شود

گروه اجتماعی- مدیرکل انتقال خون استان کردستان گفت: بیشتر از 99 درصد نیاز خونی 17 درمانگاه کردستان در خود استان تأمین می‌شود و تنها در موارد خاصی از سایر استان‌ها پلاکت‌هایی را دریافت می‌کنیم که علت آن انواع فراوان و ماندگاری بسیار کم این فرآورده خونی است اما در کل، استان کردستان صادر کننده خون به سایر استان‌هاست.

99 درصد خون مورد نیاز بیماران کردستان در داخل استان تأمین می‌شود

به گزارش ایکنا از کردستان، محمدسعید کریمیان، مدیرکل انتقال خون استان کردستان دیروز، 25 تیرماه به مناسبت سالروز انتقال خون و در بازدید از خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا با اشاره به برطرف کردن نیاز خونی از طریق دو مرکز فعال استان اظهار کرد: مرکز انتقال خون سنندج و سقز به صورت شبانه روزی خون را به تمام مراکز درمانی سطح استان انتقال می‌دهد.
وی افزود: مراکز انتقال خون استان به پیشرفته‌ترین دستگاه‌های جهان در این زمینه مجهز شده‌اند و همه استانداردهای روز در بحث فراوری و نگهداری خون را در استان رعایت می‌کنیم.
مدیرکل انتقال خون استان کردستان درخصوص نبود امکانات و منابع برای احداث مراکز جدید در استان بیان کرد: بسیاری از هم استانی‌های ما درخواست ایجاد مراکز انتقال خون در سایر شهرستان‌ها را دارند اما متأسفانه با توجه به نبود فضای مناسب، تجهیزات استاندارد و نیروی انسانی این مهم برای ما مقدور نیست.
وی ادامه داد: خون مورد نیاز استان از مراکز سنندج و سقز تأمین می‌شود و برای ایجاد امنیت خونی، در سایر شهرستان‌ها مرکز انتقال خون احداث نکرده‌ایم چراکه هدف ما تهیه خون سالم است.
کریمیان با بیان اینکه استان کردستان فرستنده خون به سایر استان‌هاست، بیان کرد: بیشتر از 99 درصد نیاز خونی 17 درمانگاه کردستان در خود استان تأمین می‌شود و تنها در موارد خاصی از سایر استان‌ها پلاکت‌هایی را دریافت می‌کنیم که علت آن انواع فراوان و ماندگاری بسیار کم این فرآورده خونی است اما در کل، استان کردستان صادر کننده خون به سایر استان‌هاست.
درصورت نوسان دما همه خون های ذخیره شده معدوم می‌شوند

وی در خصوص مشکلات نگهداری خون و هزینه بر بودن آن عنوان کرد: تهیه کیسه خون و نگه‌داری آن در دمای منفی 40 درجه سانتیگراد و آزمایش‌های انجام گرفته بر روی خون هزینه بسیاری دارد. در این راستا با شرکتی خارجی در زمینه نگه داری و فراوری خون مشارکت داریم که اگر کوچکترین نوسانی در دما باشد، مجبوریم همه خون‌های ذخیره شده را معدوم کنیم.
مدیرکل سازمان انتقال خون استان کردستان با بیان سیستم جدید غربالگری در اهداکنندگان خون گفت: از سال 95 از کسانی که برای اولین بار اقدام به اهدا خون کرده‌اند ابتدا آزمایش خون گرفته‌ایم و بعد از سه ماه به آن‌ها اطلاع رسانی کرده‌ایم که اگر مایلند به مراکز انتقال خون مراجعه و خون بدهند.
وی با اعلام اینکه مردم خیر کردستان در سخت‌ترین شرایط برای اهدای خون مراجعه می‌کنند، افزود: مردم کردستان بسیار سخاوتمند هستند و بدون هیچ چشم داشتی خون خود را برای یاری به هم نوعان خود می‌بخشند و این مایه افتخار ماست.
کریمیان اظهار کرد: شهروندان کردستانی نسبتاً خون غلیظی دارند که علت آن رژیم غذایی، ریزگردها و قرارگرفتن استان در ارتفاع بالاتر از سطح دریا است که به موجب آن بدن برای جبران اکسیژن رسانی به تمام نواحی بدن تعداد گولبول‌های خون را افزایش می‌دهد.
اهدای خون بسیار تاثیرگذارتر از حجامت است
وی با تاکید بر بهداشتی نبودن حجامت، عنوان کرد: لیوان‌های حجامت صرفاً یکبار مصرف هستند و استریل نیستند همچنین هوای اطراف تصفیه نشده است که این خود موجب انتقال میکروب به داخل بدن فرد می‌شود.
مدیرکل سازمان انتقال خون استان کردستان ادامه داد: از کسانی که حجامت کرده‌اند به مدت یک سال خون نمی‌گیریم چراکه احتمال وجود بیماری در خون این افراد بسیار زیاد است.
وی با اشاره به شایعه پراکنی کسانی که حجامت انجام می‌دهند، بیان کرد: کسانی که حجامت انجام می‌دهند، می گویند خون کثیف را برمی داریم ولی در بدن انسان خون کثیف وجود ندارد و تنها تفاوت خون درون سیاهرگ و سرخرگ‌ها در میزان اکسیژن و سایر مواد درون خون است که با بازگشت به شش‌ها و کبد این خون دوباره احیا می‌شود.
کریمیان با تاثیرگذار دانستن اهدا خون نسبت به حجامت گفت: در حجامت تنها حدود 20 تا 30 سی سی خون، از بدن فرد خارج می‌شود این در حالی است که در اهدا خون حدود 10درصد از خون فرد دریافت می‌شود که این باعث تحریک بدن به ساخت دوباره خون می‌شود.
وی عنوان کرد: ما سالانه در استان کردستان 40 هزار نفر مراجعه کننده داریم که حدود 26 هزار نفر برای اهدای خون مراجعه می‌کنند و درصدی به دلایل خاص نمی‌توانند خون اهدا کنند و تعدادی نیز به دلیل تبلیغات سوء دیگران مبنی بر مضر بودن اهدای خون برای بدن دیگر مراجعه نمی‌کنند.
مدیرکل انتقال خون استان کردستان با اشاره اینکه بیشتر خون بیماران را اهداکنندگان مستمر تأمین می‌کنند، اعلام کرد: در حال حاضر 75 درصد از اهداکنندگان ما به طور مستمر خون اهدا می‌کنند.
سهم بانوان در اهدا خون بسیار کم است
وی در خصوص آمار مشارکت بانوان در اهدا خون عنوان کرد: تنها 7 درصد از اهدا کنندگاه خون در استان را زنان تشکیل می‌دهند و این رقم در سطح کشوری 5 درصد است که در این مورد مقام پنجم کشور را کسب کرده‌ایم.
مدیرکل سازمان انتقال خون استان کردستان افزود: بیشتر زنان به خاطر شایعاتی در مورد اینکه کم خونی دارند و یا با خون دادن لاغر یا چاق می‌شوند اشتیاق چندانی به اهدا خون ندارند ولی با این وجود، با توجه به آمار، میانگین مشارکت زنان در استان کردستان بالاتر از میانگین کشوری است.
وی با تاکید بر با ارزش بودن مشارکت زنان در اهدا خون اظهار کرد: زنان بنیان خانواده هستند و از این جهت اهدا خون زنان برای ما بسیار ارزشمند است.
افراد دارای چربی و فشار خون هم می‌توانند خون اهدا کنند
کریمیان با اشاره به اولویت پزشکان در تزریق خون به بیمار خاطرنشان کرد: سازمان انتقال خون همیشه به پزشکان توصیه کرده است که تزریق خون به بیمار را در آخرین اولویت قرار دهند چراکه با درصد بسیار کمی احتمال انتقال بیماری از طریق خون وجود دارد.
وی افزود: تجهیزات مرتبط با خون توسط دستگاه اتوکلاف که استریل کننده است بی خطر می‌شوند و همچنین خون و فراورده‌های خونی را روزانه در پکیج‌هایی جهت معدوم سازی در کوره تحویل شرکت طرف قرارداد قرار می‌دهیم.
مدیرکل انتقال خون استان کردستان افزود: کسانی که چربی خون و فشار خون دارند در صورت مصرف دارو نمی‌توانند خون اهدا کنند و با مراجعه به انتقال و مصرف یک دوره دارو می‌توانند برای اهدای خون خود اقدام کنند.
وی عنوان کرد: کار ما در انتقال خون بدون کمک رسانه های امکانپذیر نیست چراکه اطلاع‌رسانی و ترویج فرهنگ اهدای خون نیازمند حمایت و هماهنگی هرچه بیشتر با رسانه‌هاست.

کریمیان ضمن قدردانی از زحمات رسانه‌‌های استان در امر خطیر اطلاع‌رسانی یادآورشد: رسانه‌های استان خدمات انتقال خون را درست و دقیق به مردم اطلاع‌رسانی کنند. 

انتهای پیام

captcha