فقدان اراده بین‌المللی برای حل بحران یمن
کد خبر: 3730779
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶
عالم اهل‌سنت لبنانی در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد:

فقدان اراده بین‌المللی برای حل بحران یمن

گروه بین‌الملل - احمد قطان با اشاره به این که پیشنهاد واگذاری مدیریت الحدیده به سازمان ملل، دخالت در امور داخلی یمن است، گفت: مذاکراتی که از سوی فرستاده سازمان ملل درباره بحران یمن صورت می‌گیرد، مطلوب نیست و نشان می‌دهد که اراده جدی بین‌المللی برای حل این مسئله وجود ندارد.

فقدان اراده بین‌المللی برای حل بحران یمن / مخالفت با واگذاری حدیده به سازمان ملل
ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و امارات از روز چهارشنبه(23 خرداد) به‌رغم هشدارهای بین‌المللی درباره وخامت اوضاع انسانی، حملات گسترده‌ای را برای اشغال بندر الحدیده در غرب یمن آغاز کرده‌اند که این حمله تاکنون با مقاومت نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور روبه رو شده است.

 از سوی دیگر، با توجه به شکست عربستان و امارات در اشغال الحدیده، رسانه‌های یمنی از توطئه جدید امارات برای ورود به این شهر پرده برداشته و اعلام کردند که امارات پس از شکست نظامی در ساحل غربی یمن و دست نیافتن به اهداف خود دراشغال الحدیده و ساحل غربی به توطئه‌های جدید از داخل این شهر متوسل شده است.

امارات از برخی عناصر و ریش سفیدان الحدیده خواسته که پوشش و بهانه لازم برای حمله هوایی گسترده به این شهر را فراهم کنند.

براساس این نقشه، طرفداران علی عبدالله صالح به‌عنوان هم‌پیمان قدیمی امارات باید با صدور بیانیه‌هایی از این کشور درخواست کنند که هرچه زودتر آن‌ها را از دست ارتش یمن و جنبش انصارالله نجات دهد و با این درخواست، امارات مجوز لازم برای بمباران کامل بندر الحدیده که نتوانسته است با نبرد زمینی آن را اشغال کند، دریافت می‌کند.

درباره تلاش‌های سازمان ملل برای توقف درگیری‌ها در الحدیده نیز می‌توان به چندین سفر مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل به یمن به شهرهای صنعاء و عدن اشاره کرد، اگرچه وی موفق به توقف این درگیری‌ها نشد، چرا که وی چند پیشنهاد صلح برای توقف درگیری‌ها ارائه کرد، اما منصور هادی توقف درگیری‌های نظامی در ساحل غربی را رد کرد و بر تداوم این درگیری‌ها در سایه فشار‌های ائتلاف سعودی و امارات تاکید کرد و گفت: تنها راه توقف حمله به الحدیدة، عقب‌نشینی انصارالله از این شهر و تحویل آن به نیرو‌های هادی، جنوبی‌ها و «طارق صالح» پسر «علی عبدالله صالح» است که این واکنش هادی سبب شد که گریفیتس با نارضایتی عدن را ترک کند.
فقدان اراده بین‌المللی برای حل بحران یمن / مخالفت با واگذاری حدیده به سازمان ملل
این پاسخ عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن به معنای آن است که وی حق تصمیم‌گیری درباره جنگ و صلح یمن را ندارد و این تصمیم در دستان ائتلاف سعودی به‌ویژه عربستان و امارات است.

به هر حال، حمله عربستان به یمن که در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا از فروردین سال 94 آغاز شده، هنوز ادامه دارد و  این حمله که به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت صورت می‌گیرد، تاکنون منجر به کشته‌شدن بیش از 14 هزار یمنی بی‌گناه ونابودی زیرساخت‌های این کشور شده است.

در همین راستا، خبرگزاری ایکنا، گفت‌‌وگویی با هدف بررسی آخرین تحولات یمن و تلاش‌های بین‌المللی و اسلامی برای حل این بحران با شیخ احمد قطان، عالم‌اهل سنت لبنانی و رئیس انجمن «قولنا و العمل» لبنان،  انجام داده که متن این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد:

اراده ضعیف بین‌المللی

شیخ احمد قطان در پاسخ به این که آیا جامعه بین‌المللی تا‌کنون به وظایف خود برای حل بحران یمن عمل کرده یا خیر؟، گفت: بحران یمن نیازمند این است که جامعه بین‌المللی یک موضع جدی و قدرتمند در این زمینه اتخاذ کند و تمام تلاش خود را به کار گیرد که ملت یمن را از مشکلات و مصیبت‌هایی که اکنون گرفتار آن است، نجات دهد، اما با وجود گفت‌وگوهای محدودی که از سوی فرستاده ویژه سازمان ملل با انصارالله و منصور هادی صورت می‌‌گیرد، اما به نظر می‌رسد که این نهاد بین‌المللی برای حل این بحران جدی نیست و تحت فشار ائتلاف متجاوز به یمن قرار دارد.

وظیفه کشورهای اسلامی

رئیس انجمن «قولنا والعمل» لبنان گفت: مردم یمن، ملتی مسلمان و سخت‌کوش هستند و از تمامی کشورهای اسلامی انتظار می‌رود که برای حل مشکلات مردم این کشور و کاهش رنج و سختی‌های آن‌ها تلاش کنند و در این موقعیت سخت و حساس ملت این کشور را تنها نگذارند.

سازمان همکاری اسلامی

شیخ احمد قطان به حمایت سازمان همکاری‌ اسلامی از تداوم حملات ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و امارات به یمن اشاره کرد و گفت: شماری از کشورهای عربی نیز در این زمینه با عربستان و امارات هم‌پیمان شده‌اند و متأسفانه سازمان همکاری اسلامی که یک نهاد بین‌المللی اسلامی است، از این حمله حمایت می‌کند که این جای تأسف است.
فقدان اراده بین‌المللی برای حل بحران یمن / مخالفت با واگذاری حدیده به سازمان ملل

وی گفت: حمله به ملت مسلمان و مظلوم یمن نشان می‌دهد که سران کشورهای متجاوز که تظاهر به اسلام و مسلمان بودن می‌کنند، هیچ پایبندی به تعالیم و آموزه‌های دین اسلام ندارند و در واقع این حمله از بی‌ایمانی آن‌ها نشأت می‌گیرد؛ چون اگر احکام خدا را اجرا می‌کردند، هرگز به این ملت مظلوم و بی‌پناه حمله نمی‌کردند و آنها را قتل‌عام نمی‌کردند.

انتظار ملت یمن
فقدان اراده بین‌المللی برای حل بحران یمن / مخالفت با واگذاری حدیده به سازمان ملل
شیخ احمد قطان گفت: ملت یمن از جوامع اسلامی انتظار دارند که با آن‌ها اعلام همبستگی کنند و در کنار آن‌ها بمانند، اگرچه امروز مردم یمن هر سختی و گرفتاری که متحمل می‌شود از ناحیه شورای همکاری‌ خلیج فارس و سازمان همکاری اسلامی است، چرا که این دو نهاد منطقه‌ای حامی تجاوز ائتلاف سعودی به یمن هستند.

خروج مالزی

این عالم‌اهل سنت لبنانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، به اقدام اخیر کشور مالزی در خارج شدن از ائتلاف حمله به یمن اشاره کرد و گفت: این حرکت مالزی بسیار قابل تقدیر است و نشان می‌دهد که هنوز روحیه مهربانی و عطوفت در میان مسلمانان وجود دارد، چرا که این خروج سبب شد که عربستان و  کشورهای عضو این ائتلاف بسیار عصبانی شوند و این حرکت مالزی، اقدام نظامی آن‌ها را به صورت جدی به چالش کشید.

وی درباره تبلیغات رسانه‌ای امارات و عربستان مبنی بر ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن، در عین بمباران و حمله نظامی به این کشور، گفت: این‌ها فقط تبلیغات رسانه‌ای است. چرا که این دو کشور که هر روز مردم یمن را می‌کشند، نمی‌توانند ادعای کمک به مردم و بشردوستی کنند، این در حالی است که مردم یمن نیازی به یک لقمه غذا و یک جرعه آب این کشورها ندارند و آن‌ها خواهان پایان ظلم و ستم‌ها نسبت به خودشان هستند.

شکست مذاکرات

شیخ احمد قطان در خصوص شکست فرستاده سازمان ملل در حل بحران یمن، اظهار کرد: عدم موفقیت نماینده سازمان ملل برای حل بحران، نشان‌دهنده عدم اراده جامعه بین‌المللی برای حل این مسئله است. چرا که سازمان ملل تحت نفوذ برخی کشورها نمی‌خواهد که این مسئله حل شود و اراده جدی نیز از سوی این نهاد بین‌المللی برای حل این مسئله وجود ندارد و در حقیقت، این سازمان هیچ فشاری به کشورهای ائتلاف حمله به یمن وارد نمی‌کند تا به این تجاوز پایان دهند.

اداره الحدیده

وی درباره پیشنهاداتی مبنی بر واگذاری مدیریت بندر حدیده به سازمان‌ملل، گفت: همه مناطق یمن باید توسط مردم این کشور اداره شود و هیچ‌کس حق دخالت در امور داخلی یمن را ندارد.
فقدان اراده بین‌المللی برای حل بحران یمن / مخالفت با واگذاری حدیده به سازمان ملل
این عالم اهل‌سنت یمن درباره حمایت مردم این کشور از انصارالله و تظاهرات علیه عربستان با وجود بیش از سه سال جنگ و بحران گفت: ملت یمن با حضور پرشور خود در خیابان‌ها که در مناسبت‌های مختلف صورت می‌گیرد، نشان داده‌اند که اراده‌ای قوی و عزمی راسخ برای شکست دشمن متجاوز دارند که از ایمان آن‌ها به خدا می‌گیرند و از ایستادگی در برابر همه مشکلات خسته نخواهند شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که بار دیگر آرامش به کشور یمن بر‌گردد و بیان کرد: وظیفه ما این است که در کنار مردم یمن بمانیم و این چیزی است که ما از همه کشورهای عربی و اسلامی و از همه دنیا انتظار داریم و از آن‌ها می‌خواهیم که تا بر طرف شدن مشکلات یمن در کنار مردم این کشور باقی بمانند.

انتهای پیام
captcha