فقدان اتحادیه واحد کشوری مانعی برای واگذاری و اجرای طرح ملی حفظ نیست/ کمیته منتخب آماده مذاکره با ستاد طرح
کد خبر: 3730825
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
امیرحجت مرادی:

فقدان اتحادیه واحد کشوری مانعی برای واگذاری و اجرای طرح ملی حفظ نیست/ کمیته منتخب آماده مذاکره با ستاد طرح

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ـ مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت گیلان گفت: فقدان اتحادیه کشوری واحد و هیئت مدیره اگر چه حرف درستی است اما نمی‌تواند مانع شود که ستاد طرح ملی حفظ و یا شواری توسعه فرهنگ قرآنی نسبت به واگذاری این طرح و اجرای آن کوتاهی کنند.

امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت گیلان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درخصوص انتشار مصاحبه محمد انجم‌شعاع، دبیر ستاد طرح ملی حفظ با اشاره به اقدامات و راهبردهای طرح ملی حفظ قرآن کریم در حوزه مؤسسات قرآنی با عنوان «ادغام اتحادیه‌ها فرایندی که فعالیت‌های قرآنی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد»، اظهار کرد: این ستاد نباید منتظر اتحادیه‌های سابق کشوری باشد چون اتحادیه‌های فعلی در 31 استان پای کار هستند و این صحبت ایشان را که گفتند «عدم وجود یک اتحادیه، هیئت مدیره و نهاد پاسخگوی واحد در حوزه مؤسسات» قبول داریم.
وی با اشاره به اینکه این امر به‌دلیل عدم توجه جدی مدیران اتحادیه کشوری و یا نمایندگان این اتحادیه‌های کشوری برای حضور در جلسات ستاد طرح ملی حفظ است، تصریح کرد: هرچند باید گفت نقد ایشان، نقد درستی است اما نباید از این چشم‌پوشی کرد که اتحادیه‌های‌ استانی پای کار هستند و فقدان اتحادیه کشوری واحد و هیئت مدیره اگرچه حرف درستی است اما نمی‌تواند مانع باشد که ستاد طرح ملی حفظ و یا شورای توسعه فرهنگ قرآنی نسبت به واگذاری و اجرای این طرح کوتاهی کند.
مرادی تأکید کرد: فکر می‌کنم بار اصلی اجرای طرح ملی حفظ دو گروه هستند یکی مؤسسات قرآنی و دیگری جلسات قرآنی در کشور که باید فعال باشند و سال‌های سال از برگزاری آنها می‌گذرد اگر‌چه آموزش و پرورش جای خود را دارد، اما تا کادر آموزشی و سیستم آموزشی آن اصلاح نشود نمی‌تواند پاسخگو باشد اما مؤسسات قرآنی و جلسات قرانی در سطح کشور پای کار هستند و می‌توانند کار را انجام دهند و بخش اصلی کار هم از عهده آنها برمی‌آید.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت گیلان بیان کرد: اما متأسفانه یکی از انتقاداتی که به ستاد طرح ملی حفظ وارد است، این است که به بهانه فعال نبودن اتحادیه‌های کشوی به اتحادیه‌های استانی که روند ادغام را به سرعت انجام داده‌اند، توجه نکرده‌اند در حالی که اتحادیه‌های استانی و جلسات قرآنی آماده آن هستند.
وی با تأکید بر اینکه اگر ستاد طرح ملی حفظ می‌خواهد اقدامی در این زمینه انجام شود باید با اتحادیه‌های استانی وارد مذاکره و سهم جدی برای آنها قائل شود، تصریح کرد: اتحادیه‌های کشوری نمی‌توانند کاری انجام دهند و البته مقصر وضع موجود اتحادیه‌های کشوری هستند که به بهانه تمدید صدارت خود، اتحادیه مدغم کشوری را به تعویق می‌اندازد و در حال وقت‌کشی هستند و دستگاه‌ها نیز بدشان نمی‌آیند که از این بهانه استفاده کنند و به دلیل عدم وحدت اتحادیه‌ها، فعالیت‌ها را به دستگاه‌ها واگذار و تصدی‌گری کنند.
مرادی تأکید کرد: شورای توسعه و ستاد ملی حفظ باید برای واگذاری اصلی این طرح و سهمیه به سمت اتحادیه‌های استانی بیایند تا ادغام در اتحادیه کشوری نیز رخ دهد و سپس آن پای کار بیایند اما این بهانه خوبی برای ندیده شدن مؤسسات قرآنی است. یکی از ایرادات طرح ملی حفظ نسبت به مؤسسات قرآنی، توجه جدی نکردن به جایگاه اتحادیه و دیده نشدن اتحادیه‌های استانی است.
وی عنوان کرد: با توجه به وضعیت موجود اتحادیه‌های کشوری، بهتر است ستاد ملی به سمت اتحادیه‌های استانی برای واگذاری و اجرای طرح‌ها برود و کمیته منتخب متشکل از مدیران عامل اتحادیه‌های استانی آمادگی دارند که در اجرای طرح ملی حفظ با ستاد ملی وارد مذاکره شوند و مسئولیت را بپذیرد.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت گیلان اظهار کرد: با توجه به جلسه اخیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی که در روزهای ابتدایی هفته آینده برگزار خواهد شد، به نظرم می‌رسد هیئت رسیدگی در آزمون بزرگ قرار دارد که آیا به خواسته 31 استان و 9 مطالبه اخیر نشست مدیران عامل اتحادیه‌های استانی و همچنین مطالبات 22گانه اتحادیه‌های استانی در اردبیهشت‌ماه توجه می‌کند یا خیر.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha