گسترش آسیب‌های اجتماعی با تغییر نسل و سبک زندگی/ با سندرم تحقیقات سطحی و بدون کاربرد مواجهیم
کد خبر: 3730845
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
رحمانی فضلی بیان کرد:

گسترش آسیب‌های اجتماعی با تغییر نسل و سبک زندگی/ با سندرم تحقیقات سطحی و بدون کاربرد مواجهیم

گروه اندیشه - وزیر کشور در همایش مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام با بیان اینکه تغییر نسل و سبک زندگی علت‌العلل گسترش آسیب‌های اجتماعی است گفت: با سندرمی در کشور مواجهیم که مجموعه‌های تحقیقاتی فراوانی وجود دارد اما کارهای نظری کلی‌گو و سطحی‌نگر است و علی‌رغم مطالعات در تمام زمینه‌ها اثرگذار نیست.

به گزارش خبرنگار ایکنا، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در همایش ملی «مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام» که امروز در مرکز همایش‌های صدا و سیما در حال برگزاری است، اظهار کرد: با سندرمی در کشور مواجهیم و آن اینکه مجموعه‌های تحقیقاتی و علمی فراوان وجود دارد اما کارهای نظری و تئوری کلی‌گو و سطحی‌نگر است و علی‌رغم مطالعات در همه زمینه‌ها خیلی اثرگذار نیست.

مراکز علمی و متولیان حل مشکلات راه خود را می‌روند

وی با بیان اینکه مشکل بدتر این است که ارتباطی میان کسانی که می‌خواهند مشکل را کنند با آنها که نگاه علمی دارند وجود ندارد، گفت: هر کدام از این افراد مسیر خود را می‌روند. باید از یافته‌های علمی و تحقیقاتی در حل مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی استفاده کرد. یافته علمی که منجر به حل مسئله نشود کاربرد ندارد.

به گفته رحمانی فضلی، آسیب‌های اجتماعی بزرگترین مشکل در کشور است و راه برای حل آنها مشخص است و زحمت زیادی دارد و مختص کشور ما نیست.

وی ضمن ارائه آماری از وضعیت مواد مخدر در جهان و کشور ما گفت: وقتی ارقام آسیب‌های حاصل از مصرف مواد در جهان را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم تعداد مواد مصرفی از ۲۰ نوع به ۷۰۰ نوع طی ۱۰ سال اخیر افزایش داشته است. فقط در افغانستان طی این مدت از هزار تن تولید تریاک به ۱۰ هزار تن رسیده و میزان شیوع آن در کل دنیا ۲۰ تا ۲۵ درصد در ۱۰ سال اخیر افزایش یافته است.

مطالعه راه‌های رفته در مواجهه با آسیب‌ها اجتماعی

وزیر کشور با بیان اینکه ما باید همه راه‌های رفته شده در مواجهه با آسیب‌ها اجتماعی را مرور کنیم و آنچه که مطابق با ما است را به کار بگیریم، گفت: با یک امری که علل الامر است و تنها در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیست و در همه عرصه‌ها وجود دارد مواجهیم و آن تغییر نسل و تغییر سبک زندگی است. رهبر معظم انقلاب نیز در سفر‌هایی که به استان‌های سمنان و خراسان شمالی داشتند این مباحث را مطرح کردند.

وی ادامه داد: در این زمینه عمق و ابعاد هم تغییر پیدا کرده و محور تغییر سازمان‌یافتگی و برنامه‌ریزی شده آن بر مبنای تفکر لیبرالیستی، پوزیتیویستی و کاملا مادی‌گرایانه است. مبنا و محور تغییر بر اساس جهان‌بینی مادی با ثقل لیبرالیسم با ابزار‌های بسیار وسیع است؛ ببینید چه اتفاقاتی در دنیا می‌افتد.

قوی‌ترین نقطه تاثیر از غرب علم است

به گفته وزیر کشور اگر ما با این تغییرات مواجه هستیم، به این دلیل است که متاثریم و قوی‌ترین نقطه تاثیر آن علم است. چند درصد علوم ما در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تولید خودمان است؟ چقدر و به چه میزان تئوری‌های سکولاریسم را در قالب مطالعات اسلامی عرضه کرده‌ایم؟ چه تسلطی بر محتوای رسانه داریم؟ چه کسی مسئول مطالعه کردن، مقابله، مواجهه، و خنثی کردن آسیب‌های اجتماعی در جامعه است؟ هم هزار نفر هم هیچ نفر.

وی افزود: این همه دستگاه فرهنگی، این همه رسانه چگونه نمی‌توانیم سایتی از نظر محتوا را اداره کنیم؟ ما باید به این تغییر پاسخ دهیم. چهل سال از انقلاب گذشته، اما وقتی بعضی نظریات را می‌بینیم هنوز در تفکرات اوایل انقلاب مانده‌اند.

خلقت انسان و ویژگی‌های او در قرآن

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه ما باید به یک موضوع و آن هم خلقت انسان و ویژگی‌های او ایمان و باور داشته باشیم، گفت: انسان بر اساس آنچه قرآن معرفی می‌کند، موجودی است که از اسفل‌السافلین به بالاترین درجات می‌تواند برسد. قدرت او بی‌نهایت است، چراکه هر آنچه در آفاق است در انفس نیز وجود دارد. انسان دیوان کبیر است. این انسان با این عظمت و قدرت در قرآن مورد سوال قرار می‌گیرد. ما با این انسان مواجهیم، انسانی که ارزش آن به اندازه همه انسان‌هاست، وقتی کشتن یک انسان کشتن همه انسان‌هاست. ایمان داشتن به معنای این است که با این تفکر به دنبال حل مسئله برویم.

وی با بیان اینکه انسان تنوع‌طلب و لذت‌جو است، گفت: خشم، عقل و تفکر، محبت و همه ویژگی‌ها در انسان وجود دارد و با همه این‌ها به مرتبه خلافت‌اللهی می‌رسد؛ وقتی به مواجهه ما با مخلوقات عزیز و دردانه نگاه می‌کنیم، از غرور و تکبر، تحقیر و برتری‌جویی پر هستیم که در حوزه‌های رسمی هم متاسفانه زیاد دیده می‌شود.

مدعیان اخلاق دینی به راحتی شایعه پخش می‌کنند

وزیر کشور گفت: همه ما مدعی هستیم اخلاق دینی را ترویج می‌دهیم، اما به‌راحتی شایعه‌ای را می‌سازیم و پخش می‌کنیم و از ناهنجاری‌ها حاصل از آن خوشحال می‌شویم و همین است که در جامعه همه به هم بدبین می‌شوند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه وقتی به جامعه یاس دمیده شود که این یاس از جنود شیطان است، شیطان را تقویت می‌کنیم، تصریح کرد: با ایجاد بی‌اعتمادی در جمهوری اسلامی شیطان را تقویت می‌کنیم. برخی مخالف جامعه سالم و جامعه بانشاط هستند. برخی هم شادی را منحصر می‌کنند به کنسرت و امثال آن، حال آنکه نشاط رضایت و آرامش درونی انسان است. کار یک ساعته و دو ساعته در اداره چند ماه طول می‌کشد غم در انسان ایجاد می‌کند. درست است شادی هم جلوه بیرونی نشاط است، اما با رعایت حدود الهی. بعضی خنده را گناه می‌دانند. شخصی آمد نزد من گفت: این خنده را که ترویج می‌دهید گناه دارد. ما کشور را در اقیانوس طوفانی تلاطم‌زده داریم اداره می‌کنیم.

انباشت نارضایتی‌های اجتماعی در کشور

وی ادامه داد: وقتی در صد شهر کشور همزمان مشکلاتی پیش می‌آید، این‌ها به انباشتگی‌های نارضایتی‌های اجتماعی بر می‌گردد. به جای نشاط یاس تزریق می‌شود، همین است که اولین راه در حل مشکلات خانواده طلاق می‌شود.

رحمانی فضلی گفت: خانواده اولین پایگاه برای مصون‌سازی در زمینه آسیب‌های اجتماعی است، این نه به معنای مقابله بلکه «هو» هویت و «انا» انانیت است، «من» درونی را باید منطبق بر مبانی اسلام در مقابل طوفان‌ها تربیت کرد تا فرد قدرت ایستادگی و تهاجم داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما باید خودمان را به عنوان موضوع علمی مورد بررسی قرار دهیم، گفت: در آسیب‌های اجتماعی از نرم‌های بین‌المللی خیلی پایین‌تر هستیم. این به خاطر باور‌های ماست که قدرت ایستادگی دارند، هنوز پدر و مادر حرمت دارند، هنوز دعا‌های ندبه، کمیل، شب‌های قدر و ... هست. دشمن این‌ها را هدف گرفته و می‌خواهند باور‌ها را کم کنند.

سرریز مسائل فرهنگی مسائل اجتماعی است

وزیر کشور خاطرنشان کرد: در شعار‌هایی که سر داده می‌شد، آن‌هایی که سازمان‌یافته بوده بر علیه مقدسات بوده است. توقع از افرادی که دلشان می‌سوزد و قلبشان برای مردم می‌تپد این است که در این عرصه گام بردارند. باید برگردیم. بعضی پیشرفت را جلو رفتن می‌دانند. من می‌گویم باید به نفس انسان و آموزه‌های دینی برگردیم، داشته‌ها را محکم بگیریم و ضعف‌ها را جبران کنیم و نشاط ایجاد کنیم و باور‌ها را با زبان دل تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید در مطالعات آنچه خوب است را از غرب بگیریم نه غیر آن افزود: مردم باید در آسیب‌های اجتماعی مهم باشند، آسیب‌های اجتماعی با کمک اجتماع قابل حل است. در حوزه مواد مخدر ۹۶ درصد جامعه پاک‌اند آیا این‌ها نمی‌توانند مقابل ۴ درصد گرفتار این آسیب قرار گیرند و این مشکل را حل کنند؟ باید جریان اجتماعی راه بیاندازیم.

بهترین راه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی پیشگیری است

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: بار‌ها گفته‌ام؛ بهترین راه مبارزه با اعتیاد معتاد نشدن است. تحلیل‌های اولیه‌ای که ارائه می‌دهند و بیکاری را علت اعتیاد عنوان می‌کنند درست نیست این‌ها را باور نکنید اکثر معتادین شاغل بوده‌اند. ما در عرصه آسیب‌های اجتماعی به تحقیقات علمی، هدف‌دار، مشخص و کاربردی نیازمندیم.

انتهای پیام

 

captcha