تاریخ انقلاب را با زبان تصویر ثبت کنیم/ عکس‌ می‌تواند افشاگر ناگفته‌های انقلاب باشد
کد خبر: 3730884
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹
مدیر خانه عکاسان ایران:

تاریخ انقلاب را با زبان تصویر ثبت کنیم/ عکس‌ می‌تواند افشاگر ناگفته‌های انقلاب باشد

گروه هنر ــ سید احسان باقری مدیر خانه عکاسان حوزه هنری گفت: انقلاب اسلامی بخش افتخار آمیز تاریخ این سرزمین است، به همین جهت باید با هنر عکاسی آن را در تاریخ ماندگار کرد.

سید احسان باقری مدیر خانه عکاسان حوزه هنری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره فعالیت‌های حوزه هنری در عرصه هنر انقلاب، اظهار کرد: حوزه هنری به تناسب رسالتی که بر عهده دارد در تمامی مناسبت‌های دینی و انقلابی سعی می‌کند با برگزاری رویدادهای هنری به نوعی با اتفاقات مورد نظر همراهی کند. در همین راستا دو نمایشگاه‌هایی که هم اکنون در حوزه هنری برپا است در راستای آرمان‌های مد نظر حوزه هنری است. در این دو نمایشگاه که یکی عکس (میقات وصل) و دیگر نقاشی(دلدادگان مشعر) است به موضوع حج توجه شده است. در این نمایشگاه تصاویر رایج ارائه نشده است، بلکه سعی شده عکس‌هایی به نمایش درآید که زیبایی‌های بصری در آن جلوه‌گری خاصی داشته باشد.

وی افزود: نکته جالب درباره این نمایشگاه به قدمت عکس‌ها بر‌می‌گردد. یعنی ما در این رویداد از سال 1900 تا به امروز عکس داریم. برای همین به نوعی ما روند تکمیلی معماری در مکه و مدینه را شاهد هستیم. در ضمن در این کار ما با حقایقی آشنا می‌شویم که شاید به این شکل شاهد آن نبوده‌ایم. برای مثال آنچه که در سال 65 رخ داد  اتفاقی بود قلب تمام ایرانیان و آزاداندیشان دنیا را به درد آورد. در این اتفاق که از آن باید به‌عنوان جنایت نام برد، آل سعود با کشتار حجاج ایرانی فاجعه‌ای را رقم زد و ما در این نمایشگاه شاهد تصاویری هستیم که کمتر دیده شده‌اند.

این مدیر هنری ادامه داد: نمایش آثار مربوطه جدا از این‌که تماشاگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد بیشتر ما را با اهداف صهیونیست‌ها و نقشی که آنها در تصمیمات آل سعود دارند آشنا می‌کند. نکته جالب در عکس‌های موجود در این نمایشگاه به تنوع نگاه هنرمندان حاضر در این رویداد مربوط می‌شود، زیرا آثار متنوعی از هنرمندان گوناگون در این نمایشگاه عرضه شده است. به همین دلیل از عکاس گمنام گرفته تا هنرمند مطرح و چهره در این نمایشگاه اثر دارند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا آثار هنرمندان جوان را در کنار اساتید به نمایش در آمده است اظهار کرد: این اتفاق کاملا آگاهانه انجام شده است، چون عموماً نمایشگاه‌هایی که در آن آثار جوانان به نمایش در آمده، کارهایی هستند که آنچنان مورد استقبال مردم و مسئولان قرار نمی‌گیرد، اما وقتی آثار هنرمندان مورد نظر در کنار اساتید به نمایش در می‌آید به نوعی کار آنان دیده می‌شود. این اقدام به نظرم یک عمل تشویقی است که به بالا رفتن کیفیت کارها کمک می‌کند. مطلب دیگر این‌که وقتی اساتید آثار هنرمندان جوان را می‌بینند به نوعی با رویکرد جدید در حوزه کارشان بیشتر آشنا می‌شوند.

وی اضافه کرد: شاید عده‌ای از ما سوال کنند چرا ما باید نمایشگاه‌هایی برگزار کنیم که مردم از دیدن تصاویر آن رنجیده خاطر شوند؟ جواب به این سوال را این‌گونه باید داد. شاید برخی تصاویر باعث ناراحتی ما شوند، اما نکاتی را به ما می‌آموزند که می‌توان درس عبرتی گران بها باشد تا دیگر به افرادی که ذات خبیثی دارند اعتماد نکنند، همچنین کارکردی که عکس دارند به نوعی ثبت کردن تصاویر تاریخی است. یعنی نسل آینده با دیدن این تصاویر می‌توانند به بسیاری از رویدادهای مهم کشور واقف شوند. این ویژگی را می‌توان در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هم به خوبی مشاهده کرد.

باقری درباره مخاطبان چنین نمایشگاهی گفت: مخاطب مدنظر ما تنها مراجعان این نمایشگاه نیستند، بلکه ما سعی می‌کنیم کل ایران را مخاطب قرار دهیم. برای همین با استفاده از نمایشگاه‌های حوزه هنری در شهرهای مختلف این امکان را پیش آورده‌ایم تا همه مردم مخاطب ما باشند. جدا از این رویکرد، استفاده از فضاهایی شهری اقدام دیگری است که به نظرم کمک بسیار زیادی به بهترین دیده شدن کار می‌کند. برای مثال استفاده از بیلبوردها یکی از اقدامات مورد نظر ما است، همچنین با قرار دادن نمایشگاهایی در ایستگاه‌های مترو این فضا را فراهم می‌کنیم تا مردم به صورت بسیار ساده و قابل دسترس کارهای مربوطه را تماشا کنند.

مدیر خانه عکاسان افزود: در حوزه فضاهایی شهری دست حوزه هنری آنچنان باز نیست و اقداماتی که هم انجام می‌شود با توجه به همکاری ما با شهرداری تهران صورت می‌گیرد. برای همین از همه علاقمندانی که حاضرند تصویرگر عکس‌های ما باشند ما حاضریم کارهای خود را در اختیار آنها قرار دهیم تا به صورت رایگان در معرض دید همگان قرار گیرند. برای مثال در پاساژهای پر رفت و آمد این اتفاق می‌تواند رخ دهد.

باقریان در پاسخ به پرسش پایانی مبنی بر این‌که آیا نمایشگاه‌های مذهبی و انقلابی برای برگزار‌کنندگان دستاورد اقتصادی نیز به همراه دارد؟ چنین توضیح داد: این‌که انتظار داشته باشیم عکس‌های مربوط به اتفاقات دینی و انقلابی همانند موضوعات آزاد در مباحث اقتصادی سود‌آوردی داشته باشد، انتظاری بیهوده است. مطلب دیگر در حوزه هنر انقلاب این است که، نباید به موضوعات مادی در این زمینه فکر کرد، چون اگر این‌گونه متوقع باشیم نباید انتظار اتفاقات خوبی را در آینده برای هنر انقلاب داشته باشیم، وضعیتی که متاسفانه تا حدودی به وجود آمده است.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

captcha