محفل هفتگی قرآن حافظیه تعطیل نشده است
کد خبر: 3730926
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷

محفل هفتگی قرآن حافظیه تعطیل نشده است

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ طی روزهای اخیر شنیده‌ها حاكی از آن بود كه محفل هفتگی انس با قرآن آرامگاه خواجه راز تعطیل شده است، اما با پیگیری‌هایی كه ایكنای فارس انجام داد، مشخص شد كه این محفل تعطیل نشده است.

محفل هفتگی قرآن حافظیه تعطیل نشده است

به گزارش ایكنا از فارس، قریب 7 سال است كه محافل انس با قرآن به‌صورت هفتگی در محل آرامگاه خواجه راز، حافظه قرآن، حافظ شیرازی برپا می‌شود.
از آنجا مرحوم آیت‌الله ایمانی، نماینده سابق ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه پیشین شیراز بر لزوم تقویت فعالیت‌های قرآنی در سطح استان فارس و همچنین برپایی محافل انس با قرآن حتی همراه با تفسیر آیات وحی در محل حافظیه تأكید می‌كرد، این مهم در دستور كار میراث فرهنگی فارس قرار گرفت چرا كه خواجه راز، حافظ قرآن است و باید بر این بُعد مهم شخصیت وی كه به قول خودش «هرچه كردم همه از دولت قرآن كردم» تأكید فراوانی كرد و آن را بیش از پیش تبیین كرد.

حافظیه، قطب گردشگری فارس است
همچنین حافظیه، قطب گردشگری استان فارس محسوب می‌شود و طبق اعلام سازمان میراث فرهنگی همواره و در طول ایام سال به خصوص ایام نوروز بیشترین تعداد بازدیدكنندگان گردشگران داخلی و خارجی از این مكان فرهنگی است، لذا اهمیت برپایی محافل هفتگی قرآن در این مكان بیش از پیش احساس می‌شود.

اشاره به گروه‌ها و مؤسساتی كه محافل هفتگی قرآن در حافظیه برپا می‌كردند
در طی این سال‌ها میراث فرهنگی این كار را به عهده مؤسسات و تشكیلات مردم نهاد قرار داد. در ابتدا برنامه‌هایی با عنوان «دولت قرآن» به‌صورت هفتگی همراه با تلاوت آیات وحی و غزل‌خوانی اشعار حافظ به مدیریت حجت‌الاسلام صبوحی در محل حافظیه برپا می‌شد.
بعد از آن مؤسسه ذكر جمیل وابسته به اداره‌كل تبلیغات اسلامی فارس به مدیریت اعظم جاوید این محافل قرآنی همراه با غزل‌خوانی اشعار حافظ و مشاعره‌های قرآنی را به‌صورت هفتگی در محل حافظیه برگزار كرد.
و این مؤسسه نیز چند سالی به این كار ادامه داد و بعد از آن این كار به مؤسسه مدینةالنبی(ص) شیراز به مدیریت محمدحسین اسلامی واگذار شد كه باز هم محافل قرآنی به‌صورت هفتگی در محل خواجه راز برگزار می‌شد.

محفل هفتگی قرآن حافظیه تعطیل نشده است

جلب توجه گردشگران خارجی به محافل ترتیل‌خوانی قرآن كریم حافظیه در ایام رمضان
البته طی این چند سال، در طول ایام ماه مبارك رمضان نیز هر روز و به‌صورت مرتب محافل ترتیل‌خوانی قرآن همراه با تفسیر آیات و غزل‌خوانی اشعار حافظ برگزار می‌شد كه باعث به وجود آمدن صحنه‌های بسیار معنوی و روحانی در ایام بهار قرآن می‌شد چرا كه نظر گردشگران خارجی بسیاری را به این محافل جذب می‌كرد.
اما روزهای اخیر شنیده‌ها حاكی از آن بود كه محفل هفتگی انس با قرآن آرامگاه حافظ از بعد از ماه مبارك رمضان تعطیل شده است لذا خبرنگار ایكنا پیگیری‌های مختلفی را در این باره انجام داد تا بتواند به این سئوال پاسخ دهد و چرایی آن را از مسئولان مربوطه بپرسد.

محافل هفتگی حافظیه هر یكشنبه برپا می‌شود
طبق اعلام روابط عمومی اداره‌كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، محافل هفتگی انس با قرآن حافظیه به هیچ عنوان تعطیل نشده است و همچنان هر یكشنبه برگزار می‌شود.

شیوه انتخاب قاری در حافظیه از حساسیت بالایی برخوردار است
از آنجا كه حافظیه یك مكان گردشگری عمومی است و ممكن است گردشگران خارجی عرب‌زبان متعددی به این مكان رفت و آمد كنند، لذا حساسیت بر روی انتخاب قاریانی كه در آنجا تلاوت می‌كنند، با توجه به هجمه‌های متعددی كه تكفیری‌های بر علیه شیعیان می‌كنند، بسیار بیشتر از سایر اماكن مذهبی است، به همین دلیل خبرنگار ایكنا این مسئله را هم پیگیری كرده كه نحوه انتخاب قاری برای این محافل قرآنی چگونه است.
باز هم طبق اعلام روابط عمومی اداره‌كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، قاریانی انتخاب می‌شوند كه از سوی سازمان‌های متولی فعالیت‌های قرآنی تأیید شده باشند، در عین حال پیگیری‌های خبرنگار ایكنا در این زمینه همچنان ادامه دارد و طی روزهای آتی اخبار تكمیلی آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

اهتمام میراث فرهنگی برای برپایی محافل هفتگی قرآنی ستودنیست
سخن آخر اینكه اهتمام و تلاش سازمان میراث فرهنگی و مدیریت حافظیه برای برپایی محافل هفتگی قرآن در این مكان ستودنیست. چرا كه شنیده‌ها حاكی از آن است كه فشارهای زیادی از سوی گروه‌های مختلف بر روی این سازمان است كه چرا محافل قرآنی در این مكان برگزار شده و آن را به مساجد و بقاع متبركه انتقال نمی‌دهند اما با این حال، باز هم میراث فرهنگی تلاش خود را برای برپایی محافل هفتگی قرآن انجام می‌دهد لذا امیدواریم كه اهتمام و تلاش همچنان تداوم داشته و محافل قرآنی به‌صورت هفتگی در این مكان معنوی به‌صورت فاخر و تأثیرگذاری برپا شود.
انتهای پیام

captcha