مجوز احداث مراکز آموزشی جدید به هیچ وجه داده نمی‌شود
کد خبر: 3731076
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۲

مجوز احداث مراکز آموزشی جدید به هیچ وجه داده نمی‌شود

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مجوز احداث مراکز آموزشی جدید به هیچ وجه داده نمی‌شود، همچنین رشته‌ها و مراکز کم اقبال نیز جمع‌آوری می‌شوند.

به گزارش ایکنا؛ تسنیم نوشت: مجتبی شریعتی نیاسر عصر امروز در کارگروه تخصصی آموزش و پژوهش، فناوری و نوآوری استان اظهار داشت: از مجموع 41 هزار نفر دانشجوی چهارمحال و بختیاری حدود 12 هزار و 700 نفر در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل هستند که بیشترین تعداد دانشجو است از سوی دیگر بیشترین تعداد هیات علمی دانشگاه‌های استان نیز مربوط به دانشگاه دولتی شهرکرد است.

وی یکی از شاخص‌های کیفی آموزش عالی را نسبت استاد به دانشجو عنوان کرد و افزود: این نسبت در دانشگاه آزاد 61 و در دانشگاه دولتی 22 است که بدون شک میزان یک به 22 به نُرم کشوری نزدیکتر است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: شاخص‌های استاندارد باید رعایت شوند اینکه رشته‌ها را زیاد کنیم به میزان رعایت استاندارد شاخص‌ها اهمیت ندارد.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه در مجموع 977 رشته محل فعال داریم، تصریح کرد: 196 مورد از این رشته محل‌ها در سال‌های 93 تا 96 مجوز اعطا شده است یعنی به این مسئله توجه ویژه شده است هرچند هنوز نیازمند توجه بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه فارسان دانشگاه دولتی ندارد اما دانشگاه آزاد، پیام نور و علمی کاربردی دارد. ضمن تاکید بر توسعه مراکز در مناطق محروم باید به ظرفیت‌ها نیز توجه کرد که یک منطقه چه میزان پتانسیل برای ایجاد مراکز آموزشی دارد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وجود 2 هزار و 85 مرکز آموزشی با بیش از 4 میلیون دانشجو در سال 92 در کشور، ادامه داد: ما بعد از روسیه و آمریکا بیشترین تعداد دانش آموختگان رشته‌های مهندسی را داریم اما به تعداد کافی تکنسین و کاردان که بتوانند مشکلات را حل کنند نداریم این به معنای نادرست بودن سیاست‌های ما است چرا که ما طی 7 تا 8 سال گذشته به صورت بی رویه مرکز آموزشی راه‌اندازی کرده‌ایم.

شریعتی نیاسر در پاسخ به درخواست یکی از نمایندگان استان مبنی‌بر راه‌اندازی دانشگاه صنعتی در استان، بیان کرد: درست است چهارمحال و بختیاری دانشگاه صنعتی ندارد اما خرد جمعی و نگاه عاقلانه ایجاب می‌کند که از تجربه بهره ببریم باید ارزیابی کرد دانشگاه‌های صنعتی در استان‌های برخوردار چه وضعیتی داشته‌اند و آیا ما نیز می‌توانیم. پیشنهاد بنده این است که دانشگاه شهرکرد را تقویت کنید.

وی ضمن ابراز امیدواری از حل مشکلات 450 عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور در آینده‌ای نزدیک، گفت: اساسنامه دانشگاه علمی کاربردی نیز نهایی و همه موظف به عمل مطابق آن شده‌اند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: دیگر بحثی تحت عنوان تکمیل ظرفیت نداریم چرا که تکمیل ظرفیت نظام آموزشی را بهم زده است.

شریعتی نیاسر خواستار حمایت از مراکز فنی و حرفه‌ای و کاربردی به عنوان دانشگاه‌های مهارتی کشور شد و افزود: ساماندهی موسسات که گاها زیر خط استاندارد هستند باید به منظور رسیدن به استانداردها دنبال شود.

شریعتی ضمن حمایت از ورود بخش خصوصی به عرصه آموزش عنوان کرد: این مسئله به معنای ایجاد مراکز آموزشی جدید نیست چرا که به هیچ وجه چنین اجازه‌ای صادر نمی‌شود.

وی تاکید کرد: همه باید ضمن توجه به شرایط روز پیش‌بینی شرایط سخت‌تر در آینده را نیز داشته باشند. به صورت همه جانبه باید دنبال صرفه‌جویی باشیم، رشته‌ها و مراکز کم اقبال را جمع کنیم.

انتهای پیام/

captcha