اکبر کاظمزاده، مشاور مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در حاشیه برپایی نشست بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در گفتوگو با خبرنگار ایکنا؛ با بیان اینکه پیش از این، عنوان موزه به نام دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت نام داشته است، گفت: هیئت امنا و اساسنامه این موزه طی یک سال قبل با تصویر مقام معظم رهبری تغییر اساسی کرد.
وی در ادامه این مطلب افزود: بر اساس تصویب صورت گرفته مقرر شد که پنج بخش به این موزه افزوده شود. بخش دفاع مقدس باید مورد تکمیل قرار گیرد. انقلاب اسلامی، مقاومت، تهران و زنان، کودکان و نوجوانان بخشهای دیگر این موزه به شمار میآیند که باید ایجاد شوند.
کاظمزاده در بخش دیگری از سخنانش گفت: به منظور استقرار و تکمیل بخش دفاع مقدس ناچار بودیم که بحثهای زیربنایی، اندیشهای، مفهومی و نظریهها را بررسی کنیم که همایش آن در بهمن سال جاری برگزار میشود.
وی با اشاره به موضوع یاد شده عنوان کرد: هفت نشست در این باره پیشبینی شده است و دو نشست دیگر در دو ماه آینده برگزار میشود که نتایج آنها باید در همایش بهمنماه بازنمایی شود.
کاظمزاده درباره بخش دفاع مقدس این موزه گفت: این بخش از شش سال پیش راهاندازی شده است و حدود 30 درصد این طرح انجام شد که اجرای 70 درصد آن باقی مانده است، ولی بخشهای دیگر راهاندازی نشده است و باید نسبت به ایجاد آنها اقدام کرد. این اقدامات در سند راهبردی دیده شده و کارهای نظری در آن شروع شده و مشغول تدارک دیدن فضا به منظور راهاندازی آن هستیم.
وی اظهار کرد: گروههای زیادی برای جمعآوری اسناد و اشیای بخش مربوط به انقلاب اسلامی مشغول به فعالیت هستند که تا پایان سال سه بخش انقلاب، مقاومت و تهران راهاندازی میشود. دفاع مقدس نماد انقلاب اسلامی است. درصدد هستیم که نمادهای انقلاب اسلامی را بشناسیم.
کاظمزاده گفت: اساس توسعه آن است که به تولید سرمایه نمادین بپردازیم و نسبت به تکثیر و صیانت از آن اقدام کنیم. اگر توسعه صورت نگیرد، سرمایه اقتصادی، اجتماعی، معنوی و فرهنگی دوام پیدا نمیکند. به تازگی روی سرمایههای نمادین تمرکز شده است و از دیگر سرمایهها اهمیت بیشتری دارد.
وی افزود: نمادها، پرچمها، شعارها و ... همان موضوعی است که در اسلام از آن به عنوان شعائر یاد شده است که باید بزرگ داشته شود. نمادها حامل معنا و مفاهیم هستند که با استفاده از آنها باید نسبت به انتقال این معانی اقدام کرد.
کاظمزاده با تاکید بر اینکه دوره انتقال پیام از طریق پیامگیرنده و فرستنده تمام شده است، اظهار کرد: باید معنی، فضای معنای مخاطب و نشاندن معنی در فضای معنایی مخاطب مورد توجه قرار گیرد. به همین دلیل باید توجه داشت که فضای معنایی مخاطب بسیار مهم است.
انتهای پیام