اثر دیازپامی محتوای زرد در بازی‎های رایانه‎ای/ بی‎توجهی صدا و سیما و شهرداری
کد خبر: 3731135
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴
کریمی قدوسی تصریح کرد:

اثر دیازپامی محتوای زرد در بازی‎های رایانه‎ای/ بی‎توجهی صدا و سیما و شهرداری

گروه فناوری اطلاعات ــ مدیرعامل بنیاد ملی بازی‎های رایانه‎ای با تاکید بر ضرورت فرهنگ استفاده صحیح بازی‌های رایانه‌ای در بین خانواده‌ها، تولید محتوای زرد در این عرصه را یک دیازپام برای تولیدکننده آن‌ها دانست و افزود: متاسفانه امروز ۴۷ درصد از مخاطبان به رده‌بندی سنی بازی توجه نمی‌کنند و دستگاه‌های دیگر هم ازجمله صدا و سیما و شهرداری برای فرهنگ‎سازی این عرصه هنوز به طور جدی توجه نکرده‌‎اند.

حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‎های رایانه‎ای در گفت‎وگو با ایکنا؛ و در پاسخ به سوالی مبنی بر جایگاه محتوا‌های ارزشی در تولید بازی‎های رایانه‌ای و چرایی افزایش محتوا‌های زرد در این صنعت، گفت: ما در هر صنعت فرهنگی داخلی کشورمان یک‌سری محصولات داریم، که محتوایشان شاید منطبق با اکثریت محتوا‌هایی که در داخل کشورمان منتشر می‌شود نباشد؛ از جمله موسیقی، کتاب، سینما و هر صنعت دیگری که ورود کنید، نمونه‌هایی از محتوا‌های نامناسب و خارج از فرهنگ اسلامی-ایرانی را پیدا می‌کنید؛ بر همین اساس ما نمی‌توانیم این محتوا‌ها را در عرصه بازی صفر کنیم و این مسئله طبیعی است.

وی افزود: همیشه افرادی هستند که از این‌گونه محتوا‌ها تولید می‎کنند؛ چراکه به نظر آن‌ها ذائقه مخاطب محتوایی خارج از محتوای کلی جامعه اسلامی است؛ و بر همین اساس آن‌ها محتوا‌هایی را تولید می‌کنند که فروش بیشتری داشته باشد؛ در عین حال ممکن است فروش خیلی خوب و مناسبی هم داشته باشند، ولی صرفا استفاده از محتوای زرد، تامین کنند منافع یک شرکت برای دراز مدت نیست.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‎های رایانه‎ای بیان کرد: تولیدکنندگان محتوای زرد ممکن است در یک بازی برد و فروش خوبی داشته باشند، اما این امکان هم وجود دارد که بازی دوم و سومشان هیچ استقبال و فروشی نداشته باشد و این روند همیشه وجود داشته است؛ لذا چیزی که امروز ما به بازی‌ساز‌ها تاکید می‌کنیم این است که بازی‌های با کیفیت و منطبق با استاندارد‌ها تولید کنند؛ بازی‌هایی که خود آن‌ها به ذاتشان بتوانند فروش داشته باشند و فارغ از محتوا‌هایی که در آن‌ها گذاشته می‌شود که حتی مخاطب ایرانی آن را بپسندد.

وی تصریح کرد: اگر بازی‌هایی را تولید کنیم که صرفا مخاطب ایرانی آن را بپسندد و هم بخواهیم در بازار جهانی منتشر کنیم قطعا هیچ‌کسی با آن ارتباط برقرار نمی‌کند؛ البته ممکن است که مخاطب ایرانی با بازی ارتباط برقرار کند، اما قطعا مخاطب بین‌المللی با آن ارتباط برقرار نمی‌کند.

کریمی قدوسی اظهار کرد: شعاری که ما در بنیاد می‌دهیم و در راستای آن عمل می‌کنیم و همچنین برنامه‌هایی را برای آن‌ها می‌گذاریم تا بازی‌های ایرانی صادر شوند، «صادرات و گرفتن سهم بیشتر از بازار‌های جهانی» است. برای همین بازی‌هایی با محتوای زرد احساس خیلی کمی دارند که بتوانند در بازار‌های جهانی به موفقیت دست پیدا کنند؛ لذا بازی‌هایی که با محتوای زرد تولید می‌شود در واقع یک دیازپام برای شرکت‌های تولیدکننده آن‌ها است.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‎های رایانه‎ای با بیان اینکه تا زمانی که این بازی‌ها در قالب چهارچوب‌های مشخص و اعلام شده باشد مشکلی با آن‌ها نداریم، ولی اگر خارج از چهارچوب باشد قطعا با بازی‌ساز صحبت خواهیم کرد که بازی‌اش را اصلاح و محتوای درست‌تری را در اختیار مخاطب قرار دهد، گفت: متاسفانه امروز ۴۷ درصد از خانواده‌ها و مخاطبانی که ازبازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند به رده‌بندی سنی بازی توجه نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: از چند سال پیش بدون اینکه کسی به ما بگوید و با رایزنی که با مارکت‌های موبایل به لحاظ گستردگی در کشور داشتیم رده‌بندی سنی بازی را در داخل صفحه هر بازی قرار دادیم؛ بعد از آن شما اگر وارد اکثر بازی‌های رایانه‌ای موجود در کشور بروید، رده‌بندی سنی آن‌ها را مشاهده خواهید کرد؛ هدف از این‌کار هم این بود که خانواده‌ها انتخاب هوشمندانه‌تری را نسبت به بازی‌ها داشته باشند.

کریمی قدوسی با تاکید بر اینکه فرهنگ استفاده صحیح از بازی‌های رایانه‌ای در بین خانواده‌ها باید اجرا شود، اظهار کرد: ما در این زمینه ۲ وظیفه اصلی داریم؛ ابتدا اینکه ابزار لازم را به دستشان بدهیم؛ که این ابزار همان رده‌بندی سنی است و دوم اینکه وجود این ابزار را به گوش خانواده‌ها برسانیم و آن‌ها متوجه باشند که چنین ابزاری وجود دارد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‎های رایانه‎ای ادامه داد: برای اینکه این ابزار به گوش خانواده‌ها برسد، توان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‎ای با ۱۰ تا ۱۱ میلیارد تومان در سال و این همه کار محدود است؛ لذا دستگاه‌های دیگر هم باید به این میدان وارد شوند؛ به عنوان مثال شهرداری می‌تواند در این حوزه یاری‌رسان باشد؛ آن‌ها می‌توانند برای مثال ۱۵ مورد از عرشه‌پل‌هایی را که برای تبلیغات استفاده می‌کنند به مدت مشخص به رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای اختصاص بدهند تا خانواده‌ها هم در این مورد دقت و توجه بیشتری پیدا کنند.
 
ضرورت فضای تبلیغی 

وی با بیان اینکه رسانه‌های عمومی از جمله صدا و سیما هنوز به طور جدی به فرهنگسازی بازی‌های رایانه‌ای توجه نکرده‌اند، افزود: امیدواریم تبلیغات در این سطح فعال شود، اما تا‌کنون با وجود مذاکرات بسیار هنوز موفق نشده‌ایم حتی یکی از عرشه‌پل‌ها و یا فضا‌های تبلیغاتی را به موضوع فرهنگ‌سازی و استفاده صیح از بازی‌های رایانه‌ای اختصاص دهیم. قطعا اگر در سال یک برهه یک‌ماه و حتی بیشتر را به مباحث مهم در حوزه استفاده از بازی‌های رایانه‌ای برای خانواده‌ها به تبلیغات شهری و تلویزیونی اختصاص دهیم می‌تواند در آگاه‌سازی خانواده‌ها در این حوزه کمک بسیاری کند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‎های رایانه‎ای اضافه کرد: جای دوری نمی‌رود که بجای این همه پیام‌های تبلیغاتی یک کار فرهنگی و اثرگذار هم در این حوزه برای مردم انجام شود؛ البته ما وظیفه خودمان را برای رصد و رده‌بندی سنی انجام می‌دهیم؛ ولی چقدر ما باید هزینه کنیم تا بتوانیم مباحث تبلیغاتی و آموزشی این حوزه را داشته باشیم؟ قطعا این هزینه و بودجه را نداریم که بتوانیم کار‌های تبلیغاتی گسترده و وسیع انجام دهیم، لذا دستگاه‌های فرهنگی کشور باید به ما در این حوزه کمک کنند که تا واقع این آگاهی در سطح عمومی جامعه انجام شود.

انتهای پیام
captcha