استفاده از ظرفیت رسانه‌های تصویری در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف
کد خبر: 3731164
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹

استفاده از ظرفیت رسانه‌های تصویری در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف

گروه اجتماعی ـ مسئول مشارکت بانوان اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان با اشاره به ابعاد فردی و اجتماعی حجاب و عفاف، گفت: با توجه به تاثیرگذاری رسانه‌ها به‌ویژه رسانه تصویری در اذهان مخاطب، می‎طلبد از ظرفیت این‌گونه رسانه‌ها در ترویج و نهادینه ساختن فرهنگ حجاب و عفاف استفاده کرد.

بان

به گزارش ایکنا از لرستان، روح‌انگیز جهان‌افروز، مسئول مشارکت بانوان اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان، سه‎شنبه، 26 تیرماه در جمع خبرنگاران، در رابطه با حجاب و عفاف، گفت: عفت یا عفاف حالتی نفسانی و درونی است که از چیرگی شهوت بر افراد جلوگیری می‌کند و این خویشتن‌داری جنبه‌های مختلفی مانند جلوگیری از خوردن مال حرام و شبهه‌ناک دارد.
وی افزود: حجاب در لغت به‌معنای پوشش زنان به‌کار رفته و پوشیدن بیشتر به‌معنای ستر و پنهان کردن است که ثمره عفاف درونی است که نماد بیرونی یافته است و به نوع پوشش در ظاهر شدن افراد در اجتماع گفته می‌شود.
جهان‌افروز با اشاره به این‌که مسئله حجاب در همه ادیان الهی امری مقدس به شمار می‌رود، اضافه کرد: پوشش برای زنان از واجبات دین مبین اسلام است و در آیات قرآن، احادیث و روایات منقول از پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم (ع)، به این امر مهم توجه ویژه ای شده است به‌گونه‌ای که در چهار آیه از قرآن به وجوب این امر اشاره شده است و آن چهار آیه عبارت از آیات 30 و 59 سوره نور، آیات 23 و 33 سوره احزاب هستند.
مسئول مشارکت بانوان اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان، با بیان این‌که رعایت حجاب اثرات فردی و اجتماعی بسیاری به همراه دارد، تصریح کرد: مهم‌ترین اثر حجاب در بُعد فردی، ایجاد آرامش فردی است در مقابل فقدان حجاب که هیجانات و التهاب‌های جنسی را در پی دارد.
وی عنوان کرد: از مهم‌ترین فواید حفظ حجاب و پوشش در بُعد اجتماعی، حفظ نیروی کار در سطح جامعه است چراکه مردی که در خیابان، محل کار و فروشگاه و یا هر جای دیگر با زنان بدحجاب و چهره‌های آرایش کرده روبه‌رو می‌شود، از تمرکزش بر کار و فعالیت کاسته می‌شود و رعایت حجاب به‌خاطر خود مردم است چراکه حجاب لباس مشارکت اجتماعی است و اگر این لباس نباشد زنان بیش‌از مردان در عرصه اجتماعی دچار مشکل خواهند شد.
جهان‌افروز گفت: برخلاف کشورهای غربی که میدان کار و فعالیت‌های اجتماعی را با لذت‌جویی‌های جنسی در هم می‌آمیزند، اسلام می‌خواهد با رعایت حجاب و پوشش، محیط اجتماع از این‌گونه لذت‌ها پاک شود و لذت‌های جنسی فقط در چارچوب خانواده و با ازدواج شرعی انجام شود.
دبیر کانون عفاف و حجاب لرستان خاطرنشان کرد: دختران و بانوان جوان ما باید این نکته را مدنظر داشته باشند که حجاب و عفت در بین زنان ایرانی در طول تاریخ و در دوران حکومت‌های مختلف همواره به‌عنوان یک ارزش مهم تلقی می‌شده است به‌گونه‌ای که با مطالعه کتب تاریخی و استناد به مدارکی مانند سکه‌ها و نقوش بر روی آن‌ها، کتیبه‌ها، فرش‌های عتیقه که از آن دوران بر جای مانده است و بعضاً هم در موزه‌های کشورهای دیگر نگهداری می‌شود، لباس زنان ایرانی، بسیار بلند تا قوزک پا و گشاد بوده است و معمولاً چند لایه لباس روی هم قرار می‌گرفته است تا قسمت‌های مختلف بدن زن، از دید نامحرم پنهان بماند.
این مسئول گفت: امروزه رسانه‌ها از عواملی هستند که انسان‌ها را به تغییر ارزش‌ها و سبک زندگی، ترغیب می‌کنند به‌ویژه رسانه‌های تصویری چراکه اثر تصویر و ماندگاری آن در اذهان مخاطب زیاد است و این‌گونه رسانه‌ها می‌توانند در ترویج و نهادینه ساختن فرهنگ حجاب و یا تضعیف آن نقش انکارناپذیری داشته باشند.

انتهای پیام

captcha