راه‌اندازی ۳۰۰ مرکز بومگردی در استان اصفهان
کد خبر: 3731277
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲

راه‌اندازی ۳۰۰ مرکز بومگردی در استان اصفهان

گروه فرهنگی - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در حوزه بوم‌گردی با تمرکز بر سه شهرستان کاشان، نایین و خور و بیابانک، حدود ۳۰ تا ۳۵ مرکز برای گردشگران  ایجاد شده که اکنون این تعداد با تمرکز بر همه شهرستان‌ها از ۳۰۰ عدد گذشته است.

300 مرکز بومگردی در استان اصفهان ایجاد شده است 

به گزارش ایکنا از اصفهان، فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در همایش «نقش مهمانپذیری و هتلداری در صنعت گردشگری اصفهان» که امروز چهارشنبه 27 تیرماه در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: گردشگری صنعتی سابقه تاریخی طولانی در میان همه ملت‌ها دارد. سفر در تبادل افکار، شکل‌گیری و پیشرفت تمدن‌ها تأثیر به‌سزایی داشته است. بسیاری از پیشرفت‌ها، حتی رشد حوزه عرفانی و فرهنگی مدیون سفر کردن است. سفر در پهنه جغرافیایی و فرهنگ ایران، تأثیرات معنوی نیز به همراه دارد.
وی با بیان اینکه گردشگری تأثیرات قابل توجهی بر اقتصاد، اشتغال، دیپلماسی و نزدیکی سیاسی کشورها دارد، افزود: متأسفانه چهره کشور ما در چند دهه اخیر در دنیا مخدوش شده است، ولی فعالان حوزه گردشگری معتقدند که مسافران پس از سفر به ایران و مشاهده چهره واقعی کشور، تصویر ذهنی مثبتی از ایران پیدا می‌کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در خصوص بازاریابی گردشگری خاطرنشان کرد: یکی از ابعاد این حوزه، ساخت هتل و ایجاد امکانات و بعد دیگر آن، تبلیغات و ارائه چهره‌ای مثبت از کشور در دنیا است. سطوح گردشگری با روی کار آمدن دولت اصلاحات و از سال 92 تا حدودی پیشرفت کرد، به صورتی که تعداد گردشگران در اصفهان حدود 4 یا 5 برابر شد.
الهیاری با بیان اینکه گردشگری فرصتی در حوزه دیپلماسی است، ادامه داد: خوشبختانه نظام امروز به گردشگری در همه سطوح توجه ویژه‌ای دارد. در این خصوص باید گردشگری را ساماندهی کرده و متولی آن را مشخص کنیم. گردشگری، صنعتی است که همه در آن نقش دارند، پس باید برنامه منظمی برای آن تدارک دید.
وی تصریح کرد: رکن اساسی گردشگری، نقش بخش خصوصی در این حوزه است. بخش خصوصی باید توانایی پیشبرد کار گردشگری را داشته باشد. بسترسازی برای این کار می‌تواند شامل اصلاح قوانین، حمایت بخش‌های دولتی، اعطای تسهیلات و توانمندسازی حرفه‌ای این بخش باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان اضافه کرد: کسی که به حوزه گردشگری وارد می‌شود، باید مهارت‌های لازم برای این بخش را داشته باشد، در غیر این صورت شخصی با مهارت ناکافی می‌تواند به سرمایه‌گذاری در این بخش آسیب وارد کند. برگزاری چنین جلساتی کمک خوبی برای حل مشکلات گردشگری است، اما متاسفانه این جلسات گاهی نظم کافی نداشته یا مطالب تکراری در آن مطرح می‌شود. البته جایگاه طرح چنین مشکلاتی، همینجا در دانشگاه است و امیدواریم که بتوانیم به جد برای رفع آنها تلاش کنیم.
وی تصریح کرد: در چند سال اخیر، گردشگری کمی رشد پیدا کرده است و افرادی به سرمایه‌گذاری در این بخش علاقه‌مند شده‌اند، ولی چالش‌هایی نیز در مقابل آنان وجود دارد. سرمایه‌گذاران باید تابع قوانین باشند و مسئولان نیز باید آنها را حمایت کرده و سخت‌گیری‌های بیجا نداشته باشند.
الهیاری گفت: در حال حاضر، حدود 400 پروژه در دست احداث در حوزه گردشگری و 90 هتل در حال ساخت وجود دارد. ظرفیت اقامت از ابتدای دولت تاکنون حدود 2 و نیم برابر شده است. در حوزه بوم‌گردی نیز با تمرکز بر سه شهرستان کاشان، نایین و خور و بیابانک، حدود 30 تا 35 مرکز برای گردشگران  ایجاد شده که اکنون این تعداد با تمرکز بر همه شهرستان‌ها از 300 عدد گذشته است.
وی افزود: استان اصفهان از لحاظ گردشگری، فرهنگی و تاریخی در کشور، جایگاهی ممتاز و از لحاظ طبیعت‌گردی، رتبه اول را دارد. گردشگری اکنون در روستاهای اطراف خور و بیابانک رونق بسیاری یافته، به گونه‌ای که موجب توسعه و حتی مهاجرت معکوس شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: توسعه گردشگری دیگر نقاط اقتصاد را هم به حرکت در می‌آورد. ما به تازگی کار در این حوزه را شروع کرده‌ایم، باید واقعیت‌ها را ببینیم و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم تا این فرصت بزرگ را از دست ندهیم.
انتهای پیام

captcha