برگزاری سمینار «نقش گروه‌های تکفیری در ایجاد تفرقه» در مالزی
کد خبر: 3731297
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹

برگزاری سمینار «نقش گروه‌های تکفیری در ایجاد تفرقه» در مالزی

گروه بین‌الملل - مرکز مطالعاتی و پژوهشی شرق و غرب آسیا در مالزی دوم مردادماه سمیناری با عنوان «نقش گروه‌های تکفیری در ایجاد تفرقه در جهان اسلام» برگزار می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ در سال‌های اخیر، یکی از جریان‌هایی که نقش به سزایی در سیاست‌های منطقه‌ای ایفا کرده و هر روز بر دامنه گسترش نفوذ آن در منطقه افزوده می‌شود، جریان «گروه‌های تکفیری» است.

امروزه گروه‌های تکفیری از مهم‌ترین چالش‌های جهان اسلام است که با ارائه قرائتی طردگونه از اسلام در حالی که قرائت خود را تنها برداشت صحیح از اسلام می‌داند سایر فرقه‌های اسلامی‌ ‌را با خشونت از دایره اسلام خارج می‌کند.

با توجه به نظریات جدید در عرصه روابط بین‌الملل که جایگاه و کارکرد ویژه‌ای برای دین و مقولات کیفی و محتوایی مانند هویت و فرهنگ قائل است، آثار زیانبار گروه‌های تکفیری در عرصه بین‌الملل برای جهان اسلام را می‌توان در افول قدرت در جهان و ایجاد چالش‌های مختلف برای جهان اسلام که سبب تضعیف مناطق مسلمان‌نشین می‌شود، مشاهده کرد.

افزون‌بر این هر چند شرایط جدید عرصه بین‌الملل زمینه فعالیت کنش‌گری غیر دولتی مانند امت اسلامی ‌‌را دارد، ولی ماهیت واگرایانه گروه‌های تکفیری از طرفی سبب افول کنش‌گری در عرصه بین‌الملل و از جهتی تضعیف ایده امت اسلامی ‌‌می‌شود.

با توجه به اهمیت مسئله تکفیر و اندیشه‌های افراط‌گرایانه مرکز مطالعاتی و پژوهشی شرق و غرب آسیا (ASIA WE) در مالزی در ادامه فعالیت‌های پژوهشی و علمی خود و در راستای روشنگری‌های علمی سه‌شنبه، دوم مردادماه نشستی را با موضوع «نقش گروه‌های تکفیری در ایجاد تفرقه در جهان اسلام» با همکاری آکادمی مطالعات اسلامی دانشگاه مالایا برگزار خواهد کرد.

در این سمینار یک روزه تلاش خواهد شد با دعوت از اندیشمندان  و فعالان رسانه‌ای مالایی و منطقه‌ای به  این دو پرسش‌ که «گروه‌های تکفیری چه تأثیری بر وحدت جهان اسلام دارند» و « نقش مخرب گروه‌های تکفیری در وحدت جهان اسلام، در سطح بین الملل چه آثار منفی و مخربی دارد؟ » پاسخ داده شود.

شرکت‌کنندگان در نشست همچنین با بررسی ریشه‌های گروه‌های تکفیری و حامیان آن  به این سؤال که «نقش قدرت‌های جهانی در رشد و توسعه تفکرات تکفیری چیست؟» پاسخ خواهند داد.

دانشگاه مالایا در کوالالامپور روز سه‌شنبه، دوم مرداد، از ساعت 9:30 صبح تا 5 بعدازظهر میزبان این سمینار یک روزه می‌شود و طبق برنامه اعلام شده، سخنران افتتاحیه «مجاهد یوسف راوا»، وزیر امور دینی مالزی خواهد بود.

تعدادی از اساتید دانشگاه، پژوهشگران علمای مسلمان در این سمینار دیدگاه‌های خود را درباره نقش تکفیری‌ها در ایجاد تفرقه میان مسلمانان به اشترک می‌گذارند.

داتو محمد ابوبکر، رئیس سابق گروه مطالعات بین‌المللی و راهبردی دانشگاه مالایا، سید فرید العطاس استاد دانشگاه ملی سنگاپور، محمد عزمی عبدالحمید از اعضای سازمان اسلامی شورای مشورتی مالزی و کامار زمان بن یوسف از دانشگاه فن‌آوری مالزی از افراد دعوت‌شده به این سمینار هستند.

انتهای پیام

captcha